رد پاي روزگار روي صورت شما

رد پاي روزگار روي صورت شما
رد پاي روزگار روي صورت شما


 






 

درباره چين و چروک و راه هاي رفع آن
 

چين و چروک هايي که در صورت به وجود مي آيد براي هيچ کس به ويژه زنان خوشايند نيست و همه مي کوشند به نحوي آنها را از بين ببرند؛ ولي، اين چين و چروک ها بخش اجتناب ناپذيري از افزايش سن است و نمي توان به طور کامل از آنها رهايي يافت. به مروز زمان که شما پير مي شويد پوست شما نازک تر شده، رطوبت خود را از دست مي دهد و از خاصيت کشساني آن کاسته مي شود و کمتر مي تواند از خود در برابر آسيب ها محافظت کند. به همين خاطر اين چين و چروک ها و خطوط در چهره شما به وجود مي آيد. با وجودي که ژنتيک مهم ترين عامل تعيين کننده نوع پوست است؛ ولي، يکي از عوامل به وجود آورنده چين و چروک در پوست قرار گرفتن در معرض نور آفتاب است. افزون بر اين سيگار کشيدن هم در ايجاد زودهنگام اين چين و چروک ها و خطوط در پوست تاثير دارد. اگر چين و چروک هاي پوست تان آزارتان مي دهد، امروزه روش هاي مختلفي براي رهايي از آنها وجود دارد. روش هاي گوناگوني تکنيک هاي بازسازي پوست با ليزر، جراحي، انواع داروها و تزريق ها و انواع کرم ها همگي براي رفع چين و چروک ها استفاده مي شوند.

نشانه ها
 

چين و چروک ها نياز به معرفي ندارد و همان خطوطي است که به دليل افزايش سن در پوست شما به وجود مي آيد. بعضي از اين چروک ها مي تواند عميق شده و اطراف دهان، چشم ها و گردن شما به وضوح ديده شود.

چه وقت به پزشک مراجعه کنيم؟
 

اگر ديديد که چين و چروک هاي پوست تان خيلي آزارتان مي دهد، به يک متخصص پوست مراجعه کنيد. او مي تواند با توجه به نوع پوست شما و چين و چروک هاي آن برنامه اي شخصي براي تان تهيه کند تا با عمل به آن از پوست تان مراقبت کنيد و چين و چروک هاي کاهش يابد و از ايجاد چين و چروک بيشتر جلوگيري شود. پزشک مي تواند براي مراقبت از پوست شما راهکارهاي دارويي هم ارائه دهد.

دلايل ايجاد چين و چروک
 

چين و چروک هاي پوست بر اثر عوامل مختلفي به وجود مي آيد. کنترل بعضي از آنها به دست شماست. کنترل بعضي از آنها خارج از توان شماست، مانند:

افزايش سن
 

با افزايش سن پوست نازک تر شده و قابليت ارتجاعي خود را از دست مي دهد و ديگر نمي تواند مانند قبل از خود در برابر آسيب ها محافظت کند. کاهش ساخت مرطوب کننده هاي طبيعي در پوست باعث مي شود که پوست خشک تر شده و چروک بخورد. چربي در سطوح عميق پوست نيز رو به کاهش مي گذارد که اين هم به خودي خود موجب مي شود چين و چروک هايي در پوست به وجود آيد. افزايش سن، فاکتوري است که کنترل آن در دست شما نيست.

قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش خورشيد
 

اشعه ماورابنفش خورشيد (UV) عاملي است که فرآيند پيري پوست را تسريع مي کند و سبب بروز زود هنگام چين و چروک ها در پوست مي شود.
قرار گرفتن در معرض اشعه UV باعث مي شود که بافت هاي اتصال دهنده- کلاژن و فيبرهاي الاستين- که در لايه عمقي پوست قرار دارد، از هم جداشده و بدون وجود اين لايه هاي حمايت کننده پوست حالت ارتجاعي خود ونيرويش را از دست مي دهد. به همين خاطر، پوست شروع به چروک خوردن مي کند.

