خودزني با نون خامه اي

خودزني با نون خامه اي
خودزني با نون خامه اي


 





 
خامه ها زود فاسد مي شوند، سرشاراز کالري و روغن هاي اشباع هستند و البته بسيار خوشمزه اند! بدترازهمه اين که...
در اين روزها که بيشتراعضاي خانواده وقت ندارند براي ناهار دورهم جمع شوند، خيلي ازخانم ها سعي مي کنند با تدارک يک ميز صبحانه پروپيمان، اعضاي خانواده را دورهم جمع کنند. بعد از پنير و کره ومربا، خامه يکي از خوراکي هاي مورد علاقه صبحانه خورهاست، به خصوص که انواع جديدي از خامه مثل خامه عسل و خامه شکلات هم به بازار راه يافته... ولي هيچ مي دانستيد که خامه از لبنيات نيست؟

خامه جزو لبنيات نيست!
 

خامه از نظر دسته بندي مواد غذايي به دليل دارا بودن چربي بالا، در گروه روغن ها و چربي ها قرار مي گيرد و نبايد به اشتباه خامه را از لبنيات به حساب آورد. توصيه هاي تغذيه اي مصرف خامه در وعده صبحانه، براي افراد مختلف متفاوت است و به شرايط جسمي و سني فرد بستگي دارد. خامه حاوي مقادير زيادي اسيدهاي چرب اشباع است که اين اسيدها از نظر تغذيه اي جزو اسيدهاي مطلوب به حساب نمي آيند. حداکثر 10 درصد انرژي کل بدن بايد از اسيدهاي چرب اشباع تأمين شود. خامه داراي کالري زيادي است و مصرف آن در وعده صبحانه به افراد چاق و کساني که تمايل به کاهش وزن دارند، توصيه نمي شود. مصرف خامه براي کودکان درحال رشد که نياز به انرژي بيشتري دارند، مناسب است؛ ولي به دليل شيوع بالاي چاقي در کودکان بايد با احتياط و به مقدار کنترل شده مصرف شود و نبايد کل صبحانه را تشکيل دهد. خامه يک ماده غذايي است که به طور مستقيم از شير تهيه شده و رعايت مسائل بهداشتي و توجه به پاستوريزه بودن آن بسيار مهم است. همچنين خامه بايد در جاي خنک نگهداري و پس از باز کردن، حداکثر طي چهار تا هفت روز، مصرف شود.

خامه هاي فله اي يا بسته بندي يا سرشير خانگي؟
 

خامه هاي فله اي اگردرشرايط بهداشتي پخته و سرد شوند، مي توانند بهداشتي باشند؛ اما اگراز شير سرد و نجوشيده تهيه شده باشند، حتماً عامل بيماري خواهند بود. زماني که مي خواهيد خامه بخريد، هميشه بايد يک اصل کلي را به خاطر بسپاريد و آن اين است که خامه حتماً بايد تحت شرايط بهداشتي و نظارت دقيق تهيه شده و شماره پروانه وزات بهداشت وتاريخ توليد وانقضا داشته باشد. بهتراست خامه هايي خريداري شود که بسته بندي و پاستوريزه شده باشند. سرشير همان طور که از نامش پيداست، خامه اي است که از سطح شير گرفته مي شود. به طورکلي دو نوع خامه وجود دارد؛ خامه پخته و خامه نپخته. خامه پخته خامه اي است که پس از جوشانده شدن، شير را خنک کرده و سپس چربي هاي تجمع يافته در آن جمع آوري مي شوند؛ اين نوع خامه سالم تراست. در خامه نپخته تنها چربي هايي را که بعد ازچرخ شدن شير سرد در سطح آن جمع مي شود، بر مي دارند که مصرف آن بسيار خطرناک است؛ چرا که ممکن است آلوده به انواع باکتري ها از جمله سل، بروسلا، ليستريا واستافيلوکوک باشد و انواع بيماري هاي اسهالي را به همراه آورد.

خامه پرچرب يا کم چرب؟
 

خامه با توجه به محتواي چربي اش، انواع مختلفي دارد: خامه کم چرب که 12 درصد چربي دارد، خامه زده شده و سفت شده که 30 درصد از آن را چربي تشکيل مي دهد و خامه سنگين که 36 درصد چربي دارد. خامه هاي پرچرب که در اغلب فروشگاه ها به فروش مي رسند نيز 40 درصد چربي دارند و در تهيه انواع غذا و دسرها ازاين نوع استفاده مي شود. خامه خرما، خامه عسل، و خامه شکلات انواع جديد خامه در سوپر مارکت ها هستند و معمولاً طعم دهنده هايي درآنها به خامه اضافه شده اند. اما از آنجايي که خود خامه داراي درصدي چربي وداراي کالري بالا است، اضافه کردن اين مواد نه تنها سبب افزايش ميزان کالري مي شود، بلکه وجود قند اين مواد در کنار چربي ها، مقدارانرژي خامه را دوچندان کرده، و بالطبع مضرات آن هم براي افراد چاق يا داراي اضافه وزن، چند برابر مي شود. بنابراين اگر قرار است از اين نوع خامه ها مصرف شود، براي افراد معمولي و سالم بهتر است ميزان آن کمتر از خامه خالص باشد.
منبع:زندگی ایده آل ش 53




 

نسخه چاپی