دايره المعارف زبان آموزي

دايره المعارف زبان آموزي
دايره المعارف زبان آموزي


 

نويسندگان: لي لي اسلامي
امين خرمي
رضا دستجردي




 
تصميم گرفته ايد يک زبان خارجي بياموزيد، نمي دانيد بهترين راه براي آدمي با شرايط شما چيست. کلاس برويد؟ خودتان در خانه بخوانيد؟ فيلم ببينيد؟ چه کار کنيد؟
در جهاني که ديگر مرزها را فراموش کرد. اکتفا به زبان مادري، شايد کافي نباشد و حتي گاهي در موفقيت شغلي و تحصيلي مان تاثيرات عميقي مي گذارد. اين روزها آموزشگاه هاي زبان پر شده اند از زبان آموزاني که مي خواهند زبان جديد بياموزند براي آنها تنها يک چيز اهميت دارد: آشنايي با يک زبان تازه؛ ورود به يک جهان تازه. اين متن تنها راهکاري هايي است که با آگاهي از آنها بتوانيد زبان آموز بهتري باشيد. قرار است بعد از خواندن چند نکته، شما ديگر زبان آموز يک آموزشگاه معمولي نباشيد، بلکه ياد بگيريد چطوراين مهارت ها را در خودتان تقويت کنيد و سرعت بيشتري در يادگيري داشته باشيد.

يک کليک تا کلاس مجازي
 

شما مي توانيد با کليک کردن روي يک وب سايت به جهاني ديگر وارد شويد. يادگيري زبان از طريق اينترنت، آن هم از پايه و اساس کار ساده اي به نظر نمي رسد. شايد براي اينکه دانشجوي اينترنتي بهتري باشيد، لازم باشد کمي زبان بدانيد والبته هرچه بيشتر بدانيد با سرعت بيشتري هم به يادگيري ادامه خواهيد داد. اينترنت مي تواند براي شما يک ابزار مکمل باشد و بسته به هدفي که داريد مي توانيد يکي از سايت ها را انتخاب کنيد و انگليسي يا هر زبان ديگري را که دوست داريد از طريق اينترنت بياموزيد.
پيش از يادگيري هر زباني بايد اهدافتان را مشخص کنيد. به تعداد زيادي واژه احتياج داريد تا بهتر بخوانيد؟ به لهجه مناسب تا بهتر حرف بزنيد يا دوست داريد زبان را کاملاً سنتي و با اصول گرامري ياد بگيريد؟ اگر در زمينه واژه ها احساس کمبود مي کنيد، گذشته از کتاب هاي بسيار، سايت هايي هم هستند که به شما کمک کنند. يکي از آن سايت ها http://www. vocabulix. com است که به شکل رايگان به شما در برطرف کردن اين ضعف کمک مي کند. اين سايت به شما مي آموزد که چطور واژگان زبان ديگري را ياد بگيريد. اين سايت که واژگان اسپانيايي، آلماني وانگليسي را به شما ياد مي دهد، همچنين به شما واژگان ترکيبي را مي آموزد و نرم افزارها و سي دي هايي را معرفي مي کند که با خريدشان واژه ها را بهتر ياد مي گيريد.
elanuageschool. net به عقيده صاحبانش بزرگ ترين مدرسه اينترنتي زبان است که کاربرانش را به يادگيري زبان هاي خارجي دعوت مي کند. او براي ترغيب آنها دلايلي را اعلام مي کند که به خاطرشان آدم ها بايد زبان ديگري را ياد بگيرند. اين مدرسه اينترنتي مثل يک دانشگاه مجازي مي ماند که به دانشجويانش مدرک آموزش زبان را اعطا مي کند.
در /linkua. com لينکي براي اغلب زبان ها ديده مي شود. شما در قسمت سرچ، نام کشور، نام زبان مورد علاقه و شيوه مطلوب يادگيري تان را وارد مي کنيد و اگر روي قسمت آموزش رايگان کليک کنيد، مي توانيد زبان مورد علاقه تان را رايگان بياموزيد. اين درس ها که بخشي از آنها ويدئوهايي هستند که روي سايت گذاشته شده اند، زبان را از پايه و حتي از مرحله حروف به شما مي آموزند. اين سايت گرامر را هم به شما مي آموزد و اين امکان را فراهم مي کند که با استادان به طور آن لاين ارتباط برقرار کنيد.
/http:www. livemocha. com خودش را بزرگ ترين انجمن آموزش انگليسي در جهان معرفي مي کند. اين سايت آموزش هاي ترکيبي اش را به صورت آن لاين ارائه مي دهد. اين مرکز آموزشي آن لاين به وسيله انجمن هاي آن لاينش، به زبان آموزي شما کمک مي کند. مهم ترين اين کم آن است که مي توانيد زبانتان را درآنجا تکرار و تمرين کنيد و لهجه بهتري ياد بگيريد.
درکنار هم بهتر ياد مي گيريم؛ اين شعار /http://www. huitalk. com است. اين انجمن جايي براي آموزش انگليسي است وبه عقيده صاحبانش درآن مي توانيد زبانتان را با ديگران مبادله کنيد واز اين طريق به جاي يادگرفتن يک زبان، زبان خود را به ديگري بياموزيد.
/http://www. lingozone. comجايي است که آموزش زبان برايتان يک تفريح مي شود. دراين سايت مي توانيد زبان مورد علاقه تان را پيدا کنيد و يکي از بازي ها را انتخاب کنيد. اين بازي هاي جذاب، هم آموزش زبان را برايتان لذت بخش تر مي کند وهم به واسطه تکرار شدن آنها را در شما تثبيت مي کنند.

