کارت ها را روي هم بچين

کارت ها را روي هم بچين
کارت ها را روي هم بچين


 





 
مي توانيم با يک بازي ساده نام رنگ ها و حيوانات را به کودکان خود بياموزيم
*بالا بردن قدرت درک و تشخيص رنگ ها در کودک
* بالا بردن قدرت حافظه او
* تقويت مهارت بياني کودک
* تشخيص و شناخت انواع حيوانات اهلي و وحشي و محل زندگي آنها
آيا تا به حال به اين فکر کرده ايد که با چند تکه مقواي رنگي ويک بسته برچسب حيوانات مي توانيد براي کودکتان اسباب بازي درست کنيد؟ اين کار با همه سادگي اي که دارد براي کودک شما بسيار جذاب است. درحين بازي و سرگرمي، مي توانيد رابطه عاطفي و صميمانه اي با کودک خود برقرار کنيد و شناخت او را نسبت به دنياي پيرامونش افزايش دهيد.
براي انجام اين بازي بايد از هر رنگ مقوا دو کارت داشته باشيم که پشت همه آنها يک رنگ باشد. براي اين کار کاغذهاي سفيد را به يک طرف مقواها مي چسبانيم، سپس مقواها را به ابعاد يکسان که بهتر است 5×10 سانتي متر ، باشد مي بريم بهتراست از هر مقوا حداقل دو کارت رنگي آماده کنيم.
چه جور بازي کنيم؟
رنگ شناسي با کارت: مادر کارت ها را روي زمين مي چيند و از کودکش مي خواهد يک کارت را بردارد، به آن نگاه کند و رنگ آن را بگويد و آن را وارونه روي زمين بگذارد.سپس کارت ديگري بردارد و رنگ آن را بگويد و هر وقت رنگ مشابه اولي را ديد آن را روي کارت اولي بگذارد. بازي به اين شکل ادامه مي يابد تا تمام کارت ها وارونه شوند. براي تشويق کودک مي توانيد اين کار را در جمع انجام دهيد و وقتي او رنگ ها را درست نام برد او را مورد تشويق قرار دهيد و از حاضران بخواهيد براي او دست بزنند تا اعتماد به نفس کودک افزايش يابد و علاقه مند به يادگيري شود.
*5 و6 سال:براي کودکان بزرگ تر -مثلا پنج و شش ساله- مادر کارت ها را از رو به شکل درهم جلوي کودک مي گذارد. کودک هم بايد رنگ هاي مشابه را کنار يکديگر قرار دهد. در مراحل پيشرفته تر مي توان از کودک خواست رنگ هاي هم خانواده را به شکلي که مي خواهد، دريک گروه بچيند. دراين بازي مي توان از کارت هايي با رنگ متضاد، ترکيبي، مکمل و اصلي هم استفاده کرد تا شناخت کودک از رنگ ها بيشتر و کامل تر شود.
*شناخت حيوانات با کارت: همچنين مي توان غير از رنگ ها براي بازي موضوع جانوران و چگونگي زندگي آنها را هم انتخاب کرد.براي نمونه، کارت هايي را که تصوير جانوران روي آنها چسبانده شده است. جلوي کودک مي چينيم. او يک کارت را برمي دارد و نام جانور آن را مي گويد. بعد يکي از ويژگي هاي آن را توضيح مي دهد؛ مثلاً اينکه «شير مي دهد» کارت را روي زمين مي گذارد. وقتي تصوير جانوري ديگر را با همين ويژگي در کارت هاي ديگر ديد، مثلاً گوسفند آن کارت را روي کارت قبلي که همين ويژگي را داشت مي گذارد اين بازي را مي توان با دسته بندي جانوران به اهلي و وحشي و ... ادامه داد. حتي مي توان دريک بازي ديگر دو کارت زمين و دريا را آماده کرد و با کارت هاي جانوران جلوي کودک گذاشت و از او خواست تا کارت هر جانور را با توجه به محل زندگي او روي يکي از دو کارت زمين و دريا بگذارد.
منبع:نشريه همشهري مثبت، شماره مسلسل 182.




 

نسخه چاپی