باغ وحش طلايي

باغ وحش طلايي
باغ وحش طلايي


 

نويسنده:مهدي عزيزي




 
موفقيت هاي «درباره الي» با درخشش در جشنواره آسيا پاسيفيک و حضور در اسکار ادامه دارد
«اين فيلم چي داشت که اين همه جايزه گرفته؟» اين جمله را چند بار تا به حال بعد از ديدن يک فيلم که کلي جايزه از جشنواره هاي ريز و درشت خارجي درو کرده به زبان آورده ايد؟ راستش را بخواهيد، خود ما تا حالا چند بار بعد ديدن يک فيلم که به قول معروف ترکونده و کلي هم سر و صدا کرده بود، همين جمله را به زبان آورديم. اما برخلاف اين نظر، اين فيلم ها که بين سينمايي ها به فيلم هاي هنري يا جشنواره پسند يا در چند سال گذشته معناگرا يا فيلم فرهنگي شناخته مي شوند، کلي هم طرفدار دارند. حالا چه ما خوشمان بيايد و چه نيايد، شرکت کردن در بعضي از اين جشنواره ها افتخار بزرگي براي سازندگانشان است. نمونه اش همين درباره الي که در 4 رشته کارگرداني، فيلم، فيلمنامه و بازيگر زن رکورد دار نامزدي در جشنواره آسيا پاسيفيک شده و قرار است نماينده ما در اسکار هشتاد و دوم هم باشد هر سال کلي جشنواره ريز و درشت در دنيا برگزار مي شود که اگر ما خيلي هم پيگير باشيم، شايد تنها از يک دهم آنها خبردار شويم. به اين بهانه ما هم تصميم گرفتيم چند تا از اين جشنواره ها و مراسم اهداي جوايز سينمايي را معرفي کنيم.

1ــ کن
 

اين جشنواره بزرگ ترين جشنواره بين المللي است که بيش از 30 هزار نفر از متخصصان، ستاره هاي سينما، کارگردان ها، پخش کنندگان، خريداران و خبرنگاران در آن شرکت مي کنند و سختگيرترين جشنواره جهان است.
تاريخ تأسيس: سپتامبر 1939
نشانه: نخل طلا (به فرانسوي: Palmed'Or)
زمان برگزاري: از 11 تا 22 مه (21 ارديبهشت تا اول خرداد)
مقررات: مهم ترين شرط جشنواره اين است که اولاً فيلم بايد 12 ماه پيش از ارائه به جشنواره ساخته شده باشد و به جز نمايش در کشور سازنده در جشنواره هاي ديگر نمايش داده نشده و اولين نمايش خارجي اش در کن باشد.
بخش ها: هفت بخش اصلي دارد: بخش هاي مسابقه، خارج از مسابقه، نوعي نگاه، سينه فونداسيون (مسابقه فيلم هاي کوتاه)، هفته منتقدان، دو هفته کارگردانان و بازار فيلم.
جوايز: نخل طلايي در بخش اصلي مسابقه فيلم هاي کوتاه و بلند و نوعي نگاه اهدا مي شود (اين جايزه در سال 1955 توسط هيات برگزار کننده جشنواره معرفي شد) دوربين طلا به بهترين فيلم بلند اول و سينه فونداسيون به بهترين فيلم سال آخري دانشجويي.

2ــ ونيز
 

قديمي ترين جشنواره سينمايي دنيا و يکي از بزرگ ترين جشنواره هاي سينمايي جهان
تاريخ تأسيس: اولين بار در 1932 ميلادي برگزار شد.

نشانه: شير بالدار
 

زمان برگزاري: اول تا 11 سپتامبر (20ــ10 شهريور)
مقررات: فيلم هاي کوتاه با زماني کمتر از 30 دقيقه پذيرفته مي شوند. همه فيلم ها بايد به زبان اصلي و با زيرنويس ايتاليايي ارائه شوند و فيلم هاي ايتاليايي هم بايد زيرنويس انگليسي داشته باشند. فيلم ها بايد پس از اول سپتامبر دو سال قبل توليد و در هيچ جايي به نمايش در نيامده باشند.
بخش ها: بخش اصلي مسابقه هاي بلند و کوتاه و بخش جنبي انجمن منتقدان فيلم ايتاليا که هفت فيلم بلند را براي ارائه در بخش هفته منتقدان انتخاب مي کند.
جوايز: شير طلايي براي بهترين فيلم بلند سينمايي، شير کورتو کورتيسيمو براي بهترين فيلم کوتاه سينمايي، شير نقره اي و جايزه ويژه براي بهترين کارگردان و جايزه کاپولا ولپي براي بهترين بازيگر در نظر گرفته شده است. علاوه بر اين در بخش جنبي هم جوايزي اهدا مي شود.

