فوائد و مضرات خوراکی های دیروز و امروز

فوائد و مضرات خوراکی های دیروز و امروز
فوائد و مضرات خوراکی های دیروز و امروز


 

نویسنده : محمد بهروان
منبع : اختصاصی راسخون




 

مقدمه
 

من برای اولین بار است که این تحقیق را می نویسم. علت های زیادی دارد. فقط دو مورد از آن ها را ذکر می کنم:
1-به خاطر آن که بیشتر این غذاها از کشور های خارجی وارد می شوند و آن ها دارای مواد شیمیایی زیادی هستندکه جان مردم کشورمان را به خطر می اندازند و موجب بیماری های زیادی می شود.که دردآور است و موجب مرگ شان می شود
2- برای خانواده خود و دوستان و اقوام و ... تا به آنها بدهم تا استفاده کنند.تا به بیماری های خطرناک مبتلا نشوند ومرگ زود رس برای آنها پیش نیاید.
واژگان کلیدی: خوارکیها، سیر، عسل، حجامت، عسل و قرآن، خربزه، مضرات نخوردن شام، حجامت کودک، قلیان

درمان رطوبت
 

امام صادق (ع) فرمود: «موسی (ع) از رطوبت به خدا شکایت نمود. خداوند به او دستور داد که هلیله، بلیله، املج (نوعی گیاه دارویی است که آن را طریفل نیز می گویند) با عسل مخلوط کند و آن را بخورد. سپس آن حضرت فرمود» شما آن را طریفل می نامید.»(1)

کباب قلوه
 

قلوه ها رابعد از اینکه شستید وپوست وچربی آن راگرفتید آب آن رابگیرید وبه وسیله یک دستمال کاغذی آن راخشک کنید وسپس به وسیله یک پر یا قلم مو کره آب شده را روی آن بمالید وآن را به سیخ کشیده وکباب کنید ویا در بشقابی گذاشته و در فر بگذارید تا هر طرف آن رنگش زرد شود.مدت پخت قلوه گوسفند برای هر طرفش سه دقیقه وبرای گوساله پنج تا شش دقیقه است. وقتی قلوه ها پخت شدند آن را در بشقاب گرمی قرار دهید و در کنارش کمکی کره وجعفری گذاشته وسر سفره بیاورید(2)

ماهی (3)
 

1. از بین بردن درد شقیقه و شکم درد ،امام رضا (ع): هرکس از درد شقیقه وشکم درد می ترسد، نباید در تابستان و زمستان خوردن ماهی تازه را به تأخیر بیاندازد.
2. به وجود آمدن چربی
پس از خوردن ماهی امام رضا (ع) فرمودند: غسل کردن با آب سرد بعد از خوردن ماهی، فلج در پی (چربی) می آورد.(4)

آب یخ
 

برف و آبی که یخ یا برف در آن باشد و یا آب تگرگ هرچند موافق گرم مزاج ها و مقوی دستگاه هاضمه، اشتها، جگر و تب های گرم است ولی خاموش کننده حرارت غریزی، ضعیف کننده اعصاب، قابض شکم، مسکن حرکات منی، ومضر سر درد از سرما، سینه، نای، احشای، ضعیف و باعث تحریکات آب بینی و چشم سرفه، سر درد، استسقاء، سستی بدن، رعشه، زرد آب، قولنج، ضعف باه و امثال این هاست.»(5)

سیب
 

درمان سحر و سم و دیوانگی
 

امام رضا (ع): سیب برای جلوگیری از سحر وسم و دیوانگی که به واسطه مرض به وجود می آید و بلغمی که غلبه داشته باشد بر انسان و در آخر حدیث می فرماید چیزی بهتر و نفع تر از سیب برای معالجه نیافتم(6)

غذاهای کنسرو داده شده
 

کنسرو به غذاهای بسته بندی شده اطلاق می شود، چون این موارد برای مدت زمان زیادی نگهداری می شود، به ناچار از مواد نگهدارنده ای به نام EDTAاستفاده می شود، بر اثر استفاده مداوم از این ماده بدن انسان دچار کم خونی و بیماری های آنمی می شود(7)

عدس
 

برکت فرستادن هفتاد پیامبر
 

از امام رضا (ع) : که رسول خدا (ص) فرمود: بر شما باد به خوردن عدس که مبارک و مقدس است، دل را نرم می کند گریه را زیاد می کند و هفتاد پیامبر بر آن برکت فرستاده اند که آخرین آن عیسی مسیح (ع) است(8)

به دنیا آمدن فرزند نیکو
 

امام رضا (ع) می فرماید: به زنان حامله کندر بخورانید که اگر چه بچه شکمش پسر باشد با قلبی پاک، دانا و شجاع متولد شود و اگر دختر باشد بچه ای نیکو صیرت و نیکو صورت بدنیا آمده و ران هایش چاق باشد و نزد شوهرش نیز سعادتمند و خوشبخت می شود(9).

