خطرناک ترین کارهایی که می توانید آنلاین انجام دهید

خطرناک ترین کارهایی که می توانید آنلاین انجام دهید
خطرناک ترین کارهایی که می توانید آنلاین انجام دهید


 





 
هکر ها و افراد یا گروه هایی که به سوء استفاده از کاربران و اطلاعات کامپیوتر های شخصی می پردازند، بسیارند و از این نظر؛ راه کار های مختلفی را برای دزدیدن اطلاعات کاربران در پیش می گیرند. در این مقاله قصد داریم فهرستی از خطرناک ترین کارهای آنلاین را به شما معرفی کنیم تا با پرهیز از آنها، نگهبان بهتری برای خود و اطلاعات تان باشید.

استفاده از گزینه Keep me signed in در کامپیوتر های عمومی
 

- اگر از کامپیوتر شخصی و یا لپ تاپ خود استفاده می کنید، استفاده از این گزینه اشکالی ندارد اما مواظب باشید که هیچ گاه آن را بر روی کامپیوترهای دیگران و یا کامپیوترهای عمومی تیک نزنید.
- در کامپیوتر های اداری نیز مراقب این گزینه باشید. اگر چه به نظر، آن کامپیوتر در اختیار خودتان است، اما وقتی کنار میز کار تان نیستید، دیگران به سادگی می توانند به اطلاعات شخصی شما دسترسی پیدا کنند یا مثلا تمام ایمیل های تان را برای خودشان Forward نمایند.
- اگر در یک کامپیوتر عمومی به اکانت های گوگل، آمازون، ای بی و ... خود وارد شدید؛ مراقب باشید که قبل از اتمام کار حتما از آنها خارج (Sign Out) شوید.
‏- History مرورگر مورد استفاده را پس از اتمام کار پاک نمایید، تا دیگران متوجه فعالیت های شما نگردند. این یک گام مهم در حفاظت از اطلاعات شخصی است! این کار را می توانید از منوی tools مرورگر انجام دهید، که شرح کار با مرورگر های اینترنت اکسپلورر و فایر فاکس به این صورت است:

در اینترنت اکسپلورر
 

‏Tools > Internet Options > Browsing History > Delete
در پنجره باز شده، همه گزینه ها را انتخاب و روی Ok کلیک کنید.