سيگار کشيدن
 

کشيدن سيگار مي تواند فرايند طبيعي پيري پوست را تسريع کند. اين کار سبب مي شود در ترکيبات خوني که بر کيفيت پوست تاثير مي گذارد، تغييراتي به وجود آيد. کنترل اين عامل کاملاً به دست شماست و شما با ترک سيگار مي توانيد فرايند پيري پوست تان را به تاخير بيندازيد.

حرکات تکرار شوند صورت
 

حرکاتي مانند خنديدن، اخم کردن يا لبخند زدن حرکاتي هستند که خطوطي در صورت به وجود مي آورند که به مروز زمان و بر اثر تکرار اين حرکات، اين خطوط در صورت ثابت مي شوند. هربار که شما يکي از اين حرکات را انجام مي دهيد، در عمق پوست شما شيارهاي کوچکي به وجود مي آيد که به مرور زمان و با افزايش سن که پوست قابليت ارتجاعي خود را از دست مي دهد، نمي تواند اين شيارها را به جاي نخست برگرداند و چين و چروک در پوست را سبب مي شود و اين شيارها جزء ثابتي از صورت شما مي شود.
وقتي مي خواهيد به متخصصين مراجعه کنيد...
از آن جايي که زمان ويزيت پزشک معمولا کوتاه است و شما هم مطالب بسياري براي گفتن داريد، بهتر است از قبل خودتان را براي اين ملاقات آماده کنيد. ليستي از پرسش هايي که مي خواهيد بپرسيد تهيه کرده و برحسب اولويت مرتب کنيد.درباره چين و چروک ها چند پرسش اساسي مطرح است:
بهترين راه برطرف کردن اين چين و چروک ها چيست؟
من چه گزينه هايي براي درمان در اختيار دارم و مزايا و معايب هر يک کدام است؟
درمان چقدر هزينه دارد؟
چه انتظاري مي توانم از درمان داشته باشم؟
اين درمان نياز به چه پيگيري هايي دارد؟

داروها و درما ها
 

اگر چين و چروک ها شما را خيلي اذيت مي کند، براي درمان و رفع آن گزينه هاي متعددي پيش رو داريد:

داروها
 

رتينوئيدها
 

اين مواد که از ترکيبات ويتامين A است، باعث مي شود چين و چروک ها کاهش يابد، سختي پوست از بين برود و لکه هاي صورت کمرنگ تر شود. لازم است که رتينوئيدها در کنار کرم هاي ضد آفتاب مصرف شوند و با پوشيدن لباس مناسب خودتان را در برابر آفتاب محافظت کنيد؛ چرا که داروها مي توانند پوست شما را در برابر آفتاب حساس تر کرده و راحت تر آفتاب سوخته شويد. همچنين، اين داروها مي توانند، قرمزي، خشکي و خارش پوست را سبب شوند. ترتينوئين يکي از انواع متداول رتينوئيد هاست.

کرم هاي ضد چروک
 

کارايي کرم هاي ضد چروکي که در بازار موجود است، به مواد تشکيل دهنده آنها بستگي دارد. رتينول، آلفا هيدروکسي، کينتين، پپتيدهاي مس و آنتي اکسيدان ها موادي هستند که مي توانند چين و چروک ها را کاهش دهند. ولي، اين کرم هاي ضد چروک که بدون تجويز پزشک در بازار قابل خريداري است، مواد مؤثرشان کمتر از مواد موثر کرم هايي مي باشند که طبق دستور پزشک ساخته و تجويز مي شود. نتايج حاص از اين کرم هاي معمولي در بيشتر اوقات کوتاه مدت است.

