موفقيت نزديک است

موفقيت نزديک است
موفقيت نزديک است


 

مترجم: اعظم اسلامي مجد




 

اين راه ها را امتحان کنيد
 

«سعي نکنيد که يک انسان پيروز باشيد، بلکه سعي کنيد يک انسان با ارزش باشيد» اريک هوم
وقتي از موفقيت سخن مي گويند، چه نوع تقسيم بندي درذهن تان به وجود مي آيد، آيا شما موفقيت را در زمره اهداف مي دانيد يا به نظرتان موفقيت نوعي سلامت است، سلامت خوب يا موفقيت يعني دست يافتن به آنچه که براي شما ارجحيت دارد. برخي از افراد معتقدند که موفقيت نوعي حالت ذهني است، يعني شما بخواهيد که از زندگي خود راضي باشيد؛ و اين اتفاق هم بيفتد. البته، نه به اين معني که ما در هر مرحله از زندگي و در هر لحظه آن کاملا احساس رضايت کنيم و هيچ وقت در هيچ لحظه و زماني احساس نارضايتي نداشته باشيم. از سوي ديگر، به گونه اي نباشد که شما هيچ تحرکي نکنيد و کوچک ترين جسارتي از خود نشان ندهيد، با اين طرز فکر که از همه چيز راضي هستيد و موفقيت خود را در ايستايي و بي تحرکي ببينيد. اما، بايد بدانيد که چگونه شاد باشيد. اگر شما از شاد بودن در لحظه اي که در آن هستيد (اکنون) ناتوانيد (منظور موفقيت نيست بلکه فقط شاد بودن مدنظر است)؛ بنابراين، براي رسيدن به اهدافتان راه سخت تري در پيش خواهيد داشت. حواس پرتي يکي از مهم ترين موانع ما در رسيدن به موفقيت است. وقتي که ناشاد هستيم، کمتر مي توانيم روي مساله اي تمرکز کنيم. در مرحله بعدي بايد بدانيم که چگونه خودمان را برانگيزيم. هيچ کس نمي تواند به اندازه خودتان روي شما تاثير بگذارد. تنها خودتان هستيد که مي توانيد روشنايي هاي درون تان را بيافروزيد و با نيروي مضاعف به جلو حرکت کنيد. ما نياز داريم که زير و بم همه خواسته هايمان را بدانيم. زيرا، اين خواسته ها و آرزوهاي ما است که محرک اصلي مي باشد. بنابراين، اهداف مان شروع به شکل گيري مي کنند. پس از اين مرحله لازم است بدانيم که چگونه دوست داشته باشيم و چگونه دوست داشته شويم. از آنجايي که همه ما انسانيم و احساس داريم، بايد از روابط سالم لذت ببريم؛ اما، داشتن روابط موفق و لذت بردن از آن کمي دشوار است. اگر از آن دسته افرادي هستيد که نمي توانيد به راحتي با انسان هاي پيرامون تان رابطه برقرار کنيد و از ارتباطات خود لذت ببريد، چگونه مي توانيد به موفقيت فکر کنيد. حتما، شما هم انسان هاي متمولي را مي شناسيد که با وجود داشتن ثروت فراوان اصلا موفق نيستند و شايد با فرد بي خانماني که کنار خيابان مي خوابد، چندان تفاوتي نداشته باشند. بدانيد که گام گذاشتن در راه موفقيت هميشه براي شما ميسر نمي شود. بسياري از ما در واقع نمي دانيم که چه مي خواهيم و تنها چيزهايي که مي دانيم، نداشته هايمان هستند. موفق بودن در زندگي اين نيست که چقدر داريم، بلکه موفقيت يعني رسيدن يا نزديکي به نقطه اي که در آنجا احساس کافي بودن کنيد؛ يعني به قناعت رسيدن. در قدم بعدي بايد بدانيم که چگونه احساس راحتي کنيم. دوباره جوان سازي يا نوشدن يکي از کليدهاي اصلي موفقيت است. اينکه بدانيم چگونه شب ها با آرامش بخوابيم و يا اينکه چگونه در اوج فشار و ناراحتي، ثبات و آرامش خود را حفظ کنيم، هم براي رضايت خاطر فعلي تان و هم براي سرنوشت تان در آينده، اثر تعيين کننده دارد. بايد بدانيم که چگونه گاهي از قلمروي آسايش و راحتي خود بيرون بيايد. يکي از بزرگترين موانع در راه رسيدن به موفقيت، ناتواني ما در خارج شدن از مرز محدوده راحتي و آسايش است. از آنچه نمي دانيم و نمي شناسيم هراس داريم و اين مانع پيوستن ما به روح و روان آرام مي شود و در واقع، از جنبش ايستادن و راکد شدن ما را سبب مي شود. در قدم بعدي بايد بدانيم که چگونه از خودآزاري خودمان دوري کنيم. از همان لحظه که سفرمان را در راه
