چگونه بر مردم تاثير بگذاريم

 چگونه بر مردم تاثير بگذاريم
چگونه بر مردم تاثير بگذاريم


 

نويسندگان: سوران رجبي ( کارشناس ارشد روان شناسي)
شيدا آسايش ( دانشجوي کارشناسي)



 
مهارت در ارتباط با مردم يکي از باارزش ترين توانايي هاي انساني است. چنين مهارتي کيفيت زندگي خانوادگي، اجتماعي و شغلي شما را تعيين مي کند.
اطلاعات و راهکارهايي که در اين مقاله ارايه مي شود مي تواند مهارتهاي شما را در ارتباط با مردم افزايش دهد. اما قبل از آن لازم است بدانيم که اطلاعات چگونه در حافظه دراز مدت مان جاي مي گيرد و ماندگارمي ماند تا با کسب اين آگاهي، مهارتهاي ياد گرفته شده را هر چه بهتر در حافظه دراز مدت حفظ کنيم.

اطلاعات چگونه ماندگار مي شود؟
 

10 درصد از طريق خواندن
20 درصد از طريق شنيدن
30 درصد از طريق ديدن
50 درصد از طريق ديدن و شنيدن
70 درصد از طريق صحبت کردن
90 درصد از طريق صحبت کردن و عمل کردن
پس با توجه به اين آمار و ارقام، لازم است تا در جهت ماندگار شدن اطلاعاتي که در زير مي آيد و استفاده بهينه از آن در زندگي روزمره، هم در مورد آنها صحبت کنيم و هم مهارت مورد نظر را انجام دهيم.

درک درست سرشت انساني:
 

اولين مرحله براي افزايش مهارت در برقراري يک ارتباط خوب و موفق با مردم، فهميدن آنها و درک درست از سرشت انساني است. وقتي شما يک درک مناسب از مردم و طبيعت انساني داشته باشيد و بدانيد چرا مردم اين گونه عمل مي کنند و در موقعيت ها و شرايط مختلف عکس العمل هاي متفاوت دارند، فقط و فقط در چنين صورتي است که مي توانيد يک ارتباط موفق با مردم برقرار کنيد.

مردم چه کساني هستند:
 

مردم در وهله اول افرادي هستند که علاقه مند به خودشان هستند نه به شما! به عبارت ديگر، هر شخصي ده هزار بار بيشتر خودش را دوست دارد تا شما را.
همان گونه که شما هم خودتان را بيشتر از هر کس ديگري در دنيا دوست داريد. به ياد داشته باشيد که اعمال انسان به وسيله افکار و علاقه مندي هايش هدايت مي شود. اين ويژگي ها از ابتدا تا انتها همراه انسان ها بوده و خواهد بود. در واقع انسان ها هر کاري را براي رضايت خود انجام مي دهند. اگر مي خواهيد با مردم در ارتباط باشيد، بايد اين واقعيت را در يابيد که هر کسي ابتدا علاقه مند به خويشتن است و در پي منافع خود مي باشد. فهم اين واقعيت به شما قدرت و توانايي مي دهد که به توانيد با ديگران ارتباط موفق برقرار کنيد. پس در واقع اين يک کليد براي شماست که دريابيد مردم ابتدا علاقمند به خود هستند نه شما!

چگونه بر مردم تاثير بگذاريم:
 

اولين مرحله مهم براي اينکه از مردم بخواهيد بر طبق خواسته هاي شما عمل کنند اين است که دريابيد آنها چه مي خواهند. وقتي نيازها و علاقه مندي هاي آنان را درک کرديد، خواهيد دانست که چه چيزي موجب و انگيزه حرکت براي آنان خواهد بود و سپس شما مي توانيد آنها را به همان سمت حرکت دهيد. در واقع با گفتن چيزهايي که آنها دوست دارند بشنوند، شما خيلي راحت به آنچه در نظر داريد خواهيد رسيد.

