گزارش هاي ساواک و شهرباني رژيم پهلوي از روزهاي حماسه در دي و بهمن ماه سال 1357-(5)

گزارش هاي ساواک و شهرباني رژيم پهلوي از روزهاي حماسه در دي و بهمن ماه سال 1357-(5)
گزارش هاي ساواک و شهرباني رژيم پهلوي از روزهاي حماسه در دي و بهمن ماه سال 1357-(5)


 

نويسنده:معصومه مرادپور




 
سه شنبه 1357/10/12-2 ژانويه 1979-3صفر 1399
-در ساعت 15:50 در پي تظاهراتي که در بخش آبدانان- استان ايلام-برپا شد يک نفر بر اثر تيراندازي مأموران به شهادت رسيد.
-علي مسيحا، شهردار رفسنجان، در مقابل خانه اش هدف گلوله قرار گرفت و به قتل رسيد. در جريان اين تيراندازي يکي از کارمندان شهرداري نيز مجروح شد.
-در ساعت 11 حدود 2 هزار نفر از ايرانيان وابسته به گروه هاي مختلف سياسي در مقابل محل اقامت مادر شاه در شهر بورلي هيلز اقدام به برپايي تظاهرات کردند و چند دستگاه خودرو و تعدادي از درختان را به آتش کشيدند. اين تظاهرات تا ساعت 19 ادامه يافت و در پايان حدود 100 نفر بازداشت و 280 نفر مجروح شدند. حال يک نفر هم که مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود وخيم گزارش شد.
-بنا بر گزارش ارتش در ساعت 17:30 شماري از مردم گنبد کاووس به منظور پشتيباني از
تظاهر کنندگان به سوي گاليکش رفتند و در آنجا اقدام به برپايي تظاهرات کردند که در نتيجه تيراندازي مأموران 7 نفر شهيد و 12 نفر مجروح شدند.
-بنا بر گزارش ساواک در پي تظاهراتي که در بخش سعد آباد از توابع برازجان برپا شد، بر اثر تيراندازي مأموران 2 نفر شهيد و چند نفر مجروح شدند.
-بنا بر گزارش روزنامه کيهان در پي انتشار خبر حمله موافقان دولت به مردم گاليکش، عده اي از مردم گنبد کاووس جهت کمک به مردم گاليکش به آنجا رفتند. مأموران در ابتدا مانع آنها شدند و سپس با تيراندازي به سوي آنها 7 نفر را شهيد و 25 نفر را مجروح کردند.
-بعد از ظهر امروز شماري از مردم بهشهر تظاهراتي عليه رژيم بر پا کردند و در نهايت در پي تيراندازي مأموران يک نفر به شهادت رسيد.
-بنا بر گزارش روزنامه کيهان در پي تظاهرات که در رشت برپا گرديد، جوان 27 ساله اي به نام حبيبي براثر تيراندازي مأموران به شهادت رسيد.
-در پايان امروز بر اثر تيراندازي مأموران در صومعه سرا، 2 نفر جوان به شهادت رسيدند.
-بنا بر گزارش روزنامه کيهان در ساعت 12 در پي تيراندازي مأموران در ميدان وزيري کرمانشاه، 2 نفر شهيد و 12 نفر مجروح شدند.
-در ساعت 17، شماري از اهالي قصر شيرين تظاهراتي عليه رژيم برپا کردند و چند شعبه بانک و برخي ازاماکن عمومي را به آتش کشيدند. دراين تظاهرات در پي تيراندازي مأموران يک نفر مجروح شد.
-بنا بر گزارش ارتش در پي تظاهراتي که در خرمشهر با شرکت جمعيتي حدود 5 هزار نفر برپا، بر اثر تيراندازي مأموران يک دختر 12ساله به شهادت رسيد.
-در ساعت 9 حدود 5 هزار نفر از مردم قم پس از اجتماع در تعدادي از خيابان هاي اين شهر به سمت قبرستان گلپايگان رفتند و در آنجا شعارهايي عليه رژيم سردادند. در ساعت 12، اين عده پس ازبازگشت به شهر مورد تهاجم مأموران قرار گرفتند که در نتيجه تيراندازي آنها
چند نفر مجروح شدند و يک نفر نيز به شهادت رسيد. روزنامه کيهان نام اين شهيد 25 ساله را قاسمي گزارش کرد.
-در ساعت 20 مراسمي در خرمشهر با شرکت جمعيتي حدود 3 هزار نفر و سخنراني آقايان محقق، سيد محمد تقي موسوي و نوري در مسجد جامع برگزار شد. اين عده پس از پايان سخنراني ضمن خروج از مسجد اقدام به برپايي تظاهرات کردند که در نتيجه تيراندازي مأموران دختر 13 ساله اي به نام فريبا فرزاد به شهادت رسيد.
