دوقلوها در راهند

دوقلوها در راهند
دوقلوها در راهند


 

نويسنده: سوده رستم آبادي




 
اگر بشنويد تا چند ماه ديگر صاحب دوقلو يا حتي سه قلو خواهيد شد چه عكس العملي نشان مي دهيد؟ هيجان زده مي شويد؟ نگران مسئوليت هاي زياد نوزادان مي شويد؟ شايد هم خوشحال شويد اما از طرفي نگران خريد لباس و وسايل آن ها باشيد. شايد از خودتان سوال كنيد كه چگونه دو تخت خواب كودك را در يك اتاق جاي دهيد، پوشك ها را كجا بگذاريد و چگونه فضايي را به صورت اختصاصي به هر يك از كودكان اختصاص دهيد. اگر دوقلوهاي شما يك دختر و يك پسر باشند، كارتان دشوارتر خواهد شد. در اينجا تكنيك هايي را به شما آموزش مي دهيم كه با اتكا به آن دكوراسيون زيبايي براي اتاق دوقلوها ايجاد كنيد.

انتخاب رنگ اتاق
 

دو رنگ را انتخاب كرده و براي هر يك از فرزندان يك فضاي اختصاصي درست كنيد. اگر قرار است صاحب يك دختر و يك پسر شويد، مي توانيد دو قسمت از ديوارها را رنگ دخترانه و دو قسمت ديگر را رنگ پسرانه بزنيد. اين كار نه تنها اتاق را از نظر بصري زيباتر مي كند، بلكه فضايي را به صورت منحصر به فرد در اختيار هر يك از دو نوزادتان قرار مي دهد. ساير وسايل اتاق را نيز به اقتضاي رنگ ديوارها تهيه كنيد و بچينيد.

دوقلوها در راهند

بيشترين استفاده از كم ترين فضا
 

درست كردن اتاق حتي براي يك نوزاد كار ساده اي نيست، چه برسد به دو يا سه بچه. براي استفاده بهينه از فضا بدنيست كه از مبلمان تاشو استفاده كنيد. براي اينكه بتوانيد از فضايي كه در اختيار داريد بيشترين استفاده را ببريد، سعي كنيد تمامي وسايل را به صورت عمودي بچينيد و از چيدمان افقي بپرهيزيد؛ به عنوان مثال كمدهاي بلند را جايگزين كمدهاي عريض كنيد.
فراموش نكنيد كه از قرار دادن وسايل زياد روي زمين خودداري كنيد تا فضاي كافي براي بازي كودكان بر روي زمين وجود داشته باشد.

دوقلوها در راهند

ايجاد ظرافت با وسايل جانبي
 

زماني كه نوبت به تزئين اتاق دوقلوها رسيد، بهتر است كارهاي هنري تجملي را فراموش و ذهن خود را روي تهيه وسايل كاربردي تر معطوف كنيد. براي زيباتر كردن اتاق، عكس هايي از نوزادان بگيريد، آن ها را قاب كرده و بر روي ديوار ها نصب كنيد. اگر قرار است بچه ها در همان اتاق بازي كنند، سبدهاي زيبايي را تزئين كرده و محلي براي جا دادن اسباب و وسايل بازي آن ها فراهم آوريد. سعي كنيد همه چيز را كاربردي و خلاقانه بچينيد.
مادر دوقلوها احتمالا درگيري شديدي براي دكوراسيون اتاق دوقلوها دارد و اين وضعيت دشوار به مسائل مختلفي مانند بودجه، فضا، جنسيت دوقلوها و سليقه شخصي آن ها بستگي دارد. تنها به اين دليل كه فرزندان شما دوقلو هستند نبايد تصور كنيد كه علايق و سلايق يكساني هم دارند. از ابتدا به آنها ياد دهيد كه بايد داراي شخصيت مستقل و علايق ويژه خود باشند، به همين منظور از خريد يكسان همه وسايل اجتناب كنيد.

دوقلوها در راهند

تخت خواب دو نفره
 

بعضي از نوزادان دوقلو نه تنها در يك اتاق به صورت مشترك زندگي مي كنند، بلكه مجبورند كه در يك تخت هم بخوابند. در اين حالت ممكن است دو كودك در هنگام خواب به سمت يكديگر حركت كنند و آرامش شان از بين برود، يا وقتي يكي از آن ها بيدار مي شود ديگري را نيز بيدار كند. البته خريدن يك تخت خواب دو نفره خيلي مقرون به صرفه است، اما از طرفي راحتي و آسايش را تا حدي از كودكان سلب مي كند. مطمئنا نوزاد شما دوست ندارد در حالي كه پاي خواهر يا برادر دوقلويش روي صورتش است، به خواب برود. اگر آن ها خوب نخوابند، مطمئنا اجازه نمي دهند ساير اعضاي خانواده هم خواب راحتي را تجربه كنند. پس بهتر است يك تخت خواب دو طبقه بخريد يا تختي تهيه كنيد كه يك مانع فاصله بخش در وسط آن باشد.

دوقلوها در راهند

نور پردازي
 

نور اتاق نوزاد نيز مساله مهمي است. توصيه مي كنيم يك نور سقفي به عنوان منبع اوليه روشنايي داشته باشيد و چند لامپ ديواري هم به عنوان منابع ثانويه نور بگذاريد. اين كار به شما اجازه مي دهد كه اگر به نور كمتري مثلا در شب احتياج داشتيد نور را به اندازه دلخواه تنظيم كنيد تا به همان اندازه فضا روشن شود.
منبع: نشريه منزل، ش 20




 

نسخه چاپی