همه مهارت ها را در خانه بياموزيد
 

ياديگري زبان را همانند بناي يک ساختمان در نظر بگيريد. اين ساختمان به يک چهارچوب محکم نياز دارد که باقي ساختمان براساس آن ساخته شود. گرامر در زبان انگليسي نقش همين چهارچوب را بازي مي کند. مصالح پرکننده اين چهارچوب همان واژگان و اصطلاحات زبان انگليسي است.
فراموش نکنيم که اين دو بخش اساسي در بناي ساختمان يادگيري زبان را بايد از ابتدا به صورت اصولي و به درستي دنبال کرد تا در نهايت اين بنا به اصطلاح «خوش ساخت» از آب دربيايد. کسب مهارت هاي چهارگانه زبان انگليسي (خواندن، نوشتن، گفتار و شنيدار)نيز بر پايه يادگيري صحيح واژگان (معني، تلفظ و کاربرد) و گرامر استوار است.

واژگان (VOCABULARY)
 

بهترين روش يادگيري واژگان خواندن آنها در متن است. براي اين منظور مي توانيد با توجه به سطح زباني خود، از کتاب هاي «خواندن» موجود در بازار استفاده کنيد. کتاب هاي داستان کوتاه هم بازار به وفور موجود هستند که براساس دامنه لغاتي که درآنها استفاده شده به سطوح مختلف مقدماتي (ELEMENTARY)، متوسط (INTERMEDIATE)و پيشرفته (ADVANCED)تقسيم بندي شده اند.
براي يادگيري واژگان همچنين مي توان از کتاب هاي لغت موجود در بازار مثل
ESSENTIAL WORDSFORTOEFLوESSENTIAL WORDS504 VOCABULARY FORHIGHSCHOOL
استفاده کرد. اين کتاب ها به نحوي طراحي شده اند که به صورت خودآموز (SELFSTUDY)امکان استفاده از آنها وجود دارد.
ENGLISHVOCABULARY IN USE
هم هدفش آموزش واژه هاست. اين کتاب در هر درس يک موضوع را بررسي کرده و بيشتر واژه هاي مورد نياز آن موضوع را برايتان توضيح داده است.
براي يافتن معني لغات جديد، مي توانيد از يک ديکشنري ساده انگليسي به شکل مطلوب بايد به سمتي حرکت کرد که ذهن در وادي اين زبان سير کند. استفاده از ديکشنري هاي انگليسي به فارسي، باعث مي شود که ذهن ما به دو بخش تقسيم شود و همه چيز را ابتدا به صورت فارسي و بعد به صورت انگليسي ببيند و اين در درازمدت به نتيجه مطلوب منتهي نخواهد شد.

