ریزه کاری های نخستین روز های زندگی مشترک

ریزه کاری های نخستین روز های زندگی مشترک
ریزه کاری های نخستین روز های زندگی مشترک


 





 
به عقیده بسیارى از فلاسفه و دانشمندان ، انسان موجودى مدنى است . به همین دلیل محتاج به پناه و یاور و نیز یارى دلدارى است تا با او معاشرت داشته و در مسیر پر پیچ و خم زندگى ، غمخوارش باشد . ازدواج با رعایت اصول و شرایط لازم ، استفاده از کمک مشترک را براى دختر و پسر جوان تسهیل مى‏ نماید و به آنها کمک مى‏ کند تا در زندگى فردى و اجتماعى موفقیت ‏هاى بیشترى به دست بیاورند . حال آنکه دختران و پسران جوان مجرد از کمک‏ هاى همسر خود بى‏ نصیب مانده و از بسیارى موقعیت ‏ها و فرصت ‏هاى مناسب که در زندگى به وجود مى ‏آیند بى ‏بهره مى‏ مانند .
بنابراین امر ازدواج براى زوج‏ هاى جوان امرى ممدوح و پذیرفتنى است به گونه‏ اى که دختران و پسران جوان به محض رسیدن به شرایط و سن ازدواج باید مبادرت به آن کنند . با این وجود آمار هاى نگران‏ کننده ‏اى که از اختلافات و جدایى ‏ها در میان زوج ‏هاى جوان حکایت دارند نشان ‏دهنده این نکته است که بسیارى از دختران و پسران جوان راه و رسم همسردارى و همسر گزینى را نیافته و ندانسته‏ اند و این بر بزرگ ‏تر هاى خانواده است که الگو ها و نمونه ‏هاى موفق را براى زوج‏ هاى جوان نمونه آورده و راه و رسم زندگى آنها را بازگو دارند . علاوه بر این ، همسران جوان باید به نکاتى سخت توجه داشته و آنها را رعایت داشته تا زندگى ‏شان در همان آغاز راه دچار تلاطم و تلخى نشود . برخى از این نکات که لازم است دختر و پسر جوان به کار گیرند و آنها را آویزه گوش دارند به ترتیب زیر است :
1ـ زندگى مشترک عرصه کمال است نه صحنه پیکار .
بنابراین یار و یاور هم باشید و سعى نکنید بر همسر تان تسلط یابید . به عبارت دیگر با هم و در کنار هم باشید نه جدا از هم و رو در روى هم ! خانواده زمانى موفق خواهد بود که در آن هماهنگى وجود داشته باشد و همه اعضا در یک محفل انس با کمال صمیمیت و شادى زندگى کنند . بنابراین همسران جوان باید از هر نوع رفتارى شامل طعنه ‏زدن ، تحقیر و مقایسه کردن همسر با دیگران و ... پرهیز نمایند .
2ـ از ابراز محبت نسبت به یکدیگر دریغ نورزید . ابراز محبت به‏ موقع در زندگى مشترک ، نشاط و طراوت و علاقه را به دنبال خواهد داشت . این امر فقط لازمه چند روز نخستین ازدواج نیست بلکه با گذشت زمان نهال نوپاى زندگى به درختى تناور تبدیل مى ‏شود که نیاز بیشترى به آبیارى دارد . با ابراز محبت و نشان دادن عشق و علاقه به هم ، مى‏ توان این درخت تناور را براى همیشه بارور و با طراوت نگاه داشت و بر نشاط آن افزود .
3ـ عاشقانه به هم نگاه کنید . نحوه نگریستن هر یک از ما به دیگرى ، به « چگونه بودن ما » بستگى دارد نه به « چگونه بودن او » .
شیفتگى زمانى حاصل مى‏ شود که فکر کنید همسر تان فردى باشکوه ، ناب ، صمیمى ، خوش‏ خُلق و خوش‏ برخورد است . این شیوه نگرش به همسران جوان مى ‏آموزد به جاى اینکه عشق را جستجو کنند ، با عشق و محبت به زندگى نگاه کنند .
زبان نگاه ، زبان مؤثرى است . شما با نگاه کردن به طرف مقابل به او مى ‏فهمانید به صحبت کردن با وى علاقه‏ مند هستید . حالات نگاه کردن اثر معجزه‏ انگیزى در ایجاد صمیمیت میان زوجین جوان دارد . میل به صمیمیت نه تنها جنبه جسمى بلکه جنبه روانى نیز دارد .
4ـ وقتى زن یا مرد جوان اشتباه مى‏ کنند ، صادقانه و صمیمى اعتراف کنند . صداقت و اظهار پشیمانى و ندامت تنها علاج واقعه است . قبول نکردن اشتباه و نپذیرفتن خطا ، اختلافات را دامن خواهد زد .
5ـ در مطرح کردن مسائل ناخوشایند و نامطلوب سعى کنید خود را هم دخالت دهید . مثلاً به جاى اینکه بگویید « چرا با فلانى این طور برخورد کردى » ، بهتر است بگویید : « کاش با فلانى این طور برخورد نمى ‏کردیم . »
6ـ اگر خطایى از همسر خود مشاهده نمودید ، زود از کوره در نروید و سفره دل ‏تان را نزد هر کسى باز نکنید . بخصوص پیش پدر و مادر تان درد دل نکنید زیرا این کار موجب سرافکندگى همسرتان شده و امکان آشتى را بسیار ضعیف مى‏ کند .
7ـ اگر مى ‏خواهید عشق و علاقه ‏تان تداوم داشته باشد ، نخست باید بدانید زمان کافى را براى با هم بودن و ابراز محبت کردن اختصاص بدهید . سعى کنید به انگیزه عشق و ازدواج ‏تان بیندیشید ؛ با همسر تان در باره نخستین روز هاى آشنایى و دوران خوشِ اولین روز ها گفتگو کنید . یادآورى شادى‏ ها و رویداد هاى شیرین ، هم وجودتان را گرم کرده و هم تازگى و طراوت رابطه شما را با همسر تان حفظ خواهد کرد .
8ـ انعطاف ‏پذیرى یکى از ویژگى ‏هاى مهم براى ایجاد سازگارى بیشتر و سلامت روانى است . با چشم‏ پوشى و نرمش نسبت به برخى رفتار هاى کودکانه و لجبازى ‏ها نه تنها مى ‏توان از تنش‏ هاى بى‏ دلیل پیشگیرى نمود ، بلکه مى‏ توان از همان اول زندگى بنیاد خانواده را مستحکم نمود . زوج ‏هاى جوان باید به خاطر داشته باشند که مسائل و موارد اختلاف و یا اختلاف ‏برانگیز را براى رسیدن به یک دیدگاه مشترک طرح نمایند ، نه به تکرار و تثبیت کدورت‏ ها و دشمنی ها .
منبع:Salijoon.info
ارسال توسط کاربر محترم سایت : sajad2007




 

نسخه چاپی