محکم کردن ذهن و زیاد کردن حافظه
 

در روایت آمده است که امام رضا (ع) در سفره ای سرکه با نمک آورند .حضرت (ع) با سرکه غذایش را شروع کردند. شخصی گفت فدایت گردم! به ما امر می کنید غذایمان را با نمک آغاز کنیم. فرمود سرکه ذهن را محکم و عقل را زیاد و قوی می کند. به نقل از محمد همدانی: مردی در خراسان،نزد امام رضا (ع) بود. در این هنگام نزد ایشان سفره ای گستردند که در آن سرکه و نمک بود. امام (ع) با سرکه آغاز کرد. آن مرد گفت: فدایت شوم به ما فرموده ای که با نمک آغاز کنیم. فرمود این همانند آن (نمک) است. سرکه ذهن را استحکام می بخشد و عقل را فزون می کند .(10)

سیر
 

امام رضا (ع): درباره فواید سیر فرمودند: هرکس می خواهد بادی دامن گیر او نشود، در هفت روز، (یکبار سیر) بخورد(11)

حجامت، عسل و قرآن
 

امام صادق (ع) فرمود: «با چیزی بهتر از عسل، مردم شفا نگرفته اند.»در روایتی دیگر از آن حضرت آمده که: «خوردن کمی عسل، بهترین چیز برای شفای مردم است.»امام صادق (ع) فرمود: «پیامبر (ص) عسل را دوست داشت. امام صادق (ع) در ادامه فرمود: «از این دو چیز شفا دهنده استفاده کنید: عسل و قرآن»امام صادق (ع) فرمود: «امیرالمؤمنین (ع) فرمود: «عسل، شفا دهنده است.»امام صادق (ع) فرمود: «خداوند متعال فرموده: «شفای مردم در عسل است.»امام صادق (ع) فرمود: کمی از عسل خوردن، هم شفا دهنده است که خدای متعال در این باره فرموده است: «از درون شکم آن، شهدی که به رنگ های گوناگون است، بیرون می آید. در آن، برای مردم درمان و شفاء است.(12) »

حجامت کودک
 

امام صادق (ع) فرمود: «هرگاه که کودک چهارماهه شد، گودی پشت او را در هرماه حجامت کنید که رطوبت دهانش را کم می کند و حرارت سر و بدنش را فرو می نشاند.(13) »در روایات دیگر آمده که: «این حجامت، صفرا را فرو می نشاند.(14) »

خربزه
 

خربزه ده خاصیت دارد :
1.خوردنی است2.آشامیدنی است چون آبدار است 3.میوه است. 4.گل است ز یرا بویی مطبوع دارد.5.شیرینی است چون دارای قند زیاد است. 6.روده ها و معده را شستشو می دهد.7.معده وروده را پاکیزه می کند. 8.سبزی است.9.دوای درد است(15)قسمت هایی از این میوه که در تغذیه و پزشکی استفاده می شود، عبارتند از: گوشت، تخم و پوست میوه

خواص درمانی خربزه
 

1. دارای ویتامین A است، از این رو در ترمیم و تجدید سلول های بدن نقش دارد.
2. خربزه با داشتن خاصیت ادرارآور بودن در بیماری های سنگ کلیه و مثانه مفید است، در این بیماری ها باید نمک و فلفل کمتر خورده شود.
3. خربزه سرشار از ویتامین های A,C,Bوسلولز است.
4. خربزه به علت دارا بودن خاصیت ملین، برای معالجه یبوست تجویز می شود.
5. اگر گوشت خربزه را له کنید و به صورت مرهم رو سوختگی های سطحی پوست بدن بگذارید آن را معالجه خواهد کرد.
6. تخم خربزه برای سرفه حاد، درد سینه وحلق وتب های شدید مفید است.
7. باعث افزایش شیر در زنان شیر ده می شود.
8. مغز تخم خربزه ی بو داده طبیعت گرم دارد.
9. مغز تخم خربزه بو داده دارای خاصیت ادرار آور، نرم کننده و افزایش دهنده میل جنسی است.
10. برای اشخاص مبتلا به سل ریوی وکم خونی مفید است.
11. رنگ چهره را روشن می کند وبیماری استسقا (رفع تشنگی) را درمان می کند.
12. به هضم غذا کمک می کند و رودل را بر طرف می نماید.
13. خوردن 8 گرم دم کرده پوست خشک شده خربزه، سنگ مثانه را دفع می کند(16).

از دواهای تقویت حافظه
 

ابوبصیر به امام صادق (ع) عرض داشت: «هیچگونه قدرت بر حفظ این علمی که شما برای ما دسته بندی می کنید و توضیح می دهید داشته باشیم؟»امام (ع) فرمود: «به اندازه وزن ده درهم گل میخک و به همان اندازه کندر بردار، آنها را آرام آرام بکوب، یک دسته کن و روغن بزن و هرروز هنگام ناشتا مقدار کمی را از آن بخور(17)

شکر
 

1. درمان تب ابراهیم جعفر: خدمت امام رضا (ع) رسیدم فرمود: چرا رنگت تغییر کرده؟ گفتم از تب است. فرمود: چرا از شربت گوارای غافلی. (شکر)
2. از بین برنده بلغم امام رضا (ع): شکر خوره بلغم است (18)