در فایر فاکس
 

‏Tools>Clear Resent History
سپس از باکس Time range to clear، گزینه Everything را انتخاب کرده و پس از تیک زدن تمام گزینه ها در بخش Details روی Ok کلیک کنید.
- در مرورگر از حالت حریم خصوصی (Privacy Mode) استفاده کنید تا اطلاعات تان (مانند سایت هایی که از آن ها بازدید کرده اید و ….) ثبت نشود! این گزینه در اینترنت اکسپلورر با نام In Private Browsing، در فایرفاکس با نام Start Private Browsing و در کروم با نام New incognito Window شناخته می شود و آن را معمولا در منوی Tools خواهید یافت.
- هیچگاه وقتی مرورگر به شما پیام «به یاد سپردن رمزعبور» را نمایش می دهد؛ آن را تایید نکنید. چون در کامپیوترهای عمومی فردی بعد از شما نیز پشت سیستم خواهد نشست و به رمزعبور شما دسترسی پیدا خواهد کرد.
خودداری از به روز رسانی ویندوز، Adobe Reader و Adobe Flash
‏- Reader، فلش و جاوا از جمله نرم افزار هایی هستند که روی هر کامپیوتری دیده می شوند. اما تعداد بسیار زیادی کامپیوتر از طریق ضعف های امنیتی همین نرم افزار ها در خطر قرار می گیرند. از این رو بهتر است همواره این سه نرم افزار را به روز نگه دارید! فلش به طور خودکار نسبت به آپدیت های جدید عکس العمل نشان داده و آپدیت می گردد، Reader نیز همین طور است. اما برای آپدیت جاوا بهتر است به سایت آن مراجعه نموده و روزانه برای آپدیت های جدید جست جو کنید. این کار بسیار از جستجوی ماهانه ی آپدیت بهتر است.
- برای آپدیت ویندوز نیز باید همواره اقدام نمایید. اگر دوست ندارید هر بار به روز رسانی های جدید را سرچ کنید، بهتر است به کنترل پنل رفته و در قسمت ویندوز آپدیت، گزینه Install Updates Automatically را انتخاب نمایید، تا هم آپدیت هایتان را داشته باشید و هم وقت زیادی را صرف این کار نکنید! به روز رسانی ویندوز، شما را نسبت به حملات هکرها به سیستم عامل تان، مقاوم خواهد کرد.
توجه: اگر از کپی های غیر قانونی ویندوز استفاده می کنید، ممکن است شیوه آپدیت اتوماتیک باعث نصب برنامه Windows Genuine Advantage Software گشته و در نتیجه دائما با پیغام غیرقانونی بودن ویندوز و مشکلات مرتبط با آن رو به رو خواهید بود.
استفاده از دانلود های تورنت و غیر قانونی برای دانلود نرم افزار ها، فیلم ها و نمایش های تلویزیونی تحت کپی رایت
این هم راه دیگری است که شما را در نزد هکرها و فعالان غیرقانونی اینترنت، تبدیل به طعمه ای خوشمزه میکند! با این روش ها می توانید از خودتان محافظت کنید:
- از سایت های دانلود با محتوای معتبر و قانونی استفاده کنید. مانند iTunes، Hulu و دیگر سایت های معتبر. به شما توصیه می کنیم که به هر قیمتی هم که شده از سایت های تورنت دوری نمایید. همچنین تعدادی از تبلیغاتی که در سایت های تورنت (دانلود غیرقانونی و بدون رعایت کپی رایت) یافت می شود، می تواند شما را از نظر امنیتی به خطر بیاندازد. بسیاری از لینک های دانلود به شما می گویند:
۱- به این سایت مراجعه کنید.
۲- پس از این کار شما آلوده خواهید شد.
البته بخش دوم چیزی است که هیچ گاه نمی نویسند و ما به شما می گوییم!
بازی های آنلاین، بازی های رایگان و گیم های اجتماعی در فیس بوک
این یکی هم مهیج است و هم خطرناک ! پس مراقب موارد زیر باشید:
- از دانلود گیم هایی که به محتوای آن ها مشکوک هستید و یا کیفیت بد و عجیب و غریبی دارند و به طور کلی مشکوک اند دوری کنید. زیرا این کار کامپیوتر شما را در معرض خطر قرار خواهد داد.
- به افرادی که با آنها بازی می کنید اعتماد نکنید و اطلاعات خود را از قبیل نام کاربری و رمزعبور اکانت برای فلان کار و یا حتی کوچک ترین اطلاعات شخصی را با آن ها در میان نگذارید! این روزها به آدم های واقعی هم نمی توان اعتماد کرد، چه برسد به آدم های مجازی ای که فقط یک ساعت است با آن ها آشنا شدیم. در بهترین حالت بخشی از اطلاعات مجازی شما به سرقت می رود و در بدترین حالت پول واقعی خود را از دست خواهید داد.
- اجازه ندهید افرادی که تازه آنها را شناخته اید، شما را با وعده های عجیب و غریب گول بزنند و با دادن لینک یک تروجان به شما اطلاعات تان را دزدیده و یا اطلاعات Login فیس بوک تان را از شما به بهانه های مختلف بگیرند. که این کار بسی خطا است

رها کردن تنظیمات حریم شخصی فیس بوک = اشتراک گذاری اطلاعات خصوصی
 

بعضی به سرعت تنظیمات حریم خصوصی خود را تایید می کنند و بدون کوچکترین نگاهی به این تنظیمات، شروع به فعالیت می کنند. این کار را نکنید و به نکات زیر توجه بسیار داشته باشید:
- به تنظیمات حریم خصوصی توجه داشته باشید و به هشدارها و پیام های فیس بوک توجه کنید. اجازه ندهید که دوستانِ دوستان تان (Friends of friends) بتوانند به اطلاعات شخصی شما (مانند تاریخ تولد، شماره تلفن همراه و ... ) دسترسی داشته باشند. رعایت نکردن این موارد ممکن است باعث جعل هویت شما توسط اشخاص به قول معروف "سودجو" شود. یا در حالت بدتر اطلاعاتی از قبیل شماره کارت اعتباری شما لو برود.
- فقط به دوستان صمیمی و قابل اعتماد خود اجازه دیدن اطلاعات شخصی را بدهید. از این رو باید دوستان خود را با آگاهی و عاقلانه در فیس بوک انتخاب کنید، تا باعث سوء استفاده دیگر اعضا نشود. گزینه "serial friending" می تواند در این مورد به شما کمک بسیاری کند.
اتصال به شبکه های بی سیم ناشناس و غیر قابل اعتماد
- در محیط های عمومی مانند هتل ها و فرودگاه ها دقت بسیار کنید که فقط به شبکه بی سیم اصلی و رسمی آن جا متصل شوید و به شبکه های کسانی که در مجاورت شما هستند اتصال پیدا نکنید. حواستان باشد که بچه های بد می خواهند با تقلید از شبکه اصلی و جا زدن خود به جای آن، اطلاعات شما و فعالیت های شما را ببینند و در صورت لزوم اگر چیزی احتیاج داشتند؛ بدون تعارف بردارند.
- تنظیمات عمومی لپ تاپ در امنیت شما می تواند بسیار مفید باشد. مثلا اشتراک فایل (File Sharing) را خاموش کرده و تنظیمات فایروال را به حداکثر ارتقاء دهید.

