جادوي ماساژ بزرگ و کوچک نمي شناسد

جادوي ماساژ بزرگ و کوچک نمي شناسد
جادوي ماساژ بزرگ و کوچک نمي شناسد


 





 
آرامش، رشد مناسب و رابطه عاطفي قوي را با ماساژ صحيصح کودک تان افزايش دهيد
شايد ابتدا به نظرتان خنده دار برسد که يک نوزاد را هم مي توان ماساژ داد، چون احتمالا هميشه براي برطرف کردن خستگي يا خلاص شدن از شر استخوان درد سراغ ماساژ رفته ايد يا براي آرامش و تمدد اعصاب ساعاتي را زير دست ماساژور گذرانده ايد. اما تعجب نکنيد. حتي کودک نوزادتان هم به ماساژ احتياج دارد. ماساژ دادن منظم و درست نوزاد باعث برقرار شدن رابطه عاطفي قوي با مادر مي شود و او را آرام مي کند. نوزاداني که به طور منظم توسط مادرشان ماساژ داده مي شوند راحت تر مي خوابند و هضم غذاي شان به مراتب راحت تر و بهتر انجام مي شود. البته نگران نباشيد، پدر، برادر، خواهر يا پدر يا مادربزرگ ها هم مي توانند نوزاد را ماساژ بدهند، به اين ترتيب شما هم زماني براي استراحت و رسيدگي به کارهاي خانه پيدا مي کنيد. تحقيقات جديد نشان مي دهد بچه هايي که زودتر از موعد به دنيا آمده اند بيشتر از بقيه تحت تاثير ماساژ قرار مي گيرند. ماساژ نوزادان زودرس، رشدشان را افزايش مي دهد. در واقع نوزادان زودرسي که به مدت 10 روز، روزي 3 بار ماساژ داده مي شوند، 6 روز زودتر از نوزادان زودرس ديگر مي توانند بيمارستان را ترک کنند.

زمان مناسب
 

مهمترين زمان براي ماساژ دادن نوزاد وقتي است که شما به عنوان مادر يا پدر عجله نداشته باشيد و به اندازه کافي آرامش داشته باشيد و با خيال راحت و بدون مزاحمت بتوانيد به کارتان برسيد. بهتر است هنگام ماساژ شکم بچه کاملا خالي يا پر نباشد.
يادتان باشد شکم نوزاد نبايد خالي يا پر باشد چون ماساژ در اين هنگام مي تواند حال او را به هم بريزد. ابتدا از چرب کردن کف دست هايتان مطمئن شويد، بعد با کمک هر دو دست از چپ به راست يا برعکس شکم اش را بماليد.

کجا بنشينيد
 

بهتر است طوري بنشنيد که راحت باشيد و کمر يا پاي تان درد نگيرد. مي توانيد روي زمين يا تخت بنشينيد و بچه را روي پاي تان بگذاريد. او را روي يک حوله تميز به پشت بخوابانيد و ماساژ را ابتدا از جلو شروع کنيد و بعد سراغ پشت و گردن برويد. مي توانيد براي آرامش بيشتر خودتان لالايي بخوانيد يا يک موسيقي ملايم پخش کنيد.

جادوي ماساژ بزرگ و کوچک نمي شناسد

آرامش کودک
 

يادتان باشد فاصله و فضاي کافي براي فرزندتان در نظر بگيريد.مي توانيد براي نشان دادن توجه و محبت تان با او صحبت کنيد و حتي اگر نمي تواند حرف بزند و جواب تان را بدهد باز هم از او براي ماساژ دادن اجازه بگيريد. اگر حس کرديد بيش از حد تحريک شده، ماساژ را ادامه ندهيد. معمولا نوزادان فقط 2 تا 5 دقيقه ماساژ را تحمل مي کنند. در حالي که بچه هاي بالاي 2 ماه مدت زمان بيشتري از ماساژ لذت مي برند.

روغن ماساژ
 

بهترين روغن ها براي ماليدن بدن کودک، روغن هاي طبيعي مانند روغن بادام يا روغن هر نوع گياه تازه اي است که کمي هم بو داشته باشد، مانند روغن با اسانس ليمو، وانيل يا اسطوخدوس. ابتدا چند قطره روغن کف دست تان بريزيد و دست ها را به هم بماليد تا گرم شود. يادتان باشد روغن را در ناحيه سر يا صورت استفاده نکنيد. نشاسته ذرت يکي از بهترين مواد براي يک ماساژ سريع و اثر بخش است.