3ــ برلين
 

جشنواره بين المللي فيلم برلين يا برليناله در کنار جشنواره فيلم ونيز و جشنواره فيلم کن، مهم ترين رويداد سينماي اروپا به شمار مي رود.
تاريخ تأسيس: از 1950 در برلين غربي آغاز شد.
نشانه: خرس نمادي از شهر برلين
زمان برگزاري: 10 تا 20 فوريه (21 بهمن ــ اول اسفند)
مقررات: مقرراتي که در ونيز وجود دارد، در برلين هم اعمال مي شود و علاوه بر اين، سازنده فيلم بايد پوستر، هزينه ساخت فيلم، بيوگرافي، فهرست عوامل و خلاصه داستان فيلمش را به همراه فرم شرکت را براي جشنواره ارسال کند.
بخش ها: بخش اصلي مسابقه بين الملل، بخش ويژه برلين، سينماي امروز آلمان، پانوراما، فيلم هاي کودکان، فيلم هاي کوتاه، نسل جديد سينماي آلمان و بخش مرور
جوايز: خرس طلا و نقره براي بهترين فيلم و کارگرداني در بخش مسابقه بين المللي و جايزه تدي در بخش پانوراما، کودکان و فيلم کوتاه و کمک هزينه 50 هزار دلاري براي ساخت فيلم.
رضا ناجي شير نقره اي بهترين بازيگر دو سال پيش را براي بازي در آواز گنجشک ها گرفت

4ــ لوکارنو
 

پس از جشنواره هاي کن، ونيز و برلين، چهارمين جشنواره معتبر فيلم اروپاست و مهم ترين ويژگي اين جشنواره، نمايش فيلم ها در ميدان معروف پياتز است. حدود 8 هزار تماشاگر در فضاي باز و روي يک پرده بزرگ فيلم ها را تماشا مي کنند.
تاريخ تاسيس: از 1946 در لوکارنو سوئيس برگزار مي شود

نشانه: يوزپلنگ
 

زمان برگزاري: 4 تا 14 آگوست (23 ــ 13 مرداد)
مقررات: مقرراتي که در لوکارنو اعمال مي شود، بيشتر براي کيفيت هنري آثار است تا فيلم ها از حدود استاندارد خارج نشوند.
بخش ها: بخش اصلي مسابقه بين الملل، بخش ويژه تجليل، بخش مسابقه بين الملل، سينماگران زمان حال و يوزپلنگ هاي فردا.
جوايز: يوزپلنگ طلايي و جايزه ويژه شهر براي بهترين فيلم مسابقه بين الملل، جايزه ويژه هيأت داوران براي بهترين فيلم که ارتباط بين مردم و فرهنگ ها را به نمايش بگذارد، يوزپلنگ نقره اي براي بهترين فيلم اول و دوم و بهترين بازيگر زن و مرد و يوزپلنگ طلايي براي بهترين تله فيلم.

5 ــ سن سباستين
 

بعد از لوکارنو، سن سباستين دومين جشنواره عجيب و غريب دنياست چون بيشتر فيلم هايش قالبي فانتزي يا وحشتناک دارند.
تاريخ تأسيس: از 1953 در باسک برگزار مي شود

