عشق هاي بنجلي را بيخيال!

عشق هاي بنجلي را بيخيال!
عشق هاي بنجلي را بيخيال!


 

نويسنده: محمد بهمني




 
اين كه ارتباط با جنس مخالف به چه انگيزه هايي انجام مي شود، صحبت هاي فراواني مطرح شده و مي شود از دلايل اجتماعي و سياسي گرفته تا اين كه مقصر خانواده ها- دوست، مراكز ديني و... است. شايد همه اين ها درست باشد. شايد عده اي بخاطر اعلام مخالفت هنجارشكني مي كنند. و شايد عده اي به دليل نا آشنايي با مباحث ديني يا سرخوردگي از بچه هاي مذهبي به هنجارشكني و از جمله ارتباط با جنس مخالف روي بياورند.
اما گذشته از همه اين حرف ها، بيش از همه و زودتر از همه كساني كه از اين گونه ارتباطات آسيب مي بينند خود دختر و پسري است كه درگير چنين رابطه اي شده اند. اصلا نمي خواهيم بگوييم هر كسي با يك نفر از جنس مخالف صحبت كرد پس الان درگير اين آسيب هاست ولي نكته اينجاست كه هر كسي خودش مرز ميان يك ارتباط سالم و ناسالم را به خوبي مي فهمد به شرطي كه نخواهد سر خودش كلاه بگذارد.

اما آسيب ها:
 

1. ممكن است در مدت كوتاهي به هر دليل عاطفي، رواني يا جنسي يا مالي اين ارتباط لذت بخش و خوشايند باشد ولي بر اساس آموزه هاي ديني، ظلمت گناه زندگي فرد را تباه مي كند.
2. بسياري از اين ارتباطات پس از جدايي باعث ضربه هاي روحي و شخصيتي مي شود.
3. اكثر و تقريباً همه پسرها هدف اولشان از ارتباط با يك دختر كنجكاوي لذت طلبي و مسائل جنسي است در حالي كه اكثر و تقريبا همه دخترها با انگيزه هاي عاطفي درگير چنين رابطه هايي مي شوند. معمولاً پسر پس از مدتي به دلايل مختلف از جمله تنوع طلبي يا هر عامل ديگر دختر را رها كرده و او را با هجومي از عذاب وجدان، احساس حقارت، احساس شكست و ناتواني و خداي ناخواسته آبروئي بر باد رفته رها مي كند.
4. شايد نكات بالا بيش تر متوجه دخترها باشد ولي اين نكته كه بسياري از طلاق ها در دوران عقد و درصد بالائي از طلاق هائي كه در دو سال اول، زندگي ها را متلاشي مي كند، به دليل لو رفتن اين گونه ارتباطات توسط يكي از زوجين در قبل از ازدواج بوده است.
5. ركن اساسي يك زندگي موفق اعتماد متقابل زوجين به يكديگر است. اما در زندگي هائي كه بر اساس يك رابطة خياباني شكل گرفته، همواره با يك دلهره هميشگي همراه است كه شايد همسر من با دختر يا پسر ديگري ارتباط داشته، شايد همچنان ارتباط دارد. شايد به خاطر ديگري مرا رها كند. شايد به من خيانت كند. اين شايدهاي واقعي و خيالي زندگي را سست مي كند.
6. يك مرد دوست دارد همسرش عفيف و پاكدامن باشد. همچنان كه زن هم اين گونه است. اما اگر به دليل اختلافات كوچك و طبيعي زندگي و حتي در يك عصبانيت زود گذر از خود بپرسد: دختري كه قبلاً از طريق خيابان، موبايل چت يا هر راه غير سالم ديگر آشنا شده و جرأت رفاقت با يك نامحرم را داشته شايد من اولين دوست او نبودم و بدتر اين كه گويد: شايد من آخرين آن هم نباشم. به نظر شما اين زندگي تا كجا ادامه پيدا مي كند؟
7. بارها ديده و شنيده ايد كه فلان پسر كه اصلاً آدم رو به راهي نبوده، «آدم حسابي شده»، «خوب شده»، «سر به راه شده» و تعابير تحسين آميز ديگري كه نشان مي دهد پسري كه اهل هر زشتي بوده اكنون پاك شده است. اما آيا ديده ايد يا شنيده ايد حتي به دروغ به دختري نسبتي ناروا داده شود و بعد آن دختر را بدون آن اتهام قضاوت كنند، يا بگويند فلان دختر سر به راه شده است. حتي پس از توبه و پاكي چنين كساني در نگاه هر چند اشتباه جامعه.... متهم، متهم است.
8.در روايات فراواني همسر شايسته و خوب از نعمت ها و روزي هاي خدا شمرده شده و باز در روايات ديگري تأكيد شده روزي هيچ كس با حرام افزوده نمي شود؛ جز اين كه كسي بخواهد از حرام كسب روزي (هر نوع روزي- مادي يا غير مادي) كند از رزق حلال او كاسته شده و گناه نيز انجام داده است. و در روايات ديگري از ائمه معصومين(ع) نقل شده كسي كه به خاطر خدا از حرام چشم بپوشد خداوند همان يا بهتر از آن را از راه حلال نصيبش خواهد كرد.
9. پس با خدا معامله كن و اگر مي داني كه اشتباه كرده اي همين امروز به اشتباهاتت پايان ده خدا دور نيست.
10. اين كه من فرق دارم، من مثل بقيه نيستم، يا او با بقيه فرق دارد او پسر يا دختر خوبي است، اما با بقيه فرق داريم، ما عاشق هم هستيم و صدها جمله شبيه به اين ها، جملات و كلماتي است كه در تمام آن دوستي ها و ارتباطاتي كه «شما با آن فرق داري» گفته شده و همه آن ها هم همين حرف هاي شما را مي زدند.
11. نكته آخر اين كه اگر چه ترتيب اين نكات رعايت نشد شايد برخي تذكرات مهم تر باشد ولي در پايان اين كه: دختر يا پسري كه قبلاً تجربه چنين روابطي را داشته اند هنگام ازدواج حتي با كسي غير از طرف رابطه اشان، همواره با يك بدبيني مفرط كه همه دخترها چنين اند يا همه پسرها چنان اند، تصميم گيري براي ازدواج را مشكل مي كند.

عشق هاي بنجلي را بيخيال!

منبع: نشريه ديدار آشنا- ش118



 

نسخه چاپی