ماساژ سر
 

براي ماساژ سر از هيچ روغن يا ماده اي استفاده نکنيد. ماساژ را با انجام حرکات دايره اي روي سر کودک آغاز کنيد. بعد از اينکه حرکات دايره اي را با کف دست و انگشت ها خيلي نرم و آرام روي سرش انجام داديد، سراغ پيشاني برويد.
بهتر است پيشاني اش را با کمک دو انگشت اشاره و شست خيلي آرام مانند حرکتي که دفتر يا کتاب را ورق مي زنيد ماساژ دهيد. حواس تان باشد اين حرکت را بايد خيلي نرم انجام دهيد طوري که هنگام ماساژ پيشاني اش چروک نخورد. مي توانيد هر دو دست را وسط پيشاني اش بگذاريد طوري که نوک انگشتان به سمت بيرون باشد و خيلي آرام دست ها را از هم باز کنيد. بعد خيلي آرام سراغ استخوان آرواره، فک و چانه اش برويد و با حرکات دايره اي خيلي آرام اين قسمت ها را ماساژ دهيد. ماساژ اين نقاط به خصوص زماني که فرزندتان دندان درمي آورد دردهاي اش را به طرز چشمگيري کاهش مي دهد.

جادوي ماساژ بزرگ و کوچک نمي شناسد

ماساژ بدن
 

1-براي ماساژ سينه مقداري روغن کف دست تان بريزيد. دست ها را خوب به هم بماليد و بعد هر دو دست را خيلي آرام روي قفسه سينه نوزاد بگذاريد. بعد مجددا مانند حرکت پيشاني خيلي آرام و نرم دست ها را به سمت بيرون ببريد. اين حرکت را بين 3 تا 5 ثانيه با فشار بسيار ملايم تکرار کنيد. اگر روغن دست تان تمام شد باز هم چند قطره ديگر کف دست تان بريزيد تا زماني که دست تان را روي پوستش مي کشيد هم اصطحکاک ايجاد نشود و نرم حرکت کند و هم در اثر روغن گياهي پوستش نرم شود. بعد خيلي خيلي آرام هر کدام از دست هايش را بين دو دست تان بگيريد و بماليد. همين طور از بازو پايين بياييد تا به کف دست و انگشتانش برسيد بهتر است تک تک انگشتان را از هم باز کنيد و هر کدام را جدا بماليد.
2-براي ماساژ شکم بهتر است خيلي دقت کنيد. يادتان باشد شکم نوزاد نبايد خالي يا پر باشد چون ماساژ در اين هنگام مي تواند حال او را به هم بريزد. ابتدا از چرب کردن کف دست هايتان مطمئن شويد، بعد با کمک دو دست از چپ به راست يا برعکس شکم اش را بماليد.يادتان باشد تمامي اين حرکات بايد نرم و آهسته باشد.
3-براي ماساژ پا هم مانند دست ها، هر کدام را ميان دو دست بگيريد و به صورت لوله اي آنها را بماليد و همه قسمت هاي پا را ماساژ دهيد تا به مچ و کف پا برسد اين بار هم انگشت را جداگانه و خيلي آرام چرب کنيد و بماليد.
4-بعد از ماساژ جلوي بدن او را خيلي آرام به پشت بخوابانيد و با دست چرب پشتش را از بالا به پايين بماليد. ابتدا از چپ به راست و بعد از بالا به پايين يعني از گردن تا پشت پاهايش را کامل بماليد. بهتر است در تمام مدت ماساژ پشت حتما با يک دست بدن او را نگه داريد و با دست ديگرتان ماساژ دهيد. بعد از اينکه ماساژ کل بدن تمام شد بوسه اش را فراموش نکنيد تا حس آرامشش را چند برابر کنيد.
5-اگر مي خواهيد دل درد نوزادتان را با ماساژ درمان کنيد، فکر بسيار خوبي کرده ايد. براي ماساژ دل درد کافي است خيلي آرام ضربات کوچکي را از بالا به پايين شکمش با دست وارد کنيد. براي وارد کردن ضربات بهتر از لبه بيروني دست تان استفاده کنيد. مي توانيد با يک دست او را نگه داريد و با دست ديگر ضربات را خيلي نرم و آهسته روي شکمش وارد کنيد.
بعد او را به پشت بخوابانيد و زانوهايش را توي شکم اش جمع کنيد و تا 10 بشماريد. مي توانيد با يک دست او را نگه داريد و با کف دست ديگر حرکات دايره اي روي شکمش انجام دهيد. مي توانيد در ذهن خودتان مجسم کنيد و بعد براي کودک تان بگوييد که چگونه حباب هاي گاز از شکمش خارج مي شود. براي خارج کردن گاز از شکمش مي توانيد با کمک دو انگشت وسط و اشاره روي شکمش راه برويد. بهتر است اين حرکت را از راست به چپ و از چپ به راست طوري انجام دهيد که گاز از پايين شکم خارج شود. اگر لازم بود اين حرکت را چند بار ديگر هم انجام دهيد.
منبع:نشريه شهرزاد، شماره 14.




 

نسخه چاپی