هم پاي مهدي (ع)

هم پاي مهدي (ع)
هم پاي مهدي (ع)


 





 
(به مناسبت ميلاد حضرت مسيح (ع) و آغاز سال نو مسيحي )
همان طور که مي دانيم حضرت عيسي (ع) از پيامبران اولوالعزم و صاحب کتاب و شريعت هستند. ايشان يکي از پيامبراني هستند که پس از ظهور امام مهدي (ع) به ياري ايشان مي شتابند. رابطه ي ايشان با حصرت مهدي (ع) و ميلاد مبارکشان، ما را بر آن داشت تا درباره ي رابطه ي ايشان با امام مهدي (ع) مطلبي را برايتان بيان کنيم.
1. شباهت هاي امام مهدي (ع) به حضرت عيسي (ع) :
امام مهدي (ع) شباهت هاي زيادي به انبياي الهي دارد. يکي از اين پيامبران، عيسي (ع) است؛ که امام مهدي (ع) از جهات زير به او شبيه است.
- هر دو در ايام خردسالي و کودکي به مقام ولادت رسيده اند. در «قرآن »مي خوانيم که حضرت عيسي (ع) در آغاز ولادت به مقام نبوت رسيدند و امام مهدي (ع) نيز در 5 سالگي به مقام والاي امامت رسيدند.
-هر دو در اولين لحظات ولادت، لب به سخن باز کردند. عيسي (ع) فرمود :«منم بنده ي خدا، او به من کتاب عطا کرده و مرا پيامبر خود و مايه ي برکت و رحمت (در هر جا که باشم ) قرار داده است. مرا تا زنده ام به نماز و زکات و نيکي به مادرم سفارش کرده و مرا جزو ستمکاران و اشقيا قرار نداده است ».(1)
امام مهدي (ع) هم در لحظه ي ولادت فرمود :«خداوند که همواره به عدل قيام دارد، گواهي مي دهد که جز او هيچ معبودي نيست و فرشتگان [ او ] و دانش وران [ نيز گواهي مي دهند که ] جز او که توانا و حکيم است هيچ معبودي نيست ». (2)
- هر دو از ديده ها غايب و پنهان شدند. خداوند درباره ي عيسي بن مريم در قرآن کريم مي فرمايد :
«خداوند او را به سوي خود بالا برد. »(3) و همين باعث شد که مردم از فيض ديدارش محروم شوند. امام زمان (ع) هم در پشت پرده ي غيبت هستند و کسي نمي داند که در کجاي عالم به سر مي برند.
- وجود هر دو مورد اختلاف فاحش و چشم گير در بين مردم واقع شد. در مورد مسيح، گروهي گفتند :«تولد يافت و مبعوث شد ولي به دست روميان به دار آويخته شد. » درباره ي امام مهدي (ع) گروهي مي گفتند، متولد شده و از دنيا رفته ولي شيعيان، منتظر مقدم ايشان هستند.
- هر دو به اذن خداوند داراي عمر طولاني هستند. حضرت مسيح (ع) از زماني که به اذن الهي عروج کرده تا به حال زنده است و اين دليلي است براي عمر طولاني امام مهدي (ع). امام نيز تا به امروز 1175 سال از عمر شريفشان مي گذرد. هر دو در يک روز، ظهور کرده و براي اعتلاي اسلام با هم، همکاري مي کنند.
2. نقش حضرت عيسي (ع) در ظهور بر اساس روايات اسلامي، مسلمانان در موضوع فرود آمدن حضرت عيسي (ع) از آسمان به زمين در آخر الزمان اتفاق نظر دارند و در اين باره روايات بسياري از بزرگان دين به ما رسيده است که به عنوان نمونه به موارد زير اشاره مي کنيم :
امام باقر (ع) فرمود :«پيش از قيامت، عيسي (ع) به دنيا فرود مي آيد و هيچ کس از ملت يهود و مسيح نمي ماند؛ مگر آن که قبل از مرگ به او ايمان مي آورد و آن حضرت پشت سر امام مهدي (ع) نماز مي خواند ».
پيامبر (ص) فرمود :«سوگند به آن که جانم به دست اوست به طور يقين عيسي بن مريم (ع) به عنوان داوري عادل و پيشوايي دادگر در ميان شما فرود خواهد آمد و صليب را شکسته و خوک را مي کشد و ماليات وضع مي کند و آن قدر مال مي بخشد که ديگر کسي نمي پذيرد ».
درباره ي محل فرود آمدن حضرت عيسي (ع) روايات متعددي موجود است که اشاره به مکان هاي متفاوت دارد و گروهي از روايات، محل فرود آمدن ايشان را «قدس »، گروه ديگر «پل سفيد »بر دروازه ي «دمشق »و گروهي ديگر در کنار مناره اي در محل دروازه ي شرقي دمشق و بر طبق پاره اي ديگر از روايات، دروازه ي «لد »در «فلسطين »، محل فرود آمدن ايشان است.
گفته مي شود که عيسي (ع) پشت سر امام مهدي (ع) نماز مي گزارد و هر سال به حج خانه ي خدا مشرف مي شود و مسلمانان به همراهي وي به نبرد با يهود، روم و دجال مي پردازند. حضرت مسيح (ع) چهل سال، زندگي مي کند و آن گاه خداوند جان او را مي گيرد و حضرت مهدي (ع) مراسم دفن او را آشکار و در برابر ديدگان مردم برگزار مي کند و مسلمانان وجود مقدس او را به خاک مي سپارند. پيکر او را با پارچه اي که دستباف مادرش، مريم (س)، است کفن نموده و در کنار قبر مادرش، در قدس، به خاک مي سپارند.
شايد فلسفه ي عروج مسيح (ع) به آسمان هفتم و طولاني بودن عمرشان اين است که خداوند او را براي ايفاي نقش بزرگ وي در مرحله ي حساس تاريخي که امام مهدي (ع) ظهور مي کند و مسيحيان، بزرگ ترين قدرت جهاني را تشکيل مي دهند (و اين خود بزرگ ترين مانع رسيدن اسلام به ملت هاي جهان و برپايي حکومت و تمدن الهي است ) ذخيره نموده است.
ميلاد اين پيامبر مهرباني و ياريگر امام زمان (ع) بر همه ي دوستداران حق و عدالت مبارک.

پي‌نوشت‌ها:
 

1. سوره ي مريم، آيات 30-32.
2. سوره ي آل عمران، آيه ي 18.
3. سوره ي نساء، آيه ي 158.
 

منبع:نشريه موعود نوجوان، شماره 26.




 

نسخه چاپی