گرامر (GRAMMAR)
 

توجه به ساختارهاي موجود در متن کتاب هاي سطح بندي شده «خواندن» در کنار استفاده از يک کتاب گرامر سطح بندي شده که به صورت خود آموز طراحي شده باشد، مي توانيد بهترين روش براي يادگيري گرامر باشد. سري کتاب هاي ENGLISHGRAMMARINUSE مي تواند راهنماي مناسبي براي يادگيري مرحله به مرحله قواعد دستور زبان انگليسي باشد. به طور کلي يادگيري گرامر را بايد در کنار يادگيري ساختارها با استفاده از مثال هاي متني دنبال کرد.
ENGLISHGRAMMAR IN USE کتابي است در سه رنگ که هر رنگ آن پاسخگوي يکي از سطوح زبان آموزي است. اين کتاب نه تنها گرامر را به شما آموزش مي دهد بلکه با تمرين هايي که براي هر درس دارد آنچه را که آموخته در شما تقويت مي کند. مي توانيد براي خواندن اين کتاب با خود قرار بگذاريد که اگر قرار است معلم خود باشيد. هر دو روز يک درس از کتاب ENGLISHINUSE را بخوانيد.

خواندن (READING)
 

اين مهارت مطلوب ترين مهارت براي توجه به گرامر استفاده شده در جملات و همچنين گسترش دامنه واژگان است. کتاب هاي «خواندن» موجود در بازار که بعد از متن اصلي، سؤال هاي درک مطلب و تمرين نيز ارائه مي کنند کتابهاي مناسبي براي افرادي هستند که فرصت کمتري براي مطالعه متن هاي طولاني تر دارند. اين کتاب ها نيز سطح بندي شده اند و مي توان سطح مناسب را براي تمرين انتخاب کرد.

شنيدار (LISTENING)
 

مهارت شنيدار را نيز بايد به صورت اصولي دنبال کرد تا نتيجه مطلوب در طول زمان به دست آيد. کتاب هايي در بازار موجود است که به همراه سي دي مربوطه براي تمرين شنيدار به صورت خودآموز طرحي شده اند، کتاب هايي TACTICSFORLISTENING يا lET"STALK دراينجا نيز توجه به سطح بندي کتاب ها اهميت دارد.
در مورد تمرين هاي شنيداري اصول کلي به اين صورت است؛ ابتدا کتاب را بسته و به يک بخش شنيداري گوش دهيد. دراين مرحله سعي کنيد در ذهن خود کليت موضوع را تصور کرده و محورهاي صحبت ها را خارج کنيد.
دراينجا مي توانيد موضوع کلي بحث را پس از اتمام شنيدار، يادداشت کنيد. در مرحله بعد ضمن گوش دادن به بخش شنيداري، تمام آنچه را که متوجه مي شويد، يادداشت کنيد. پس از آن و در مرحله بعد ضمن گوش دادن و يادداشت کردن، مي توانيد پخش آن را متوقف کنيد و کلمات يا جملاتي را که متوجه نمي شويد بار ديگر پخش کنيد. جاي کلماتي را که نمي توانيد متوجه شويد خالي بگذاريد يا تنها با توجه به بافت کلي، آنها را حدس بزنيد.
سرانجام کتاب را باز کرده، ضمن گوش دادن به بخش شنيداري، يادداشت هاي خود را بامتن مقايسه کنيد. اين روند ممکن است در ابتدا سخت به نظر برسد اما با «گذشت زمان»، متوجه مي شويد که درک شنيداري شما نسبت به قبل بسيار پيشرفت داشته است.

نوشتن (WRITING)
 

به طور کلي نوشتن و صحبت کردن (گفتار) دو مهارتي هستند که نياز به حضور مدرس در آنها بيشتر احساس مي شود، اما امکان تمرين به صورت خودآموز نيز وجود دارد. ابتدا موضوعي را در نظر بگيريد. براي گرفتن ايده مي توانيد از کتاب هاي مقاله نويسي (ESSAY WRITING)مربوط به آزمون هاي TOEFL يا LETS استفاده کنيد. دراين کتاب ها موضوعات مختلف همراه با نمونه هاي نوشتاري مرتبط گردآوري شده اند. بعد از انتخاب موضوع به آن فکر کنيد و آن را از زاويه هاي مختلف ببينيد. همين افکار را به صورت تيترهايي زير هم بنويسيد و در واقع محورها را مشخص کنيد. هر کدام از اين محورها را مي توان دريک يا دوپاراگراف بسط داد. يک متن مطلوب دراين سطح از تمرين زبان انگليسي مي تواند بين سه تا پنج پاراگراف را شامل شود. پاراگراف اول را به معرفي موضوع و پاراگراف آخر را به نتيجه گيري نوشتار خود اختصاص دهيد. پاراگراف مياني نقش حمايت کننده ايده ذکر شده در پاراگراف اول را به عهده دارد. يکي از کامل ترين کتاب هاي راهنماي نوشتار کتاب PARAGRAPHDEVELOPMENT:AGUIDEFORSTUDENTSOFENGLISH است. اين کتاب انواع مدل هاي ساختاري نوشتار را توضيح مي دهد و مي توان به صورت خودآموز آن را پيش برد.

