35 فرمان پزشکان

35 فرمان پزشکان
35 فرمان پزشکان


 





 
اگر آنفلوآنزاي خوکي گرفته ايد، اگريکي ازاعضاي خانواده تان به اين بيماري دچار شده، اگرمي خواهيد آنفلوآنزاي خوکي نگيريد، اگر فرزندتان دانش آموزاست و مي ترسيد درمدرسه به اين بيماري مبتلا شود، اگرخودتان با يکي از اعضاي خانواده تان امسال زائر خانه خدا بوده و حالا نگران ابتلا به اين بيماري هستيد، به شما توصيه مي کنيم 35 توصيه زير را جدي بگيريد.
8 توصيه به آنهايي که يکي از اعضاي خانواده شان آنفلوآنزاي خوکي گرفته است:
1- دست هايتان را مرتب با آب و صابون بشوييد. 2- مراقب باشيد که دست هايتان را حتي المقدور به چشم ودهانتان نزنيد. 3- حواستان باشد که هواي اتاق بيمارتان بايد تهويه مناسبي داشته باشد. 4- دستمال هاي کاغذي و ساير وسايل يک بار مصرف بيمارتان را در کيسه زباله قرار داده و بلافاصله بعد از دست زدن به آنها، دست هايتان را با آب و صابون بشوييد. 5- شستشوي مرتب سطوحي که دست بيمار با آنجا تماس دارد (مانند دستگيره در، کليد لامپ، ريموت کنترل تلويزيون و ميز غذا) ضروري است؛ چون ويروس H1N1 بين 2 تا 8 ساعت روي اين سطوح زنده مي ماند. 6- وسايل شخصي و ظروف غذاي بيمار را مي توانيد به همراه وسايل ساير افراد خانواده با آب و شوينده هاي خانگي بشوييد و پس از شستشو، نيازي به جداسازي وسايل اواز وسايل سايرافراد خانواده نيست. 7- لباس ها و ملحفه هاي بيمار را مي توانيد مانند لباس ها و ملحفه هاي ديگران با آب و صابون بشوييد يا در ماشين لباس شويي مشترک بيندازيد؛ ولي بعد از دست زدن به آنها يادتان نرود که دست هايتان را خوب بشوييد. 8- طبيعي است که بوسيدن عضو بيمار خانواده و دست دادن با او مطلقاً ممنوع است.
9 توصيه به آنهايي که آنفلوآنزاي خوکي گرفته اند:
1-اگر مي خواهيد ديگران را مريض نکيند، حتي المقدور يکي دومتر از آنها فاصله بگيريد؛ چون اين ويروس به راحتي از فاصله يک متري با عطسه و سرفه منتقل مي شود. 2- وقتي سرفه يا عطسه مي کنيد، با دستمال کاغذي جلوي دهان و بيني تان را بگيريد و بعد، دستمال کاغذي ها را داخل يک کيسه پلاستيکي بريزيد. اگر دستمال همراه نداريد، موقع عطسه وسرفه، جلوي دهان و بيني تان را با آستين پيراهن تان بگيريد. 3- عجالتاً دور دست و روبوسي را خط بکشيد. 4- شستشوي مرتب دست ها يادتان نرود؛ فرقي نمي کند از آب و صابون استفاده کنيد يا محلول هاي حاوي الکل. 5- لزومي ندارد آنتي بيوتيک بخوريد. آنتي بيوتيک ها تأثيري در درمان اين بيماري ندارند. 6- مي توانيد از داروهاي تب برومسکن (مانند استامينوفن، ايبوپروفن يا ناپروکسن) استفاده کنيد ولي آسپرين نخوريد. 7- بيشتر مايعات بخوريد. مصرف مايعات ساده و غذاهاي گرم ونرم، بهبودتان را تسريع مي کند. 8- درمان اصلي شما استراحت است. لااقل تا 24 ساعت بعد از قطع تب (به شرطي که تب بر مصرف نکرده باشيد) و اطمينان از بهبودي کامل بايد در منزل بمانيد. بهتر است در يک اتاق مجزا استراحت کنيد و دراتاق را باز بگذاريد. 9- ملاقات هايتان را کم کنيد وتا مي توانيد، کارهايتان را با تلفن وايميل به انجام برسانيد.
7 توصيه براي پيشگيري از آنفلوآنزاي خوکي:
