كدو خوراكي آسماني

كدو خوراكي آسماني
كدو خوراكي آسماني


 






 
رسول اكرم(ص):
عليكم بالقرع فانه يزيد في العقل و يكبر الدماغ
بر شما باد كدو چرا كه عقل را افزون سازد و مغز را بزرگ نمايد(كنزالعمال جلد10 صفحه44)
كدو گياهي است قرآني كه در سوره صافات آيات 147 و 148 از آن ياد شده است اين خوراك آسماني گياهي است يك ساله با برگهاي پهن و سبز كه روي سطح آن كركهاي نازكي فرا گرفته است.
گياه كدو در انواع و اقسام، نظير كدو سبز خورشتي، كدو زرد يا كدو تنبل و كدو قلياني تنوع دارد.
در يكصد گرم كدو 94 درصد آب، 28 ميلي گرم كلسيم و يك درصد گرم چربي موجود است. آب موجود در كدو منبع خوب تغذيه و آبرساني به پوست صورت مي باشد و از آنجا كه گياه كدو چربي بسيار كمي را در خود ذخيره دارد پس مي تواند در رژيم هاي غذايي افراد چاق از آن هديه آسماني استفاده كرد و جزء گياهاني است كه خوردن آن باعث چاقي نمي شود. علاوه بر موارد ياد شده در گياه كدو ويتامين هايي مانند B2-B1 و ويتامين C كه از ساير منبع بيشتر است يافت مي شود. ويتامين C موجود كدو باعث شكسته شدن راديكالهاي آزاد موجود در پوست شده و باعث شادابي آن مي شود. از لحاظ طب قديم كدو سرد و تر و خنك و مرطوب است و از لحاظ شيميايي بدن را قليايي مي كند. به همين خاطر در پايين آوردن قند خون بسيار مفيد است و به بيماران ديابتي توصيه مي شود حتي در بعضي از بيماران تركيب كدوي رنده شده به صورت خام در ماست و به عنوان پيش غذا تأثير چشم گيري در كاهش قند خون دارد.
در قديم از كدوي تنبل و كدوي قلياني به عنوان ظروف استفاده مي شد به طوري كه محتويات داخل كدو را در مي آوردند و پس از خوردن محتويات، پوسته خارجي كه به همان شكل اوليه كدو باقي مي ماند را در معرض آفتاب قرار مي دادند و پس از خشك شدن كامل از آن به عنوان ظروف ادويه و حبوبات استفاده مي كردند. همچنين در بعضي مناطق از آن به عنوان تزيين در خانه استفاده مي نمودند.
تخم موجود در كدو براي كرمهاي بدن و دفع آن مناسب است و عصاره پودر تخم كدو و عسل براي دفع كرم از بدن كودكان بسيار نافع است و نحوه استفاده آن را به اين صورت است كه مقدار 50 گرم تخم كدو را با عسل تركيب نموده و آن را بخوريد بعد از 4 يا 5 ساعت يك مسهل روده نظير روغن كرچك را خورده، خواهيد ديد كه كرمهاي سرسخت بدن كودكان دفع مي شود همچنين تخم كدو در درمان سرفه، زخمهاي روده، مثانه، سوزش ادرار و مجاري ادراري مفيد است.
بدليل طبع سرد كدو اين گياه براي گرم مزاجان غذاي خوبيست و در پائين آوردن طبع و حرارت بدن مناسب است. اگر كدوي سبز همراه با آب غوره يا سركه خورده شده و در روغن زيتون تفت داده شود در خون سازي بدن موثر است. قرقره كردن آب كدو در دهان در تسكين درد دندان مفيد است و خوردن خورشت كدو براي افراد سيگاري و كساني كه به ناراحتي هاي ريه مبتلا هستند توصيه مي شود.
كدو به دليل داشتن ويتامين C مانند اسكوربوت موثر است همچنين ويتامين C موجود در كدو براي تقويت چشم نيز مفيد است.

مضرات كدو:
 

هر گياهي علاوه بر مفيد بودن مي تواند مضراتي نيز داشته باشد و اسلام دين ميانه روي است حتي در خوردن و آشاميدن، كه در اين مبحث به مضرات آن مي پردازيم.
چون كدو خاصيت سرد و مرطوب دارد مصرف آن در مناطق گرم و حاره بسيار مفيد است اما همين گياه در مناطق شمالي و سردسير و مخصوصاً براي افرادي كه در اين مناطق زندگي مي كنند و طبع سردي دارند توصيه نمي شود مگر اينكه با ادويه جات گرم نظير خردل، فلفل، سير و نعنا تناول شود.

كدو در احاديث:
 

در روايات زيادي ذكر شده كه پيامبر بوته كدو را بسيار دوست مي داشت وقتي علت را از ايشان جويا شدند گفتند بوته كدو بوته برادرم يونس است اين مفهوم در آيات 147 و 148 سوره صافات آمده است كه خداوند در پي نجات يونس از شكم نهنگ و ضعف شديد ايشان بوته كدو را برايشان روياند تا از آن تناول نموده و جاني تازه يابند خود اين مطلب حائز اهميت است كه كدو با وجود كالري كم در ضعف شديد بدن موثر بوده و گياهي است آسماني چرا كه در جايي از پيامبر و امام صادق(ع)نقل شده است كه گياه كدو براي تقويت حافظه انسان مفيد است.
و در احاديث آمده است كه پيامبر به حضرت علي(ع) مي فرمايند:
علي(ع):كل اليقطين، فانه من اكلها حسن خلقه و نضر وجهه و هي طعامي و طعام الانبيا قلبي
پيامبر خطاب به امام علي(ع) مي فرمايند:كدو بخور زيرا هر كس آنرا بخورد خوي ايشان نيكو و رويش شاداب مي شود. آن خوراك من و پيامبران پيش از من است.
با دقت در اين مباحث در ميابيم آنچه از جانب خدا براي ما فرستاده شده بدون حساب و كتاب نبوده و در خلقت تمام غذاهاي قرآني فلسفه اي نهفته شده است. خوبست ضمن آشنايي با اين مطالب اين گياه پر خاصيت را بيشتر در سفره هايمان جاي دهيم .
منبع:نشريه روشنان، شماره12



 

نسخه چاپی