گلخانه

گلخانه
گلخانه


 





 
شما در اين مقاله با روش نگهداري گل هاي نرگس ، شقايق ، داودي و مينا آشنا مي شويد:
گل نرگس: اين گل در آب کم عمق مي تواند عمر بسيار درازي داشته باشد، به ويژه اگر ساقه هاي آن را به وطر مکرر کوتاه کرده وآبش را عوض کنيد وغذاي مکمل به آن اضافه نماييد. هر دو تا سه روز يک بار تنها در نيمي از گلدان آب بريزيد. مي توانيد پوسته محافظ را به حال خود باقي گذاشته ويا آن را به آرامي از ساقه جدا کنيد. زماني که ساقه هاي نرگس را کوتاه مي کنيد.اين پوسته ها از خود نوعي شيره در داخل آب ترشح مي کنند که عمر ساير گل ها را کوتاه مي کند. براي جلوگيري از اين مشکل مي توانيد پس از برش ساقه ها براي 12 ساعت آنها را دريک گلدان مجزا قرار داده و بعد با گل هاي ديگر در يک گلدان مجزا قرار داده و بعد با گل هاي ديگر دريک گلدان قرار دهيد. در گل آرايي هاي جديد، ديده مي شود که گل نرگس را همراه با پياز و ريشه آن تزيين مي کنند. به اين منظور گل روي ريشه ها را با آب شسته و از کليه گياه از ريشه گرفته تا ساقه و برگ و گل لذت ببريد.
گل شقايق: همان مراقبت هاي متداولي که در ابتدا توضيح داده شد در مورد گل شقايق هم صدق مي کند، اما از آنجايي که ساقه هاي شقايق خيلي لطيف و آسيب پذير است، بايد آنها را با ملايمت در دست گرفته و به آرامي کوتاه کنيد. طبيعت حساس و لطيف گل هاي شقايق حاکي از اين مطلب است که عمري بيش از 3 تا 5 روز ندارند.
گل داودي: اين گل ها در رنگ ها و اشکال مختلف موجود بوده و با تعداد گلبرگ هاي مجزا يافت مي وشند. گاهي اوقات در رنگ هاي غير معمول ديده شده و با شکوفه هاي تکي و يا چند تايي در هر ساقه، داراي زيبايي خاصي مي باشند. هريک از گلبرگ ها که زرد شده و يا رو به پلاسيدگي مي رود. بايد از ساقه جدا شود. برگ هاي اين گل گاهي اوقات از گلبرگ ها نيز زودتر پلاسيده مي شوند. کوتاه کردن ساقه ها جذب مطلوب آن را افزايش داده و عمر گل را در داخل گلدان زياد مي کند. عمر متوسط گل هاي داودي در گلدان چيزي در حدود 7 تا12 روز است.
گل مينا: کليه موارد ذکر شده براي مراقبت و نگهداري از ساير گل ها در مورد اين گل نيز صدق مي کند، تنها با اين تفاوت که بايد به ياد داشته باشيد اين گل نيازمند ميزان آب زيادي است، به همين دليل بايد به طور مکرر گلدان را چک کنيد و آن را هميشه پر از آب نگه داريد.
منبع: نشریه ی ایرانیان ش 34




 

نسخه چاپی