1- دست هايتان را مرتب با آب و صابون يا محلول هاي ضدعفوني حاوي الکل بشوييد؛ مخصوصاً وقتي که عطسه يا سرفه مي کنيد و مخصوصاً وقتي که از محيط بيرون به خانه برمي گرديد. 2- ضدعفوني کردن سطوح داخلي خانه با محلول هاي حاوي کلر در کاهش احتمال انتقال بيماري بسيارمؤثراست. 3- از تماس با مبتلايان و موارد مشکوک به اين بيماري، بپرهيزيد. 4- از حضور در کشورها، شهرها و جاهايي که احتمال شيوع اين بيماري در آنجا بيشتر است، خودداري کنيد. 5- از دست زدن به اشيا وسطوحي که ممکن است آلوده باشند، مخصوصاً در اماکن عمومي، بپرهيزيد. بوسيدن ضريح، دست زدن به ميز کافي شاپ ها و رستوران ها و دستگيره در وسايل نقليه عمومي، احتمال ابتلا به اين بيماري را بالا مي برد. 6- حتي المقدور دست تان را به دهان ، بيني و چشم تان نزنيد. 7- ويروس آنفلوآنزا در محيط اطراف و اماکن عمومي وجود دارد و تماس با سطوحي مانند دستگيره اتوبوس و تاکسي و صفحه کليد کامپيوتر مي تواند به راحتي بيمارتان کند. اگر دست تان زياد با اين قبيل سطوح تماس دارد، شستشوي مرتب دست ها يادتان نرود.
6 توصيه به دانش آموزان وخانواده هايشان:
1- قرار دادن بسته هاي کوچک مايع دست شويي در کيف مدرسه دانش آموزان مي تواند نقش بسزايي در کنترل بيماري و جلوگيري از انتقال آن داشته باشد. 2- ويروس اين آنفلوآنزا تا 48 ساعت توانايي پايداري روي دست ها را دارد و دانش آموزان بايد دست هاي خود را به طورمرتب با آب وصابون شستشو دهند. 3- استفاده از ژل هاي ضدعفوني کننده حاوي الکل با توجه به سهولت مصرف و عدم نياز به آب مي تواند در حفظ سلامت دانش آموزان بسيار مؤثر باشد. 4- به محض مشاهده علايم اين بيماري در فرزندتان، از رفتن او به مدرسه جلوگيري کنيد. تب بالا، سردرد، گلودرد، سرفه يعني زنگ خطر. 5- عدم استفاده از وسايل شخصي ديگران واستفاده صحيح ازماسک ها را به فرزندتان تذکر بدهيد. 6- نحوه صحيح دفع کردن دستمال هاي آلوده، رعايت فاصله ايمني با افراد مبتلا يا مشکوک به بيماري و اصول بهداشت فردي هم از مواردي است که بايد دانش آموزان آموزش داد.
6 اشتباه رايج درباره آنفلوآنزاي خوکي:
1- ما مسلمان ها چون گوشت خوک نمي خوريم، آنفلوآنزاي خوکي نمي گيريم:
نه ربطي ندارد! راه اصلي انتقال اين بيماري، تنفسي است (نه خوراکي)؛ يعني مي تواند با سرفه وعطسه منتقل شود. اين بيماري حتي راحت تر از اين حرف هاهم منتقل مي شود. کافي است دستمان با چيزي تماس پيدا کند که ويروس روي آن نشسته باشد. آن وقت، اگر دست آلوده مان را به دهان، بيني يا چشممان بزنيم، ويروس منتقل مي شود. 2- علايم آنفلوآنزاي خوکي، وحشتناک است: اتفاقاً علايمش خفيف است: تب، سردرد، سرفه، گلودرد، خستگي، کوفتگي بدن و آبريزش بيني. اما معمولاً طول مي کشد و به درمان هاي رايج جواب نمي دهد. 3- اگر واکسن آنفلوآنزا بزنيم، در مقابل آنفلوآنزاي خوکي هم ايمن مي شويم: اين طور نيست. ويروس آنفلوآنزاي خوکي، ويروس نو ظهوري است که از تلفيق 3 نوع ويروس آنفلوآنزاي انساني، مرغي و خوکي به وجود آمده. بنابراين واکسن هاي متداول آنفلوآنزا زورشان به اين ويروس نمي رسد. توليد يک واکسن مؤثر براي اين بيماري نيزطبيعتاً طول مي کشد. 4- تا وقتي خطر آلودگي به اين ويروس وجود دارد، بايد دور تمام سفرهاي خارجي راخط بکشيد: البته اگر مي خواهيد به مکزيک يا آمريکا يا بقيه کشورهاي کانون اين بيماري برويد، بهترين توصيه اين است که: نرويد! ولي اگر مجبوريد به کشوري در مجاورت يکي از اين کشورها سفر کنيد، اين دو توصيه را فراموش نکنيد: شستشوي مکرر دست ها و استفاده از ماسک هاي تنفسي. 