چند توصيه براي کنکوري ها

چند توصيه براي کنکوري ها
چند توصيه براي کنکوري ها


 

نويسنده:: دکتر مهدي نکوئي




 
دوستان خوب کنکوري ام که يک سال با من و موفقيت همراهي کرديد و 10،11،12 تير کنکور دادند و راحت شدند.
شما عزيزان به نکات زير د قت کنيد:
1-کنکور سراسري چه خوب و چه بد تمام شد، آخر اين هفته آزمون دانشگاه آزاد است. صبح ها سوالات کنکور آزاد سال هاي قبل را جواب بد هيد و عصرها رفع اشکال و از آخر اين هفته تعطيل و استراحت.
2-چه کنکورتان را خوب داديد و چه بد، در مرداد ماه بايد انتخاب رشته انجام د هيد، پس از الان آرام آرام شروع کنيد و به تحليل درباره رشته هاي روزانه، شبانه، پيام نور، غيرانتفاعي، مجازي، معرفي رشته هاي دانشگاهي، بازار کار، امکان ادامه تحصيل و ...که در چند روز محدود انتخاب رشته کمتر اذيت شويد.
3-اگر آزمون را خراب کرده ايد و توقع خودتان از خودتان برآورده نشده است، با کمک مشاور، کارشناس و اعضاي خانواده، جلسه بگذاريد و آن را تحليل کنيد. اگر مساله شما قابل حل است براي سال بعد برنامه ريزي کنيد و اگر قابل حل نيست (ضعيف شده ايد يا بي انگيزگي، مسايل خانواد گي و ...)براي حداقل هاي سراسري يا آزاد خود را آماده کنيد.
4-دانش آموزان تجربي دقت ويژه داشته باشند که تا تاريخ آزمون پزشکي که هفته آخر تير است حدود سه هفته با کنکور سراسري فاصله دارد که اغلب داوطلبان به دليل خستگي از آزمون فاصله گرفته اند و اگر کسي ادامه بد هد و اين 3 هفته خوب کار کند مي تواند در کنکور پزشکي نتايج خوبي به دست بياورد. تجربه به من نشان داده است بسياري از داوطلبان با رتبه 100 تا 1000 سراسري، در آزمون پزشکي موفق شده اند پس د قت کنيد و تا مرداد ماه به تلاش خود ادامه د هيد.
دانش آموزان راهنمايي و دبيرستان
شما عزيزان و خانواده ها در تابستان به مسايل زير د قت کنيد:
1-تابستان اوقات فراغت از تحصيل است نه فراغت از تکامل و تعالي و فصل استراحت!!از اين روي بايد براي تابستان يک برنامه ريزي داشته باشيد تا از اين فرصت بي نظير براي تکميل مهارت هاي زند گي خود يا فرزند تان استفاده کنيد. بررسي سيستم هاي آموزش و پرورش در کشورهاي ديگر نيز نشان مي د هد که تقريبا در هيچ جاي دنيا 3 ماه تعطيلات تابستاني نداريم پس بايد از اين تعطيلات و جدا شد ن از آموزش رسمي نهايت استفاده را بکنيد.
2-توصيه مي شود دانش آموزان مقطع راهنمايي و اول و دوم دبيرستان کلاس هاي زير را داشته باشند:
الف) زبان ترمي در موسسات و آموزشگاه هاي آزاد:حتما کلاس زبان را از همين تابستان شروع کنيد يا اگر قطع کرده ايد ادامه بد هيد، زبان يک مهارت انکارناپذير در موفقيت زند گي آينده شماست.
ب) کلاس هاي کامپيوتر و آموزش مهارت هاي هفت گانه کامپيوتر موسوم به ICDL را از تابستان امسال شروع کنيد و کامپيوتر را به صورت عملي فرا بگيريد نه به جهت بازي کرد ن، موسيقي گوش کرد ن و اينترنت. حتما سعي کنيد مدرک بگيريد. مدرک يعني مهارت، مهارت يعني لياقت، لياقت يعني بالارفتن عزت نفس.
ج) کلاس هاي ورزشي:حتما در تابستان در يک کلاس ورزشي ثبت نام کرده و در يک رشته ورزشي مهارت کسب کنيد. بسته به علاقه خود يک ورزش با توپ يا بي توپ را در حد مسابقات و نه فقط سرگرمي و تفريح دنبال کنيد.
د) کلاس هاي هنري:در صورت تمايل به انجام کارهاي هنري در اين کلاس ها هم شرکت کنيد و با يک کار هنري که مي تواند نقاشي، خطاطي، کاردستي و ... آشنايي پيدا کنيد و در صورت استمرار و تمايل در طول سال تحصيلي آن را ادامه بد هيد.
خلاصه: در تابستان بيکار نباشيد، ساعت خواب و بيداريتان از برنامه خارج نشود، صبح را با خواب پر نکنيد!!کلاس هاي درسي در حد پايگاه هاي تابستاني مدرسه يا تقويتي براي درس هايي که ضعيف هستيد کفايت مي کند، تابستان به جز براي کنکوري ها که زمان محدود است براي ساير پايه ها ارزش تحصيلي جبران ندارد و بيشتر جنبه مهارتي اش مهم است. (مهارت زبان، کامپيوتر، ورزشي، هنري، مهارتهاي زند گي و مسافرت)
شما عزيزان که تا ديروز سال سومي خطاب مي شديد از امروز شده ايد کنکوري و دوران طلاييتان آغاز شده است.در اين مقاله به
بحث هاي فلسفي (رويکرد ها)و ارايه راهکارها براي شما عزيزان مي پردازيم.
سوال:1 در تابستان پيش دانشگاه بخوانيد يا دروس پايه را؟
جواب:بستگي به سيستم آموزشي شما دارد!!سال پيش دانشگاهي سالي نيست که شما برنامه مشخصي داشته باشيد!!براي اين بايد يکي از حالت هاي زير را انتخاب کنيد:
الف:اگر مدرسه موفقي داريد که تجربه کافي در امر کنکور و مسايل آموزشي دارند خودتان را به دست مدرسه بسپاريد و با ساز مدرسه هماهنگ باشيد.
ب:اگر مدرسه شما تجربه کافي ندارد و يا برنامه خاصي براي کنکور ندارد، خودتان را با يک کنکور آزمايشي موفق هماهنگ کنيد. حرف اول را برنامه کنکور آزمايشي مي زند، بعد مدرسه و کلاس هايتان.
جمع بندي:بسته به سيستم آموزشيتان و اولويت مدرسه يا کنکور آزمايشي، يا دروس پيش دانشگاهي را مي خوانيد يا دروس پايه را و يا ترکيبي از پيش و پايه را که بسته به ذات هر درس متفاوت است. مثلا در درس فيزيک اولويت با پيش دانشگاهي است ولي در شيمي اولويت در پايه است.
منبع:موفقيت 192



 

نسخه چاپی