سازماندهي فضا

سازماندهي فضا
سازماندهي فضا


 





 
همه بخش هاي فضايي كه در اختيار داريد از اهميت زيادي برخوردار است و بايد از آن به بهترين نحو استفاده شود. نبايد بگذاريد حتي مقدار كمي از فضايتان هم به هدر برود. براي استفاده بهينه بايد فضايتان را سازماندهي كنيد و برنامه ريزي و طرح داشته باشيد. در اين مطلب براي شما ايده ها و نكاتي را طرح كرده ايم كه با كمك آن ها مي توانيد به نسبت نوع فضا به سازماندهي آن بپردازيد.
فضاهايي كه سازماندهي نشده اند و از نظم و قانون خاصي پيروي نمي كنند مشكلاتي به وجود مي آورند كه بعضي از آن ها عبارتند از:
*فضا كوچك تر و دلگير به نظر مي رسد.
*احساس مي كنيد در چنين فضايي هيچ چيز تحت كنترل تان نيست و مدام دچار سردرگمي مي شويد.
*هميشه بايد زمان زيادي را براي پيدا كردن شيء مورد نظرتان به هدر دهيد زيرا معمولا وسايل به سختي پيدا مي شوند.
*به دليل تجمع گرد و غبار در قسمت هايي كه به راحتي ديده نمي شوند، ممكن است بيماري ها و حساسيت هاي زيادي براي ساكنين ايجاد شود.

سازماندهي فضا

امروزه با افزايش زندگي در آپارتمان هاي اجاره اي و كوچك تر و محددتر شدن فضاها، افراد بيش از پيش به دنبال راه حل هايي براي بزرگ تر كردن فضا هستند. نكته مهم اين است كه ريخت و پاش بودن يك محيط نقش بسيار زيادي در كوچك تر كردن فضا دارد؛ در حقيقت در هم ريختگي فضا قسمت هاي مفيد و كاربردي را از بين مي برد. بنابراين يكي از ساده ترين و ابتدايي ترين راه حل هاي جلوگيري از شلوغي و ايجاد نظم و ترتيب در فضا است. سعي كنيد قانونمندي را در فضا به حداكثر برسانيد.
مزاياي سازماندهي فضا
*در يك فضاي سازمان يافته مي دانيد كه تك تك اشياء و وسايل در كدام قسمت قرار گرفته است و قادريد در لحظه اي كه به آن ها نياز داريد آن را پيدا كنيد؛ اين كار به شما آرامش مي دهد.
*زمان كمتري براي نظافت صرف مي شود.
*فضايي سالم تر را خواهيد داشت.
بهتر است مساله را با طرح يك مثال برايتان روشن كنيم. دري كه لولاي آن هنگام باز و بسته شدن صداي ناهنجاري ايجاد مي كند آثار روحي زيادي به وجود مي آورد.
بعد از مدتي صداي ناهنجار در برايتان عادي مي شود و حتي ممكن است ديگر آن را نشنويد، اما روح و اعصاب شما مدام پريشان است بدون اينكه دليلش را بدانيد. زندگي در يك اتاق ريخت و پاش و شلوغ نيز ممكن است پس از مدتي براي فرد عادي شود و به چشم نيايد اما او بدون اينكه دليلش را بداند مدام احساس پريشاني و ناآرامي مي كند.

سازماندهي فضا

يك اصل مهم براي داشتن خانه اي منظم و مرتب اين است كه هر شيء و وسيله اي در خانه جايگاه مخصوص خود را دارد. حتي يك وسيله بدون جاي مشخص نبايد در خانه تان باشد. در حقيقت شعار افراد منظم و قانون مند اين است: «يك خانه جايي ست براي همه چيز و همه چيز در جاي خود».
قدم به قدم براي سازماندهي
مرتب كردن: ابتدا تصميم بگيريد چه چيزي را مايليد نگه داريد و به چه وسيله اي ديگر نياز پيدا نمي كنيد.
جاي مناسب كجاست: در مورد هر وسيله اي كه قرار است در اتاق بگذاريد اين سوال را از خود بپرسيد كه جاي مناسب و منطقي براي اين وسيله كجاست؟ زيرا اگر هر وسيله در جاي مناسبي گذاشته شود فضاي اتاق ناخودآگاه بسيار سريع نظم و آرامش پيدا مي كند.

سازماندهي فضا

نكته بسيار مهم اين است كه در نهايت مطمئن شويد كه همه چيز جاي مخصوص به خود را دارند. هم چنين سعي كنيد از تمام فضاهاي موجود از قبيل فضاي زير پله، زير تخت خواب و... حداكثر استفاده را كنيد و اجازه ندهيد فضايي از خانه تان به هدر برود. اگر مستاجر هستيد و فضاي محدودي در اختيار داريد، سعي كنيد از وسايل چند منظوره و هم چنين قفسه و طبقات بيشتر استفاده كنيد.
قرار گيري دوباره: پس از اينكه جاي مناسب براي هر شيء در نظر گرفته شد و در جايگاه خاص خود قرار گرفت، دقت كنيد كه پس از هر بار استفاده،‌ آن را سر جاي خود قرار دهيد. اين كار را به كودكان خود نيز آموزش دهيد.
اين نكات بسيار ريز و ساده را در خانه تان پياده كنيد و از زندگي در محيط سازمان يافته و قانون مند لذت ببريد.
منبع: نشريه منزل، ش 20




 

نسخه چاپی