...کودک شادی داشته باشید

...کودک شادی داشته باشید
...کودک شادی داشته باشید


 





 
پدران و مادران دوست دارند که کودک شان شاد باشد . اما آیا می توانیم همان طور که به کودکان می آموزیم فوتبال بازی کنند یا زبان دومی را یاد بگیرند ، به آنها بیاموزیم که شاد و خوشحال باشند ؟ آیا بعضی از کودکان ذاتاً شاد متولد می شوند و بقیه آنها باید بار سنگین سختی ها را به دوش بکشند ؟
به نظر بیشتر دانشمندان ، ژن هایی که کودکان هنگام تولد به ارث می برند بر قدرت شاد بودن آنها تأثیر می گذارد . گفته مذکور به این معنا نیست که شما نمی توانید برای لذت بردن او از زندگی کار زیادی انجام دهید . با تشویق کودک ، به او می آموزید که بیشتر اوقات ، خود را در بالا ترین حد شاد زیستن قرار دهد . در ادامه ، 10 راز پرورش کودکی شاد ارائه می شود .

1 - به کودکتان عشق بورزید
 

متخصصان می گویند که اولین راز پرورش کودکی شاد تمجید از اوست . ادوارد ام . هالوول ، نویسنده کتاب ریشه های کودکی شادی در بزرگسالی ، می گوید : « عشق مطلق والدین مهم ترین عامل در شادی کودکان است . »
وقتی کودکان بزرگ می شوند ، دانستن اینکه علایق ، عقاید ، خصوصیات و استعداد هایشان با ارزش تلقی می شود پایه گذار شادی سال های بعدی زندگی شان خواهد بود . البته پذیرش کودک به معنای چشم پوشی همیشگی از خطا هایش نیست . یاد بگیرید که عملکرد کودک را نقد کنید نه شخصیت او را . همچنین ، آنچه را که از کودک می خواهید به او بگویید نه آنچه را که نمی خواهید .

2 - « نه ، من نمی توانم » را به « بله ، من می توانم » تبدیل کنید
 

وقتی کودک شما بداند که به او اطمینان دارید و باورش کرده اید ، احساس می کند که دست یافتن به همه چیز برایش امکان پذیر است . افکار کودک نسبت به خود بیشترین اهمیت را دارد . بنابراین والدین باید افکار مثبت به کودک خود القا کنند . وقتی که در مدرسه ابتدایی ، معلم پسر مک بلدسو ، نویسنده کتاب پرورش فرزند با متانت ، به او گفت که هیچ استعدادی برای بازی فوتبال ندارد ، وی به پسر سرزنش شده اش گفت که هرگز اجازه ندهد کسی به اهداف و رویا هایش راه پیدا کند . امروز پسر او بازیکنی حرفه ای در یکی از تیم های مطرح کشور است . القائات فکری مثبت بلد سو در ذهن پسرش زندگی او را متحول کرد .

3 - مقررات منصفانه وضع کنید و به آنها پایبند باشید
 

کودکان کم سن و سال با احساس امنیت شاد می شوند . فرض کنید که در بالای آبشار مرتفعی ایستاده اید ، در صورتی از ایستادن در آنجا لذت خواهید برد که حفاظی در برابر تان باشد ، در غیر این صورت ، دچار اضطراب خواهید شد . کودکان هم این گونه اند . وقتی که چارچوب محکمی برای رفتار هایشان وجود داشته باشد ، آنها پیشرفت می کنند . در حقیقت ، کودکان در جست و جوی ساختارند .

4 - ابعاد مثبت را برجسته کنید
 

به کودک خود بفهمانید که هیچ مشکلی وجود ندارد که به اتفاق هم نتوانید آن را حل کنید . همچنین به او بیاموزید که خوش بین باشد . اگر اتفاق بدی افتاد ، با صدای بلند فکر کنید و بگذارید او افکار شما را بشنود : « وای ، نه ... باورم نمی شود که این اتفاق افتاده ، اما درستش می کنم ، چیز مهمی نیست . »
یادگیری خوش بینی مهم است ، زیرا کودک مشتاق و آرزومند به احتمال زیاد بزرگسالی شاد خواهد شد . افراد ناراضی و نا خشنود بر حوادث منفی زندگی متمرکز می شوند ، درحالی که افراد شاد به وقایعی می اندیشند که چشم انداز بهتری از آینده به آنها می دهد .

