طرح يك لبخند زيبا

طرح يك لبخند زيبا
طرح يك لبخند زيبا


 

نويسنده:دكتر محمد اناري




 
دندان ها جدا از اينكه در زندگي روزمره و حيات مادي انسان نقش مهمي دارند يكي از ملاك هاي زيبايي چهره نيز محسوب مي شوند، اما خيلي از افراد نقايصي در دندان هاي خود دارند كه بر زيبايي شان تاثير منفي گذاشته است. دندانپزشكي زيبايي راه حل اين مشكل است.

دندانپزشكي زيبايي چيست؟
 

-به هر درماني كه باعث زيبايي دندان ها و طرح لبخندي زيبا شود، دندانپزشكي زيبايي مي گويند.

چه زماني دندان ها زيبا مي شوند؟
 

-زماني عنوان زيبايي به دندان ها اطلاق مي شود كه آن ها سفيد، مرتب و از لحاظ آناتومي دندان نرمال باشند.

درمان هاي زيبايي كدامند؟
 

-درمان هاي زيبايي شامل:سفيد كردن دندان، ترميم و اصلاح آناتومي دندان با مواد سفيد و پروتزهاي دنداني مانند «لامينت» مي شوند.

سفيد كردن دندان چيست؟
 

-سفيد كردن دندان به دو صورت انجام مي شود:
1-درمان در منزل توسط خود بيمار
2-درمان در مطب توسط دندانپزشك
درمان هاي انجام شده در مطب نيز روش هاي مختلف دارد:
1-توسط مواد شيميايي كه هر جلسه در پانزده الي بيست دقيقه انجام مي شود و تعداد جلسات بستگي به ميزان سفيد شدن دندان دارد.
2-مواد شيميايي مكمل نور كه توسط اشعه، مواد روي دندان فعال و دندان سفيد مي شود.

آيا براي تمام دندان ها مي توان سفيد كردن را انجام داد؟
 

معمولاً سفيد كردن براي دندان هايي كه ترميم و پرشدگي ندارند انجام مي شود، چون مواد سفيد كننده روي ترميم دندان اثر مخرب دارند. ولي براي دندان هايي كه ترميم دارند مي توان اول عمل سفيد كردن دندان را انجام داد و سپس توصيه هاي آن ها را عوض كرد.

اصلاح آناتومي دندان با مواد «كامپوزيت» چگونه است؟
 

-مواد «كامپوزيت» به خاطر اين كه رنگي مطابق دندان دارند مي توان از آن ها براي زيبا كردن دندان ها استفاده كرد كه به صورت يك لايه روي دندان ها اضافه مي شود و رنگ و فرم آن ها را اصلاح مي كنند.

در مورد «پروتز لمينت» توضيح دهيد؟
 

-گاهي مواقع چون مراقبت از درمان هاي كامپوزيتي مشكل است و با توجه به بهداشت ضعيف بيمار اين درمان ها زود از بين مي روند بنابراين براي اصلاح زيبايي توسط دندانپزشك روكشي براي دندان از جنس سراميك تجويز مي شود.بدين ترتيب كه يك لايه از روي دندان بيمار برداشته مي شود و با توجه به قالبي كه گرفته شده يك لايه از جنس سراميك ساخته شده و روي دندان قرار مي گيرد و زيبايي و رنگ و شكل دندان اصلاح مي شود.

در مورد نگين دندان توضيح دهيد؟
 

اين نگين ها بيشتر در دختران جوان مد است و براي زيبايي لبخند خود از آن استفاده مي كنند. نگين هاي دندان در طرح ها، رنگ ها، جنس ها و اندازه هاي متفاوت وجود دارند و فقط براي نصب روي دندان ساخته شده اند. گونه هايي از اين نگين ها متاسفانه در حال حاضر در فروشگاه ها و مغازه ها فروخته مي شود كه چسب آن ها از مواد شيميايي و براي دندان بسيار مضر است و به هيچ وجه استفاده از آن ها توصيه نمي شود. نصب نگين دندان فقط بايد توسط دندانپزشك انجام شود.

درمان هاي زيبايي بيشتر در چه افرادي بايد صورت بگيرد؟
 

-بيشتر اين نوع درمان زيبايي به اشخاصي كه بهداشت درمان بهتري دارند توصيه مي شود، مثلاً اگر فردي دچار بيماري لثه باشد معمولاً درمان هاي زيبايي دندان خوب جواب نمي دهد.

هزينه ي اين گونه درمان ها چگونه است؟
 

هزينه ي درمان هاي زيبايي بستگي به مواد مصرفي، تجهيزات استفاده شده و هزينه هاي لابراتواري دارد. براي سفيد كردن دندان معمولاً جلسه يي از صد تا سيصد هزار تومان و براي ترميم و لامينت هر دندان نيز از صد و پنجاه تا چهارصد و پنجاه هزار تومان متغير است.

آيا سن بيمار در درمان زيبايي دندان تاثير دارد؟
 

-درمان زيبايي دندان محدوديت خاصي ندارد و معمولاً مي توان آن را براي تمام سنين انجام داد، البته به شرطي كه بهداشت افراد مراجعه كننده در سطح مطلوب باشد.
منبع:نشريه 7 روز زندگي، شماره 116.




 

نسخه چاپی