داده هاي مهم خود را هماهنگ نگهداريد

داده هاي مهم خود را هماهنگ نگهداريد
داده هاي مهم خود را هماهنگ نگهداريد


 





 

قدم 1
 

کاربران ويندوز ويستا مي توانند از قدم 11 به بعد را دنبال کنند، اما کاربران ويندوز XP بايد کار خود را از همينجا آغاز نمايند. کار را با تهيه ي يک کپي از Activesync که يک يوتيليتي رايگان از مايکروسافت است، آغاز کنيد. مرورگر وب خود را باز نموده و آن را به آدرس www.microsoft.com/windowsmobile/en-us/downloads/microsoft/activesync-download.mspx هدايت کنيد. حالا براي بارگذاري آخرين نسخه از نرم افزار مورد نظر (در هنگام آماده سازي اين مقاله Activesync 4،5) بر روي لينک مربوطه کليک نمائيد. براي بارگذاري نسخه ي صحيح ابزار، بر روي لينک Worldwide English کليک کنيد. نهايتاً بر روي لينک «Newsletter Registeration without 4,5 Download Activesync» و سپس کليد «Accept and Download» کليک نمائيد. پس از ظاهر شدن جعبه ي محاوره اي File Download، بر روي کليد Save کليک نموده و فايل نصب را در محل مشخصي ذخيره کنيد.

داده هاي مهم خود را هماهنگ نگهداريد

قدم 2
 

پس از اتمام بارگذاري فايل دو بار بر روي فايل setup.msi کليک کرده، سپس به ترتيب بر روي RUN و Next کليک نمائيد. گزينه ي مربوط به توافقنامه ي مجوز را فعال کرده و سپس بر روي کليد Next کليک نمائيد. حالا نام خود و سازمانتان را وارد کرده و مجدداً بر روي Next کليک نمائيد. محلي که Activesync بايد در آن نصب شود را با کليک بر روي کليد Change براي انتخاب فولدري غير از محل پيش فرض، مشخص کرده و سپس به ترتيب بر روي کليدهاي Next و Install کليک نمائيد. چند لحظه منتظر بمانيد تا فايلهاي جديد در محلهاي مقتضي کپي شوند و سپس بر روي کليد Finish کليک نمائيد تا فرآيند نصب تکميل گردد. هنگاميکه از شما خواسته شد، ويندوز خود را مجدداً راه اندازي کنيد.

داده هاي مهم خود را هماهنگ نگهداريد

قدم 3
 

پس از راه اندازي مجدد سيستم، ابزار موبايل خود را با استفاده از يک کابل USB به کامپيوتر متصل کنيد. اگر اين اولين باري است که چنين اتصالي برقرار مي شود، ويزارد Found New hardware نشان مي دهد که ابزار شما شناسائي گرديده و درايورهاي مورد نياز آن بطور خودکار نصب شده اند. پس از اتمام اين مراحل، ويزارد Synchronization Setup نرم افزار Activesync ظاهر خواهد شد. براي ادامه ي کار بر روي کليد Next کليک نمائيد. ابزار موبايل مي تواند براي هماهنگي (Synchronise) با حداکثر دو کامپيوتر پيکربندي شود، بنابراين يک نام با معني را براي کامپيوتر جاري وارد کرده و سپس بر روي کليد Next کليک نمائيد.

داده هاي مهم خود را هماهنگ نگهداريد

قدم 4
 

اين امکان در اختيار شما قرار دارد که انتخاب کنيد دقيقاً چه اطلاعاتي بايد مابين کامپيوتر و ابزار موبايل شما هماهنگ شوند. در فهرست ارائه شده، گزينه هاي مورد نظر را با يک تيک فعال کنيد (دو مورد از آنها داراي تنظيمات اضافي هستند). گزينه ي Calendar را انتخاب کرده و سپس بر روي کليد Settings که حالا قابل دسترسي شده است، کليک نمائيد. از منوي Dropdown براي انتخاب محدوده ي زماني گذشته که اطلاعات آن بايد در فرآيند هماهنگ سازي درج شوند استفاده کرده و سپس بر روي OK کليک نمائيد. گزينه ي Favorites نيز تنظيمات اضافه اي را در اختيار شما قرار مي دهد.

داده هاي مهم خود را هماهنگ نگهداريد

قدم 5
 

پس از بازگشت به پنجره ي اصلي Synchronization Setup Wizard، بر روي کليد Next کليک نموده و اگر از شما خواسته شد، تعيين کنيد که آيا اتصال بي سيم ابزار موبايل شما بايد در مدتي که به کامپيوتر متصل است همچنان قابل دسترسي باقي بماند يا خير. بر روي Next و سپس Finish کليک نموده و پس از آنکه تنظيمات جديد ذخيره سازي شدند، کار هماهنگ سازي آغاز مي گردد. بر حسب تعداد تماسهاي ايجاد شده و تنظيمات Calendar اين فرآيند چند دقيقه طول خواهد کشيد. پس از اتمام کار، عبارت Synchronized در ستون Status پنجره ي Activesync نمايش داده خواهد شد.