پیتزا و غذاهای ساندویچی
 

این نوع غذاها ارمغان غرب و فاقد ارزش غذایی هستند و عموماً یبوست و بیماری های پوستی و عصبی را موجب می گردند، این نوع غذاها فقط دارای مزه های ساختگی هستند و ارزش دیگری ندارند و به خاطر استفاده از فلفل و انواع سس ها ایجاد آلرژی و کابوس می کند. همان طور که قبلاً متذکر شدم پیتزا به خاطر داشتن سوسیس و کالباس موجب بیماری های صعب العلاجی می شود. خمیر پیتزا چون از آرد سه صفر تهیه می شود بعد از مصرف در روده تبدیل به قند می شود و تولید الکل می کند و در نتیجه موجب بیماری های میگرن می شود. از نظر علم پزشکی روز این بیماری درمانی ندارد. از دیگر عوارض ناشی از این غذا یبوست است که خود عوارض بس خطرناکی به دنبال دارد. مانند هموروئید، شقاف مقعد، و بیماری لاعلاج کولیت یا قولنج روده.(19)

نوشابه های گاز دار و عوارض آن
 

یکی از عوارض بسیار خطر ناک نوشابه های گاز دار تضعیف معده و دستگاه گوارش است. مصرف نوشابه موجب می شود آنزیم های گوارشی به اندازه کافی تولید نشوند و در واقع هضم غذا به واسطه نوشابه انجام می شود گاز موجود در نوشابه ها گاز دار گاز CO2است و مصرف و داوم آ ن ها ایجاد سرطان می کند. یکی دیگر از عوارض خطرناک نوشابه های گاز دار پوکی استخوان به ویژه در کودکان است و عارضه دیگر تولید بیماری قند و دیابت است و عارضه خطرناک دیگر ایجاد سرطان است، زیرا انواع رنگ هایی که به نوشابه ها اضا فه می کنند مواد شیمیایی است و این مواد موجب سرطان می شود(20).

ماکارونی غذای پر مصرف مردم دنیا
 

یکی دیگر از غذاهای مصنوعی پر مصرف مردم دنیا ماکارونی است. ماکارونی آرد سبوس است، چنان که نان های فانتزی و باگت هم آرد بی سبوس است. شیرینی جات نیز اکثر اً آرد بی سبوس است. آرد بی سبوس برای بدن فوق العاده زیانبار است، هم برای دستگاه گوارش مضر است و معده را مختل می سازد و هم یبس آور است و هم شخص را به کم خونی مبتلا می کند .ماکارونی غذایی است که امروزه فوق العاده دوره بورس است و تبلیغات زیادی در مورد آن می شود، در حالی که از نظر غذایی ارزش زیادی ندارد، زیرا خمیر آن با آرد نول تهیه می شود و فاقد سبوس است، چرا که اولاً سبوس گندم دارای گروه ویتامین هایb است که برای سلامتی انسان بخصوص برای پوست و مو فوق العاده مفید است. ثانیاً چون به حالت خمیری است و زیاد جویده نمی شود موسین و پتیالین در دهان کمتر تولید شده و وقتی وارد معده می شود به راحتی هضم نمی شود و مدت زمان زیادی در معده می ماند و سنگینی خاص را ایجاد می کند و از طرفی چون فاقد قیبر گیاهی است ایجاد یبوست می کند و باعث به وجود آمدن گاز های سمی و الکل در روده بزرگ می شود، این غذاها ناراحتی گوارشی و میگرن و هموروئیدرا به ارمغان می آورد و انسان را دچار بیماری های اعصاب و روان می کند زیرا گازهای سمی ایجاد شده در روده دوباره جذب و وارد خون می شود و همه اندام ها به خصوص مغز و اعصاب را ناراحت می کند. علاوه بر این خمیر ماکارونی موجب ازدیاد وزن و چاقی می شود(21).

روغن زیتون
 

مقدار خوراک آن به عنوان ملین 30 تا60 گرم برای معالجه قولنج های کبدی سنگ کیسه صفرا 100 تا 400 گرم است در قولنج های کبدی و سنگ های صفراوی بهتر است دویست تا چهار صد گرم آن را تنقیه کنند و برای این کار بهتر است آن را با یک لیتر آب ویک زرده تخم مرغ بزنند تا به صورت نیمه محلول در آمده و به صورت تنقیه به کار برند. خوردن چهارده مثقال روغن زیتون با آب گرم و با جوشاندن جو مسهلی عالی است و جهت درد عضلات و سیاتیک و با آب گرم جهت رفع قولنج و دل پیچه و اخراج کرم معده و ریختن سنگ ریزه های کلیه و مثانه و درد مفاصل به کار می رود روغن مالی با روغن زیتون جهت تسکین درد عضلات و با مرهم های آن جهت التیام زخم های چرکی مفید است. پیشینیان برای روغن زیتون کهنه که هفت سال از عمر آن گذشته باشد خواص زیادی قائل بوده اند و روی هم رفته جهت استعمال خارجی روغن کهنه بهتر از تازه است. در اهمیت زیتون همین بس که قرآن بدان سوگند یاد کرده است: «خداوند در آیه فوق از درخت زیتون به عنوان درخت مبارک و پر خیر و برکت و از روغن آن به عنوان بهترین و عالی ترین روغن یاد کرده است و در آیه دیگر در اهمیت آن می فرماید: «به وسیله باران برای شما زراعت و زیتون و نخل وخرما و انگور و از همه میوه ها می رویاند. همانا به راستی در این نشانه روشنی برای گروه اندیشمندان است.» قوام زندگی بشر به زراعت و کشاورزی ومیوه زیتون و خرما وانگور و میوه ها دیگر است.(22) »