گفتار(SPEAKING)
 

آخرين مهارتي است که کسب مي شود ولازمه آن تمرين «شنيدار» است بهترين تمرين براي گفتار آن است که همان بخش شنيداري را که گوش داده ايد، در نهايت بازگو کنيد. دراين مرحله توجه به نحوه تلفظ کلمات بسيار اهميت دارد. سعي کنيد آنچه شنيده ايد و کليت موضوع را به زبان خودتان بازگو کنيد. حتي مي توانيد براي استفاده از کلمات صحيح به متن اصلي نيز مراجعه کنيد.
روش ديگر که در هر زمان و هر مکاني امکان استفاده از آن وجود دارد، تصور يک موقعيت، يک فرد يا يک موضوع در ذهن و سپس صحبت کردن با آن فرد يا در مورد آن موضوع است. دراين روش سعي کنيد از واژگاني که آموخته ايد و به خاطر سپرده ايد دائما استفاده کنيد.
به طور مثال خود را در موقعيت يک کتاب فروشي تصور کنيد. جملاتي که مي تواند به شما براي خريد کتاب موردنظرتان کمک کند و پاسخ هاي احتمالي فروشنده را بازگو کنيد. دراين روش، هم مي توانيد واژگان آموخته شده را مرور کنيد و هم مي توانيد کاستي هاي واژگاني خود را پيدا کرده و در جهت رفع آنها اقدام کنيد. استفاده از اين روش به خصوص دقايقي قبل از خواب مي تواند بسيار مفيد باشد.
همان طور که اشاره شده، نکته اي که هيچ گاه نبايد فراموش کرد دنبال کردن يادگيري مهارت هاي زبان به صورت اصولي، براساس روش هاي مناسب هر سطح و در نهايت بناي يک ساختمان «خوش ساخت» زباني است.
به يادگيري زبان بايد به صورت يک روند(PROCESS) نگاه کرد، روندي که زمان بر است و در درازمدت بدون شک جواب مي دهد. آنچه در کلاس هاي آموزش زبان به يک زبان آموز ارائه مي شود، درواقع نشان دادن مسير است، اين خود فرد است که بايد از طريق مواد کمک آموزشي و خودآموز به کوچه و پس کوچه هاي اين مسير سرک بکشد و دانش زباني خود را گسترش دهد.

ارتباطات کيبوردي، معلم هاي مسنجري
 

چت کردن فقط راهي براي ايجاد روابط تازه، گذراندن وقت، فرار از تنهايي يا انجام سريع هماهنگي هايي ارتباطي تان نيست. گاهي اوقات صفحه کوچک چت و يک هدست مي تواند به شما کمک کند تا چيز تازه اي ياد بگيريد. گاهي اوقات آن چيز تازه مي تواند يک زبان جديد باشد. براي چت کردن مي توانيد از دوستان احتمالي خارجي تان کمک بگيريد يا سراغ غريبه ها برويد و با يک کليک اتفاقي با آنها صحبت کنيد. اما اين زياد راه خوبي به نظر نمي رسد. شما راه هاي ديگري براي يک چت آموزنده و اثر بخش داريد. يکي از اين راه ها وارد شدن به انجمن هاي اينترنتي آموزش زبان و صحبت کردن با اعضاي آن مجموعه است.
در WWW. LANGUAGE. EXCHANGES.ORG/ شما مي توانيد از طريق نرم افزار اسکايپ زبان تازه اي بياموزيد و زبان خود را هم به افراد انجمن آموزش دهيد. اسکايپ نرم افزاري است که به کمک آن مي توانيد چت کنيد يا از طريق اينترنت صداي کسي را بشنويد و با او صحبت کنيد.
در ابتدا لازم است که اشتراکي از اين نرم افزار بسازيد و بعد به صورت آن لاين مکالمه با کساني را که دوست داريد، آغاز کنيد.
اسکايپ امکان مکالمه گروهي را هم به وجود مي آورد و زماني که در زبان مورد علاقه تان کمي قوي شديد، مي توانيد يک گروه آموزشي بسازيد و هر شب در مورد يک موضوع مورد توافق با هم بحث کنيد.
دراين روش، هم شما زبان را به زبان محاوره ياد مي گيريد و هم مي آموزيد که با لهجه بهتري صحبت کنيد. WWW. CONVERSATIONEXCHANGE. COM و WWW. SHAREDTALK. COM هم سايت هاي ديگري هستند که به شما پيشنهاد مي کنند زبان را از طريق چت ياد بگيريد و هر زمان که بخواهيد با دوستان انگليسي زبان آن لاين تان مکالمه و مکاتبه کنيد.