داده هاي مهم خود را هماهنگ نگهداريد

قدم 6
 

بطور پيش فرض، هر وقت که ابزار موبايل به کامپيوتر شما متصل شود، Activesync وارد عمل شده و فرآيند هماهنگ سازي را آغاز مي کند. شما مي توانيد اين عملکرد و ساير تنظيمات را با کليک بر روي منوي File و انتخاب گزينه ي Connection Settings از منوئي که ظاهر مي شود، تغيير دهيد. در اکثر موارد، تعداد بسيار اندکي از اين تنظيمات نياز به تغيير خواهند داشت (البته اگر اصولاً تنظيمي نياز به تغيير داشته باشد). با غير فعال کردن گزينه ي «Show status icon in taskbar» مي توانيد آيکن Activesync را از Notification Area حذف نمائيد. براي جلوگيري از بارگذاري خودکار Activesync، گزينه ي «Open activesync when my device connects» را غيرفعال کرده و سپس بر روي OK کليک نمائيد.

داده هاي مهم خود را هماهنگ نگهداريد

قدم 7
 

شما مي توانيد از ويندوز XP براي بررسي محتويات ابزار موبايل خود و همچنين هرگونه کارت حافظه ي متصل به آن استفاده کنيد. در نوار ابزار Activesync بر روي کليد Explore کليک نمائيد تا يک پنجره ي مرورگر ويندوز باز شده و به شما امکان دهد که فايلهاي خود را مابين کامپيوتر و ابزار موبايل جابجا و کپي کنيد (صرفاً با کشيدن و انداختن فايلها در پنجره هاي مقتضي). بعنوان يک ويژگي امنيتي، تمام فايلها و فولدرهاي موجود بر روي ابزار موبايل قابل دسترسي نخواهند بود، زيرا فايلهاي سيستمي مهم براي جلوگيري از آسيبهاي تصادفي، محافظت شده اند.

داده هاي مهم خود را هماهنگ نگهداريد

قدم 8
 

علاوه بر تماسها (Contacts)، قرار ملاقاتهاي تقويم، Task ها، Favorite ها و ساير تنظيمات، نرم افزار Activesync مي تواند يک فولدر بر روي کامپيوتر ويندوز را با يک فولدر بر روي ابزار موبايل هماهنگ نگهدارد تا شما بتوانيد هميشه فايلهاي مهم خود را به همراه داشته باشيد. براي پيکربندي اين گزينه، بر روي Tools و سپس Options کليک نموده و گزينه ي Files را فعال کنيد. اينکار بطور خودکار يک فولدر جديد را در داخل فولدر My Documents ايجاد خواهد کرد. هر فايلي که در داخل اين فولدر قرار بگيرد، همزمان با ساير فايلها و تنظيمات با ابزار موبايل شما هماهنگ خواهد شد. در اينجا نکته اي وجود دارد که بايستي آن را در نظر داشته باشيد: فضا، زيرا فضاي ذخيره سازي بر روي يک ابزار موبايل عموماً بسيار کمتر از چيزي است که بر روي يک PC دسک تاپ در اختيار داريد. بنابراين، از قرار دادن فايلهاي بسيار بزرگ در اين فولدر خودداري کنيد.

داده هاي مهم خود را هماهنگ نگهداريد

قدم 9
 

هنگاميکه انواع خاصي از فايلها از يک ابزار موبايل به يک کامپيوتر ويندوز XP کپي مي شوند (و يا بالعکس)، بطور خودکار به يک فرمت سازگار تبديل مي گردند. اين غالباً بهترين گزينه است زيرا تضمين مي کند که فايلها بر روي هر دو کامپيوتر قابل باز شدن هستند، اما گاهي اوقات نيز شما تمايلي به انجام اينکار نداريد. براي جلوگيري از تبديل شدن انواع معيني از فايلها، گزينه ي Edit File Conversion Settings را انتخاب کنيد. گزينه ي موجود در برگه ي General را غيرفعال نمائيد تا از تبديل تمام فايلها جلوگيري شود و يا از دو برگه ي ديگر براي پيکربندي گزينه هاي تبديلي انواع مشخص فايل استفاده کنيد.

