چه زيباست كلام كودك نوپام

چه زيباست كلام كودك نوپام
چه زيباست كلام كودك نوپام


 






 
دراين مقاله، چند پرسش رايج در دنياي تازه مامان و باباها انتخاب شده و به آن ها پاسخ داده ايم. اميد است با توجه به نكات ارايه گرديده، دوران شيردهي را با فرزند خود سپري كنيد.

كودكي چند ماهه دارم. آيا وقتي با او حرف مي زنم، او متوجه حرف هاي من مي شود؟
 

شايد جالب باشد بدانيد كه شما ناخواسته با كودكتان حرف مي زنيد مثلاً وقتي مي گوييد «پاشدي مامان؛ الان شيرت را مي دم » و ... شايد در اين دوران كودك شما معناي حرف هاي شما را نفهمد ولي با شنيدن صداي شما احساس آرامش و امنيت مي كند. گفتگوي شما با كودكتان همه به مهرورزي، آرامش و ايجاد امنيت در او منجر مي شود.

چگونه بفهمم كودكم شنوايي طبيعي دارد؟
 

شنوايي نوزادان در بدو تولد و نيز در حدود هفت ماهگي كنترل مي شود. ولي به طور اساسي والدين مي توانند تا يك سالگي شنوايي كودك خود را كنترل كنند. در روزهاي آغازين پس از تولد با ايجاد يك صداي ناگهاني مانند دست زدن، كودك از جا مي پرد و دريك ماهگي با مكث كردن به صداهاي طولاني گوش مي دهد.
در حدود 4 ماهگي، كودك با صداي شما آرام مي شود وگاهي مي خندد. وقتي با او حرف مي زنيد ممكن است سرش را سمت شما برگرداند. درنه ماهگي به صداهايي كه مي شنود گوش مي دهد؛ به دنبال صداهاي اطراف مي گردد. و از ايجاد صداهاي بلند خودش مانند غال و غون خوشش مي آيد. و در يك سالگي در مقابل اكثر كلمات واكنش نشان مي دهد و به برخي از آنها پاسخ مي دهد.

چگونه بايد با كودكم حرف بزنم؟
 

حرف زدن زياد با كودك، به او كمك مي كند تا در‌ آينده از قدرت حرف زدن بهتر و با سرعت بيشتري برخوردار باشد. البته رشد تكلم كودك علاوه بر ميزان حرف هايي كه مي شنود به شيوه والدين نيز بستگي دارد؛ به روش صحبت كردن والدين،‌لغت هايي كه به طور معمول به كار مي برند و شيوه حرف زدنشان با كودكشان.

آيا كودك بايد مراحلي را جهت يادگيري لغات بگذراند؟
 

بله؛ كودكان در 24 ماهگي سه مرحله را پشت سر مي گذرانند. مرحله اول شامل «حرف زدن» است. در اين مرحله كودك از آواها و آهنگي استفاده مي كند كه كم كم به لغت هاي قابل فهم تبديل مي شود. مرحله بعد « بيان» است. در اين مرحله اولين كلمات آرام آرام ظاهر مي شوند اما در پايان دو سالگي، كودك تقريباً 200 كلمه مي آموزد و مي تواند آن ها را در جملات مختلف بيان كند و مرحله سوم كه « درك مطلب»‌است؛ كودكان در اين مرحله خيلي بيشتر از آن كه بتوانند حرف بزنند، مي فهمند. در اين سن مي توانند كلمات را با توجه به موقعيت شان بفهمند مثلا فعل هايي مثل خوردن، نشستن و ... را درك مي كنند.

چرا دخترم نسبت به برادر بزرگترش زودتر به حرف آمد؟
 

طبق تحقيقات، در اغلب اوقات دخترها زودتر از پسرها به حرف مي آيند. ولي گاهي اوقات شيوه والدين در اين موضوع تأثير دارد. به طور مثال ممكن است والدين بدون دليل مشخصي با فرزند دخترشان بيشتر صحبت مي كنند و ...

آيا مي توان با مقايسه كودك با ساير كودكان، او را در صحبت كردن تشويق كرد؟
 

به طور قطع بايد گفت خير! توجه داشته باشيد رشد زباني كودك، نشان دهنده رشد و بزرگ شدن اوست. كودكان ممكن است برخي از كارها را راحت تر و سريع تر نسبت به كودكان اطراف خود بياموزند و اين ميزان يادگيري در كودكان متفاوت بوده و از كودكي به كودك ديگر متغير است. هر مهارت جديدي طي يك دوره خاص كسب مي شود و آموختن در ابتدا يا انتهاي اين دوره كاملاً طبيعي است.
نکته مفيد:اگر والدين به مرور متوجه اشکالاتي در کلام فرزند خود شدند بايد او را نزد متخصص ببرند .اين نکته قابل توجه است.
منبع:نشريه تغذيه و سلامتي شماره 79



 

نسخه چاپی