9 حقه کثیف سخت‌افزاری! (قسمت پنجم)

9 حقه کثیف سخت‌افزاری! (قسمت پنجم)
9 حقه کثیف سخت‌افزاری! (قسمت پنجم)


 





 
با ظهور فناوري‌هاي جديد، متخصصان فني به‌طوردائم دچار وسوسه به‌روزرساني تجهيزات سخت‌افزاري مي‌شوند؛ در حالي كه اغلب اين تجهيزات سخت‌افزاري كارايي لازم را براي انجام وظايف مربوطه دارند. تا زماني كه به خريد تجهيزات جديد تمايل داريم، مايليم اطلاعاتي را نيز درباره امكانات جديد اين تجهيزات و نحوه سازگاري آن‌ها با تجهيزات قديمي كسب كنيم. صرف‌نظر از اين كه يك مدار الكترونيكي جديد را درون سيستم قرار دهيد يا يك نرم‌افزار شركتي اپن‌سورس را نصب كنيد، از اين بابت كه توانسته‌ايد عمر مفيد سيستم‌ قديمي را به واسطه اقدامات ابتكاري و غيرمدون (كه اغلب موجب از بين رفتن گارانتي تجهيزات مي‌شود) افزايش دهيد، به خود مي‌باليد.
يادتان هست که در دوران كودكي خود با يك اسلحه پلاستيكي به اطراف مي‌دويديد و صداي شليك تير را تقليد مي‌كرديد؟ آيا مايل بوديد آن تفنگ پلاستيكي يك سيستم هدف‌گيري ليزري داشته باشد؟ اکنون كه فرد بالغي هستيد، زمان به حقيقت پيوستن آرزوهايتان فرا رسيده است! در اين تمرين نحوه نصب يك دستگاه ليزر پرتوان آبي را روي يك تفنگ پلاستيكي مشابه نمونه‌هاي مورد استفاده شخصيت‌هاي مجموعه تلويزيونيStar Trek Phaser فرا مي‌گيريد.

9 حقه کثیف سخت‌افزاری! (قسمت پنجم)

اما پيش از آغاز كار بايد يادآوري كنيم كه در اين پروژه يك اسباب‌بازي مناسب كودكان به وسيله‌اي تبديل مي‌شود كه به‌هيچ‌وجه نمي‌توان آن را اسباب‌بازي ناميد. ليزر آبي مورد استفاده در اين پروژه توانايي ذوب‌كردن نوارچسب‌ برق و تركاندن بادكنك را دارد. بنابراين، در صورت برخورد مستقيم ليزر يا انعكاس آن با چشم انسان مي‌تواند موجب بروز آسيب‌هاي جدي شود. به همين دليل، هنگام استفاده از تفنگ همواره بايد از عينك محافظ استفاده كنيد و هرگز آن را به سمت كسي نشانه نگيريد.

ليزر آبي
 

براي تهيه ليزر آبي دو راه وجود دارد؛ مي‌توانيد اين ليزر را به قيمت سي دلار خريداري كنيد يا نمونه‌اي از آن را از يك دستگاه قديمي پخش HD DVD يا Blu-Ray جدا كنيد. اگر قصد داريد از روش دوم استفاده كنيد، بايد يك مدار محرك سفارشي براي ليزر بسازيد. انجام اين كار براساس استانداردهاي الكترونيك بسيار ساده است، اما حتماً بايد با نحوه كار با دستگاه هويه آشنايي داشته باشيد.

9 حقه کثیف سخت‌افزاری! (قسمت پنجم)

تفنگ پلاستيكي
 

در اين پروژه به يك تفنگ پلاستيكي براي نصب ليزر نياز داريد. ما در اين مثال از يك تفنگ Star Treck استفاده كرده‌ايم. با وجود اين مي‌توانيد پروژه ليزر را با استفاده از هر نوع تفنگ پلاستيكي ديگري اجرا كنيد. به‌منظور آماده‌سازي تفنگ بايد با استفاده از ابزارهايي مانند انبردست و Dremel تغييرات ساده‌اي در آن ايجاد كنيد. ابتدا بايد محفظه باتري را بزرگ‌تر كنيد تا يك باتري نه ولتي درون آن قرار گيرد. براي انجام اين كار مي‌توانيد رابط‌هاي باتري را با استفاده از انبردست جدا كنيد. سپس بايد تمام برجستگي‌هاي پلاستيكي داخل محفظه را صاف كنيد. پس از آن نيز بايد سوراخي درون محفظه ايجاد كنيد تا سيم‌هاي باتري از آن عبور كنند.

9 حقه کثیف سخت‌افزاری! (قسمت پنجم)

جايگزيني قطعات داخلي
 

حال بايد لامپ را از درون گيره پلاستيكي آن خارج كنيد و محل آن را كاملاً صاف كنيد. اگر درپوش فلزي لنز ليزري را برداريد، دستگاه ليزر آبي به خوبي درون اين محفظه جاي مي‌گيرد. در ادامه گيره پلاستيكي را با استفاده از چسب گرم درون لوله تفنگ بچسبانيد تا به خوبي در محل محكم شود. در صورت لزوم قطعات پلاستيكي اضافي را كه از تابش پرتوهاي ليزر جلوگيري مي‌كنند، صاف كنيد. ليزر را به باتري متصل كنيد تا روشن شود و پس از تنظيم راستاي قرارگيري آن را در محل مناسب بچسبانيد.

9 حقه کثیف سخت‌افزاری! (قسمت پنجم)

در آخر نيز سوييچ ليزر را جايگزين ماشه تفنگ‌كنيد. براي تكميل كار مدار الكتريكي، باتري و سوييچ را با استفاده از سيم به يكديگر متصل كنيد. اين ليزر توانايي سوزاندن اجسام سياه‌رنگ مانند نوارچسب برق و پلاستيك را دارد و مي‌تواند بادكنك را بتركاند. ديدن پرتوهاي ليزرآبي مشكل است. بنابراين، اگر مي‌خواهيد پرتوهاي ليزر را ببينيد، بايد ذرات معلقي مانند دود يا مه در هوا وجود داشته باشد. بازهم يادآوري مي‌كنيم، هنگام كار با ليزر تدابير امنيتي را فراموش نكنيد.
منبع:ماهنامه شبکه
ارسال توسط کاربر محترم سایت :hasantaleb
ادامه دارد...




 

نسخه چاپی