شمع ريزشي

شمع ريزشي
شمع ريزشي


 






 

Splash candle
 

قطرات ريز شمع داغ، نم نم به سمت خنکاي آب روان مي شوند تا همه دست در دست هم گونه اي ديگر از زيبائي ها را رج بزنند. در اين تکنيک از آب سرد و پارافين استفاده مي شود تا شمعي متفاوت با بافتي خاص ايجاد شود.

وسايل مورد نياز:
 

50 گرم پارافين
1 قاشق چايخوري ميکروکريستالين سخت
رنگ پارافين آبي و زرد
پارچ استيل يا ظرف مخصوص ذوب کردن پارافين
کاسه مخصوص آب سرد
قالب (7 سانتي متر × 7 سانتي متر)
نخ يا فتيله شمع
دو عدد سيخ چوبي و مقداري کش براي ثابت نگه داشتن فتيله شمع
200 گرم پارافين
20 گرم استيرين
منبع حرارت
آب
حوله
1ــ 50 گرم پارافين را با مقدار کمي ميکروکريستالين سخت و رنگ پارافين آبي در يک ظرف مخصوص فلزي (پارچ) ذوب کنيد. علت استفاده از ميکروکريستالين سخت در اين شيوه شمع سازي اين است که چکه ها و ريزش هاي شمع درون آب محکم تر باشند و با اضافه کردن پارافين ذوب شده در مرحله بعدي به راحتي فرم و حالت خود را از دست ندهند. نيمي از پارافين ذوب شده آبي رنگ را از قسمت بالا روي يک ظرف يا کاسه آب سرد بگيريد و با کج کردن پارچ يا ظرف پارافين، آن را داخل آب سرد بريزيد. پارافين هاي درون ظرف به سرعت سرد مي شوند و شکل هاي نامنظم و پربافتي به وجود مي آيد. پارافين هاي ريخته شده را درون حوله بگذاريد تا آب آنها کاملاً جمع شود.
2ــ در اين مرحله به باقيمانده پارافين، ميکروکريستالين سخت و پارافين آبي، مقدار رنگ پارافين زرد بيفزائيد تا يک رنگ سبز زيبا به دست آيد و همان کارهايي را که در مرحله قبل انجام داديد، دوباره تکرار کنيد تا در نهايت رشته هايي از پارافين آبي و سبز حاصل شود.
3ــ فتيله شمع را داخل قالب مخصوص گذاشته و براي آنکه فتيله در جايش ثابت بماند، با کمک دو سيخ چوبي نازک و بستن دو تکه کش به ابتدا و انتهاي سيخ ها، نوعي نگهدارنده براي فتيله بسازيد. سپس درون قالب را با رشته هاي پارافيني آبي و سبز پر کنيد.
4ــ 200 گرم پارافين را به همراه استيرين حرارت داده و آنها را ذوب کنيد تا دماي آن به 82 درجه سانتي گراد برسد. پارافين مايع را درون قالب پر از رشته هاي پارافيني بريزيد. در اين مرحله مي توانيد يک وان کوچک مخصوص آب تهيه کرده و قالب را داخل آن قرار دهيد تا به سرد شدن سريع تر شمع کمک کند.
5ــ وقتي که پارافين به طور کامل سرد شد، آن را از داخل قالب بيرون آوريد، قسمت اضافي فتيله را کوتاه و قسمت زيرين شمع را با يک چاقو صاف و مسطح کنيد.
منبع: دنياي زنان، شماره 64



 

نسخه چاپی