روغن زیتون در روایات
قال الصادق (ع) : «الزیتون یزید فی الماء»زیتون آب نتفه و منی را افزایش می دهد.قال رسول الله (ص): «کلوا الزیت وادهنوا بالزیت فانه من شجرة مبارکة »روغن زیتون بخورید زیرا که آن پر برکت است و با آن خورشت و خوراکی بسازید، و با آن بدن خود را روغن مالی کنید، زیرا آن درختی مبارک بیرون می آید .»قال رسول الله (ص): علیکم بزیت الزیتون فکلوا وادهنوا به؛ فانه ینفع من الباسور «بر شما باد به روغن زیتون پس آن را بخورید وبا آن روغن مالی کنید زیرا برای مرض بواسیر نافع است.»(23)
 

خرما با روغن گاو
 

امام رضا (ع): هر کس می خواهد از درد نشیمنگاه در امان بماند و باد بواسیر، هیچ زیانی به او نرساند، هرشب هفت خرمای هیرون با روغن گاو بخورد و بیضه های خود را با روغن زنبک خالص چرب کند.(24)

موز
 

تأکید خوردن موز توسط امام رضا (ع) به امام جواد (ع): یحیی صفعانی می گوید: در منی بر امام رضا (ع) وارد شدم در حالی که آن حضرت امام جواد (ع) را بر زانوی خود نشانده بود. موز را پوست می کند و به امام جواد (ع) می خورانید.(25)

آب
 

قال الصادق (ع):
آب را به صورت مکیدن بنوشید و نه دفعی و با سرعت زیرا موجب بیماری و درد کبد می شود.آب را با سه نفس خوردن بهتر از یک نفس خوردن است .آب زیاد ننوش زیرا زیاد نوشیدن اساس هر دردی است .هرکس آب کم بنوشد بدنش سالم می شود. اگر مردم آب کم می نوشیدند (به طور معتدل بدن هایشان سالم می ماند(26)نوشیدن آب بعد از غذای چرب بیماری زا است «پیامبر اکرم (ص) هر وقت غذای چربی میل می کردند آب کم می نوشیدند گفته شد چرا آب کم می نوشید؟ حضرت فرمود آب کم بعد از غذای چرب گواراتر است .»قال رسول الله (ص): چنانچه فردی از شما سه نفس آب بنوشد از بیماری وگلوگیر شدن ایمن می گردد .هر کس آب کم بنوشد بدنش سالم می شود .قال الرضا (ع): و من اراد ان لا یوذیه معدته فلا یشرب بین طعامه ماء حتی یفرقغ و من فعل ذلک رطب بدنه و ضعف معدته و لم یأ خذ العروق قوة الطعام .هرکس دوست دارد معده اش اذیت نشود باید بین غذا آب نیاشامد، تا هنگامی که از غذا فارغ شود هر کس در بین غذا آب بیاشامد بدنش مرطوب و معده اش ضعیف می شود و رگ ها نیرو و انرژی غذا را جذب نمی کنند(27)

قلیان
 

قلیان که به نارگیله نیز شهرت دارد از فرهنگ عربی گرفته شده به معنای جوشش است. در هندوستان به نام حقه و در سوریه به نام نفس و در ترکیه به نام نارگیله مشهور است. اجزای قلیان عبارت است از سر قلیان که از سنگ ساخته می شود. بادگیر فلزی میانه چوبی و میلاب که در کوزه قلیان در میانه آب قرار می گیرد .نی یا نی پیچ که سر آن را در دهان می گیرند وکوزه قلیان که از شیشه بلور، سفال و گاهی از نوعی کدو ساخته می شود و در آن آب می ریزند. قلیان از ابتکارات ایرانیان است که در زمان شاه عباس ساخته شده و بعد به کشورهای دیگر رفته است. چون دود ناشی از قلیان در آب قلیان تصفیه می شود دارای عوارض کمتری نسبت به سایر مواد دخانی است. تنباکو نیز نوعی توتون است که نم کرده وآن را در سر قلیان می ریزند و می کشند. علت انتخاب نام «نارگیله» برای قلیان نیز این است که گاهی کوزه قلیان را از گیاه نارگیل با بک نوع کدو می ساختند. افرادی که قلیان می کشند چون پک های طولانی وعمیقی می زنند به عوارض بیماری های ریوی به ویژه برونشیت مزمن وآممفیزم آمادگی خیلی بیشتری دارند. در این بیماری ها بروز تنگی نفس وسرفه و خش خش سینه و اختلالات مشترک قلبی ریوی شایع است(28).

