سينماي ايران(اتفاق)

سينماي ايران(اتفاق)
سينماي ايران(اتفاق)


 






 

رهبر قنبري
 

رهبر قنبري که فيلمنامه هايش را خودش کارگرداني هم مي کند، اين روزها مشغول نگارش يک فيلم سينمايي نيمه بلند، است که «پشت ابرها جايي است» نام دارد. اين يک فيلم اجتماعي ــ ديني است و قرار است بالاي کوه هاي رضوان شهر فيلم برداري شود. پش از پايان نگارش، رهبر قنبري «پشت ابرها جايي است» را کارگرداني خواهد کرد.
داستان فيلمنامه تازه قنبري، دره اي در کوهستان را به تصوير مي کشد که راه هايي از اين دره به اوج کوهستان مي رسد. بچه ها در حالتي وهم آلود به اين فکر مي کنند که پايان راه اين دره به کجا ختم مي شود. در يک روز باراني يکي از بچه ها شهامت به خرج مي دهد و از اين راه به سمت بالا مي رود، تا اين که به درياي مواجي از ابرها مي رسد. بالاي اين ابرها خورشيد در حال تابش است و زير ابرها باران مي بارد. تا اين که...رهبر قنبري تا کنون فيلمنامه هاي زيادي را در زمينه هاي فيلم کوتاه و مستند به نگارش در آورده است. آيينه هاي غبار گرفته عنوان يک فيلم سينمايي 85 دقيقه اي است و رهبر قنبري اين فيلمنامه مستند را براي جشنواره فيلم حقيقت به نگارش در آورده است. آيينه هاي غبار گرفته درباره چگونگي پيدايش روزنامه در ايران است، سير تکوين و قوانين حاکم بر مطبوعات، حوادثي که روزنامه نگاران با آن مواجه اند و دولت هاي مختلف تا سال 1330، بخش هاي مختلف اين فيلمنامه را تشکيل مي دهند.
رهبر قنبري فعاليت سينمايي خود را از سال 66 با کارگرداني فيلم کوتاه آغاز کرد. از ديگر فعاليت هاي قنبري مي توان به تدريس در انجمن سينماي جوان در زمينه نگارش فيلمنامه اشاره کرد. عروسي حسين، او، پرنده باز کوچک و مرد پنجم، از فعاليت هاي او در حوزه فيلمنامه نويسي است.

شعله شريعتي
 

شعله شريعتي اين روزها مشغول نگارش سريان تلويزيوني خود با نام «دستان سبز» است. اين سريال قرار است از شبکه پنج سيما پخش شود و قدرت الله صلح ميرزايي آن را کارگرداني مي کند. «دستان سبز» داستان يک دانش آموز نابغه رياضي است که خود را براي المپياد رياضي آماده مي کند اما در همين حين برادرش فوت مي کند و او به شدت دچار بحران روحي مي شود. در اين حال و هوا حضور يک مشاور در زندگي او تغييراتي را به وجود مي آورد، به طوري که او به المپياد مي رسد و...ضمن اين که خانه بي پرنده، نام سريال تلويزيوني ديگري است که شريعتي آن را به نگارش در آورده است و اين سريال هم اکنون از شبکه پنج سيما پخش مي شود. اين سريال که کاظم معصومي آن را کارگرداني کرده، داستاني اجتماعي دارد. داستان اين سريال درباره دختري است که در زمان جنگ گم مي شود، پدر و مادر اين دختر سال ها به دنبال پيدا کردن فرزندشان هستند تا اين که پس از 27 سال او را پيدا مي کنند. با پيدا شدن دختر جوان و بازگشت به خانه زندگي پدر و مادر دگرگون مي شود. شعله شريعتي که پيش از اين سابقه نگارش فيلم نامه هاي خط قرمز و همسفر را در حوزه نگارش فيلم تلويزيوني دارد، فعاليت خود را به عنوان فيلمنامه نويس در مرکز کارگاه هاي فيلمنامه نويسي حوزه هنري شروع کرده است. سريال طنز روزهاي آرزو به کارگرداني شاهرخ امير مقدم اولين تجربه شعله شريعتي در زمينه نگارش فيلمنامه است که در سال 79 و در 26 قسمت نوشته شده بود. همسفر، لبه تاريکي، خط قرمز، روياي خيس، مرثيه برف، معبد رويا از جمله فعاليت هاي شعله شريعتي طي اين سال هاست. آخرين کار او در حوزه کودک و نوجوان فيلم من و بابام است که تهيه کنندگي آن را حسن شکوهي به عهده دارد.

