اشتباهات پلان

اشتباهات پلان
اشتباهات پلان


 

نويسنده: فاطمه محمدي*



 
خانه هاي زيادي هستند كه با وجود اندازه هاي مناسب به شكل مناسبي طراحي نشده، يا مورد كم لطفي طراحان قرار گرفته اند؛ در نتيجه افرادي كه در آن زندگي مي كنند نه لذتي از خانه شان مي برند و نه به آرامش لازم مي رسند. در اين بخش تلاش مي كنند به اصلاح پلان ساختمان هاي نامناسب بپردازند تا از اين اصلاحات ايده بگيريد.
در اين پلان سلسله مراتب فضايي (فضاهاي خصوصي، نيمه خصوصي و عمومي) رعايت نشده است.
1- در اين خانه فضاي پيش ورودي تعريف نشده و در ورودي ساختمان در فضاي بزرگتري از پيش ورودي باز شده است كه ميز ناهارخوري در آن قرار دارد.

اشتباهات پلان

2- باز شدن در سرويس بهداشتي در داخل فضا باعث شده است كه فضاي يكپارچه و مناسبي براي غذاخوري نداشته باشيم.
3- مساله ديگر اين پلان باز شدن تمامي درهاي اتاق خواب ها و حتي حمام به داخل هال است.
4- در اين پلان فضايي به عنوان فضاي ارتباطي بين فضاهاي خصوصي و عمومي تعريف نشده، بنابراين امنيت فضاهاي خصوصي از بين رفته است.

اشتباهات پلان

5- موضوع ديگر، تركيب نادرست و پراكنده بودن فضاي سالن است كه امكان چيدمان مناسب براي فضاي پذيرائي و نشيمن را از بين برده است. در واقع همانطور كه در پلان مي بينيم هيچ گونه چيدمان مناسبي براي سالن نمي توان داشت. در حالي كه بهتر است در سالن هاي يكپارچه با متراژهاي كوچك، يك فضاي مربع يا مستطيل داشته باشيم تا بتوانيم از آن به شكل مطلوبي براي چيدمان و كاربري مناسب استفاده كنيم.
1- در اين طرح مشكل فضاي پيش ورودي حل شده است، سرويس بهداشتي در فضاي پيش ورودي قرار گرفته و مشكلي از نظر ديد و قرارگيري آن در فضا نداريم از سوي ديگر جدا شدن فضاي اتاق خواب ها و حمام با يك راهروي ارتباطي تمامي فضاهاي خصوصي و عمومي را از هم جدا كرده است.
2- استفاده از يك ديوار كوتاه در جلوي راهروي اتاق خواب ها مكان مناسبي را براي قراردادن ناهار خوري فراهم كرده است. در جلوي آشپزخانه نيز فضاي مناسبي براي قرار گيري چند صندلي اپن در جلوي پيش خوان به وجود آمده است.
3- يك سالن مربع مستطيل شكل بزرگ امكان استفاده بيشتري را براي ساكنان خانه فراهم كرده و تنوع چيدماني بيشتري براي آن به وجود آمده است. استفاده از تناسبات مناسب در طراحي پلان يكي از دغدغه هاي اصلي معماران است زيرا در شرايطي كه فضاها كوچك ولي متناسب باشند، مطلوبيت آن ها چندين برابر مي شود.

پي‌نوشت‌ها:
 

* کارشناس ارشد معماري

منبع: نشريه منزل، ش 20




 

نسخه چاپی