بادکش درماني يا حجامت خشک

بادکش درماني يا حجامت خشک
بادکش درماني يا حجامت خشک


 

نويسنده: حوريه احمدي راد
پژوهشگر بين المللي طب سنتي



 
يکي از موفق ترين تکنيک هاي طب مکمل، بادکش درماني (cupping) است که طرفداران زيادي هم دارد. اين روش که مبتني بر حرکات چرخشي و جهت دارد ليوان همره با استفاده از روغن هاي گياهي دست ساز است، بايد با علم و تجربه کافي انجام شود. حرکت صحيح و عملي دست هاي درمانگر در اين علم که از اصول طب سنتي چين و طب سنتي ايراني است، نقش اصلي را در درمان بيمار دارد و انجام غير اصولي و غلط آن ممکن است مشکلات زيادي ايجاد کند.
روش کار: با عمل مَکِش روي پوست اندام هاي دردناک (مفاصل دردناک بدن)، محل اسپاسم، موضع رگ به رگ شده و موارد بسياري از اين دست، و با حرکت دادن ليوان هاي مخصوص (cupping)، درمانگر همزمان با افزايش سطح آگاهي بدن از موضع دردناک بيمار، به تنظيم جريان خون، باز کردن عروق و گره هاي عصبي و نرم کردن جداره رگ ها کمک مي کند.
1ــ بيشترين مراجعان براي بادکش، مبتلا به دردهاي مفصلي (joint aches)، زانو درد، درد کتف و لگن، سياتيک، گردن درد، ام اس، خشکي مفاصل و ...هستند.
2ــ افراد مبتلا به کم خوني که اندام هاي سرد و کم انرژي دارند و دچار گزگز، خواب رفتگي و يخ بودن دست و پا هستند، با مراجعه به اين مراکز مشاوره مي توانند از تغذيه صحيح، تعادل طبع و ايجاد تعادل در اندام هايشان بهره مند شوند.
3ــ خانم هاي مبتلا به کم کاري تخمدان ها، پريودهاي سخت و دردناک و مبتلايان به خونريزي هاي بي رويه به زنان مي توانند بعد از مشاوره و گرفتن توصيه هاي درماني، در صورت صلاحديد، از روش بادکش استفاده کنند. در غير اين صورت با مشاوره و اصلاح تغذيه، بدون هيچ گونه عوارضي درمان خواهند شد؛ زيرا اساس کار بر اين است که درمان با ساده ترين شيوه ها، با حداقل هزينه، کمترين درد و عوارض جانبي و بيشترين فايده براي سلامتي صورت گيرد و تا حد امکان بيمار عضوي از بدنش را بجز در شرايط خاص از دست ندهد.
4ــ جالب است بدانيد بيماران قلبي که احساس درد و سنگيني در ناحيه قلب مي کنند و دچار گرفتگي يکي دو رگ از رگ هاي اصلي قلب هستند (بيماران ديابتي، چربي و فشار خون بالا) و جزء بيماران پر خطر (High risk) محسوب مي شود، با مراجعه به مراکز بادکش درماني و استفاده از مشاوره تغذيه طبيعي و درماني به همراه بادکش کردن دور قلب با کمک روغن هاي انرژي زا و تنظيم مغناطيسم گردش خون شان، مي توانند عروق گرفته خود را بدون عمل جراحي باز کنند.
5ــ با اين روش مي توان ريه ها و اعضاي اصلي تنفس بيماراني را که دچار تنگي نفس هستند احيا کرد؛ به خصوص اگر آلرژي تنفسي شان تازه شروع شده باشد و مراحل اوليه بيماري را طي کنند. اين کار سال هاست که با تشخيص نوع آلرژي بيمار، حذف کردن و افزودن برخي مواد غذايي و دارويي بسيار مفيد و مثبت در حال انجام است.
6ــ با درمان هاي صحيح، مشاوره و بادکش صحيح و علمي موضع مي توان به تنظيم جريان خون و احياي دستگاه مجاري ادرار و کليه ها کمک کرد.
7ــ بهبود مؤثر اسپاسم هاي عضلاني و گرفتگي هايي که در اثر ضربه، تصادف، شوک عصبي يا بار سنگين ايجاد شده و محل مورد نظر دچار پارگي و جراحي نشده است، با اين روش و با مشاوره امکان پذير است.
8ــ روغن مالي صحيح با دست روي موضع و محل درد، با روغن هاي کاملاً مطمئن (Sape) دست ساز که بيمار و درمانگر از کيفيت آن کاملاً مطمئن هستند، بسيار مؤثر است.
9ــ استفاده از ليوان هاي کوچک براي دردهاي شقيقه و سر، به خصوص براي بيماران سردمزاج که دچار افت فشار خون و خونريزي هستند، قابل توجه مي باشد.

روش هاي بادکش يا حجامت خشک:
 

اين روش که سال هاست در مرکز مشاورزه با 97 درصد موفقيت در حال انجام است، از اصول و مباني طب سنتي ايران و چين مي باشد که به دو روش انجام مي شود: 1ــ بادکش با ليوان ها (Cups) روي محل درد با شعله آتش 2ــ بادکش روي محل درد با ليوان بدون آتش با دستگاه بادکش
همان طور که اشاره شد، به اين کار حجامت خشک نيز مي گويند که روي تخت مخصوص انجام مي شود. به دليل اهميت غلبه طبع سرد در ظهور علائم بيماري هاي سرد و مرطوب، مثل آرتروز، روماتيسم، ضعف و نارسايي عضلاني و افت انرژي بدني (به خصوص در ناحيه مفاصل و اندام تحتاني، کتف و اطراف گردن)، پس از مشاوره و تشخيص اخلاط خوني بيمار، با صلاحديد درمانگر درمان همه جانبه شامل اصلاح تغذيه و طبع بيمار، روغن مالي و انجام بادکش در روزهاي معين، شروع مي شود. بيماران مبتلا به اين گونه دردها بايد از سردي و رطوبت (ورزش هاي آبي) و خوردن غذاهايي مانند هندوانه، غذاهاي دريايي (مثل ماهي، ميگو و ...) خيار، دوغ، ماست، جو، عدس، بادمجان و سالادها بپرهيزند و غذاهاي توصيه شده با طبع گرم و خشک را به برنامه غذايي خود بيفزايند. اين عزيزان بايد از استرس، عصبانيت و ترس دوري کرده و از کار طولاني مدت با کامپيوتر و موبايل اجتناب کنند. استفاده از روغن هاي دست ساز پرانرژي، مسکن هاي گياهي، روغن مالي کردن موضع و گرم نگهداشتن آن ضروري است؛ زيرا محل درد نياز به ماساژ درماني و تغذيه نياز به اصلاح دارد. ناگفته نماند که موفق ترين بيماران، منظم ترين آنها هستند. رمز موفقيت بيمار، همکاري، ارتباط نزديک و بموقع با اين مراکز و انجام منظم موارد توصيه شده در هنگام مشاوره است.
منبع: دنياي زنان، شماره 64



 

نسخه چاپی