گل ختمی
 

زیبا شدن صورت و موها
 

امام هشتم (ع) می فرماید: شستشو دادن سر را در روز جمعه جزو دستورات پیغمبر اسلام (ص) است. علاوه بر این دارای خواصی است مانند اینکه موها وصورت را زیبا می نماید، و از سردرد جلوگیری می کند(29)امام صادق (ع) فرمود: «خوردن کباب، تب را از بین می برد.(30) »امام صادق (ع) فرمود: «اگر مردم می دانستند که در سیب چه هست، مریضان خود را با سیب مداوا می کردند.(31) »امام صادق (ع) فرمود: «به کسانی که تب دارند، سیب بدهید که چه چیزی مفیدتر از سیب است؟(32)»سماعه از امام صادق (ع) پرسید: «برخی که بیمار می شوند، دوست دارند که سیب بخورند، ولی دیگران آنها را از این کار منع می کنند، نظر شما چیست؟» ایشان فرمود: «به هر کس که تب دارد، سیب بدهید، چه چیزی بهتر از سیب است.(33) »مردی، از سرزمینی که در آنجا وبا زیاد بود، به امام صادق (ع) نامه ای نوشت و در مورد درمان وبا از ایشان سؤال نمود. آن حضرت فرمود: «سیب بخورید» آنها نیز چنین کردند و خوب شدند.(34)امام صادق (ع) فرمود: «یکی از پیامبران، از ضعف و ناتوانی اش به خداوند شکایت نمود. به او گفته شد: «گوشت را با شیر بپز و بخور که باعث قدرتمند شدنت می شود.(35)امام صادق (ع) فرمود: «یکی از پیامبران، از ضعف و ناتوانی اش به خداوند شکایت نمود. به او وحی فرستاده شد که: «گوشت را در شیر بپز و آن دو را بخور که رکت در آنهاست.» پس او نیز چنین کرد و قدرت و توانمندی به دست آورد.(36)

زرده تخم مرغ
 

به نقل از علی ابن محمد اشیم ـ نزد امام رضا (ع) از این شکایت کردم که کمتر غذا را گوارا می یابم. فرمود: زرده تخم مرغ بخور من این کار را انجام دادم و از آن سود بردم.(37)

بسیار خوردن تخم مرغ
 

امام رضا (ع) تخم مرغ بسیار خوردن و مداومت بر آن، بیماری سپرز می آورد و ایجاد کننده بادهایی در سر معده می شود.(38)

عناب
 

امام صادق (ع) فرمود: «برتری عناب بر میوه ها، هم چون برتری ما است، بر دیگران.» حال دو روایت در مورد عناب ذکر می کنیم که از امام صادق (ع) نیست.امیرالمؤمنین (ع) فرمود: «عناب، تب را از بین می برد.»ابوحصین گفت: چشمانم سفید شده بود و چیزی نمی دیدم. امیرالمؤمنین (ع) را در خواب دیدم و گفتم:«ای سرورم! چشمانم به وضعی که می بینی در آمده است.»فرمود: «عناب را نرم کن و با آن سرمه بکش.»من، عناب را با هسته اش نرم کردم و با آن سرمه کشیدم و کوری ام بر طرف شد و دیدم که چشمم سالم است(39)

اسفند و کندر
 

از امام صادق (ع) در مورد اسفند و کندر سؤال شد. ایشان فرمود: «اما اسفند؛ هیچ ریشه ای از آن در زمین فرو نمی ود و هیچ شاخه ای از آن به سوی آسمان نیم رود، مگر اینکه خداوند فرشته ای بر آن قرار می دهد، تا زمانی که خشک شود یا به سرنوشت دیگری ختم شود. شیطان نیز از خانه ای که در آن دود اسفند است، هفتاد خانه دور می شود و آن، شفای هفتاد نوع بیماری است که راحت ترین آنها جذام است، پس آن را از دست ندهید.و اما کندر، آن را انبیاء قبل از من انتخاب کرده اند و حضرت مریم (س) با آن، نیرو و قوت می گرفت، هیچ دودی زودتر از آن به آسمان نمی رسد. کندر، شیطان را دور می کند و بیماری را برطرف می نماید، پس آن را از دست ندهید.»امام صادق (ع) فرمود: امیرالمؤمنین (ع) فرمود: «هیچ بوته ای از اسفند نمی روید، مگر اینکه فرشتگانی با آن هستند و آن را تا هنگامی که به کسی برسد، محافظت می کنند و ریشه آن، نشاط آور است و شاخه آن، درمان هفتاد و دو بیماری است.(40) »

درد چشم
 

در حدیث معتبر روایت شده است که امام رضا (ع) شخصی را دیدند که چشم درد داشت. حضرت به او فرمودند: می خواهی که چیزی به تو بیاموزم که اگر آن را به جای آوردی هرگز چشم درد نبینی؟ گفت: بلی. حضرت فرمودند: در هر پنج شنبه ناخن بگیر که هرگز چشم درد به سراغت نیاید(41)