زبان داستان هايي که دوستشان داريم
 

زبان آموزي در خانه شايد به اندازه نشستن در کلاس هاي مختلف و ملاقات با آدم هاي گوناگون جذاب نباشد اما هميشه راهي هست که براي خودتان جذابيتي ايجاد کنيد. يکي از اين راه ها خواندن داستان هايي است که دوستشان داريد. از اين طريق، هم مهارت خواندن بهتري پيدا مي کنيد. هم واژگان تازه اي ياد مي گيرد و دايره لغاتتان بالا مي رود وهم يک داستان تازه مي خوانيد.
اما براي انتخاب کتاب شتابزده نشويد. وقتي به فروشگاه کتاب هاي انگليسي مراجعه مي کنيد، با انبوه کتابهاي داستاني روبه رو مي شويد که نمي دانيد کدامشان را بايد انتخاب کنيد اما در واقع شما بايد کتابي را در سطح آگاهي خودتان انتخاب کنيد. چه ارزيابي از زبانتان داريد؟ مقدماتي، متوسط يا پيشرفته. وقتي به پشت جلد کتاب هاي داستان نگاه مي کنيد جدولي را مي بينيد که درآن اين مقاطع نوشته شده اند و مقابل يکي از آنها تيک خورده است. اين تيک نشان دهنده سطح خود کتاب است. شما مي توانيد به اين شکل کتابي را در سطح زبان خودتان انتخاب کنيد تا از خواندنش به خاطر دشواري زياد يا راحتي بيش از حد دلزده نشويد.
اما براي خواندن کتاب هم بايد راه مناسبي را انتخاب کنيد. ابتدا هر فصل را يک دور بخوانيد. تنها بخوانيد و حتي از واژه هايي که نمي دانيد هم بگذريد. اين روخواني براي درک کردن مطلب است نه يادگرفتن واژه ها. اگر از همان اول ديکشنري دستتان بگيريد، انرژي براي خواندن برايتان نخواهد ماند. حالا به اول برگرديد و يک دور ديگر بخوانيد. اين بار زير واژه هايي که معنايشان را نمي دانيد با يک مداد خط بکشيد. وقتي که دور دومتان هم تمام شد ديکشنري را برداريد. واژه ها را معني کنيد و معناي آنها را هم پيدا کنيد تا وقتي که مي خواهيد داستان را تعريف کنيد واژه کم نياوريد. کلمات تازه را به خاطر بسپاريد و بعد داستان را يک بار براي خودتان يا شخص ديگري تعريف کنيد. اغلب اين کتاب هاي داستان، بخش خود آزموني هم دارند که با حل کردنش مي توانيد درک مطلبتان را بسنجيد.

