کلامي با مادران

 کلامي با مادران
کلامي با مادران


 






 
پرورش فرزندي ديندار

وليمه و عقيقه
 

پيامبر (ص) فرمودند: در پنج مورد مسئله وليمه مطرح است: 1- جشن عروسي 2- تولد نوزاد 3- جشن ختنه 4- خريد خانه 5- بازگشت از سفر مکه.
درباره نوزاد سفارش شده تا سه روز وليمه دهند و اطعام کنند سفارش گرديده که براي پسر گوسفند نر و براي دختر گوسفند ماده عقيقه کنند. توزيع عقيقه توصيه شده که آن را لااقل به 10 نفر بخورانند و در اين جمع، همسايگان نيز شرکت کنند. و نيز ذکر شده که به جز دوست داران محمد و آل محمد ( صلي الله عليه و آله) از آن استفاده نکنند.

ختنه
 

ختنه سنتي براي پسر بچه ها است. درباره فلسفه آن ضمن جنبه هاي روحي، براي حفظ سلامت و مراعات زمينه هاي بهداشتي ضروري است.
پيامبراکرم (صلي الله عليه و آله) فرموده اند: نوزاد پسر را در روز هفتم ختنه کنيد تا پاکيزه شود و بهتر رشد و نمو کند. سنت اسلامي اين است که تا 7 روز اول ختنه انجام شود.

غسل ولادت
 

علامه مجلسي مي فرمايد: بهتر است که غسل دهنده چنين نيت کند که اين طفل را غسل مي دهم براي رضاي خدا آن گاه اول سر، سپس جانب راست و پس از آن جانب چپش را بشويد.

تهنيت گفتن
 

تهنيت گفتن به والدين و بستگان در اين روز سنت است. همان گونه که جبرئيل در روز تولد حسنين (عليهما السلام)، اين روز را به پيامبر ( صلي الله عليه و آله) تهنيت گفت. اما شيوه تهنيت گويي بايد مانند تهنيت ائمه (عليه السلام) باشد.

کلامي با مادران پس از تولد فرزند
 

1-در اولين نگاهي که نوزاد را مي بيند، نوازشش کنيد، احساس زيبا و عميق مادري را به او نشان دهيد، ترس نداشته باشيد و فکر نکنيد که او هيچ چيز نمي فهمد، هر زمان که بلندش مي کنيد يا حمام مي بريد و به او شير مي دهيد و لبخند مي زنيد، به هم تعلق خاطر پيدا کرده و به يقين نوزاد شما نيز بيشتر احساس مي کند که به شما متعلق است و شما نيز به او.
2-آن چه شير مادر را داراي تأثير فراوان مي کند. گرماي وجود مادر و احساس امنيت نوزاد در آغوش اوست.
3-نوزاد در اين ايام بايد با تمام وجود، امنيت عاطفي و حمايت را از جانب مادر احساس کند.
4-محبت و عاطفه از نيازهاي اساسي نوزاد است و ارضاي عاطفي او در سلامت رواني و اخلاقي اش بسيار مؤثر است.
5- هيجانات شديد، فکر و خيالات بسيار، اندوه و اوقات تلخي، افکار تيره، ترس، غم، شادي، خشم، بدبيني، بدخواهي و اضطراب ها همه در شيردادن مؤثر است.
6- پس از هر نوبت شير دادن، مدتي با نوزاد بازي کنيد، آن گاه او را بخوابانيد تا کودک آرام و با نشاط باشد.
7- بازي براي نوزاد، راهي است به سوي رشد و بسط وجودي و کمال يافتن او جنب وجوش کودک در بازي، نشان سلامت روحي اوست.
8- مادر بايد مهربان و با لبخند باشد و دست هاي وي گرم و صدايش آرام و نوازشگر باشد تا کودک عکس العمل منفي نشان ندهد.
9- کودک را نعمت زندگي بدانيد و براي استفاده از اين برکت الهي برنامه ريزي کنيد.
10-بهتر است اولين چيزي که پس از زايمان در دهان مي گذاريد، خرما باشد به ويژه رطب تازه ( به دليل سفارشي که خداوند به حضرت مريم (ع) دارد.)
اميرالمؤمنين علي (ع) نيز از پيامبراکرم (صلي الله عليه و آله) نقل کرده اند « بايد اولين چيزي که زن پس از وضع حمل مي خورد، رطب باشد.»
11-به خودتان استراحت بدهيد. درباره کارهاي خانه نگران نباشيد، لباس شستن، مرتب کردن خانه و ساير امور را مي توان به تأخير انداخت. هر روز جديدي که از راه مي رسد، ببينيد در آن روز بهترين کاري که قادر به انجامش هستيد کدام است، همان را انجام دهيد، نه بيش تر.
منبع: نشريه زن روز، شماره 2191.



 

نسخه چاپی