هشت توصيه زمستاني

هشت توصيه زمستاني
هشت توصيه زمستاني


 

نويسنده:ابراهيم بيگدلي




 
وقتي برف مي بارد و همه جا را سفيد پوش مي كند، زمستان دوست داشتني تر مي شود، اما از آن جا كه بارش برف و سرماي سوزان زمستاني در بسياري از موارد مشكلاتي را براي خانه ها ايجاد مي كند، لازم است به فكر تعميرات بعضي قسمت هاي خانه و تجهيزات آن باشيد. هر چند در اغلب موارد تنها يك سركشي و بازرسي از قسمت هاي مختلف خانه مي تواند بدون هيچ هزينه ي مالي در رفع بسياري از خطرات و مشكلات كمك كند.البته قبل از همه ي اين كارها با دعوت از متخصصان مربوطه بايد از سلامت و ايمني خانه تان در برابر مسموميت با مونواكسيد كربن اطمينان حاصل كنيد و سپس توصيه هاي ما را به كار ببنديد.

سري به پشت بام بزنيد
 

هرچند اين روزها ديگر براي ايزوگام كردن خيلي مناسب نيست و بايد خيلي قبل تر و پيش از آغاز پاييز اين كار را انجام مي داديد، اما اگر درز و شكافي روي پشت بام وجود دارد، بهتر است هرچه زودتر آن را عايق بندي كنيد. سري به پشت بام بزنيد و از باز بودن راه چاه و ناودان پشت بام مطمئن شويد، چون اگر ناودان و راه چاه توسط برگ ها و خس و خاشاك مسدود شود مشكلاتي به وجود خواهد آمد.

جلو ورود حشرات و جانوران موذي را بگيريد
 

درزها و ترك ها و سوراخ ها را با استفاده از سيمان، گچ، بتونه يا هر ماده ي مناسب ديگري پر كنيد. مسدود كردن و بستن تمام سوراخ ها، درزها و ترك ها از ورود موش و حشرات موذي به خانه جلوگيري مي كند.اگر ديوارها در اثر گرماي داخل خانه و سرماي خارج ترك برداشت، لازم است خيلي سريع ترك ها را برطرف كنيد و اين كار را تا پايان فصل سرما به تعويق نيندازيد. اين ترك ها موجب اتلاف گرماي داخل خانه و رشد حشرات و ميكروب ها مي شوند. نكته ي مهم در درزگيري و بستن سوراخ ها و شكاف ها در خانه، توجه به ورود اكسيژن كافي به داخل خانه براي وسايل گرمايشي مانند بخاري و اجاق گاز است.

از سالم بودن وسايل گرمايشي مطمئن شويد
 

قبل از اين كه بخاري يا هر وسيله ي گرمايشي ديگري را روشن كنيد، بهتر است يك بار با دقت آن را بازرسي كنيد تا از سالم بودن قطعات مختلف آن به خصوص شيلنگ گاز يا سيم برق مطمئن شويد. اگر از شوفاژ استفاده مي كنيد در صورت نياز بايد آن ها را هواگيري كنيد.اگر از بخاري گاز سوز استفاده مي كنيد شيلنگ گاز و بست هاي آن را بررسي كنيد، اين كار را با ماليدن كف صابون روي شيلنگ انجام دهيد و دقت كنيد كه شعله ي آن به رنگ آبي باشد.

وضعيت لوله ها و اتصالات را بررسي كنيد
 

بهتر است وضعيت لوله ها و اتصالات آن ها را بررسي كنيد تا از سالم بودن شان مطمئن شويد، همچنين عايق بندي لوله ها و اتصالات علاوه بر كاهش اتلاف انرژي، آن ها را از يخ زدن در فصل زمستان محافظت مي كند. يخ زدن آب و تركيدگي لوله ها يكي از مشكلات فصل سرماست. براي جلوگيري از يخ زدن لوله ها و شيرهاي آبي كه بيرون و در فضاي باز هستند، لازم است با پشم شيشه آن ها را به خوبي عايق كرده و بپوشانيد. براي جلوگيري از اتلاف وقت، هدر رفتن آب و انرژي بهتر است لوله هاي آب گرم را از منبع شوفاژ يا آب گرم كن تا محل هاي مورد استفاده عايق كاري كنيد تا براي گرم شدن آب معطل نمانيد. اگر آب در لوله ها يخ زده باشد، مي توانيد با گرم كردن آن به تدريج يخ را ذوب كنيد. اگر لوله تركيد، شير فلكه ي اصلي و شيرهاي فرعي را سريع ببنديد و با شركت آب تماس بگيريد يا سراغ يك تعمير كار با تجربه برويد.

