خانواده پرفايده ي كلم ها

 خانواده پرفايده ي كلم ها
خانواده پرفايده ي كلم ها


 






 
كلم انواع مختلفي دارد كه هر كدام داراي خواص بي شماري مي باشند. به طور كلي مصرف انواع آن در برنامه روزانه توصيه شده است كه با اطلاع از خاصيت هر كدام از انواع آن مي توان آگاهانه نسبت به مصرف‌ اقدام نمود.
انواع كلم داراي مواد مغذي مختلفي از جمله ويتامين «ث» و اسيد فوليك، ويتامين «آ»،‌فسفر، كلسيم و بتاكاروتن است. از مهم ترين خواص انواع كلم مي توان به اثر آن در جلوگيري از سرطان اشاره كرد. طبق تحقيقات گسترده، كلم ها خطر بروز سرطان سينه، ريه، روده و معده را كاهش مي دهند. هم چنين مشخص شده است كه كلم ها، ميكروب كش قوي اي هستند و در از بين بردن ويروس ها و باكتري هاي مولد بسياري از بيماري هاي عفوني موثرند.
كلم در درمان بيماري هاي گوارشي مفيد است. البته مصرف آن به افرادي كه داراي ناراحتي هاي كبدي هستند، توصيه نمي شود. هم چنين افرادي كه مبتلا به بيماري واريس و گواتر هستند نيز بايد در مصرف كلم احتياط كنند،‌چه از جذب يد به وسيله غده تيروييد جلوگيري مي كند.
تأكيد مي شود زياده روي در مصرف كلم موجب ايجاد نفخ، افزايش فشار خون و غليظ شدن خون مي شود.

خانواده پرفايده ي كلم ها

@ كلم بروكلي
كلم بروكلي يكي از انواع كلم است كه حاوي ويتامين هاي «آ»، «ث» و «اي» مي باشد و طبق تحقيقات انجام شده در پيش گيري از بروز بيماري هاي مختلف از جمله آرتريت، آلزايمر، التهاب مفاصل،‌بيماري هاي قلبي و كم خوني موثر است. هم چنين اين ماده غذايي غني از فيبر غذايي است و مصرف آن براي افراد مبتلا به ديابت بسيار مفيد است.
كلم بروكلي در پيش گيري از بروز انواع سرطان بسيار موثر است. اين سبزي داراي ماده اي است كه در كاهش تعداد، اندازه و ميزان تكثير سلول هاي سرطاني تأثير محسوسي دارد.
«ايندول» موجود در كلم بروكلي استروژن اضافي را كه در رشد تومور موثر است، خنثي مي كند. كلسيم موجود در بروكلي نيز قابل توجه است.درنتيجه مصرف آن براي افراد مبتلا به پوكي استخوان يا دچار كمبود كلسيم بسيار مفيد است.
هنگام خريداري كلم بروكلي به ساقه هاي ايستاده با رنگ سبز آن دقت كنيد و از انتخاب انواع آن با رنگ زرد خودداري نماييد. توجه داشته باشيد مواد ضد سرطان موجود در جوانه هاي كلم بروكلي بسيار بيشتر از بروكلي رسيده است.

خانواده پرفايده ي كلم ها

@ كلم برگ
مصرف كلم برگ با آب آن داراي خاصيت ضد التهابي است و اثر مفيدي در افزايش مقاومت بدن در مقابل انواع عفونت و زخم دارد.
كلم بروكسل
كلم بروكسل حاوي فولات است؛ اين ماده غذايي در پيش گيري از بيماري هاي قلبي- عروقي مفيد است. هم چنين به اثبات رسيده است فولات موجود در كلم بروكسل براي زنان باردار بسيار مفيد است و مانع بروز نواقص سيستم عصبي جنين مي شود. از اين رو به افرادي كه براي يك بار دچار سكته شده اند، توصيه مي شود به طور مرتب كلم بروكسل بخورند.

خانواده پرفايده ي كلم ها

@ گل كلم
گل كلم حاوي اليسين است؛ و موجب بهبود عملكرد قلب و كاهش خطر ابتلا به سكته قلبي مي شود. سلنيوم موجود در آن نيز با كمك ويتامين «د» موجب تقويت سيستم دفاعي بدن مي شود.
هم چنين به اثبات رسيده است گل كلم در طولاني مدت در جلوگيري از بيماري آلزايمر موثر بوده و در تقويت حافظه موثر است. اگر گل كلم را به صورت خام به همراه كاهو و ساير سبزي جات ميل كنيد از فوايد زياد آن بهره مند خواهيد شد. سالاد حاوي گل كلم براي بدن بسيار مفيداست. در صورت تمايل به پخت آن، از حداقل آب استفاده نموده و آب را در تهيه سوپ به كار ببريد.
نكته مفيد: كلم در درمان بيماري هاي گوارشي مفيد است. البته مصرف آن را به افرادي كه داراي ناراحتي هاي كبدي هستند، توصيه نمي شود.

خانواده پرفايده ي كلم ها

منبع:نشريه تغذيه و سلامتي شماره 79



 

نسخه چاپی