گوش کنيد؛ تکرار کنيد؛ ياد بگيريد
 

براي تقويت مهارت شنيداري براي زبان آموزان متوسط تا پيشرفته، استفاده از موسيقي و فيلم نيز توصيه مي شود. در رابطه با اين دو نيز اصول کلي هم همان صورتي است که توضيح داده شد.
مي توانيد متن اشعار(LYRICS) را به راحتي از اينترنت پيدا کرده و سپس طبق روش هايي که توضيح داده شد تمرين کنيد. دراينجا در نهايت يادداشت هاي خود از اشعار موسيقي را با متن اصلي مقايسه کنيد، لغات جديد را جدا کرده و آنها را به خاطر بسپاريد. در مورد فيلم ها نيزاکنون اين امکان وجود دارد که هنگام پخش، زير نويس فيلم رافعال يا غيرفعال کرد. امکان يافتن متن ديالوگ فيلم ها نيز در اينترنت وجود دارد. بنابراين دقيقا همانند روش بالا، ابتدا فيلم را بدون متن و در نهايت همراه با متن پخش کنيد و ضمن يادداشت کلمات جديد، آنها را به خاطر بسپاريد. اگر مي خواهيد انگليسي روزمره و محاوره اي را ياد بگيريد، سريال ديدن هم راه خوبي است. در سالهاي اخير اغلب سريال هاي به روز دنيا در دسترس همه قرار گرفته سريال هايي که پر هستند از اصطلاحات زبان و عبارات روزمره، مي تواند تمرين خوبي براي زبان آموزان باشد. اما لازم است بخش تفريحي را در زمان تماشاي سريال کمرنگ کنيد و بيشتر به قصد يادگيري آنها را تماشا کنيد و هرجا که اصطلاح جالبي به گوشتان مي خورد، يادداشتش کنيد تا بعدها مورد استفاده قرار گيرد.

