لازانيا با سس بولونزه

 لازانيا با سس بولونزه
لازانيا با سس بولونزه


 






 

ابعاد ظرف لازانيا با سس بولونزه 6×25×32
 

مواد لازم براي لازانيا با سس بولونزه:
 

خمير لازانيا - 2بسته، حدود20ورقه ، پخته
مايه پنير موتزارلا - 4 پيمانه
سس بولونزه - 6تا7 پيمانه
برگ اسفناج - 2 دسته، شسته، ساقه گرفته
پنير موتزارلا - 5 پيمانه

لازانيا با سس بولونزه

طرزتهيه
 

سس بولونزه را با مايه ماکاروني يکي مي دانند. شايد اين به دليل استفاد ه از گوشت و گوجه فرنگي در هر دو است، اما تفاوت سس بولونزه با مايه ماکاروني مثل تفاوت مجله هنري آشپزي با ساير مجله اي اشپزي است. بولونزه سسي است که ماند خورش تهيه مي شود. مواد آن ابتدا تفت داد ه شد ه، سپس پخته مي شوند. در دستور سنتي تهيه اين سس، به دليل استفاد ه از گوشت استيک تکه تکه مدت پخت حدود4ساعت است، اما استفاد ه از گوشت چرخ کرد ه زمان کمتري مي برد، هر چند به دليل کم آب شد ن سس، خوش طعم شد ن و غليظ شد ن آن ، استفاد ه از گوشت چرخ کرد ه هم زمان براست. يکي از ويژگي هاي منحصر به فرد سس بولونزه طعم آن است. شما کار خود را با تفت داد ن سبزيجات شروع کرد ه و سپس گوشت، شير و گوجه را جدا گانه اضافه مي کنيد. به همين دليل طعم مواد غذايي با يک ديگر، مخلوط مي شود. اضافه کرد ن مرحله به مرحله مواد زمان بيشتري مي برد، اما سس طعم بسيار بهتري مي گيرد.
استفاد ه از شير در اين سس، شيريني اند ک و غيرمعمولي به ان مي د هد و سس را غني مي کند، در عين حال سس سفيد و خامه اي نمي کند. يک لازانياي بولونزه واقعي از ورقه لازانياي اسفناجي، سس بولونزه و سس بشامل تشکيل شد ه باشد ولي ما دستور اصلي آن را کمي تغيير داد ه ايم . ممکن است پيدا کرد ن ورقه لازانيا با طعم اسفناج دشوار و سس بشامل خيلي غليظ و تکراري باشد، به همين دليل به جاي آن مي توانيد از مايه پنير موتزارلا استفاد ه کنيد. براي رنگ و طعم بهتر نيز مي توانيد روي لايه مايه پنير موتزارلا برگ اسفناج بچينيد.

لازانيا با سس بولونزه

سس بولونزه
 

مواد لازم براي تهيه 6تا7پيمانه سس بولونزه
 

روغن - يک چهارم پيمانه
پياز - يک پيمانه، نگيني ريز
هويج - يک پيمانه ، نگيني ريز
کرفس - يک پيمانه، نگيني ريز
سير رند ه شد ه - 2 قاشق غذاخوري
گوشت چرخ کرده - 700 گرم
ادويه ايتاليايي - 3 قاشق غذاخوري
نمک - يک قاشق غذاخوري
فلفل سياه - يک قاشق مرباخوري
شير - يک و يک دوم پيمانه
اب - يک پيمانه
گوجه فرنگي - 2 کيلو، خرد کرد ه
رب گوجه فرنگي - 2 قاشق غذاخوري

طرز تهيه
 

1ـ براي تهيه سس بولونزه روغن را در يک تابه بزرگ روي حرارت متوسط داغ کرد ه و سبزيجات را تفت د هيد تا نرم شوند يعني حدود 15 د قيقه. سير را اضافه کرد ه و تفت داد ن را يک د قيقه د يگر ادامه د هيد. گوشت چرخ کرد ه را اضافه کرد ه حدود10تا 8 د قيقه تفت د هيد تا رنگ آن قهوه اي شود. در طول اين مدت با قاشق چوبي گوشت را هم زد ه و آن را از هم باز کنيد تا گلوله نشود.
2ـ حالا شير و آب را اضافه کرد ه و به آرامي بجوشانيد تا مايع تقريباً تبخير شود. اين کار حدود 30 د قيقه وقت مي برد بنابراين صبور باشيد و حرارت را زياد نکنيد. شير بايد به آرامي جذب گوشت شود، در غير اين صورت شکر موجود در شير مي سوزد و سس طعم بدي مي گيرد. سس را متناوباً هم بزنيد تا شير نسوزد.
3ـ گوجه، رب گوجه فرنگي و ادويه ها را اضافه کرد ه و سس را روي حرارت خيلي کم حدود 2ساعت بجوشانيد تا سس غليظ شود. سس را گاه به گاه هم بزنيد تا ته نگيرد.پس از اين که سس آماد ه شد آن را خنک کرد ه و براي استفاد ه د ر لازانيا آن را به د ماي محيط برسانيد.

لايه چيني لازانيا با سس بولونزه
 

1ـ برگ هاي اسفناج را حدود 3 ثانيه در آب نمک جوشان قرار داد ه، سپس آن را روي حوله کاغذي قرار د هيد تا آب آن گرفته شود. اين کار طعم و رنگ اسفناج را در حين پخت حفظ مي کند.
2ـ مانند دستور قبلي و به همان ترتيب عمل کنيد. يک د وم پيمانه از سس بولونزه را کف ظرف پخش کرد ه، سپس به ترتيب ورقه لازانيا، مايه پنير موتزارلا و اسفناج را بچينيد.
3ـ سه چهارم پيمانه از سس بولونزه را روي اسفناج پخش کنيد. نيازي نيست که سس همه جا را بپوشاند. يک د وم پيمانه پنير موتزارلا روي آن پخش کرد ه و مجدداً لايه چيني را با ورقه لازانيا شروع کنيد.
4ـ در آخرين لايه مايه پنير موتزارلا را روي لازانيا پخش کرد ه و روي ان را با يک د وم پيمانه پنير بپوشانيد.درجه حرارت و مد ت زمان پخت مشابه دستور قبل است.

لازانيا با سس بولونزه

لازانيا با سس بولونزه

منبع: هنر آشپزي 74



 

نسخه چاپی