روش هاي درماني جراحي و تکنيک هاي ديگر:
 

درمابراسيون
 

در اين روش معمولا لايه هايي از پوست با روش هاي مکانيکي و با استفاده از يک برس که با سرعت بالا مي چرخد برداشته مي شود. با اين کار يک لايه از پوست برداشته مي شود و لايه جديدي جاي آن را مي گيرد. پس از انجام اين درمان پوست تا چند هفته قرمز و ورم کرده است و چند ماه طول مي کشد تا رنگ واقعي پوست ظاهر شده و نتايج دلخواه به دست آيد.

ميکرودرمابراسيون
 

اين روش شبيه به درمابراسيون است ولي با اين تفاوت که لايه کمتري از پوست برداشته مي شود. در اينجا يک ابزار مکش روي صورت شما حرکت مي کند و در همان زمان کريستال هاي اکسيد آلومينيوم روي سطح پوست پاشيده مي شود. تنها يک لايه نازک از روي پوست برداشته مي شود. پس از اين درمان ممکن است پوست قدري قرمز شود. البته، اين درمان نياز به تکرار دارد تا نتيجه مطلوب به دست آيد.

ليزر
 

در يک نوع درمان با ليزر، پرتوي ليزر لايه خارجي پوست (اپيدرم) را تخريب کرده و لايه زيرين پوست را گرم مي کند که اين باعث ساخت کلاژن جديد در زير پوست مي شود. پس از اين که زخم بهبود يابد، پوست جديد شکل مي گيرد که نرم تر و صاف تر است. چندين ماه طول مي کشد تا نتايج اين درمان درست ظاهر شود.
تکنيک هاي جديدتر درمان با ليزر، زمان درمان را کاهش داده است. ليزرهاي ملايم تر که اپيدرم را نمي سوزاند نيز وجود دارد. اين درمان لايه زيرين پوست را گرم مي کند تا آلاستين و کلاژن جديد رشد کند. پس از چند بار درمان پوست نرم تر و صاف تري خواهيد داشت. درمان بايد چند بار تکرار شود.

لايه بردار شيميايي
 

پزشک اسيدي را براي شما تجويز خواهد کرد که براي نقاط چين و چروک خورده استفاده مي شود. اين ماده لايه خارجي پوست را مي سوزاند و با اين کار کل اپيدرم و بخشي از لايه زيرين پوست برداشته مي شود و پوست جديد به جاي آنها مي رويد. پوست جديد به طور معمول صاف تر است و چين و چروک کمتري دارد. قرمزي پوست تا چند هفته برجا مي ماند.

تزريق بوتاکس
 

وقتي سم بوتاکس در دزهاي پايين در نقاط خاصي از پوست تزريق مي شود، آن دسته از پيام هاي شيميايي که انقباض عضلات را سبب مي شود؛ از کار مي اندازد. وقتي عضلات نتوانند منقبض شوند، پوست صاف تر به نظر مي آيد و چروک نمي خورد. بوتاکس درباره خطوط اخم که روي پيشاني و بين ابروها پديد مي آيد، بسيار خوب عمل مي کند. همچنين، درباره چين و چروک هاي کنار چشم نيز پاسخگو است. نتايج اين درمان بين سه تا چهار ماه باقي مي ماند. براي دوام نتايج تزريق بوتاکس تزريق هاي بيشتري لازم است.

ليفتينگ صورت
 

در اين روش پوست ها و چربي هاي اضافي صورت و گردن برداشته مي شود و عضلات زيرين و بافت اتصال دهنده محکم مي گردد. نتايج اين درمان بين پنج تا ده سال دوام دارد و تا چند هفته پس از جراحي ورم صورت و گردن ادامه مي يابد. به خاطر داشته باشيد که پاسخ دهي درمان ها تا حد بسياري به جاي چين و چروک ها و عمق آنها بستگي دارد؛ ولي، هيچ چيز نمي تواند فرايند پيري را متوقف کند؛ پس، لازم است براي تثبيت نتايج درمان اين درمان ها تکرار شود.
منبع:دنياي سلامت شمار 48



 

نسخه چاپی