دانستني ها

دانستني ها
دانستني ها


 






 

منيزيم و پتاسيم بخوريد!
 

اين دو ماده مغذي مهم باعث حركت ماهيچه ها شده،در سوخت و ساز بدن نقش داشته و به نوعي مانع از بروز احساس خستگي و كسالت در فرد مي شود. لذا توصيه مي شود جوانه گندم،‌نان جو، گردو، پسته،‌موز ، سيب زميني، پرتقال،‌ شير، كشمش را در برنامه غذايي روزانه خود بگنجانيد.

روزانه حمام كنيد!
 

دوش گرفتن به طور روزانه در رفع كسالت و ايجاد احساس شادابي و سرحالي بسيار موثر است.بنابراين روزانه بدن خود رابا آب ولرم بشوييد و با اين كار، نشاط را به خود هديه دهيد.
تفاوت كند ذهني با افسردگي در دوران پيري!
از آن جا كه اين دو حالت شرايط نسبتاً مشابهي دارند، گاهي اوقات به اشتباه تعبير مي شوند. افسردگي در اين دوران شامل فراموش كاري و تغييرات رفتاري است و گاهي در شرايط سخت روحي تشديد مي يابد. افسردگي بيماري مزمني به شمار مي رود كه احتمال آن در هر سني وجود دارد. تداوم غم و اندوه نهايتاً موجب بروز افسردگي در فرد مي شود.
افراد سالمند مي توانند با نگرش مثبت به زندگي و كنترل احساسات خود در شرايط دشوار مانند بروز بيماري خاص يا از دست دادن همسر و ... مانع از بروز افسردگي در اين دوران گردند.

ورزش؛‌ رفع خستگي!
 

انجام حركات ورزشي منظم، خستگي وكسالت روزانه را از شما مي زدايد؛ ورزش موجب رسيدن اكسيژن بيشتر به تمام قسمت هاي بدن مي شود. افراد كم تحرك با كمبود اكسيژن بافت هاي مختلف بدن مواجه مي شوند و به مرور خستگي بر آنها چيره مي گردد. لذا ورزش كنيد تاشاداب زندگي كنيد و از فوايد بي شمار آن در حفظ سلامت بدنتان بهره مند شويد.

قهوه به اندازه بنوشيد!
 

قهوه يكي از مواد حاوي كافئين است كه طرفداران زيادي دارد. نوشيدن قهوه موجب تحريك سيستم مركزي اعصاب مي شود و در رفع خستگي موثراست. آن چه بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه زياده روي در نوشيدن قهوه اثر عكس داشته و بدن را با عوارضي هم چون بي قراري، بي خوابي، سردردو تكرر ادرار مواجه مي سازد.

فوايد يكي از ويتامين ها
 

ويتامين «آ» در چربي محلول است و در دو منبع حيواني و نباتي در طبيعت يافت مي شود. اين ويتامين به تقويت قوه بينايي، رشد بدن، سلامت پوست و مجاري تنفسي كمك مي كند.
كمبود اين ويتامين بدن را با عوارض مختلفي مواجه مي سازد. از مهم ترين اين عوارض،كاهش قدرت بينايي در تاريكي است. گفتني است كمبود اين ويتامين موجب بروز تغييراتي در پوست مي گردد.
چنان كه كودك به سوء تغذيه مبتلا بوده، دچار بيماري هاي عفوني نيز باشد و از طرفي مواد غذايي حاوي اين ويتامين را نيز به مقدار كافي دريافت نكند،بيش از سايرين در معرض عوارض ناشي از كمبود اين ويتامين قرار خواهد گرفت.

فوايدش بيش از نفخ آن!
 

نخود از جمله حبوبات مفيد و انرژي زاست كه ميزان مصرف بالايي در نوع غذاهاي مصرفي خانواده ها دارد. اين ماده غذايي به علت دارا بودن اسيد آمينه هاي مختلف، مواد معدني و ويتامين هاي مورد نياز بدن، بايد در برنامه غذايي روزانه گنجانده شود. البته توجه شود كه نخود دير هضم و نفاخ است به همين دليل نبايد در مصرف آن زياده روي كرد.

شير بخوريد تا...
 

مصرف شير در خانم ها بسيار حائز اهميت است؛چه طبق تحقيقات،خانم هايي كه به مقدار كافي در طول روز شير مي نوشند نسبت به ساير خانم ها كمتر دچار پوكي استخوان در دوران يائسگي و پس از آن مي شوند.
آن چه بسيار مهم است اين است كه كلسيم بايد به طور مداوم به بدن برسد، چه كلسيم از استخوان ها جدا مي شود تا وظيفه اش را در ساير نقاط بدن به انجام برساند؛ لذا مصرف روزانه آن به مقدار كافي توصيه شده است.
مطالعات نشان مي دهد افرادي كه به طور مرتب در طول روز شير مي نوشند احتمال بروز سرطان روده بزرگ در آن ها بسيار كمتر است. بنابراين شيردر جلوگيري از بروز سرطان روده بزرگ نيز نقش زيادي دارد.
نكته مفيد: انار بسيار مقوي و سرشار از انرژي است. آب آن براي ناراحتي هاي مثانه مفيد و خاصيت پاك كنندگي دارد.
منبع:نشريه تغذيه و سلامتي شماره 79



 

نسخه چاپی