حسين مهکام
 

حسين مهکام که به تازگي فيلم سينمايي هيچ را از او ديده ايم، هم اکنون مشغول نگارش يک سريال 20 قسمتي به سفارش سيما فيلم است. قرار است اين سريال توسط کيانوش عياري کارگرداني شود. اما تا کنون نامي براي آن مشخص نشده است. فيلمنامه تازه مهکام لحني اجتماعي دارد و داستان نوجوانان بزهکار را روايت مي کند و همين طور مدد کاراني که در سر راه اين جوانان خياباني قرار مي گيرند و هر يک سعي مي کنند به نحوي در زمينه هاي مختلف به اين نوجوانان بزهکار کمک کنند. مهکام از اوايل امسال نگارش يک فيلم سينمايي را با ابراهيم حاتمي کيا شروع کرده که توليد اين فيلم به دليل کار تازه حاتمي کيا به تأخير افتاده است. فيلمنامه مهکام فضايي معنوي اجتماعي دارد. داستان فيلم درباره جواني است که در اثر فشارهاي اجتماعي دچار بحران روحي مي شود و اتفاقاتي برايش مي افتد که در نهايت به حضورش در لبنان ختم مي شود و...
حسين مهکام نوشتن را با نمايشنامه نويسي در سال 78 آغاز کرد و در سال 84 فيلم سينمايي آدم را به نگارش در آورد. مهکام با نگارش نمايشنامه آندرانيک در جشنواره تئاتر فجر سال 81 جايزه متن را از آن خود کرد. مادربزرگ، يک متن مخدوش، سلول صفر، سکوت و بيد در زمان از آثاري است که مهکام به چاپ رسانده است. کابوس ها و خون، پاپا نوئل در شب هاي يخ زده من، حريم، عمو کريستف، قلاده سگ شکاري، از جمله فعاليت هاي مهکام در زمينه نگارش نمايشنامه نويسي است. ضمن اين که مهکام در مدرسه کارگاه هاي حوزه هنري تدريس فيلمنامه نويسي هم داشته است. فيلمنامه هاي بيست و هيچ از آثار به نگارش درآمده مهکام در زمينه فيلم سينمايي است. امسال حسين مهکام در جشنواره مقاومت و دفاع مقدس در بخش فيلم هاي کوتاه عضو هيئت داوران بوده است.

خانه پدري
 

فيلمنامه نويس و کارگردان: کيانوش عياري، بازيگران: مهدي هاشمي، شهاب حسيني، مهران رجبي، ناصر هاشمي، مينا ساداتي، نازنين فراهاني، حسين فلاح، مدير فيلم برداري: داريوش عياري، تدوين، موسيقي، طراح صحنه و لباس: اصغر نژاد ايماني، طراحان گريم: حسين صالحيان، اعظم رحماني، صدا بردار: سعيد صالحي، دستيار کارگردان: نويد باني، منشي صحنه: ليلي مرادي، عکاس: مزدک عياري، مدير توليد: حسن آقا کريمي، تهيه کننده: کيانوش عياري و علي سلطاني به نمايندگي از مؤسسه فرهنگي هنري ناجي هنر خلاصه داستان: اين داستان روايتي است از يک خانواده که شش دهه از زندگي آنها را پي مي گيرد. شخصيت اول فيلم مردي است به نام محتشم که ما از 15 سالگي تا 80 سالگي او را شاهديم. خانه پدري از سال 1310 آغاز مي شود.
کيانوش عياري که فيلمنامه کارهايش را خودش مي نويسد، بيشتر گرايش به نوشتن داستان هايي با بستر اجتماعي دارد. او در اين چهارچوب به بررسي روابط آدم ها و تأثيري مي پردازد که آنها از پيرامون خود مي گيرند. خانه پدري شرحي است بر احوال يک خانواده که عياري اين بار نيز از منظري اجتماعي به آنها نگاه مي کند. آخرين کار او در سينما بيدار شو آرزو بود که به زلزله بم مي پرداخت.

روز رستاخيز
 

فيلمنامه نويس و کارگردان: احمد رضا درويش، بازيگران: آرش آصفي، حسن پورشيرازي، فرهاد قائميان، پوريا پورسرخ، بابک حميديان، شقايق فراهاني، سروش گودرزي، پرويز پورحسيني، انوشيروان ارجمند، ميرطاهر مظلومي، مدير فيلم برداري: حسين جعفريان، طراح صحنه و لباس: مجيد ميرفخرايي، طراح گريم: ميرمحسن موسوي، صدابردار: يدالله نجفي، دستيار کارگردان: دانش اقباشاوي، عکاس: بابک برزويه، مدير توليد: علي قائم مقامي، تهيه کننده: تقي عليقلي زاده
خلاصه داستان: روز رستاخيز داستاني است بر اساس واقعه عاشورا. داستان از زمان مرگ معاويه آغاز شده و تا قيام حسين بن علي (ع)، امام و مولاي شيعيان پيش مي رود. اين داستان مي کوشد با پرداختن به متن حوادثي که روز دهم محرم سال 61 هجري قمري اتفاق مي افتد، به تحليل قيام عاشورا از منظري داستاني برسد. بکير، فرزند حر ابن يزيد رياحي يکي از شخصيت هاي اصلي اين داستان است.
در سينماي ايران تا به حال کوشش هايي در تصوير کردن اين مهم ترين واقعه تاريخ صدر اسلام شده است که از ميان آنها مي توان به فيلم هاي مثل سفير و روز واقعه اشاره کرد که به عاشورا نگاهي مستقيم داشته اند و فيلم هايي مانند به خاطر هانيه و شب دهم، عاشورا را در زمان حاضر مورد الهام قرار داده اند.
احمد رضا درويش نويسنده فيلمنامه هايي چون کيميا، سرزمين خورشيد، دوئل است. او تا به حال بيشتر در زمينه فيلم هاي دفاع مقدس فعال بوده است.
منبع: فيلم نگار 97



 

نسخه چاپی