ده باور غلط درباره برخی فناوری‏ های نو و کهنه

ده باور غلط درباره برخی فناوری‏ های نو و کهنه
ده باور غلط درباره برخی فناوری‏ های نو و کهنه


 





 
امروزه فناوری زندگی ما را احاطه کرده و نیاز ما به آن گاه به صورت اجباری و گاه اختیاری است اما با حضور این پدیده ‏ها در زندگی برداشت های غلط و باور های اشتباهی نیز همراه با آن در بین مردم و جوامع رایج شده است . در اینجا ۱۰ مورد از رایجترین باور های اشتباه را خدمتتان عرض می‏نمایم :

۱ – انفجار تلفن همراه
 

باور غلط : استفاده از تلفن همراه در پمپ بنزین خطر آفرین است .
این باور غلط پس از انتشار ایمیل هایی که در مورد انفجار موبایل بود در میان مردم رایج شد . از مفهوم ایمیل ها اینطور بر می ‏آمد که از طرف شرکت نفتی شل ( Shell Oil) ارسال شده باشد اما شرکت شل این مطلب را انکار نمود . با این وجود علاوه بر اینکه هیچ موردی در رابطه با انفجار یک پمپ بنزین توسط موبایل ثبت نشده است ، با بررسی ‏هایی که بر روی انواع تلفن های همراه صورت گرفت این طور برآمد که هرگز یک تلفن همراه باعث انفجار نمی‏ گردد .
Snopes سایتی که به شایعه‏ ها و باور های غلط عوام می ‏پردازد اینگونه می‏ نویسد : " در اخبار متناوبا این گونه منتشر می‏ شود که یک پمپ بنزین به دلیل استفاده موبایل در آن آتش گرفت و پلیس و آتش نشانی معمولا استفاده از تلفن همراه و آتش گرفتن پمپ بنزین را به هم ربط می‏ دهند . " اما علیرغم عدم وجود هر گونه مدرکی دال بر اینکه استفاده از تلفن همراه می‏ تواند باعث انفجار در پمپ بنزین گردد ، استرالیا و نیوزلند از تابلو های " عدم استفاده از تلفن همراه " در پمپ بنزین‏ های خود استفاده می‏ نمایند و جالب تر اینکه در ایالت ایلی‏نویز در آمریکا ، این عمل جرم محسوب می ‏گردد . ( البته ناگفته نماند که در پمپ بنزین‏ های ما نیز چنین تابلویی دیده می ‏شود ) .

۲ – اولین پرواز به آنطرف اقیانوس اطلس
 

باور غلط : آقای چارلز لیندبرگ (Charles Lindbergh ) اولین کسی است که اقیانوس اطلس را با هواپیما پیموده است .
چارلز لیندبرگ اولین کسی نیست که به آن طرف اقیانوس اطلس پرواز کرده ، اگرچه وی برای اولین بار بر روی آن پرواز کرده است . اولین پروازی که به طور کامل اقیانوس اطلس را دربرگرفته است ، بین ۸ تا ۳۱ می ۱۹۱۹ توسط هواپیمای NC-4 Navy-Curtiss که کل این سفر ۲۴ روز به طول انجامیده است . این پرواز به خلبانی جان آلکاک و آرتور ویتن براون ( John Alcock and Arthur Whitten Brown ) توسط هواپیمای دستکاری شده ویکرز ویمی ( Vickers Vimy bomber) انجام گرفته است .

۳ – فرود هواپیما بر روی بزرگراه
 

تصور غلط : سیستم بزرگراه های آمریکا برای نشست اضطراری هواپیما ها نیز آمادگی دارد .
بزرگراه های آمریکا به هیچ وجه برای نشست هواپیما ها طرح ریزی نشده‏اند اگر چه در اتوبان‏ ها باید به ازای هر ۵ یا ۱۰ مایل یک منطقه برای فرود اضطراری در نظر گرفته شود . اما این سیستم واقعا در قسمت هایی از آلمان و بعد ها سوییس در سال های جنگ جهانی دوم و جنگ سرد ساخته شده‏ است .