رسيدن به موفقيت آغاز مي کنيم، طرحي کامل در ذهن داريم و لحظه هاي مربطو به آينده را طوري در ذهن خود مي پروريم که همه چيز درست و خوب پيش برود؛ اما، اگر همه چيز آن طور که ما مي خواهيم و فکرش را مي کنيم، پيش نرود چه مي شود؟ چه اتفاقي رخ مي دهد اگر براي ما مرحله دومي به وجود نيايد؛ زيرا، مرحله اول ما را در يک مسير ديگر قرار داده است. در چنين زماني بايد انعطاف پذير باشيم و خود را با جريانات زندگي سازگار کنيم. ما نمي توانيم همه زندگي را در کنترل خود درآوريم؛ اما، مي توانيم عکس العمل خود را نسبت به زندگي کاملا کنترل کنيم. هرگز براي شروع يک تغيير دير نيست. اگر سرتاسر زندگي مان را در يک چاله عميق گير کرده بوديم يا اينکه به تازگي در چاله سقوط کرده ايم، هيچ زماني مانند اينک (اکنون) آنقدر مناسب نيست که خود را از چاله بيرون کشيده و به سمت جلو بکشيم. براي دانستن اينکه چگونه موفق شويم، لازم است بدانيم که فردا هميشه آغاز يک روز تازه است.
هر کسي در هر موقعيتي که قرار دارد، خواستار به دست آوردن موفقيت است. مطمئنا هيچ انسان رشد يافته اي وجود ندارد که بخواهد يک شکست خورده غمگين باشد. اما، چگونه مي توان به اين هدف مهم دست يافت. حتي گاهي هر چه به آن نزديک مي شويم، او از ما گريزان تر مي شود. در اينجا ماشش روز خوب براي به دست آوردن موفقيت را به شما مي گوييم:
1-در ابتدا، بايد بدانيد که موفقيت چه مفهومي دارد و آيا اين مفهوم درست است؟
هر يک از ما نظري متفاوت درباره موفقيت دارد. برخي از ما موفقيت را در يک ازدواج مناسب و تشکيل خانواده و داشتن فرزند مي دانيم. برخي ديگر موفقيت را به دست آوردن درآمد بيشتر و موقعيت کاري و اجتماعي بالاتر مي دانند. نخست بايد موفقيت را در ذهن تان مجسم کنيد و شکل آن همواره در خاطرتان بماند، تا به محض دست يافتن به آن، برايتان قابل تشخيص باشد تا بتوانيد از ماحصل آن لذت ببريد.
2-هم اينک بايد همان کسي باشد که مي خواهيد در آينده شويد.
اگر در تصورات خود موفقيت را در کنار خانواده مي بينيد، لازم است از همين حالا آن را در خانواده خود جست و جو کرده و شروع به ساختنش کنيد. اگر شيوه تفکرتان از موفقيت به دست آوردن ثروت بيشتر است، هم اينک شروع به يادگيري مديريت مالي، سرمايه گذاري هاي اعتباري و ذخيره و سرمايه گذاري پول کنيد. اگر در زمان فعلي پول خيلي کمي داريد و قادر به انجام اين کارها نيستيد، حالا بهترين فرصت است در يادگيري اساس کار تسلط پيدا کنيد. اگر از عهده گرداندن و اداره کردن پول هاي کوچک تر برنياييد، هرگز نخواهيد توانست پول هاي کلان را بگردانيد. خودتان را آماده کنيد و آموزش هاي لازم را ياد بگيريد تا در آينده از آن مهارت ها بهره گيري کنيد.
3-با ديگران به مهرباني و دلسوزي رفتار کنيد.
