سوفله املت

 سوفله املت
سوفله املت


 






 

مواد لازم:
 

تخم مرغ / 4 عدد (زرده و سفيده جدا از هم )
وانيل / اندكي (يا اسانس پرتقال)
عرق بهار نارنج يا آب پرتقال / 2 قاشق سوپخوري
شكر ريز / 6 قاشق سوپخوري
نمك / اندكي
كرم تارتار/ اندكي
كره / يك قاشق سوپخوري (12/5 گرم)
مارمالاد زردآلو يا عسل / 2 قاشق سوپخوري
هلوي كمپوت شده / به مقدار لازم
پودر شكر / به مقدار لازم
توت فرنگي / يك عدد

سوفله املت

سوفله املت

طرز تهيه:
 

زرده هاي تخم مرغ را با وانيل يا اسانس پرتقال و عرق بهار نارنج و شكر بزنيد تا روشن و غليظ شود، سفيده هاي تخم مرغ را هم بزنيد تا كف كند سپس نمك و كرم تارتار را اضافه و با درجه ي بالاي همزن برقي بزنيد تا كاملاً سفيد و سفت شده و از كاسه نريزد سپس اين دو مايه را با هم به روش دوراني (از زير به رو) مخلوط نماييد.
ماهي تابه تفلون (دستگيره جدا شونده ) 26 تا 22 سانتي متر را با كره چرب كرده سپس مايه را در تابه بريزيد و آن را به مدت 5 دقيقه روي حرارت كم گاز قرار دهيد تا پف كند سپس آن را برگردانيد و 3 تا 5 دقيقه ي ديگر بپزيد تا طلايي رنگ شود (يا دسته تابه را جدا و پس از اين كه يك طرف آن روي حرارت گاز طلايي رنگ شد، داخل فر گرم شده با حرارت 350 درجه ي فارنهايت يا 176 درجه سانتي گراد يا شماره 4 گاز قرار دهيد تا پف كرده و بپزد و روي آن هم كمي طلايي خورنگ شود يا از ابتدا تابه را داخل فر گرم شده قرار دهيد تا بپزد).
سوفله املت را از فر خارج نموده و اجازه دهيد تا سرد شود. روي آن را با مارمالاد رقيق شده گرم شده و يا عسل رقيق شده گرم شده بپوشانيد. سپس روي آن را با فيله هاي هلوي كمپوت شده پوشش داده و مانند شكل فرم دهيد. كمي پودر شكر روي آن پايده و با توت فرنگي تزيين و سرو نماييد.
مي توانيد مارمالاد توت فرنگي و مخلوط توت فرنگي و شاه توت، مارمالاد پرتقال و پرتقال شيرين فيله شده و يا عسل رقيق شده گرم شده و خامه زده شده را جايگزين موارد فوق نماييد.
همين طور مي توانيد شكر و پودر شكر و مارمالاد و ميوه را حذب نموده و مقدار نمك سوفله املت را به يك چهارم قاشق چايخوري افزايش داده و سوفله املت فوق را با سس پنير تهيه كنيد.
منبع:مجله هنر آشپزي شماره 71



 

نسخه چاپی