نشانه: صدف
 

زمان برگزاري: 18 تا 26 سپتامبر (27 مرداد تا 6 شهريور)
مقررات: همه فيلم ها بايد به زبان اصلي و با زيرنويس اسپانيولي و انگليسي ارائه شوند. فيلم ها بايد 12 ماه پيش از ارائه فيلم به جشنواره ساخته شده و در هيچ جايي به نمايش درنيامده باشند.
بخش ها: مسابقه، فيلمسازان نوپا، فيلمسازان خاص، سينماي اسپانيا، بخش ويژه تجليل از استادان سينماي کلاسيک، بخش مسابقه کوتاه، فيلم هاي دانشجويي، کودک و....
جوايز: صدف طلايي براي بهترين فيلم، صدف نقره اي براي بهترين کارگرداني و بهترين بازيگر زن و مرد. جايزه ويژه هيأت داوران براي بهترين فيلنامه و فيلم برداري. جايزه نقدي هيأت داوران براي کارگردان جواني که ايده و فکر نويني را ارائه کرده باشد و همچنين جايزه نقدي به ارزش 105 هزار يورو براي کارگردان جواني که توانسته باشد خلاقانه تصوير و قصه را روايت کند.

6ــ تسالونيکي
 

بزرگ ترين جشنواره سينمايي منطقه بالکان است. اين جشنواره نزديک به نيم قرن پيش با نام «هفته فيلم يونان» متولد شد و به تدريج رشد کرد و تبديل به عرصه مهمي جهت معرفي سينماگران برجسته شد.
تاريخ تأسيس: از 1960 در تسالونيکي در شمال يونان برگزار مي شود.

نشانه: اسکندر
 

زمان برگزاري: 14 تا 23 نوامبر (24 آبان تا سوم آذر)
مقررات: فيلم ها بايد ساخته اول يا دوم کارگردان بوده و حداکثر 18 ماه پيش از جشنواره و خارج از يونان ساخته شده باشند. مدت زمان فيلم بيش از 60 دقيقه و با دي وي،35 يا 26 ميلي متري تحويل دفتر جشنواره شود.
بخش ها: مسابقه بين الملل، چشم اندازي به فيلم يونان، بررسي بالکان، نمايش آثار کلاسيک و تقدير و تجليل از سينماگران پيشرو. در اين بين کارگاه ها و دوره هاي آموزشي هم از جمله بخش هاي جشنواره هستند.
جوايز: اسکندر طلايي به همراه جايزه نقدي 37 هزار يورو براي بهترين فيلم، جايزه ويژه اسکندر نقره اي به همراه 22 هزار يورو و جوايزي براي بهترين کارگردان، فيلم برداري، فيلمنامه، بهترين بازيگر مرد و زن و بهترين دستاورد هنري.

7ــ فجر
 

جشنواره فيلم فجر پس از انقلاب اسلامي و در روزهاي سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي برگزار مي شود. در چند سال اخير تلاش هاي زيادي براي افزايش وجهه بين المللي اين جشنواره صورت گرفته که هنوز جاي کار دارد.
تاريخ تأسيس: از سال 1360 هر سال در دهه فجر برگزار مي شود.

نشانه: سيمرغ
 

زمان برگزاري: 12 تا 22 بهمن (11 ــ 1 فوريه)
مقررات: هر سال چند ماه قبل از جشنواره يک دستورالعمل منتشر مي شود که شامل فيلم هايي است که در بخش هايي مثل مستند، کوتاه يا انيميشن و درباره بعضي فيلم ها اعمال مي شود.
بخش ها: سوداي سيمرغ، چشم انداز، جلوه گاه شرق، جام جهان نما و جشنواره جشنواره ها و...
جوايز: سيمرغ بلورين به همراه جايزه نقدي متغير براي بهترين فيلم، کارگرداني، فيلم برداري، فيلمنامه، صداي فيلم، چهره پردازي، تدوين، جلوه هاي ويژه، بهترين بازيگر مرد و زن و همچنين سيمرغ زرين سينماي ملي، سيمرغ بلورين بهترين انيميشن، فيلم کوتاه و بلند داستاني و مستند، سيمرغ بلورين بهترين تحقيق و پژوهش در بخش مستند.