مضرات نخوردن شام
 

امام صادق (ع) فرمود: «اصل و اسا خرابی و تباهی بدن، شام نخوردن است.»امام صادق (ع) فرمود: «از امیرالمؤمنین (ع) نقل است که: «شام خوردن پیامبران، پس از تاریکی شب است. آن را وانگذارید که بدن را خراب و تباه می کند.»امیرالمؤمنین (ع) فرمود: «شام را رها نکنید که باعث خرابی و تباه شدن بدن می شود.»امام صادق (ع) فرمود: «ترک شام، بدن را خراب و تباه می کند.»امام صادق (ع) فرمود: «شام نخوردن، بدن را تباه و خراب می کند. برای مرد، آن هنگام که پا به سن بگذارد، باید فقط در حالی بخوابد که شکمش از غذا پر باشد.»امام صادق (ع) فرمود: «شام نخوردن، باعث پیری می شود و اولین چیزی که بدن را خراب می کند، شام نخوردن است.»امام صادق (ع) فرمود: «شام نخوردن، باعث پیری می شود. امام صادق (ع) فرمود: «هرکس که شام نخورد، نیرویی از او کم می شود و به او باز نمی گردد.(42)

آب کلم وگوجه فرنگی
نیم لیتر آب کلم را با نیم لیتر آب گوجه فرنگی و چهار قاشق بزرگ گرد مخمر آبجو و کمی نمک مخلوط کرده و در یخچال نگهداری کنید و هر وقت خواستید یک لیوان ازآن را بخورید(43)
 

آب گوجه فرنگی با ماست
 

نیم لیترآب گوجه فرنگی را با نیم لیتر ماست و کمی نمک و دو قاشق سوپ خوری گرد مخمر آبجو مخلوط کرده به هم بزنید پس از اینکه کاملأ مخلوط و صاف شد آن را در یخچال بگذارید و در موقع صرف صبحانه و ناشتا به جای آب میوه های طبیعی مصرف کنید(44)

آب سبزی با مخمر آبجو
 

در یک لیوان آب سبزی، یک قاشق قهوه خوری گرد مخمر آبجو، یک گرد جعفری خورد شده وکمی نمک دریایی ریخته و به هم بزنید و بنوشید(45)

سیر، دوستی است که به لباس مبدل درآمده است
 

اگر شما سیر را دوست داشته باشید ویااز آن بدتان بیاید باید بدانیدکه سیرسبزی عجیب و شگفت آوری است. پیاز و سیر دارای مقدار زیادی آکرولئین طبیعی می باشد و این ماده طبیعی آکرولئین در سیر و پیاز یکی از میکروب کش های قوی است. وقتی پیاز وسیر رادردهان میجوید ومی خورید دهانتان پاک شده واز میکروب خالی می شود (46)

ضرورت نوشیدن مایعات فراوان در موقع سرماخوردگی
 

معمولاً پزشکان توصیه می کنند که در موقع سرماخوردگی و آنفولانزا مقدار زیادی مایعات بخورید. دلیل آن این است وقتی که مجاری تنفسی و هوا در اثر سرماخوردگی انسداد یابد ناچار از طریق دهان تنفس می کنید و مخاط مجاری نفسی خشک می شود و ویروس ها در این شرایط بهتر فعالیت می کنند و تکثیر می یابند. حال اگر مجاری هوا و تنفس را مرتباً با خرودن مایعات و آب مرطوب کنیم این شرایط بر ضد ویروس ها در هم ریخته می شود. مایعات گرم اثرش بیشتر از مایعات سرد است زیرا شواهد چندی نشان می دهد که حرارت خود ضد ویروس است. به طوری که دکتر سکلر و همگکارانش و دیگران کشف کرده اند، بخار آب داغ تا حدودی شرایط فشار کونژسیون را برطرف می کند. بنابراین توصیه این است که روزی 6-8 لیوان از مایاعات بسیار رقیق با آب بخورید، توجه شود که خوردن شیر در این مورد توصیه نمی شود.یکی از کارشناسان می گوید در مواقعی که من سرما خورده ام درمان شخصی من همیشه این است که شب ها درست قبل از رفتن به رختخواب یک پیاز پخته داغ می خورم(47)

بزرگانه
 

ناهار: یک فنجان بویون گرم با سالاد میوه یا سبزی های تازه یک کوزه کوچک ماست چای با لیمو.عصرانه: یک لیوان میوه باسبزی هایی که دوست دارید، واین آب میوه یا سبزی همان وقت که گرفته می شود باید نوشیئه شود وتا ممکن است باید تازه باشد. اگر چیز گرمی میل دارید یک فنجان دم کرده نعناع را با لیمو وعسل بخورید.شام: مدت بیست دقیقه در یک وان حمام که از آب گرم پر شده است دراز بکشیدتمدد اعصاب بکنید اگر خوب بیرون نمی روید وروده های شما به طور طبیعی کار نمی کند یکمسهل جوشانده از علف های مطبوع بخورید و اگر گرسنه هستید میوه های تازه، آب میوه، ویا یک کوزه کوچک ماست بخورید(48)