چطور امتحان بدهيم؟
 

چرا امتحان بدهيم؟
همه ساله بخشي از دانشجويان و فارغ التحصيلان
دانشگاه هاي کشور در مقاطع مختلف، خود را جهت ادامه تحصيل در دانشگاه هاي داخل يا خارج از کشور آماده مي کنند. ثبت نام در دانشگاه ها(درايران، در مقطع دکتري) و در خارج از کشور (به عنوان دانشجوي خارجي در مقاطع مختلف) نيازمند داشتن شرايط خاصي است که يکي از آنها نشان دادن ميزان تسلط به زبان کشور مقصد و ارائه مدرک آن است.
دانشگاه هاي داخلي(به جز دانشگاه هايي که نمايندگي دانشگاه هاي خارجي را دارند) جهت جذب دانشجو در مقطع دکتري از دانشجو مدرکي براي اثبات حداقل توانايي فرد در زبان انگليسي به عنوان ابزاري جهت بهره برداري موثرتر از منابع مطالعاتي و درسي طلب مي کنند. از جمله مدارک مورد نياز زبان جهت ورود به آزمون دوره دکتري در دانشگاه هاي ايران، آزمون TOEFL داخلي(دانشگاه تهران، علامه طباطبايي و. . . ) آزمون TOLIMO(سازمان سنجش) و آزمون MCHE(وزارت علوم ) است. همان گونه که در بالا نيز اشاره شد برخي از دانشگاه هاي داخلي نيز هستند که در رشته هاي خاص نماينده دانشگاه هاي خارجي هستند و جهت پذيرش دانشجو مدرک زبان انگليسي مطالبه مي کنند.
اما يکي از شروط اساسي در اخذ پذيرش از دانشگاه هاي خارجي نيز اثبات حداقل توانايي و مهارت در زبان هاي مختلف با توجه به زبان رسمي و دانشگاهي کشور پذيرش کننده است. بدين منظور همه ساله آزمون هايي در اين ارتباط برگزار مي شود که فرد با کسب حداقل نمره مورد نظر دانشگاه مقصد، اجازه پذيرش درآن دانشگاه را مي يابد. ازميان آزمون هاي مذکور مي توان به TOEFL,IELTS,GMAT,GRE و. . . اشاره کرد. آزمون هاي ذکر شده مدارکي هستند که در کشورهاي انگليسي زبان يا کشورهايي که زبان رسمي شان انگليسي نيست اما دردانشگاه، دروس به زبان انگليسي تدريس مي شوند، رايج هستند.
از مدارک زبان هاي غير انگليسي هم مي توان به TCF,DELF,DALF(فرانسه)، DELE(اسپانيايي)، ZD و ZMP(آلماني) اشاره کرد.
حال با توجه به گستره فراوان زبان انگليسي در جهان و دنشگاه هاي مختلف ونيز نياز به مدرک زبان انگليسي جهت ثبت نام در آزمون هاي دکتري دانشگاه هاي ايران، به مدارک و آزمون هاي زبان انگليسي که در ايران برگزار مي شوند، پرداخته مي شود.
IELTS آزمون آيلتس بيش از 21 سال است که در سطح استاندارد در سراسر جهان برگزار مي شود. اين سيستم آزمون، پيشگام ارزيابي چهار مهارت اصلي، SPEAKING, WRITING, LISTENINGREADING است. بيش از 6 هزار سازمان و 4/1 ميليون نفر از سراسر جهان برگزاري آزموني را برعهده دارند که مي توان از مدرک آن جهت ادامه تحصيل، مهاجرت و نظاير آن استفاده کرد.
برگزاري اين آزمون در سطح جهان بر عهده سفارت هاي کشورهاي مختلف است، موسسه توسعه بين المللي آموزش عالي استراليا و مرکز آزمون دانشگاه کمبريج است. در ايران، سازمان سنجش متولي برگزاري اين آزمون هستند. عمدتاً دانشگاه هاي آمريکا، کانادا، انگليس و استراليا جهت پذيرش دانشجو مدرک آيلتس را طلب مي کنند. البته دانشگاه هاي کشورهاي مذکور، معمولا براي ورود به دانشگاه، چندين مدرک و نمره ميانگين را اعلام مي کنند و اين بسته به نظر فرد است که کدام آزمون را انتخاب کند.
مجموع سوالات اين آزمون 82 پرسش به جز گفتار است که دو ساعت و 45 دقيقه به آن زمان تعلق مي گيرد. نمره مورد نظر دانشگاه مقصد را کسب کند. ميانگين نمره قابل قبول در آمريکاي شمالي، انگليس و استراليا معمولاً بين 5/6 تا 5/7 است. از مدرک اين آزمون مي توان براي ورود به تمام رشته هاي تحصيلي استفاده کرد. اين آزمون در ايران در شهرهاي تهران، اصفهان و مشهد برگزار مي شود.
آزمون آيلتس در دو سطح GENERAL و ACADEMIC برگزار مي شود که مدرک نوع نخست، جهت گذراندن دوره هاي پيش از ورود به دانشگاه يا دوره هاي کاري است و آزمون نوع دوم جهت اخذ پذيرش از دانشگاه هاي کشورهاي انگليسي زبان برگزار مي شود. داوطلب با مراجعه به وب سايت سازمان سنجش امکان ثبت نام دراين آزمون را خواهد يافت. مبلغ ثبت نام اين آزمون در ايران 220 هزار تومان است.
اعتبار مدرک اين آزمون دو سال است و دوره هاي آمادگي آن در ايران در موسسات و دوره هاي زماني مختلف برگزار مي شود.