۴ – گوتمبرگ و دستگاه چاپ
 

باور غلط : آقای یوهانس گوتمبرگ ماشین چاپ را اختراع نموده است .
آقای گوتمبرگ اولین کسی نبوده که دستگاه چاپ را اختراع نموده است بلکه این دستگاه ها سال ها پیش از آن ، به صورت بسیار مبتدی در چین و کره مورد استفاده قرار می ‏گرفته است . ممکن است گوتمبرگ خود جداگانه این دستگاه را اختراع کرده باشد . نکته اینجاست که این اختراع تاثیر شگرفی بر فرهنگ شرق داشته است . و اما تصور غلط دیگر درباره گوتمبرگ این است که اولین چاپی که وی منتشر نمود ، نسخه لاتین کتاب مقدس است که هم اکنون نیز بعضی ها به نام کتاب مقدس گوتمبرگ آن را می‏ خوانند . در حالی که وی فقط به دلیل اینکه تصور می‏ نمود که اگر وی این کتاب را به لاتین منتشر کند ، بیشتر مورد استقبال قرار خواهد گرفت اما باید دقت داشت که پیش از کتاب مقدسی که وی به زبان لاتین منتشر نموده ، کتاب ها و نسخ چاپی دیگری را در رابطه با کلیسای کاتولیک در دسترس قرار داده بود .

۵ – کوکی ‏ها (Cookies ) در اینترنت
 

تصور اشتباه : کوکی ‏ها در اینترنت خطرناک هستند و باید از آنها جلوگیری بعمل آورد .
در واقع کوکی ‏ها یک عبارت متنی بسیار کوتاه هستند که پس از بازدید از اکثر سایت های اینترنتی ، در کامپیوتر ما باقی می‏ مانند و حاوی اطلاعاتی که رفتار ما را در آن سایت حفظ می ‏کند است مثلا رمز ورود به بخشی از آن سایت و … . اگر حفره امنیتی در مرورگر ما وجود نداشته باشد ، هیچ خطری در کار نیست و کوکی ‏ها هیچ دسترسی به فایل ها و تنظیمات سیستم ما نخواهند داشت . تنها چیزی که در مورد کوکی ‏ها گاهی نگران کننده می ‏شود رفتار ما در بازدید و بررسی سایت هاست .

۶ – سیستم عامل مکینتاش و ویروس ها
 

باور غلط : سیستم عامل مکینتاش آلوده به ویروس نمی‏شود .
درحالیکه این درست است که سیستم عامل های مک تقریبا ویروس نمی‏ گیرند اما بازهم حرف هایی برای گفتن وجود دارد . اول اینکه ابر ویروس هایی که سیستم مایکرو سافت ورد و اکسل را آلوده می‏ کنند - با توجه به اینکه این نرم افزار ها برای مک هم قابل استفاده هستند - خطرناک نشان داده ‏اند . همچنین اَپل ، اخیرا چهار ویروس را برای سیستم عامل ‏های مک شناسایی نموده ، اگر چه کمتر دیده می ‏شوند . دلیل عمده کم بودن تعداد ویروس هایی که می‏ توانند سیستم‏ های مک را آلوده کنند این است که این سیستم عامل بر پایه سیستم یونیکس ساخته شده که معمولا از راه اندازی نرم‏افزار هایی که می‏ توانند آلوده کننده باشند ، جلوگیری بعمل می ‏آورد .
در اینجا لیستی از ویروس های سیستم عامل مک آمده است .

۷ – هیتلر و اتوبان
 

تصور غلط : اتوبان را هیتلر اختراع کرده است .
بسیاری از مردم ( بخصوص در آلمان ) اینطور تصور می ‏نمایند که ایده ساخت اتوبان ( در واقع مسیر بزرگ موتور رو ) را هیتلر ( به همراه نازی ‏ها ) در آلمان ارائه نموده است ( اولین مسیری که اختصاصا برای موتورسوار ها در جهان در نظرگرفته شده بود ) . اما حقیقت این است که اولین اتوبان در سال ۱۹۳۱ توسط کُنراد آدنور ، شهردار شهر کلن در آلمان افتتاح شده که این افتتاحیه دو سال قبل از صدراعظم شدن هیتلر است . جالب اینجاست که اولیه ‏ترین اتوبان ساخته شده که در واقع یک مسیر موتور روی ساده بوده ، در ۲۱ سپتامبر ۱۹۲۴ در میلان در زمان حکومت بنیتو موسولینی بوده است .