5 - حلقه شادی کودکتان را کامل کنید
 

والدین در پی معلمان و مربیانی هستند که بتوانند حلقه شادی کودکانشان را کامل کنند . به کودکتان کمک کنید ارتباطات دوستانه اش را حفظ کند و گسترش دهد . داشتن ارتباطات قوی و مهارت برقراری آن از شروط اصلی شاد زیستن در آینده است .

6 - کودکان را به تحرک بیشتر وادارید
 

کودکان امروز سنگین وزن ترند و این برای سلامت و شادابی آنها مضر است . کودکان چاق ، در مقایسه با سایر کودکان ، اعتماد به نفس کمتری دارند و افسرده ترند . اگر کودکان سرگرمی های پر تحرک خارج از خانه را جانشین فعالیت های کم تحرک خانگی کنند و به جای غذا های آماده ای که فاقد ارزش غذایی است ، غذا های سالم و طبیعی بخورند ، از فواید شاد زیستن بهره خواهند برد . کودکی که خوب غذا می خورد و ورزش می کند مغزش موادی شیمیایی به نام اِندورفین ترشح می کند که به او احساس شادی می بخشد . با فراهم کردن میان وعده های طبیعی ازجمله میوه های تازه فصلی ، پرهیز از قرار دادن تنقلات در دسترس کودکان و جانشین کردن غذا های سالم خانگی ، به سلامت کودک خود کمک کنید . کودکتان را به انجام دادن ورزش و سرگرمی های خارج از منزل تشویق کنید . بازی با سایر کودکان قدرت خلاقیت کودکتان را تقویت می کند و مهارت های اجتماعی را به او می آموزد

7 - شادی را در جعبه یادگاری ها ذخیره کنید
 

اشیای مورد علاقه کودک تان ، عکس ها ، کارت پستال ها ، یادگاری ها ، کاردستی هایی را که یادآور خاطرات شاد برای کودک هستند داخل جعبه ای قرار دهید . هرگاه کودکتان بیمار است یا غمگین و به لبخندی ساده نیاز دارد ، آنها را از جعبه بیرون آورید و به او نشان دهید .

8 - لحظات جادویی ارتباط را بیابید
 

اخیراً مطالعه ای بر روی دو هزار کودک و نوجوان پنج تا هفده ساله انجام شده است . از آنان پرسیده شد که خواهان چه چیزی هستند که با پول نمی شود خرید . همه آنها در پاسخ گفته بودند که والدین و توجه آنها هستند . کودکان ما می خواهند که به آنها فکر کنیم . برنامه هایی ترتیب دهید که همه اعضای خانواده بتوانند در آن شرکت کنند و لذت ببرند ( کوهنوردی ، پیاده روی ... ) . کودکان را در فعالیت های روزمره تان مانند انجام دادن کارهای خانه ، خرید و آبیاری باغچه شریک کنید .

9 - ژن تلاش دوباره را به کودک خود منتقل کنید
 

دختر شما همه فکر و ذهنش این است شاگرد اول کلاس شود ، ولی در این رقابت همکلاسش برنده شده است . یک راز اصلی شاد زیستن برخورداری از قدرت پشت سر گذاشتن مشکلات است .
سعی نکنید کودک خود را از همه ناراحتی ها دور نگه دارید . به او کمک کنید بیاموزد چگونه با آنها مواجه شود . اگر شکست درسی یا غیر درسی او را ناامید کرده ، کمک کنید تا هرچه سریع تر به وضعیت عادی خود برگردد . تشویقش کنید تا احساسات خود را در قالب نوشته یا نقاشی بیان کند . شما الگوی کودکتان هستید . مطمئن شوید که الگوی مناسبی در مقابل اوست . روحیه خود را در هیچ شرایطی نبازید .

10 - در او شگفتی ایجاد کنید
 

هنگامی که کودک با چیزی بزرگ تر از خودش مواجه می شود ، خواه پدیده ای فیزیکی باشد یا معنوی ، احساس رضایت خاطر می کند . با کودکان درباره عقاید خود ، خداوند و مقدسات دینی صحبت کنید . لازم نیست که او همه جزئیات را درک کند . با او در جنگل قدم بزنید ، به ستارگان خیره شوید ، به تماشای یک کرم کوچک در گل ولای بنشینید . احساس مراقبت و توجه در کودکان را پرورش دهید .
منبع:تبیان
ارسال توسط کاربر محترم سایت : sajad2007




 

نسخه چاپی