مهم نيست که کجا راه شما به پايان خواهد رسيد، آيا در پي آن هستيد که در پايان راه تنها باشيد؟ به ندرت مي توان چنين کسي را يافت؛ ولي، بيشتر اين گونه مي شود. افراد به اهداف شان دست مي يابند و پس از مدتي از انسان هاي پيرامون شان خسته مي شوند و از آنها دوري مي کنند و به اين ترتيب، تنها مي مانند. هرگز کاري نکنيد که با وجود به دست آوردن موفقيت، بدبخت شويد. پس، از همين حالا مهرباني کردن به ديگران و صادق بودن با آنها را آغاز کنيد. خواهيد ديد که ديگران چقدر به شما کمک خواهند کرد تا به خواسته هايتان برسيد و هميشه همراه شما مي مانند.
4-هنر دست دادن
حتي، اگر مهم ترين و موفق ترين فرد روي کره زمين هم باشيد، باز هم بايد وقتي مردم را مي بينيد با آنها دست دهيد. اين هنر را زودتر از ديگر چيزها ياد بگيريد. خواهد ديد که درهاي بسياري به سوي شما باز مي شوند. ما اينجا يک روش خوب براي دست دادن را به شما آموزش مي دهيم که بيشتر مردم آن را نمي دانند. يک دست دادن خوب به اين معني نيست که دست طرف مقابل تان را آنقدر محکم بفشاريد که صداي ناله او آيد. دست دادن بايد دو سره باشد و نياز به صرف انرژي فراواني ندارد. در ضمن گونه اي دست ندهيد که مانند ملکه ها گويي انتظار آن هستيد که طرف مقابل تان پشت دست شما را ببوسد. دست تان را در دست ديگري قرار دهيد و اصلا هيچ فشاري وارد نکنيد. شبيه تلمبه زدن، دوبار خيلي کم با کف دست تان نيروي کوچکي به دست فرد مقابل تان وارد کنيد و سپس دست تان را رها کنيد. در زمان دست دادن بايد تمام چشمي هم داشته باشيد، هنگام دست دادن نبايد چشمان خود را پايين بگيريد. مستقيم به چشمان فرد مقابل تان نگاه کنيد و به او بگوييد که از ديدارش خرسنديد.
5-لباس پوشيدن خود را با نوع موفقيتي که مي خواهيد سازگار کنيد.
اگر مي خواهيد که ديگران شما را جدي بگيرند، نوع لباس پوشيدن خود را تغيير دهيد. اگر از آن دسته از افرادي هستيد که جين هاي پاره و لباس هاي مندرس به تن مي کنيد، بايد لباسي مناسب بپوشيد. حتما دوش بگيرد و نشان بدهيد که مواظب ظاهر خود هستيد و مي خواهيد هميشه خوب به نظر برسيد. نوع لباس پوشيدن شما روي رفتاري که ديگران با شما دارند تاثير مي گذارد. اگر شما با خودتان خوب برخورد کنيد، ديگران نيز اين نکته را در مي يابند و با شما همان گونه رفتار خواهند کرد. نياز به خريد لباس هاي گران قيمت نيست، تنها بايد به گونه اي لباس بپوشيد که نوع پوشش ظاهري تان احترام ديگران را جلب کند.
6-دانش واژگان خود را افزايش دهيد.
واژگاني که در صحبت هايتان استفاده مي کنيد، سطح دانش، سليقه و هوش و زکاوت شما را به مردم نشان مي دهد. شما هرگز دوست نداريد که در چشم ديگران انساني کم ارزش و بي مقدار به نظر آييد. براي تقويت دانش واژگان مي توانيد شيوه هاي جالبي را امتحان کنيد که هم يادگيري آسان ترين دارند و هم براي شما سرگرم کننده خواهند بود. فقط بايد دريچه چشمان تان را بگشاييد و چيزهاي جديد و جذاب دنيا را بنگريد. براي مثال، روزنامه ها و مجلاتي که از لغات سخت و دشوار استفاده مي کنند را حتما بخوانيد.
مي توانيد اين روزنامه ها را در يک کتابخانه عمومي مطالعه کنيد و هرگاه به واژه اي برخورديد که معني اش را نمي دانيد به فرهنگ لغات مراجعه کنيد. قرار نيست با دانستن لغات بيشتر حرف زدن روزمره تان نيز تغيير کند بلکه افزايش دانش واژگان به شما کمک مي کند که با افراد مختلف با سطح دانش و علمي متفاوت، بتوانيد در تعامل باشيد. اين نکات را بخوانيد و در زندگي آنها را پياده کنيد، خواهيد ديد افزون بر آنکه ديگران شما را جدي مي گيرند، به هنگام رسيدن به اهداف تان با شما شادي و خوشحالي نيز مي کنند.
منبع:دنياي سلامت شمار 48



 

نسخه چاپی