چرا پدران بايد در تربيت فرزندان نقش داشته باشند؟

چرا پدران بايد در تربيت فرزندان نقش داشته باشند؟
چرا پدران بايد در تربيت فرزندان نقش داشته باشند؟


 

نويسنده : مهتاب عليمرادي




 
در طي سال هاي اخير تحقيقات بيانگر اين حقيقت بوده است که نقش پدران در تربيت فرزندان بسيار حائز اهميت است. به همين دليل امروزه اغلب پدران در کنار مادران نقش خود را در زندگي به خوبي ايفا کرده و از نتايج مطلوب آن راضي و خشنود هستند. ولي متاسفانه عده اي از پدران نيز وجود دارند که تمايل چنداني به امور تربيتي فرزندان خود نشان نمي دهند. اين قبيل پدران بهتر است به نکات زير با دقت توجه کنند.
فرزنداني که رابطه نزديک و صميمي با پدرانشان دارند موفق تر هستند، احتمال اينکه به دانشگاه بروند بيشتر است، کمتر دچار وسوسه هاي دوستان ناباب قرار مي گيرند، از مواد مخدر استفاده نمي کنند وعلايم افسردگي در آنان کمتر مشاهده مي شود. فرزنداني که پدرانشان درتربيت آنان هيچ نقشي ندارند، بيشتر به سمت اعمال خلاف مي روند و کنترل آنان بسيار دشوارتر خواهد بود.
پدران موفق افرادي هستند که در کنار فرزندانشان بوده و با آنان رابطه گرم و صميمي دارند و در اين صورت قادرند فرزنداني شاداب تر، سالم تر و موفق تر تربيت کنند. تحقيقات اخير نشان داده است که حضور پدر براي فرزندان دختر و پسر به يک اندازه مهم و ضروري است. بنابراين با اين توضيحات والدين بايد نقش خود را در زندگي فرزندانشان به خوبي ايفا کرده، تا در آينده پشيمان و نااميد نشوند.
گاهي اوقات مي بينيم پدراني که در دوران کودکي خود پدرهاي خوبي نداشتند، سعي مي کنند کمبودهاي دوران کودکيشان را براي فرزندان خود جبران کنند و بيشتر به آنها توجه و رسيدگي نشان دهند. همچنين پدراني که نسبت به وظايف خود بيشتر آگاهي دارند و متوجه اثرات آن در زندگي و تربيت فرزندانشان هستند، بيشتر به امور تربيتي و پرورشي آنان مي پردازند.
بهتر است پدران بنا به شرايط و موقعيتي که دارند، آگاهي خود را نسبت به مسايل تربيتي بالا ببرند. براي اين کار مي توانند در يکسري کلاس هاي آموزشي شرکت کنند و خود را آماده رويارويي به ويژه با فرزندان نوجوان خود بکنند. پدراني که ادعا مي کنند براي گذراندن زندگي مجبورند دو شغل داشته باشند بهتر است بدانند حضور آنان در همان مدت مي تواند کارساز باشد. آنها مي توانند کيفيت کار خود را در همان مدت کوتاه افزايش دهند و به همه امور به خوبي رسيدگي کنند.
يکي از وظايف مهمي که پدران بر عهده دارند اين است که توانايي ها و نقاط قوت فرزندان خود را پيدا کرده و روي آن نقاط کار کنند. آنها نبايد موفقيت ها و نقص هاي فرزندانشان را به خود نسبت دهند و در پي هيچ تلاشي نباشند. مادران نيز بايد دراين امر دوشادوش پدران حرکت کنند و تمامي نکات مهم رفتاري و اجتماعي تک تک فرزندان خود را در طي رشد يادداشت کرده و روي امور لازم کار کنند.
براي ارايه تربيت بهتر و موفق تر پدر و مادر هر دو بايد از لحاظ جسماني، روحاني، عاطفي و ... به خود توجه کرده و مشکلاتشان را حل کنند تا راحت تر بتوانند مسايل و مشکلات فرزندان خود را برطرف کنند. مطمئن باشيد وقتي نيازهاي همه اعضاي خانواده به خوبي برآورده شود، آرام تر با مسايل برخورد مي کنند و به يکديگر بيشتر احترام مي گذارند. بسياري از ما در زندگي دچار مشکلاتي هستيم که به خودي خود قادر به حل آنها نيستيم، پس بهتر است در آن مورد با يک فرد متخصص مشورت کنيم و از نتايج آن در زندگيمان بهره ببريم. بنابراين براي داشتن فرزنداني موفق، پدر و مادر هر دو بايد از وظايف خود در زندگي آگاهي داشته باشند و مانند يک دوست همواره در کنار آنان قرار بگيرند. در اين صورت در آينده شاهد فرزنداني موفق در تمام ابعاد زندگي خواهيد بود.
منبع: رازموفقيت شماره 182



 

نسخه چاپی