چهار شيوه موثر در قانع کردن مردم:
 

1- با دليل به ديگران بقبولانيد که به درخواست شما جواب مثبت دهند:
انسان ها براي انجام هر کاري نيازمند دليل هستند تا بتوانند به راحتي آن را انجام دهند پس وقتي از کسي مي خواهيد که کاري را انجام دهد به او دليل ارايه دهيد، که چرا بهتر است اين کار به وسيله او انجام پذيرد. توجه داشته باشيد دلايلي ارايه دهيد که آنها به پسندند و علاقه مندي هاي آنان را در بر داشته باشد. به آنها بگوييد که انجام کاري که شما مي خواهيد آنها انجام دهند چه منافعي برايشان دارد. اشتباه است اگر در اين گونه موقعيت ها به منافع خود اشاره کنيد.
2- پرسش هايي با پاسخ آري:
وقتي از مردم مي خواهيد که به درخواست شما جواب مثبت بدهند، ابتدا ذهنيت آنها را به اين سمت سوق دهيد. به اين صورت که در آغاز چند سوال مطرح کنيد که پاسخ آنها مثبت باشد.

مثلا چنين سوالاتي:
 

شما مي خواهيد که خانواده تان شاد باشد، اين طور نيست؟ وقتي شما ذهن مردم را به سمت چنين پرسش هايي که پاسخ آن مثبت است هدايت مي کنيد، احتمال اينکه به درخواست شما هم پاسخ مثبت داده شود بيشتر خواهد شد. در حالي که چنين پرسش هايي مطرح مي کنيد سرخود را هم به نشانه تاييد تکان دهيد.
3- مردم را بين دو انتخاب مثبت قرار دهيد:
به گونه اي رفتار کنيد که مردم در انتخاب بين دو گزينه مثبت و پاسخ آري باشند نه اينکه بين آري و نه.
4- انتظار پاسخ مثبت داشته باشيد:
وقتي از مردم انتظار داريد که به درخواست شما پاسخ مثبت بدهند، اين مساله نشانه اعتماد به نفس شماست. مهمتر اينکه نشان مي دهد که شما آنها را تحت تاثير خود قرار داده ايد و انتظار شنيدن پاسخ مثبت داريد. تقريبا همه مردم در ابتدا در برخورد با مسايل بي تفاوت هستند ولي مي توان آنان را هدايت کرد. وقتي شما از ديگران انتظار شنيدن پاسخ مثبت داريد ممکن است خيلي از آنها در درخواست شما حالت شک و ترديد نداشته باشند. در واقع اين مساله اين اصل روانشناسي است. شما مي توانيد در يک لحظه نه نفر از ده نفر از را مثل خود کنيد ! شما مي توانيد با يک جادوي مشابه اين نه نفر را در يک ثانيه به انسان هايي همکار و دوست تبديل کنيد.
چگونه؟ روح هر ارتباطي در همان چند ثانيه اول نهاده مي شود و در همان زمان است که انسان مي تواند از پاسخ و رفتار مهربانانه ديگران استفاده کند. پس در اولين ثانيه، وقتي چشم شما به چشم ديگري مي افتد، قبل از گفتن هر کلمه اي يک لبخند به آنان تحويل دهيد. آنگاه چه خواهد شد؟ آنها با مهرباني پاسخ شما را خواهند داد و لبخند شما را با زيبايي جواب مي دهند. يکي از عوامل منفي در روابط انساني اين است که مردم تشخيص نمي دهند آنچه را که دريافت مي کنند همان چيزي است که ايجاد نموده اند. اگر به روي مردم نور بتابانيد، آنها هم بازتاب نور شما را به شما برخواهند گرداند.
به قول دکتر شريعتي " تو به من مي گويي که من به تو چه بگويم." پس لبخند را در ابتداي هر مکالمه اي فراموش نکنيد. تنها کلمه اي که ابتداي هر مکالمه اي لازم است به خود بگوييد را تمرين کنيد: "سيب"
اين لبخند خيلي موثر خواهد بود.
منابع:
نريماني، محمد و رجبي، سوران (1385). روش هاي آموزش مهارت هاي اجتماعي. اردبيل، انتشارات باغ رضوان.
رجبي، سوران و آسايش، شيدا (1385). آموزش مهارت هاي ارتباطي. اردبيل، انتشارات باغ رضوان. زير چاپ.
کلاينک، کريس. ال (1991) . کنار آمدن با چالش هاي زندگي. ترجمه محمد نريماني و اسماعيل ولي زاده حقي (1383). مشهد، انتشارات آستان قدس رضوي.
منبع: بهداشت روان، شماره 27



 

نسخه چاپی