TOEFL تاقل نيزيکي ديگر از آزمون هايي است که در ايران برگزار مي شود و کشورهاي انگليسي زبان، آن را يکي از مدارک مورد نياز براي ورود به دانشگاه هاي خود مي دانند. آزمون تافل به دو بخش IBT(اينترنتي)و PBT(کاغذي) تقسيم بندي مي شود. در تافل اينترنتي هر چهار مهارت اصلي ودرتافل کاغذي مهارت هاي LISTENING,STRUCTURE و READING مورد ارزيابي قرار مي گيرند. ميانگين نمره تافل کاغذي براي پذيرش در دوره هاي تحصيلات تکميلي در دانشگاه هاي آمريکا 650 به بالا و در مقطع کارشناسي بين 600 تا 649 است. مدت زمان پاسخگويي به پرسش هاي تافل اينترنتي 5/3 تا 4 ساعت است.
در حالت جزئي تر، زمان پاسخ گويي به پرسش هاي مهارت READING و LISTENING 60 تا 90 دقيقه، WRITING 60 دقيقه و SPEAKING 20 دقيقه است. هزينه شرکت در اين آزمون در جهان 160 دلار و در ايران بين 150 تا 190 دلار است.
سازمان سنجش آموزش کشور متولي برگزاري آزمون تافل اينترنتي در ايران است و ثبت نام آن نيز با مراجعه به وب سايت اين سازمان امکان پذيراست. نتايج آزمون 15 روز پس از برگزاري اعلام مي شود. ثبت نام در آزمون تافل به سه روش اينترنتي، تلفني و حضوري انجام مي گيرد که معمولاً در ايران ثبت نام اين آزمون از طريق اينترنت انجام مي شود.
TOLIMO آزمون توليمو که صرفاً در ايران و توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار مي شود، يکي از شروط اصلي شرکت در آزمون دکتري در دانشگاه هاي ايران است. هريک از دانشگاه ها همه ساله نمره ميانگين خاصي را براي پذيرش اين مدرک اعلام مي کنند. داوطلب مي تواند با مراجعه به وب سايت توليمو يا سازمان سنجش دراين آزمون ثبت نام و شرکت کند.
آزمون توليمو چندين بار در سال برگزار مي شود و داوطلب پيش از ثبت نام، زمان دلخواه خود را مشخص مي کند. دراين آزمون، مهارت هاي داوطلب در درک مطلب، دستور زبان انگليسي، شنيدار و نوشتار مورد ارزيابي و سنجش قرار مي گيرند. تعداد سوالات آزمون توليمو 120 پرسش و زمان پاسخگويي به آنها 120 دقيقه است. هزينه شرکت در آزمون 12 هزار تومان است که داوطلب آن را از طريق اينترنت پرداخت مي کند. اين آزمون در حوزه هاي امتحاني سراسر کشور برگزار مي شود.
MCHE اين آزمون نيز يکي از پيش شرط هاي شرکت در آزمون دکتري در ايران است و وزارت علوم برگزار کننده آن است. هزينه ثبت نام دراين آزمون 15 هزار تومان است و اينترنتي انجام مي گيرد.
GMAT ،GMAT، از جمله آزمون هايي است که به زبان انگليسي در سراسر جهان برگزار مي شود و درآن توانايي هاي داوطلب جهت پذيرش در دانشکده هاي مديريت و علوم اقتصادي دانشگاه هاي مختلف مورد ارزيابي قرار مي گيرد. هزينه شرکت در اين آزمون در سراسر جهان 250 دلار است و در دست داشتن مدرک آن براي کساني که قصد ادامه تحصيل در رشته MBA را دارند، ضروري است. آنچه در اين آزمون مورد ارزيابي قرار مي گيرد، توانايي داوطلب در مهارت هاي گفتاري، رياضيات و نوشتار تحليلي است. مدت اعتبار مدرک GMAT پنج سال است و نمره کلي آن بين 200 تا 800 است. داوطلب با کسب ميانگين 400 تا 800دراين آزمون پذيرفته مي شود. ثبت نام دراين آزمون از طريق اينترنت صورت مي گيرد.
GRE GRE آزموني است که از دانشجويان داوطلب مقطع کارشناسي ارشد به بالا جهت پذيرش در دانشکده هاي علوم اقتصادي در سراسر جهان به عمل مي آيد. هدف از برگزاري اين آزمون، ارزيابي آمادگي داوطلب براي تحصيل در سطوح آموزش عالي است. مواد اين آزمون شامل مهارت هاي استدلال کلامي، استدلال کيفي، تفکر انتقادي و نوشتار تحليلي است که در ارتباط با رشته تحصيلي داوطلب مورد ارزيابي قرار مي گيرد. آزمون GRE در بيش از 30 کشور جهان و به دو صورت PBT(کاغذي) و CBT(کامپيوتري) برگزار مي شود. ثبت نام دراين آزمون اينترنتي است واز طريق مراجعه به وب سايت اين مرکز امکان پذير است.
هزينه شرکت در آزمون GMAT190دلار است. نمرات قابل قبول در اين آزمون به اين شرح است؛ استدلال کلامي بين 200 تا 800، استدلال کيفي بين 200تا 800 و نوشتار تحليلي بين صفر تا شش، از طرف ديگر داوطلباني امکان شرکت دراين آزمون را دارند که دريکي از رشته هاي زيست شيمي، زيست شناسي، شيمي، علوم کامپيوتر، ادبيات انگليسي، رياضيات، فيزيک و روان شناسي تحصيل کرده يا درآن پيش زمينه اي قابل قبول داشته باشند. زمان آزمون دو ساعت و 50 دقيقه است.
اين آزمون براي کساني که قصد ادامه تحصيل در رشته MBAدر خارج از کشور را دارند، ضروري است.
TESOL آزموني است که جهت آزمودن تخصص داوطلب در زمينه آموزش و يادگيري زبان انگليسي برگزار مي شود. اين آزمون از کساني به عمل مي آيد که زبان مادري شان انگليسي نيست.
منبع: نشريه همشهري مثبت، شماره مسلسل 182.




 

نسخه چاپی