-بنا بر گزارش اداره سوم ستاد بزرگ ارتشتاران، در تظاهرات خشونت بار تبريز بر اثر تيراندازي مأموران 2 نفر به شهادت رسيدند.
-بنا بر گزارش ارتش از بوشهر، چند نفر از مردم اين شهر با بستن راه رئيس ساواک قصد کشتن وي را داشتند که در اثر تيراندازي مأموران، يک نفر به شهادت مي رسد.
پنجشنبه 1357/10/14-4 ژانويه 1979-5 صفر 1399
-در ساعت 17:30 حدود 500 نفر از مردم تهران در اطراف خانه يکي از مأموران در خيابان سبلان شمالي تظاهراتي بر پا کردند که در نتيجه تيراندازي مأموران يک نفر مجروح شد و يک نفر نيز به شهادت رسيد.
-بنا بر گزارش روزنامه کيهان در پي تيراندازي يکي از مأموران و همسرش به روي مردم و شهر لار، يک نفربه نام محمد علي طاهري به شهادت مي رسد که به دنبال آن مردم نيز با حمله به اين مأمور او را از پاي در مي آورند. مجددا سه نفر از مأموران به سوي مردم تيراندازي مي کنند که دو نفر به نام هاي احمد خليل زاده و مهدي رستگار شهيد و هفت نفر مجروح مي شوند. بعد از اين حادثه آيت الله سيد عبدالعلي آيت اللهي و جامعه روحانيت لار به مدت يک هفته در اين شهر اعلام عزا کردند. ساواک در گزارش خود شمار مجروحان را 8نفر اعلام کرد.
-بنا برگزارش روزنامه آيندگان در پي ورود کماندوها از رشت به لنگرود و درگيري با مردم، جواني به نام محمد علي شعباني به شهادت رسيد و 3 نفر مجروح شدند.
-بنا بر گزارش روزنامه کيهان يک آموزگار 20ساله در بندر گز به شهادت رسيد.
-بنا بر گزارش ساواک در پي تظاهراتي که در مراغه برپا شد، دو سينما، دو شعبه بانک و... به آتش کشيده شد و بر اثر تيراندازي مأموران 2 نفر مجروح شدند.
جمعه 1357/10/15-5ژانويه 1979- 6 صفر 1399
-صبح امروز درپي تظاهراتي که در کاشان بر پا شد، بر اثر تيراندازي مأموران 5 نفر مجروح شدند و يک نفر به نام اکبر نقاده به شهادت رسيد. روزنامه کيهان شمار مجروحان را 8 نفر گزارش کرد.
-بنا بر گزارش ساواک در پي تظاهراتي که در راور- استان کرمان- بر پا شد، بر اثر تيراندازي مأموران چند نفر مجروح شدند و يک نفر به شهادت رسيد.
-صبح امروز حدود 1500 نفر از انقلابيان روستاهاي اطراف اراک، ضمن برپايي تظاهرات با عده اي از اهالي شاهدوست درگير و در نتيجه دخالت مأموران، 7 نفر از آنها مجروح شدند.
-بنا بر گزارش ساواک تظاهراتي در ميناب برپا شد که در نتيجه درگيري هايي که ميان دو گروه موافق و مخالف ايجاد شد، موافقان حکومت با پشتيباني مأموران، برخي از خانه ها و مغازه هاي مردم را تخريب کردند و در نهايت 13 نفر مجروح شدند.
-در ساعت 16 تظاهراتي در ساري با شرکت جمعيتي حدود 2 هزار نفر بر پا شد. در اين تظاهرات چند شعبه بانک و مغازه به آتش کشيده شدند و در نتيجه درگيري با مأموران، يک نفر مجروح شد. روزنامه اطلاعات به تاريخ 57/10/19 اعلام کرد که يکي از مجروحان امروز
ساري به شهادت رسيده است.
شنبه 1357/10/16-6 ژانويه 1979-7صفر 1399
-در ساعت 17:30، در پي تجمع عده اي از مردم تهران در کيوسک روزنامه فروشي در چهارراه کوکاکولا، مأموران با آنها برخورد کردند که در نتيجه 5 نفر مجروح شدند. بنا بر گزارش روزنامه کيهان يکي از مجروحان در بيمارستان به شهادت رسيد. اين روزنامه در خبري که روز بعد به چاپ رساند به نقل از مردم نوشت که در پي اين تيراندازي 3 نفر شهيد، 6 نفر مجروح و بيش از 40 نفر دستگير شدند.
-بعد از ظهر امروز حدود 5 هزار نفر از مردم بندرشاه پس از برگزاري مجلس ختم سومين روز شهادت غلامرضا اسدي عرب، تظاهراتي عليه رژيم بر پا کردند. در اين تظاهرات بر اثر تيراندازي مأموران 6 نفر شهيد و 5 نفر مجروح شدند. ساواک در گزارش ديگري شمار مجروحان را 9 نفر و شهدا را 6 نفر گزارش داد.
