9 حقه کثیف سخت‌افزاری! (قسمت چهارم)

9 حقه کثیف سخت‌افزاری! (قسمت چهارم)
9 حقه کثیف سخت‌افزاری! (قسمت چهارم)


 





 
همه ما به دليل ابعاد كوچك، سادگي استفاده و قيمت مناسب دوربين‌هاي ديجيتال معمولي به آن‌ها علاقه داريم. اما هنگامي كه اين دوربين‌ها را با دوربين‌هاي گران‌قيمت DSLR مقايسه مي‌كنيم، متوجه امكانات محدود و ضعيف آن‌ها مي‌شويم. يك خبر خوب براي صاحبان دوربين Canon PowerShot اين است كه مي‌توانيد اين نوع دوربين را با استفاده از نرم‌افزار خاصي روزآمد كرده و از ويژگي‌هايي مانند ضبط تصاوير RAW و نمايش زنده هيستوگرام كه تنها در دوربين‌هاي حرفه‌اي وجود دارند، بهره‌مند شويد. بسته نرم‌افزاري CHDK (سرنام Canon Hack Development Kit) به آدرس http://bit.ly/VXbz كه به سادگي نصب مي‌شود، توسط گروهي از برنامه‌نويسان با تجربه براي دوربين‌هاي Canon PowerShot توسعه يافته است. در اين پروژه نحوه نصب ايمن و پيكربندي اين بسته نرم‌افزاري رايگان را فرا مي‌گيريد.

9 حقه کثیف سخت‌افزاری! (قسمت چهارم)

يافتن نرم‌افزار مناسب
 

نسخه مناسبي از بسته نرم‌افزاري CHDK را از اينترنت دريافت كنيد. اين بسته نرم‌افزاري تنها در دوربين‌هايي كه از حسگر Digic II يا نمونه‌هاي جديدتر استفاده مي‌كنند، به درستي عمل مي‌كند (بنابراين، تمام دوربين‌هايي كه پس از سال 2005 توليد شده‌اند با اين نرم‌افزار سازگاري دارند). به‌منظور دريافت صحيح نرم‌افزار ابتدا بايد نسخه فِرم‌وير فعلي دوربين را بيابيد. با استفاده از Notepad يا ساير برنامه‌هاي ويرايشگر متن، يك فايل خالي با عنوان ver.req ايجاد كنيد. پيش از انجام اين كار بايد ابتدا گزينهHide extensions foe known file types را از منوي Folder Options واقع در پنجره Windows Explorer غيرفعال كنيد تا بتوانيد پسوند فايل را به req. تغيير دهيد. با استفاده از يك كارت‌خوان USB اين فايل را در فهرست اصلي كارت حافظه SD قرار دهيد (براي اين كار بايد كارت حافظه را از دوربين خارج كنيد). كارت حافظه را درون دوربين قرار داده و آن را در حالت Play Back روشن كنيد. سپس دكمه‌هاي Set و disp را به‌طور همزمان فشار دهيد. اگر اين كار را به درستي انجام دهيد، دوربين نسخه فِرم‌وير شکلي مانند Firmware Ver GM 1.00C را نمايش مي‌دهد. سپس به آدرس دريافت نرم‌افزار CHDKا (http://bit.ly/mscif) رفته و مدل و نسخه فِرم‌وير دوربين خود را بيابيد. فايل Zip متناظر با آن را از ستوني باعنوان Complete‌ دريافت كنيد.

