رنگي براي تمام فصول

رنگي براي تمام فصول
رنگي براي تمام فصول


 

نويسنده: ترگل فرجاد تهراني



 
آيا تا به حال مجبور شده ايد به دليل كوچكي فضاي منزل تان، از رنگ سفيد استفاده كنيد؟ عده اي هم هستند كه به دليل عادت به رنگ سفيد يا حس دلبازي آن، فقط اين رنگ را ترجيح مي دهند. ولي حواستان باشد گاهي اوقات همين رنگ ممكن است باعث يكنواختي در روحيه افراد خانواده شود؛ اما يكي از بهترين رنگ هاي جايگزين سفيد، رنگ كرم است كه از نظر روحي مي تواند افراد علاقه مند به رنگ سفيد را قانع كند. علاوه بر اين، درخشندگي رنگ سفيد را هم ندارد و مقداري چرك تاب است، همين خصوصيت باعث مي شود با تمام رنگ ها هارموني زيبا و موزوني ايجاد كند.
البته در استفاده از اين رنگ با رنگ هاي ديگر بايد دقت كرد كه در چه فضايي و با كدام رنگ تركيب مي شود زيرا هر فضايي خصوصيت و كاركرد مربوط به خود را دارد و استفاده هاي متفاوتي از آن مي شود. اين رنگ با تمام رنگ ها هارموني و ريتم بسيار جذابي ايجاد مي كند، فقط يك رنگ وجود دارد كه با رنگ كرم سازگار نيست و بايد تا حد ممكن از همنشيني آن ها دوري كرد. رنگ كرم همان رنگ سفيد است كه با مقداري رنگ زرد آميخته شده است، به همين دليل در كنار رنگ زرد تركيب ناهمگوني به وجود مي آورد.

رنگي براي تمام فصول

يكي از مهم ترين فضاهاي خصوصي هر خانه اي، اتاق خواب است، بنابراين بايد به نحوه رنگ بندي آن دقت كرد. اگر مي خواهيد از رنگ كرم در فضاي اتاق خواب استفاده كنيد، مي توانيد آن را در كنار رنگ هاي آبي، شكلاتي و نسكافه اي قرار دهيد تا از زيبايي اين تركيب رنگي لذت ببرد. به عنوان مثال اگر ديوارهاي اتاق خواب شما كرم است مي توانيد روتختي و ملحفه تخت خود را از دو رنگ تركيبي آبي و سفيد راه راه انتخاب كنيد. بر روي تخت بالشتك هاي كرم رنگ بگذاريد و پرده ها را به رنگ تركيبي نسكافه اي و كرم (راه راه و...) درآوريد. پاتختي ها بهتر است چوبي و به رنگ قهوه اي تيره باشد و بر روي آن آباژورهايي به رنگ نسكافه اي قرار گيرد. فرش كف اتاق را هم كرم رنگ انتخاب كنيد و از اين طراحي لذت ببريد. البته مي توانيد از قرار گيري اين تركيبات رنگي به شكل متنوع (راه راه، چهار خانه، شطرنجي، تك رنگ و...) در مبلمان اتاق خواب استفاده كنيد.
عمومي ترين مكان در هر منزلي اتاق پذيرايي آن است، پس بايد به شكل قابل توجهي از نظر رنگ بندي طراحي شود تا مكان گرم و جذابي براي ميهمان ها به وجود آيد. اگر ديوارهاي اتاق پذيرايي شما به رنگ كرم است مي توانيد پارچه مبلمان خود را كرم رنگ كنيد و در روي آن كوسن هاي بنفش قرار دهيد، مي توانيد بر روي گنجه دكوري كوتاه چوبي، از گلدان هاي سراميكي سبزرنگ كه داخل آن ها پر از گل هاي زنبق بنفش رنگ است استفاده كنيد. كف اين فضاي زيبا و موزون را با فرشي كرم رنگ بپوشانيد و از پرده هايي با دو رنگ تلفيقي بنفش و سبز در طرح هاي مختلف (چهارخانه، راه راه و...) ‌استفاده كنيد. حتي مي توانيد ديوارهاي اين فضا را به صورت تك رنگ رنگ آميزي كنيد و از دو تركيب رنگي كمك بگيرد مثلا مي توانيد يك سطح ديوار را كرم رنگ و سطح مقابل آن را به رنگ بنفش كم رنگ يا سبز كم رنگ در آوريد كه در اين نوع چيدمان بستگي به سليقه شما دارد.

رنگي براي تمام فصول

در مورد ديگر فضاهاي محيط خانه تان نيز مي توانيد ايده هاي مختلف و متنوعي با رنگ كرم پياده كنيد. به دليل اينكه كرم يك رنگ خنثي است به عنوان رنگ اصلي در همه فضاها استفاده مي شود؛ در سرويس هاي بهداشتي نيز مي توانيد در مقابل رنگ كرم كاشي ها و تمامي وسايل دستشويي، از سراميك هاي متنوع و طرح دار (شطرنجي، راه راه و...) و دو رنگ سفيد و مشكي بهره بگيريد و از حوله هاي قرمز يا نارنجي (رنگ هاي گرم) استفاده كنيد.
در فضاي آشپزخانه در نظر بگيريد يكي از سطوح ديوار به رنگ كرم و سطح مقابل آن نارنجي است. ميز و صندلي موجود در آشپزخانه چوبي به رنگ قهوه اي پر رنگ است و از دو صندلي قرمز رنگ نيز در اين فضا بهره برده ايد.

رنگي براي تمام فصول

خودتان قضاوت كنيد كه اين فضاها هر كدام از نظر رواني چه آرامشي در شما ايجاد مي كنند چه برسد به اينكه هر كدام از آن ها را در مقابل خود داشته باشيد و از نزديك ببنيد. اگر در استفاده از اين رنگ براي ديوارهاي خانه ترديد داريد مي توانيد همان رنگ سفيد را استفاده كنيد و در ساير مبلمان از رنگ كرم به همراه رنگ هاي همنيشين آن استفاده كنيد. رنگ ها را به طور تك هم مي توانيد استفاده كنيد اما همنشيني رنگ ها فضايتان را جذاب تر مي كند زيرا همه رنگ ها در كنار هم زيبا نيستند؛ رنگ كرم استثنا است و با تمام رنگ ها همنشيني جذابي به وجود مي آورد.
منبع: نشريه منزل، ش 20




 

نسخه چاپی