8 ــ ترابيکا
 

با بها دادن به فيلم هايي که به حوادث بعد از 11 سپتامبر و جنگ هاي عراق و افغانستان مي پردازند، به يکي از سياسي ترين جشنواره هاي جهان بدل شده و هر سال رويکردي ويژه به مسائل جهان از جمله گرم شدن جهان دارد. پس از هفت سال اين جشنواره به يک جشنواره بزرگ بين المللي تبديل شده که بيش از 2 ميليون تماشاگر و حدود 420 ميليون دلار درآمد دارد.
تاريخ تأسيس: 25 آوريل 2002 رابرت دنيرو و جين رزنتال و همسرش کريگ هتکاف براي همدردي با بازماندگان حادثه 11 سپتامبر در محله ترابيکاي منهتن نيويورک، اين جشنواره را به منظور کمک به شناساندن دوباره نيويورک به عنوان يک مرکز فيلمسازي راه اندازي کردند.
زمان برگزاري: 24 آوريل تا 4 مه (4 تا 14 ارديبهشت)
جوايز: اين جشنواره هر ساله در ماه مه در بخش هاي بهترين فيلم داستاني، فيلمساز جوان، بازيگر مرد و زن، مستند و مستندساز اهدا مي شوند.

اسکار
 

به دنبال تنديس
در تمام اين سال ها، جايزه اسکار نشان دهنده وضعيت کلي سينما بوده و به عنوان پاداشي به فيلم ها، بازيگران و کارگرداناني که دستاوردهاي پايداري داشته اند اهدا شده است.
تاريخچه: اولين مراسم اسکار در روز پنجشنبه، 16 مه 1929 (26 ارديبهشت 1308) در هتل روزولت در هاليوود به افتخار فيلم هاي برجسته سال 1927 و 1928 برگزار شد از 1934 سال تقويمي در نظر گرفته شد و تا امروز هم پابرجا ماند.
نشانه: تنديس اسکار؛ تنديسي از يک مرد است که شمشيري به دست دارد و روي يک حلقه فيلم ايستاده است. طولش 13 اينچ و وزن آن 11 پوند است. چون شمايل تنديس به عموي خانم مارگريت هريک (Margaret Herrice)ــ مدير عامل آکادمي ــ شبيه بود از سال 1931 اين جايزه را اسکار ناميدند.
زمان برگزاري: 22 فوريه (3 اسفند)
مقررات: يک فيلم بايد در سال قبل (از نيمه شب اول ژوئن تا نيمه شب 31 دسامبر) در لس آنجلس و کاليفرنيا نمايش داده شده باشد تا شرايط شرکت را داشته باشد. يک فيلم بايد «فيلم بلند»(حداقل 40 دقيقه) باشد تا براي کسب جايزه شرکت داده شود.
جوايز: اسکار تنها جايزه است که در همه بخش ها و به صورت کامل اهدا مي شود؛ حتي بهترين ترانه هم از اين قاعده مستثنا نيست.
مابقي جشنواره ها
طعم خوش جايزه
ــ جشنواره بين المللي فيلم مسکو: از سال 1978 کار خود را آغاز کرد و از معتبرترين جشنواره هاي سينمايي جهان است. جايزه اصلي اين جشنواره که هر سال در ماه ژوئن برگزار مي شود سينت جورج طلايي است که به بهترين فيلم اهدا مي شود.
ــ جشنواره فيلم جيفوني: بزرگ ترين و معتبرترين رويداد سينمايي کودکان و نوجوانان در جهان از سال 1971 هر ساله در دهکده کوچکي به نام جيفوني واله پيانا در نزديکي سالرنو در جنوب ايتاليا برگزار مي شود.
ــ جشنواره فيلم ساندنس: اين جشنواره از سال 1991 ميلادي در پارک سيتي ايالت يوتا آمريکا براي حمايت از فيلم ها و فيلمسازان مستقل تاسيس شد. خيلي از کارگردان هاي مشهور هاليوود مثل تارانتينو، سودربرگ، جارموش و برادران کوئن با ساندنس معروف شدند.
ــ جشنواره فيلم پوسان: به عنوان نخستين جشنواره بين المللي شبه جزيره کره، از سپتامبر 1996 آغاز به کار کرد و يکي از جشنواره هاي مهم فيلم آسياست که هر ساله در ماه اکتبر در پوسان کره جنوبي برگزار مي شود.
منبع: همشهري جوان: شماره 234




 

نسخه چاپی