منت كشي هم اصولي دارد

منت كشي هم اصولي دارد
منت كشي هم اصولي دارد


 

نويسنده: زين العابدين حيدري آشتياني




 
مجادله دربين اعضاي يك خانواده، بخصوص زوج هاي جوان امري اجتناب ناپذير است. زوج ها در ابتدا تصور مي كنند كه يك زندگي ايده آل به دور از هر نوع مجادله يي شكل مي گيرد و اين طرز تفكر كاملا اشتباه است.
در هر مجادله يي هر دوي شما تصور مي كنيد حق با شماست و مشكل مربوط به طرف مقابل است، به ويژه اگر قبلاً نيز بر سر موضوع فعلي بحث كرده ايد. در اين شرايط مي خواهيد موي سر خود را بكنيد و واقعا ديگر راه حلي به ذهن تان نمي رسد؛ عذرخواهي از همسر يا نامزدتان هم ممكن است مشكل به نظر برسد؛ بخصوص زماني كه بر سر مسأله يا موضوعي با هم چندين بار مخالفت كرده باشيد و ممكن است در خود توان گفتن «متأسفم» را نبينيد، هر چند هر كاري را فكر مي كرديد به او مي فهمانده از كرده ي خود پشيمان هستيد انجام داده ايد. در اين مقاله چندين روش جهت عذرخواهي مطرح شده است. اين روش ها به حل و فصل كردن اختلافات و عبرت گرفتن از تجارب خواهد انجاميد.

1 ـ انتقاد را با گشاده رويي بپذيريد.
 

در هر مجادله يي كه بين شما اتفاق مي افتد، لطفا انتقاد همسرتان را با روي باز و به راحتي گوش كنيد.

2 ـ آنتراك دهيد
 

در اوج بحث فشار خون تان بالا مي رود، تپش قلب تان اوج مي گيرد و ممكن است چيزهايي بگوييد كه لزوما از بيان آنها منظوري نداشته ايد. هميشه به مكاني خلوت نياز داريد كه در آن از هم جدا شويد، آرام بگيريد و افكار خود را جمع كنيد.

3 ـ گذشته را يادآوري نكنيد.
 

به چيزي كه اكنون در حال روي دادن است توجه كنيد. آتش آور معركه شدن راه به جايي نخواهد برد و با فراموش كردن گذشته زودتر به توافق مي رسيد.

4 ـ به او بگوييد كه دشمنش نيستيد.
 

اگر به آرامي در مورد موضوعي بحث مي كنيد و همسرتان يكباره صدايش را بالا مي برد و از كوره در مي رود، كافي است به طرفش رفته و او را نوازش كنيد. دست خود را به آرامي در دستش قرار دهيد تا بهفمد كه اين مجادله بي اهميت است.

5 ـ محيط دور و برتان را درست كنيد.
 

محيط اطراف تأثير مستقيمي روي احساسات ما دارد، پس به اين نكته هميشه توجه كنيد تا بر روي مجادله كنترل مثبت داشته باشيد.

6 ـ مشكل ترين كلمه را به زبان بياوريد.
 

يك عذرخواهي واقعي مي تواند يكي از دشوارترين پيشنهاداتي باشد كه ما ارايه مي دهيم! بر خلاف تصور عموم همه ي افراد قادرند كه اين كلمه را بر زبان بياورند و تا به حال هيچ كس بعد از گفتن آن غش نكرده است.

7 ـ ببخشيد و فراموش كنيد.
 

عذرخواهي تنها به اين معنا نيست كه بگوييد متأسفيد، بلكه بايد آن اتفاق را براي هميشه فراموش كنيد. در حقيقت فراموشي باعث مي شود كه مسأله ي مورد نظر راه بازگشت و سرايت دوباره به رابطه تان را نداشته باشد.

8 ـ جمله يي دلپذيربه او بگوييد.
 

گاهي اوقات فراموش كردن حرف هاي آزاردهنده ي كسي كه دوستش داريد مشكل به نظر مي رسد، اما اگر چيزي قابل تعريف را با آن بياموزيد، رو به روي شدن با مسايل بسيار آسان تر خواهد شد.

9 ـ بگوييد كه دوستش داريد.
 

هنگامي كه مي خواهيد به حالت آشتي و صلح برگرديد به همسرتان بگوييد كه دوستش داريد. اطمينان دادن در مورد اين موضوع كه احساس شما نسبت به همسرتان هيچ گاه و تحت هيچ شرايطي تغيير نخواهد كرد، بسيار خوب است.

10 -براي عصر برنامه ريزي كنيد.
 

بعد از اينكه در خانه اوضاع آرام شد، جهت آزاد شدن فكرتان از مجادله براي انجام فعاليت تفريحي آماده شويد. اگر همسر يا نامزدتان قبلا براي رزرو بليت سينما يا هر چيزي اقدام مي كرد اين بار شما پيش قدم شويد و اين كار را انجام دهيد.
منبع:نشريه 7روز زندگي، شماره100.




 

نسخه چاپی