احرامي از خاك و خون

احرامي از خاك و خون
احرامي از خاك و خون


 






 
چرا حج سيد الشهداء «عليه السلام»از موضوعات خاص و ويژه قرار گرفت؟

موضوعات خاصه امام حسين«ع»
 

از جمله موضوعات خاص و منحصر به فرد حضرت سيد الشهدا(ع)، حج ايشان است، در مقابل بيت ا... الحرام. همانگونه كه واجب است حج بيت ا... الحرام بجا آورده شود همچنين مستحب است حج سيد الشهدا(ع) كه همان زيارت ايشان است، بجا آورده شود، گر چه بعضي فقها آن را براي يكبار، واجب مي دانند كما اينكه حج سيد الشهدا(ع)را تمامي پيامبران حتي پيامبر گرامي اسلام(ص)نيز بجا آورده اند و اين فضيلتي را كه خداوند به ايشان مرحمت فرمود بدين جهت است كه امام(ع)حجي بجا آورده اند كه تاكنون احدي بجا نياوده است و قادر به انجام آن نبوده و نخواهد بود.
حجش را طوري بجا آورد كه تاكنون كسي بجا نياورده و تلبيه گفت: به طوري كه كسي مثل او تلبيه نگفته، همه ي بلاها را قبول كرد و لبيك گفت احرامي بست كه تاكنون كسي نبسته است احرامش دو پيراهن بود يكي از خاك و ديگري از خون.
گفته اند، حج خانه طواف خانه است و طواف حقيقي طواف دل است كه شخص قطع علايق دل كند، حضرت علاقه ها را تماماً از دل بريد بلكه خود دل را هم براي محبت خدا قطع كرد. اينگونه بود كه حجش از وسائل خاصه اش شد. سعيي براي خدا كرد كه احدي چنين سعي نكرده است. هفتاد بار از خيمه گاه به قتلگاه آمد و شد نمود هم براي فرياد رسي شهداء و هم دادخواهي زنان در خيمه.
چرا حج سيد الشهدا(ع) از وسائل خاصه شد؟ براي اينكه امانتي كرد كه كسي مثل او نكرد در حج بيت ا... بايد حجر الأسود را بوسيد و استلام حجر كرد و عرض كرد «أمانتي أديتها»و نيز سيد الشهداء(ع) در روز عاشورا و در صحراي كربلا قرباني ها كرد كه احدي چنين قرباني نكرده كه يكي از قربانيانش حضرت علي اكبر(ع) بود. كه حضرت فرمود: خداوندا شاهد باش كه به سوي اين قوم مردي مي رود كه شبيه ترين مردم به رسول اللّه(ص)از نظر خلق و رفتار و گفتار است.
زيارت هيچ كس لبيك ندارد مگر زيارت سيد الشهداء كه شخص بايد در زيارت او لبيك بگويد و اگر كسي لبيك را درست بگويد مثل كساني خواهد بود كه در محضر حضرت لبيك گفتند.(لبيك داعي اللّه)و از جمله وسائل «البكاء عليه»يعني گريه كردن بر آن حضرت است. پيامبر(ص) فرمودند: هر چيزي از براي آن در اجر و ثواب حدي است مگر گريه بر سيد الشهداء(ع) كه ثوابش حدي ندارد.
از ديگر وسائل حضرت سيد الشهداء(ع) آب دادن به ايشانست و اين مختص به آن حضرت است چرا كه هيچ امامي و پيغمبري تشنه از دنيا نرفت.
انشاء اللّه كه خداوند ما را از زائرين و پيروان واقعي آن حضرت قرار بدهد.
برگرفته از سوگ نامه اهل بيت(ع)(مقتل شوشتري) از لسان آيت اللّه علامه حاج شيخ جعفر شوشتري
منبع:نشريه روشنان، شماره12



 

نسخه چاپی