کباب دل
 

دل گوساله یا گوسفند را خوب بشویید وچربی و ورید آن رابگیریدونیم ساعت در مخلوط سرکه وروغن زیتون بخوابانید وسپس آن راتکه تکه کرده وبه سیخ بکشید وروی آتش کباب کنید(49)

خوراک دل گاو
 

دل گاو را در آب سبزی بیندازید تا کمی جوش بخورد بعد ان را بیرون آورده وبه قطعات نازکی ببرید ودر ماهی تابه کمی کره بیندازید وقطعات دل رادر ماهی تابه بیندازید وآن قدر سرخ کنید که رنگ آن به زردی درآید یعنی هر طرف دل بیش از سه دقیقه نماند(50)

خواص تخم مرغ (51)
 

به نقل از علی ابن اشیم: نزد امام رضا (ع) از مشکل گوارش غذا اظهار ناراحتی کردم. فرمود: زرده تخم مرغ بخور. این کار را انجام دادم و از آن سود بسیار بردم. امام رضا (ع): خوردن همیشگی تخم مرغ، باعث پیدایش کنجدک درصورت می شود. امام رضا (ع): تخم مرغ بسیار خوردن و معتاد شدن به آن، بیماری سپرز می آورد و ایجاد کننده بادهایی در سر معده است، و زیاد خوردن تخم مرغ آب پز، نفس تنگی و نفس بریدگی می آورد. امام رضا (ع) فرمود: انجیر، همانند ترین چیز به گیاهان بهشت است .

مغز گوسفند و گوساله
 

برای این که مغز گوسفند یا گوساله مطبوع ولذیذ شود باید وقتی آن را از بازار خریدیدخوب پاک کنید و رگ وریشه آن رابگیرید ومدت نیم ساعت ددرآب نمک بگذارید ودر یخچال قرار دهید وقتی خواستید آن ر ا مصرف کنید از یخچال درآورید(52).

خوراک مغز
 

مغز را درآب سبزی به ترتیبی که قبلأ گفتم بجوشانید بعد آن را در زرده تخم مرغ بمالید وسپس آن را در گرد جوانه گندم بخوابانید سپس در ماهی تابه کمی کره راآب کنید وتکه های مغز رادرآن بیندازید وبا آتش ملایم سرخ کنید، مواظب باشید در سرخ کردن مغز هر طرف آن کمی زرد رنگ شود.خوراک مغز را با قطعات بریده لیموی تازه سر سفره بیاورید(53)

ماهی های چرب و بی چرب را چگونه باید پخت ؟
 

عده ای می گویند بهتر است ماهی های بی چرب را با آب و بخار ویا سرخ کردن وماهی های چرب را بابریان وکباب کردن پخت.ولی این اصل وقائده استثنایی داردکه می توان از آن تجاوز کرده وماهی های بی چربی را نیز کباب کرده وبرعکس، ماهی های چرب را آب پز یا بخار پز کرد(54)

منابع سرشار فیتو کیمیکال ومواد شیمیایی درمانی موجود در میوه ها وسبزی ها ومیوه ها وآثار شفا بخش آنها
 

1. لیمونن
 

بهترین منبع گیاهی ـ مرکباتطرز آثار آن ـ لیمونن تولید آنزیم هایی را که موجب از بین بردن عوامل سرطان زا هستند افزایش می دهد و تکثیر سلول های مبارزه کننده و ضد سرطان را تحریک می کند. فایده درمانی آن ـ ممکن است بدن را در برابر سرطان پستان حفظ کند.

2. الاجیک اسید
 

بهترنی منبع گیاهی ـ گریپ فروت، سیب، توت فرهنگ، انواعی از تمشک ،طرز اثر آن ـ با متوقف کردن تولید آنزیم هایی که توسط سلول های سرطانی به عنوان خوراک مصرف می شوند، رشد تومور سرطانی را کند می کند.فوائد درمانی آن ـ ممکن است از وارد شدن آسیب به هسته سلولی (DNA) توسط عوامل سرطان زا جلوگیری کند و در نتیجه مانع تشکیل سلول های سرطانی جدید شود(55)

سبزی ها و میوه های قرمز و نارنجی و سبزتیره
 

3. آلفا کاروتن
 

(یکی از انواع کاروتنوئیدها)بهترین منبع گیاه ـ کدو حلوایی، هویج، طالبی، ذرت زرد و نوعی خزه دریایی، و سبزی های برگی سبز تیره ،طرز اثر آن ـ رشد سلول های سرطانی را کند می کند.فوائد درمانی آن ـ ممکن است خطر سرطان ریه را کاهش دهد و سیستم دفاعی بدن را تقویت می نماید.

