اين ميوه ويژه تابستانه !

اين ميوه ويژه تابستانه !
اين ميوه ويژه تابستانه !


 





 
آيا مي دانيد که هندوانه گرم مغذي تر است؟
خوردن يک برش هندوانه سرد در گرماي تابستان واقعاً مي چسبد، اما دانشمندان مي گويند براي حفظ خواص مغذي هندوانه بهتر است آن را دردرجه حرارت اتاق نگهداري و مصرف کرد. پژوهشگران در يک بررسي به مقايسه ميزان مواد آنتي اکسيدان اصلي در هندوانه هايي که براي دو هفته در يخچال يا درجه حرارت اتاق نگهداري شده بودند ، پرداختند.
متخصصان فيزيولوژي گياهي از نتايجي که به دست آورده اند شگفت زده شده اند، آنها مي گويند ميزان ليکوپن در هندوانه بريده نشده در دماي اتاق به طور متوسط 20 درصد افزايش يافته و ميزان بتاکاروتن دو برابر مي شود.
گوشت قرمز هندوانه مانند گوجه فرنگي حاوي مقادير زيادي ليکوپن، رنگدانه اي آلي از خانواده مواد شبه کاروتني است که رنگشان از زرد تا قرمز تيره متفاوت است. بتاکاروتن- يک ماده شبه کاروتني ديگر- نيز به مقدار کمتر در هندوانه موجود است. اين مواد که جزء آنتي اکسيدان ها به حساب مي آيند. مولکول هاي فعالي به نام راديکال هاي آزاد را که در واکنش هاي شيميايي در بدن توليد مي شوند و در ايجاد بيماري هايي مانند سرطان دخيل هستند، خنثي مي کنند.
اين بررسي نشان داد که ميزان ليکوپن در هندوانه به درجه حرارت نگهداري آن بستگي دارد. در هندوانه هايي که دو هفته در دماي اتاق نگهداري شده بودند، ميزان ليکوپن بسته به نوع هندوانه بين 11 تا 40 درصد افزايش يافته بود.
اين هندوانه ها پوست نازک تري پيدا کرده و رنگ گوشتشان تيره تر شده بود که نشان مي داد رنگدانه هاي شبه کاروتني در آنها بيشتر شده است. اما در هندوانه هايي که در درجه حرارت پايين نگهداري شده بودند، اين تغييرات رخ نداده بود.
البته منظور از اين گزارش ، اين نيست که مردم هندوانه را ببرند و بعد آن را در دماي اتاق به حال خود رها کنند تا بگندد! توصيه ما اين است که اگر هندوانه را نبريده ايد.اگر هم هندوانه سرد مي پسنديد، اندکي قبل از خوردن آن را در يخچال بگذاريد؛ به هر حال پس از بريدن هندوانه مجبوريد آن را در يخچال بگذاريد. کارشناسان مي گويند، بسياري از ميوه ها مثلا موز را مي توان مدتي خارج از يخچال نگهداري کرد تا هم رسيده تر شود و هم کيفيت مواد مغذي آن بيشتر گردد.
منبع:نشریه ایرانیان شماره 34




 

نسخه چاپی