آب كولرها را تخليه كنيد
 

اگر از كولر آبي استفاده مي كنيد در فصل سرما حتماً آب آن را تخليه كنيد. بهتر است با استفاده از پارچه ي برزنتي يا پلاستيك روي آن را كاملاً بپوشانيد تا هم كمتر در معرض برف و باران قرار گيرد و هم سرماي بيرون از طريق كانال هاي كولر وارد خانه تان نشود.براي پيشگيري از اتلاف انرژي مي توانيد دريچه هاي كانال كولر در داخل خانه را هم بپوشانيد. نكته ي ديگر اين كه، اگر كولر آبي روي پشت بام داريد و شير آب آن نيز روي پشت بام قرار دارد آن را با پشم شيشه عايق كاري كنيد. اگر اين شيرها دچار يخ زدگي و تركيدگي شوند، ممكن است آب تمام پشت بام را پر كرده و حتي به ديوارها و سقف خانه نفوذ كرده و خرابي به بار آورد.

وضعيت دودكش ها را بررسي كنيد
 

اگر به دليل سرماي بيشتر هوا وسيله ي گاز سوز ديگري به خانه اضافه مي كنيد، لازم است نكاتي را مورد توجه قرار دهيد. دهانه ي خروجي دودكش ها اغلب مكان مناسبي براي پرندگان است تا آشيانه ي خود را روي آن بنا كنند، بنابراين بهتر است قبل از روشن كردن وسايل گرمايشي مانند بخاري گازي از باز بودن اين مسير اطمينان پيدا كنيد. توصيه مي شود حتماً از كلاهك دودكش ها استفاده كنيد، چون علاوه بر اين كه از نفوذ باران و برف و افتادن ساير اشيا ء به داخل دودكش جلوگيري مي كند، در منظم سوختن وسيله ي گازسوز موثر است.

كاهش مصرف انرژي را جدي بگيريد
 

موضوع كنترل و كاهش مصرف انرژي را جدي بگيريد و از اتلاف انرژي پيشگيري كنيد، اين روزها كه هوا سردتر است فقط با زياد كردن بخاري و شومينه خانه را گرم نكنيد، بهتر است براي گرم كردن خودتان در خانه لباس هاي گرم بپوشيد. گاهي پوشيدن جوراب و كلاه در خانه حسابي گرم تان مي كند. وسايل گرمايشي را در مواقعي كه خانه خالي است خاموش كنيد. دريچه ي كانال كولر را از داخل بپوشانيد و درها و پنجره ها را درزگيري كنيد. اگر كف خانه سنگ يا سراميك شده در فصل زمستان روي آن را با موكت بپوشانيد، اين كار موجب مي شود خانه گرم تر شود.

به فكر ذخيره ها هم باشيد
 

گاهي اوقات سرماي شديد موجب مي شود فشار گاز در لوله ها كم شود و در سيستم گازرساني در بعضي نقاط مشكلاتي پيش بيايد، يعني ممكن است چند ساعتي گاز قطع شود و نتوانيد از بخاري گازي و شومينه استفاده كنيد. پس هميشه يك وسيله ي گرمايشي غيرگازسوز براي اين جور مواقع در خانه داشته باشيد. بخاري ها و شوفاژهاي برقي در اين جور مواقع وسايل مناسبي هستند. توصيه مي شود از بخاري هاي نفتي بدون دودكش در خانه استفاده نكنيد.
منبع:نشريه 7 روز زندگي، شماره 116.




 

نسخه چاپی