استفاده از یک رمزعبور برای تمام فصول
 

این تیتر را معمولا در موارد مثبت به کار میبرند. اما در این جا یک نکته خطرناک است. پس به موارد زیر توجه کنید:
- به یاد سپردن چندین رمزعبور برای چندین اکانت کار بسیار سختی است. از این رو تعجب نمی کنیم وقتی می بینیم که بیشتر مردم از یک رمزعبور بارها و بارها برای اکانت های مختلف شان استفاده می کنند. اما اگر همان رمزعبور توسط حملات هکرها، لو برود. ناگهان زندگی آنلاین و دیجیتالی شما نابود خواهد شد و تمامی اطلاعات شما در دسترس هکر محترم قرار خواهند گرفت.
- برای مقاصد مختلف رمزهای عبور مختلفی در نظر بگیرید. مثلا برای ایمیل ها یک (یا چند) رمزعبور را در نظر بگیرید و برای اکانت های اجتماعی، رمزعبور دیگری انتخاب کنید.
- نکته طلایی این جا است که مرورگر ها می توانند شما را در این امر بسیار یاری کنند. شما با استفاده از قابلیتی به نام Master Password، که چندین رمزعبور را در خود می گنجاند، نیازی به یادآوری رمزهای عبور دیگر نخواهید داشت. پس اگر در اکانت های مختلف از رمزهای عبور مجزا بهره می برید، می توانید فقط رمزعبور اصلی را به یاد آورید و از مشکلات رهایی یابید. همچنین می توانید از ابزارهای مدیریت رمزعبور هم مانند Roboform یا Lastpass استفاده نمایید. این ابزارها رمزهای عبور شما را کدگذاری نموده و از شیوه های مفید و امن برای ساخت رمزعبوری مطمئن تر و بهتر استفاده می کنند. فقط مواظب باشید که Master Password لو نرود.
تلاش برای برنده شدن آی پد، پلی استیشن ۳ و گجت های مشابه = گرفتار شدن در فریبی بزرگیک ضرب المثل می گوید: مفت باشد و کوفت باشد! برنده شدن آی پد و دیگر ابزارها با پاسخ به یک گزینه و ... هم دقیقا همین طور است. رایگان است اما ...با این حساب در مسابقات این چنینی بهتر است شرکت نکنید. به ویژه اگر از طرف سایت معتبری نباشد. سایت های معتبر، قابل اعتمادتر هستند. توجه داشته باشید که بعضی سایت های نامعتبر، بدون اهداف تبلیغاتی می گویند: به گزینه درست به رایگان رای دهید تا در قرعه کشی شرکت کنید و بعد به شما تبریک می گویند که گزینه درست را انتخاب کردید و اکنون وقت وارد کردن مشخصات است. درست از همین لحظه است که مصیبت ها شروع میشود.
اما بعضی مواقع سایت های نسبتا معتبر (مانند یک سایت فروش اینترنتی تقریبا تازه تاسیس) به شما وعده می دهد که مثلا با خرید 20000 هزار تومانی در قرعه کشی شرکت کنید. در این مورد احتمال مقاصد سوء کم تر است.

سخن پایانی:
 

با رعایت تمامی موارد فوق می توانید گردش بسیار امن تری را در فضای آنلاین تجربه کنید و البته توصیه ما این است که همیشه گوش به زنگ خطرات بوده و هنگام وب گردی نگهبان کامپیوتر و اطلاعات تان باشید. آرزو می کنیم که هم در دنیای مجازی و هم در دنیا واقعی موفق و تندرست باشید.
منبع:http://www.negahbaan.com
ارسال توسط کاربر محترم سایت : hasantaleb




 

نسخه چاپی