آرامش با شعله هاي طلايي

آرامش با شعله هاي طلايي
آرامش با شعله هاي طلايي


 





 

هنر درماني
 

اگر به هنر شمع سازي علاقه داريد، اين بار به جاي استفاده از ظرف ها و قالب هاي رايج از پوست نارگيل استفاده کنيد

مواد لازم مورد نياز
 

ـ پوسته نارگيل نصف شده
ـ سيم ظرفشويي
ـ ورق طلا : 4 عدد
ـ قلم موي متوسط : يک عدد
ـ قلم موي بزرگ : يک عدد
ـ چسب ورق طلا
ـ فتيله : 2 عدد 10 سانتي متري
ـ سيخ چوبي يا تکه چوب باريک : 4 عدد
کش اسکناس : 4 عدد
نگهدارنده فتيله : 2 عدد
کاسه کوچک : 2 عدد
ـ پارافين جامد : 100 گرم
ـ اسانس نارگيل
ـ ظرف مخصوص حرارت دادن پارافين : يک عدد
ـ چسب حرارتي

آرامش با شعله هاي طلايي

چند نکته
 

ـ فرقي نمي کند که کاسه هاي نارگيلي را چطور تهيه کرده باشيد، در هر صورت شما احتمالا با دو پوسته اي مواجه خواهيد بود که اگر چه شکل کاسه دارند ولي لبه هاي آنها ناصاف و شکسته است . براي صاف کردن اين لبه ها شما مي توانيد از نجاري بخواهيد اين کار را با اره و سمباده برايتان انجام دهد .
ـ اگر هنگام چسباندن ورق ها يا برداشتن آنها ، ورق ها پاره شدند نگران نشويد و تکه هاي پاره شده ورق را کنار هم روي سطح آغشته به چسب بچسبانيد .
ـ با توجه به اينکه قرار است فتيله و نگهدارنده آن در کف پوسته قرار گيرد ، لازم نيست آن محدوده را ورق کنيم .
ـ براي ذوب کردن پارافين جامد به روش بن ماري کافي است آن را داخل کاسه اي بريزيد و روي دهانه کتري آب در حال جوش يا داخل کاسه بزرگ ديگري که حاوي مقداري آب است ، بگذاريد و روي حرارت قرار دهيد تا ذوب شود .

روش ساخت
 

1. با توجه به اينکه شمعدان اين شمع ها پوسته هاي نارگيل هستند ، اول بايد به فکر تهيه پوست ها باشيد . براي اين منظور شما دو راه داريد ،راه اول اينکه يک نارگيل درسته خريداري کنيد و بعد از سوراخ کردن و خالي کردن شير داخل آن ( که معمولاً اين کار قبلاً انجام شده ) سعي کنيد پوست آن را طوري بشکنيد و از گوشت جدا کنيد که در نهايت دو پوسته کاسه مانند باقي بماند . البته شکستن يا برش زدن پوسته سخت نارگيل کار راحتي نيست و شما بايد با صرف حوصله و وقت اين کار را انجام دهيد . راه دوم هم اين است از جاهايي که گوشت نارگيل را به صورت تازه مي فروشند بخواهيد چند پوست نيمه شده را براي شما کنار بگذارند تا مناسب ترين را انتخاب کنيد اين کار را هم راحت تر و هم عملي تر است .
بعد از اينکه دو کاسه نارگيلي آماده شد، با سيم ظرفشويي فضاي داخل آنها را از ريشه ها و بافت هاي اضافي پوسته پاک کنيد .

آرامش با شعله هاي طلايي

2. از آنجا که قرار است فضاي داخل پوسته پيش از ريختن پارافين طلا کوب شود ، ابتدا ديواره هاي داخل هر پوسته را به چسب مخصوص ورق طلا آغشته کنيد . اين کار را با استفاده از يک قلم موي نرم و با دقت انجام دهيد تا هيچ قسمتي بدون چسب باقي نماند . حالا حدود يک ربع تا 20 دقيقه صبر کنيد تا چسب نيمه خشک شود ولي همچنان چسبندگي خود را داشته باشد .
3. مرحله بعد چسباندن ورق طلا روي قسمت هاي آغشته به چسب است . ورق ها را به آرامي برداريد و روي سطح داخلي هر کدام از پوسته نارگيل ها قرار دهيد و با فشار انگشت کاملاً بچسبانيد . با توجه به اينکه ورق طلاها بسيار نازک هستند، شما مي توانيد از نيروي الکتريسيته استفاده کرده و هر کدام از ورق ها را با يک قلموي بزرگ و خشک برداشته و روي کار بگذاريد .
4. بعد از اينکه کار ورق طلا کردن تمام شد، با ضربات يک قلم موي تميز و خشک روي سطح ورق شده ، اضافي ورق ها را برداريد تا پوسته براي ريختن پارافين آماده و تميز باشد . سپس با توجه به عمق پوسته،دو تکه فتيله را ببريد و يک سر آن را داخل نگهدارنده ها قرار دهيد . حالا پشت نگهدارنده را به چسب حرارتي آغشته کنيد و درست در مرکز کف پوسته ها بچسبانيد .
5. پوسته ها را روي دو کاسه مجزا قرار دهيد تا ايستايي کافي براي ريختن پارافين را داشته باشد . ولي پيش از آن ، دو تکه چوب يا سيخ چوبي برداريد و دو سر آنها را با دو تکه کش پلاستيکي اسکناس به هم وصل کنيد و سپس سيخ هاي چوبي را مانند تصوير روي دهانه پوسته قرار دهيد . بعد فتيله را از بين سيخ ها عبور دهيد ؛ به صورتي که فتيله به صورت خطي عمود ميان پوسته قرار گيرد . اين کار را در مورد پوسته ديگر هم انجام دهيد .
6. پارافين جامد را به روش بن ماري ( حرارت غير مستقيم ) به مايع تبديل کنيد وداخل پوسته فتيله گذاري شده بريزيد . وقتي که هر دو پوسته را با پارافين پر کرديد ، پوسته ها را جايي بگذاريد تا سرد شوند . فقط توجه داشته باشيد پوسته ها را تا جايي از پارافين پر کنيد که 1 تا 2 سانتي متر از لبه کار خالي باقي بماند . حالا شمع ها را روشن کنيد از ترکيب نور آنها و رنگ زرد حاصل از ورق طلا لذت ببريد .
منبع: نشريه همشهري مثبت شماره 6




 

نسخه چاپی