۸ – سرویس بهداشتی هواپیما
 

باور اشتباه : دستشویی هواپیما ها در حین پرواز خالی می‏ شود !
نه تنها هواپیما ها در حین پرواز این کار را انجام نمی ‏دهند ، بلکه این غیر ممکن است که چنین عملی صورت گیرد . در اینصورت شدت هوای خروجی آنچنان فشاری را وارد خواهد نمود همه چیز را به بیرون می ‏کشد . سیستم توالت هواپیما ها به این صورت است که آب دستشویی به مخزنی مخصوص وارد شده و تا زمان نشست هواپیما در فرودگاه تخلیه نمی‏ گردد . پس با خیال راحت در خیابان ها قدم بزنید! شاید برایتان جالب باشد که صدای مکشی که پس از فشردن کلید تخلیه در توالت هواپیما می‏ شنوید به این دلیل است که با مصرف مقدار بسیار کمی از آب و با کمک مکش ، عملیات تخلیه صورت می‏ پذیرد تا از مصرف بیش از حد آب جلوگیری گردد .

۹ – اولین بازی کامپیوتری
 

تصور غلط : اولین بازی کامپیوتری ، Pong بوده است .
کامپیوتر ها بیش از آنچه که ما تصور می‏کنیم قدیمی هستند و هنگامی که صحبت از اولین بازی کامپیوتری به میان می‏ آید ، نام Pong بر زبانها جاری می ‏شود . این بازی در سال ۱۹۷۲ توسط شرکت Atari ( آتاری ) ساخته شد که شامل دو راکت پینگ پنگ بود و یک توپ که باید کنترل می ‏گشت و همین بازی اولین بازی موفق در زمینه فروش بود که صنعت ساخت بازی ‏های کامپیوتری را پی‏ ریزی نمود . اما… ۲۰ سال قبلتر ، در سال ۱۹۵۲ بازی دیگری ساخته شده‏ بود . نام این بازی OXO بود و همان بازی ضربدر دایره ( tic-tac-toe ) خودمان بود که بر روی کامپیوترهای EDSAC اجرا می‏شد و می‏بایست یک ردیف سه‏تایی از دایره یا ضربدر را درست می‏نمودیم . این بازی توسط آلکساندر داگلاس جهت ارائه به عنوان تز پایان دوره در دانشگاه کمبریج ساخته شده بود . برای اهل فن ، این مطلب که اولین بازی کامپیوتری حدود ۶۰ سال پیش ساخته شده متحیر کننده است .

۱۰ – وب / اینترنت
 

باور رایج : وب همان اینترنت است .
این باور که بسیاری از مردم وب را همان اینترنت می ‏خوانند بسیار رایج است اما اینترنت در سال ۱۹۸۳ وقتی که آرپانت Arpanet ))- جد بزرگ اینترنت امروز- شروع به استفاده از پروتکل TCP / IP نمود ، شکل گرفت . وب توسط مردی انگلیسی به نام تیم برنرزلی ( Tim Berners - Lee ) در سال ۱۹۸۹ ساخته شد . شبکه جهانی وب از سرور ها که صفحات را در بر دارند و دریافت کننده‏ های بسیاری ( مانندFirefox , IE , Apple Safari (که صفحات را نشان می ‏دهند ساخته شده است . در واقع اینترنت مجموعه ای از فناوری است که موجودیت وب را رقم زده است . اگر اینترنت نبود ، وب توانایی بروز خود را به این صورت که شاهد هستیم نداشت ؛ اما اگر وب نبود ، اینترنت همچنان به موجودیت خود ادامه می ‏داد . باید دقت داشت که بسیاری از برنامه های تحت شبکه ، بدون نیاز به وب کار می ‏کنند مانند ایمیل ، اف تی پی ( FTP ) ، چت مبتنی بر اینترنت ( IRC ) ، نرم افزارهای پیغام رسان ، تورنت ( Torrent ) و … .

منبع:bedanid .com
ارسال توسط کاربر محترم سایت : sajad2007




 

نسخه چاپی