داده هاي مهم خود را هماهنگ نگهداريد

قدم 10
 

Activesync در عين حال مي تواند براي کنترل نرم افزارهاي کاربردي که بر روي ابزار موبايل نصب شده اند، مورد استفاده قرار گيرد. بر روي منوي Tools کليک نموده و سپس Add/Remove Programs را انتخاب کنيد. به اين ترتيب فهرستي از تمام برنامه ها و يوتيليتي هائي که نصب شده اند، نمايش داده خواهد شد. براي حذف يک برنامه از ابزار موبايل خود و در عين حال حفظ گزينه ي نصب مجدد (و سريع) آن، تيک مربوط به برنامه ي مورد نظر را برداشته و سپس بر روي OK کليک نمائيد. بطور جايگزين، براي حذف کامل يک برنامه از هر دو ماشين (يعني ابزار موبايل و کامپيوتر ويندوز XP)، برنامه را در فهرست انتخاب کرده و سپس بر روي کليد Remove کليک نمائيد.

داده هاي مهم خود را هماهنگ نگهداريد

قدم 11
 

اگر بجاي ويندوز XP از ويندوز ويستا و يا Windows 7 استفاده مي کنيد، بجاي Activesync به Windows Mobile Device Center نياز خواهيد داشت. براي تهيه ي اين برنامه، مرورگر وب خود را اجرا نموده و آن را به آدرس www.microsoft.com/windowsmobile/devicecenter.mspx هدايت کنيد. برحسب زبان و نسخه ي سيستم عامل خود (نسخه ي 32 بيتي يا 64 بيتي)، بر روي لينک مناسب کليک نمائيد. براي تائيد اصالت ويندوز خود بر روي کليد Continue، سپس بر روي کليد Download و نهايتاً براي ذخيره سازي فايل بر روي کليد Save کليک کنيد. پس از اتمام فرآيند بارگذاري، بر روي فايل نصب دو بار کليک نمائيد.

داده هاي مهم خود را هماهنگ نگهداريد

قدم 12
 

فرآيند نصب برنامه را دنبال کرده و پس از اتمام آن، ابزار موبايل خود را به کامپيوترتان متصل نمائيد که به اين ترتيب بطور خودکار تشخيص داده خواهد شد. پس از انجام اينکار، Windows Mobile Device Center بطور خودکار اجرا مي شود. پنجره ي Driver Sofware Installation را با کليک بر روي کليد Close ببنديد و سپس نشانگر ماوس خود را بر روي بخش Mobile Device Settings پنجره ي حاضر ببريد. در ناحيه اي که باز مي شود، بر روي لينک «Change sync settings» کليک نموده و سپس از صفحه ي گزينه ها براي انتخاب نوع داده هائي که بايد هماهنگ سازي شوند، استفاده کنيد. در نهايت بر روي گزينه ي Save کليک نمائيد.

داده هاي مهم خود را هماهنگ نگهداريد

قدم 13
 

هماهنگ سازي بايد هر بار که ابزار موبايل را به کامپيوتر متصل مي کنيد، بطور خودکار انجام شود، اما شما مي توانيد آن را بطور دستي آغاز نمائيد. Windows Mobile Device Center را از منوي Start اجرا کرده و بر روي آيکن سبز رنگ Sync در بخش پائيني پنجره ي برنامه کليک نمائيد. بطور پيش فرض، فايلهاي چندرسانه اي در اين هماهنگ سازي درج نخواهند شد، اما مي توانيد آنها را بطور دستي کپي کنيد. نشانگر ماوس خود را بر روي لينک Pictures, Music and Video ببريد و بر روي گزينه ي Pictures/Video import settings کليک نمائيد. محلي که فايلها بايد در آن «Import» شوند و همچنين نحوه ي نامگذاري آنها را مشخص کرده و سپس بر روي OK کليک نمائيد. حالا بر روي لينک بعدي در بخش Pictures, Music and Video کليک کنيد تا فرآيند Import آغاز شود.

داده هاي مهم خود را هماهنگ نگهداريد

قدم 14
 

Windows Mobile Device Center در عين حال مي تواند براي حذف برنامه ها از يک ابزار موبايل و همچنين مرور فايلهائي که بر روي آن ذخيره شده اند، مورد استفاده قرار گيرد. براي حذف برنامه ها، در بخش «Programs and Services» بر روي لينک More و سپس گزينه ي «Add/Remove Programs» کليک نمائيد. تيکهاي کنار هر يک از نرم افزارهاي کاربردي که قرار است Uninstall شوند را برداريد و سپس بر روي OK کليک کنيد. براي مشاهده ي فايلهاي ذخيره شده، در بخش File management بر روي لينک «Browse the contents of your device» کليک نمائيد. به اين ترتيب يک پنجره ي مرورگر باز خواهد شد که مي توانيد از آن براي جابجائي و کپي فايلها در بين فولدرهاي مختلف استفاده کنيد.
منبع:ماهنامه ي کامپيوتري بزرگراه رايانه، شماره ي 125.




 

نسخه چاپی