9 حقه کثیف سخت‌افزاری! (قسمت چهارم)

بارگذاري برنامه CHDK
 

كارت حافظه دوربين را درون كارت‌خوان قرار داده و آن را به كامپيوتر خود متصل‌كنيد. سپس محتواي بسته نرم‌افزاري را به فهرست اصلي كارت كپي کرده و نرم‌افزار CHDK را اجرا كنيد. كارت را درون دوربين قرار داده آن را در حالت Playback روشن كنيد (در اين حالت بايد لنز دوربين جمع شود). دكمه Menu را فشار دهيد و به انتهاي اولين برگه از منو برويد. در اين قسمت گزينه‌اي با عنوان Firm Update نمايش داده مي‌شود. اين گزينه را انتخاب كرده و پس از راهنمايي دوربين، گزينه Yes را انتخاب كنيد. به اين ترتيب، دوربين نرم‌افزار جديد را بدون حذف فِرم‌وير فعلي نصب مي‌كند، بنابراين هيچ خطري دوربين را تهديد نمي‌كند. برنامه CHDK بايدپس از چند ثانيه به طور خودكار اجرا شود و لوگوي آن به نمايش درآيد. حال مي‌توانيد دوربين را در حالت عكاسي قرارداده و از ويژگي‌هاي جديد آن استفاده كنيد. به ياد داشته باشيد، از آنجا كه نرم‌افزار اصلي شما دست نخورده باقي مانده است، هربار كه دوربين را خاموش و روشن مي‌كنيد، نرم‌افزار CHDK غيرفعال مي‌شود و بايد آن را به‌صورت دستي اجرا كنيد. به زودي نحوه انجام اين كار را فرا مي‌گيريد.

پيكربندي ويژگي‌هاي جديد
 

اولين خصوصيتي كه پس از فعال‌سازي CHDK متوجه آن مي‌شويد، ‌اطلاعات جديدي است كه روي صفحه نمايش پديدار مي‌شود. اين اطلاعات شامل مقدار درصدي باقي‌مانده عمر باتري، فاصله كانوني برحسب متر و يك ساعت ديجيتالي است. براي ورود به منوي خاص CHDK بايد با فشردن دكمه Shortcut حالت Alt را فعال كنيد (بعدها مي‌توانيد دكمه مذكور را پيكربندي كنيد). در حالت Alt يك شاخص <ALT> در قسمت پايين نمايشگر OSD‌ نمايش داده مي‌شود. منوي CHDK به‌واسطه فشردن دكمه Menu ظاهر مي‌شود. در اين منو مي‌توانيد هيستوگرام زنده‌ را كه از خطوط عمودي تشكيل شده است، فعال كنيد. اين نمودار ميزان نوردهي را نمايش مي‌دهد. همچنين مي‌توانيد حالت ضبط تصاوير RAW را فعال كنيد. ويژگي‌هاي جديدي كه در دوربين فعال مي‌شوند، به مدل آن بستگي دارند. براي کسب اطلاعات بيشتر مي‌توانيد به آدرس http://bit.ly/Ge2cK مراجعه كنيد.

9 حقه کثیف سخت‌افزاری! (قسمت چهارم)

اجراي CHDK هنگام راه‌اندازي دوربين
 

اگر مايل نيستيد برنامه CHDK را هربار به صورت دستي اجرا كنيد، مي‌توانيد آن را در حالت اجراي خودكار قرار دهيد؛ به شرطي كه كارت حافظه SD دوربين كمتر از دو گيگابايت فضاداشته‌باشد و با قالب FAT 32 ‌فرمت‌نشده‌باشد. فايل‌هاي PS.fir و DISKBOOT.bin را از درون همان‌فايل ZIP كه پيش از اين دريافت‌كرديد، به درون فهرست اصلي كارت SD كپي‌كنيد. با استفاده از حالت Alt به منوي CHDK واردشويد و به بخش Miscellaneous Stuff برويد. گزينه Make Card Bootable را انتخاب‌كرده و دكمه set را فشار دهيد. كارت حافظه را از دوربين خارج‌كرده و سيستم قفل آن را در وضعيتlock قرار دهيد. دفعه بعد كه دوربين را روشن مي‌كنيد، برنامه CHDK به طور خودكار اجرا مي‌شود.
منبع:ماهنامه شبکه
ارسال توسط کاربر محترم سایت :hasantaleb
ادامه دارد...




 

نسخه چاپی