4. بتاکاروتن (یک کاروتنوئید است)
 

بهترین منبع گیاهی ـ زردآلو، هلو، سیب زمینی، هویج، کدوحلوایی، طالبی، اسفناج و سایر سبزی های سبز تیره، مکمل های بتاکاوتن طبیعی نیز ساخته می شود.طرز اثر آن ـ به عنوان ضداکسید کننده عمل کرده و جزء مضر کلسترول یعنی LDL را از اثر رادیکال های آزاد حفظ می کند و مانع آسیب زایی آن می شود.فوائد درمانی آن ـ ممکن است برای کاهش خطر حمله های قلبی ـ بیماری های مثانه و سرطان پوست و کولون کمک کند و سیستم دفاعی بدن را تقویت و تحریک می کند(56)

5. سولفورافان
 

بهترین منبع گیاهی ـ گیاهان خانواده کلم ،طرز اثر آن ـ کبد را فعال می کند تا با تولید آنزیم هایی که به عوامل سرطان زا بسته می شوند و از سلول خارج می سازند، به بدن کمک نماید.فوائد درمانی آن ـ برای سرکوب تمور در حیوانات اثر محسوس نشان داده است(57)

سیر دوای فشار خون است
 

در کشورهای اسلامی که سیر تازه یا خشک زیادخورده می شود اختلالات هاضمه وکولیت اصلأ دیده نمی شود وهیچ وقت مردم کشورهای اسلاوی به این مرض مبتلا نمی شوند، عدهای از پزشکان اروپایی عقیده دارند که سیر در فشار خون موثر است وفشار خون را در رگها پایین می آورد. سیر بیش از هر نبات وسبزی دیگری وقتی در اغذیه وارد شودطعم ومزه لذیذی بخشیده وعطر دلپذیری به آن می دهد .با این حال نباید در مصرف سیر افراط کرد وبایدبه حد اعتدال واندازه آن را به کار برد وبه قول فرانسوی ها فقط یک ذره ا آن استعمال کرد. ایتالیایی ها می گویند: سیر سرد ی مزاج را دور می کند. ولی من میگویم: اگر زیاد سیر بخورییدسیر همه مردم را از شما سیرمی کند. بسیاری از دوستداران سیرآن را به شکل کپسول وقرص می خورندولی مسلم است که سیر تازه بهتر ازگرد خشک شده آن است که به شکل کپسول خورده شود(58).

پي‌نوشت‌ها:
 

1.طب الصادق
2.چه باید خورد و چگونه باید پخت، ص 257
3.همان، ص 31
4.طب الرضا، ص 31
5. راز سلامتی و طول عمر در خانواده
6. طب الرضا، ص 38
7. راز سلامتی و طول عمر در خانواده، ص 288
8. طب الرضا، ص 39
9.طب الرضا، ص 48
10. همان، ص 48
11.همان، ص 53
12.طب الصادق، ص 45
13. همان، ص 46
14. همان ، ص 46
15.همان، ص 73
16.طب الرضا، ص 73 و 74
17.طب الصادق، ص 179
18. طب الرضا، ص 39
19.راز سلامتی و طول عمر، ص 288 و 289
20. همان ، ص 289 و 290
21.راز سلامتی و طول عمر، ص 294 و 295
22. راز سلامتی و طول عمر، ص 360 و 361
23.همان ، ص 362
24. طب الرضا، ص 31
25.همان ، ص 37
26.راز سلامتی و طول عمر، ص 241
27.همان، ص 249
28.راز سلامتی و طول عمر، ص 500
29.طب الرضا، ص 56
30.طب الصادق، ص 52
31.همان، ص 52
32.همان، ص 52
33. همان، ص 52
34.طب الصادق، ص 52
35.همان، 59
36.همان، ص 59
37.طب الرضا، ص 28
38.همان، ص 28
39. طب الصادق، ص 178
40. همان، ص 178
41. طب الرضا، ص 81
42. طب الصادق، ص 180 و 181
43. چه باید خورد و چگونه باید پخت، ص 36
44.همان، ص 36
45. چه باید خورد و چگونه باید پخت، ص 36
46.همان، ص31
47. همان، ص 132
48.چه باید خورد و چگونه باید پخت ، ص 64
49.همان، ص 258
50.همان، ص 258
51. طب الرضا، ص 21
52. چه باید خورد و چگونه باید پخت ، ص 4
53.همان، ص 260
54.همان، ص 266
55.سلامتی با تغذیه ای صحیح، ص 20
56.همان، ص 22 و 23
57.سلامتی با تغذیه ای سالم، ص 24
58.چه باید خورد و چگونه باید پخت، ص 37
 

منابع
1.طب الرضا، تألیف محسن شکری پینوندی، چاپ دوم، 1388، نشر بوستان دانش، چاپ دژ
2.راز سلامتی و طول عمر در خانواده، تألیف علیرضا حاجی بیگلو (بصیری)، چاپ اول، 1388، نشر سبط النبی
3.سلامتی با تغذیه صحیح، حسین میرحیدر، تهران، 1382 انتشارات اطلاعات
4.چه باید خورد و چگونه باید پخت، تألیف دکتر گیلوردها و ز، ترجمه مهدی نراقی، چاپ دوازدهم، تهران، 1386، چاپخانه سپهر
5.طب جامع امام صادق (ع)، تلیف سید محمد کاظم قزوینی، تجمه لطیف راشدی، سعید راشدی، چاپ سوم، 1388، تهران، نشر پیام عدالت




 

نسخه چاپی