5- خطر آنفلوآنزاي خوکي از خطر يک آنفلوآنزاي ساده هم کمتراست: اين هم يعني افتادن از آن طرف بام! اين آنفلوآنزاي جديد هنوز درمان قطعي و واکسن مؤثري ندارد و همه گيري اش در گوشه و کنارجهان، هر روز بيشترازديروزاست. قدرت سرايتش هم اصلاً قابل مقايسه با قدرت سرايت آنفلوآنزاي فصلي نيست. پس قطعاً خطرناک تر از يک آنفلوآنزاي ساده است.
5 توصيه به حجاج و خانواده هايشان:
1- اگر ضرورتي ندارد، در مراسم مستحبي (مانند طواف هاي مستحبي) شرکت نکنيد و از بوسيدن و لمس ضريح اماکن متبرکه نيز پرهيز کنيد. 2- فقط از سجاده شخصي خودتان استفاده کنيد و حتي المقدور در مکان هاي خلوت، فاصله اي نزديک به 2 متر را از اطرافيان خود حفظ کنيد. با اين کار، مي توانيد احتمال انتقال اين بيماري را به حداقل برسانيد. 3- شستن مرتب و منظم دست هايتان را فراموش نکنيد. اين کار، يکي از آسان ترين ومؤثرترين راه هاي پيشگيري از آنفلوآنزاي خوکي است. 4- استفاده از ماسک هاي صورت، اگر چه در پيشگيري از آنفلوآنزاي نوع A کارآيي چنداني ندارد، اما اگر خواستيد براي خودتان ماسک بخريد، دنبال ماسک هاي N95 بگرديد که بيشترين کارآيي را در بين ماسک ها دارند. اين ماسک ها را بايد طوري روي صورت تان بزنيد که تا زير چشم هايتان را بپوشاند و دور دهان و بيني تان را نيز خوب پوشش بدهد. 5- اگر چه مصافحه جزو مستحبات ديني است اما پزشکان توصيه مي کنند که امسال در زمان حج و پس از بازگشت از عربستان و ورود به ايران، حجاج و خانواده هايشان از اين دوکار (دست دادن وروبوسي) پرهيز کنند.
ويروس آنفلوآنزا در محيط اطراف و اماکن عمومي وجود دارد و تماس با سطوحي مانند دستگيره اتوبوس و تاکسي و صفحه کليد کامپيوتر مي تواند به راحتي بيمارتان کند. اگر دست تان زياد با اين قبيل سطوح تماس دارد، شستشوي مرتب دست ها يادتان نرود.
6- آنفلوآنزاي خوکي از بيماري هاي پرسروصداي قبلي (آنفلوآنزاي مرغي و سارس) خطرناک تراست:
نه آنفلوآنزاي خوکي آن قدرها مرگبار نيست ولي بدي اش اين است که به مرحله سرايت انسان به انسان رسيده؛ مرحله اي که سارس با همه وحشتي که ايجاد کرده بود، هرگز به آن نرسيد. با اين حال، سارس در حد فاصل سال هاي 2000 تا 2003 بيش از 770 نفر را کشت و بيش از 10 برابر اين تعداد را هم مبتلا کرد. آنفلوآنزاي مرغي هم که لابد يادتان هست؛ ميليون ها مرغ را قرباني کرد و جان صدها انسان را در 12 کشور دنيا گرفت. ولي مسئله اين است که قدرت سرايت اين آنفلوآنزا از آن بيماري ها بيشتر است.
اگر خواستيد براي خودتان ماسک بخريد، دنبال ماسک هاي N95 بگرديد که بيشترين کارآيي را در بين ماسک ها دارند. اين ماسک ها را بايد طوري روي صورت تان بزنيد که تا زير چشم هايتان را بپوشاند و دور دهان و بيني تان را نيز خوب پوشش بدهد.

منبع:زندگی ایده آل ش 53




 

نسخه چاپی