-بنا بر گزارش روزنامه کيهان گروهي از چماق به دستان به خانه هاي برخي از دبيران بخش ماسال- 3 کيلومتري صومعه سرا- حمله کردند و يک دبير به نام احمد سالمي را به شدت مجروح نمودند. دراين درگيري اموال مردم نيز توسط چماق داران به آتش کشيده شد.
-بنا بر گزارش روزنامه کيهان در پي تظاهراتي که در بانه-استان کردستان -برپا شد، مأموران با تيراندازي به سوي تظاهر کنندگان، 2 نفر ازآنها را به شهادت رساندند که در نتيجه مردم نيز با سلاح هاي مختلف به سوي پادگان تيراندازي کردند. بنا بر گزارش ساواک در اين تظاهرات 2 نفر مجروح شدند و يک نفر به شهادت رسيد و امور شهر از نظارت و قدرت مراجع انتظامي خارج شد.
-بنا بر گزارش روزنامه اطلاعات در پي تظاهراتي که دراراک برپا گرديد، عده اي مجروح شدند و چندين شعب بانک نيز به آتش کشيده شد.
يکشنبه 1357/10/17-7ژانويه 1997-8 صفر 1399
-بنا بر گزارش روزنامه کيهان تعداد شهداي کرمانشاه در سه روز خونين 11،10و 12 دي، 186 نفر تخمين زده شد.
-بنا بر گزارش روزنامه اطلاعات دو پزشک به نام هاي دکتر عباس صفوي و دکتر محبوبه افراز در تظاهرات امروز تهران به شهادت رسيدند.
-بنا بر گزارش روزنامه کيهان، در پي تظاهراتي که در تهران بر پا شد چند نفر مجروح شدند و يک نفر به شهادت رسيد.
-بنا بر گزارش روزنامه اطلاعات، شماري از مردم تهران پس از اجتماع در مقابل بيمارستان بهداري به منظور شرکت در تشييع جنازه يکي از شهداي روز گذشته چهارراه کوکا کولا، به دنبال آمبولانس حرکت کردند. اين عده سپس در خيابان ابيانه هدف تيراندازي مأموران قرار گرفتند که در نتيجه 5 نفر مجروح شدند و يک نفر به شهادت رسيد.
-بنا بر گزارش پليس تهران در ساعت 22 در پي به آتش کشيده شدن خانه يکي از مأموران، 14 نفر به دست مأموران دستگير شدند.
-بنا بر گزارش روزنامه کيهان، در پي تظاهراتي که در ساوه با شرکت جمعيتي حدود 10 هزار نفر عليه دولت بختيار برپا گرديد، بر اثر تيراندازي مأموران يک نفر مجروح شد.
-بنا بر گزارش ساواک در ساعت 11 حدود هزار نفر از مردم بندرگز پس از شرکت در مراسم تشييع يکي از شهداي اين شهر اقدام به برپايي تظاهرات کردند که در نهايت در پي تيراندازي مأموران 3 نفر مجروح شدند. رکن دوم ژاندارمري مازندران شمار تشييع کنندگان را 10 هزار نفر اعلام کرد.
-بنا بر گزارش روزنامه کيهان در پي تظاهراتي که بعد از ظهر امروز در بخش سردرود از توابع تبريز برپا شد، 2 نفر شهيد و 11 نفر مجروح شدند.
-بنا بر گزارش روزنامه آيندگان، در پي تظاهراتي که در هشترود بر پا شد، 2 نفر به شهادت رسيدند.
-بنا بر گزارش روزنامه کيهان در پي تظاهراتي که در پيرانشهر بر پا شد، 4 نفر مجروح شدند و يک نفر به شهادت رسيد.
-در ساعت10، تظاهراتي در بندرعباس با شرکت جمعيتي حدود 3 هزار نفر عليه شاه و بختيار بر پا شد. اين تظاهرات در بعد از ظهر نيز ادامه يافت که در نتيجه تيراندازي مأموران 7 نفر مجروح شدند. روزنامه کيهان شمار مجروحان را 16 نفر اعلام کرد.
-بنا بر گزارش ارتش، در پي تظاهراتي که رد کنگاور بر پا گرديد بر اثر تيراندازي مأموران 3 نفر به شهادت رسيدند و يک نفر مجروح شد.
-در پي تظاهراتي که در شاه آباد غرب-استان کرمانشاه-برپا شد، بر اثر تيراندازي مأموران 3 نفر مجروح شدند. ارتش شمار اين تظاهر کنندگان را هزار نفر گزارش داد اعلام کرد که در اين تظاهرات چندين شعبه بانک به آتش کشيده شدند و به برخي از اماکن اداري، خسارت وارد آمد.
-بنا بر گزارش روزنامه کيهان در پي تظاهراتي که در سرپل ذهاب برپا گرديد شخصي به نام کريم کرمي جان به شهادت رسيد و 10 نفر مجروح شدند.
منبع:نشريه 15 خرداد، شماره 18.
ادامه دارد...




 

نسخه چاپی