وقتي کلسترول مفيد مي شود

وقتي کلسترول مفيد مي شود
وقتي کلسترول مفيد مي شود


 






 
اين روزها کمتر کسي را مي بينيد که لغت کلسترول به گوشش نخورده باشد و درباره راه و روش پايين نگه داشتن آن و غذاهايي که به داشتن کلسترول بالا و کلسترول پايين کمک مي کنند، چيزي نشنيده باشد. درباره کلسترول هم مانند هر مفهوم ديگري باورهاي درست و نادرستي وجود دارد که گاه ما را گمراه کرده و باعث مي شود که نتوانيم به هيچ يک از يافته هاي علمي اعتماد کنيم. در اينجا چند باور نادرست از اين دست مي خوانيد:

1-امريکايي ها بيشترين ميزان کلسترول خون را دارند
 

تصوير کليشه اي وجود دارد که يک آمريکايي چاق را نشان مي دهد که يک ساندويچ بزرگ در يک دست و يک بطري نوشابه در دست ديگرش دارد و چشمانش به زبان بي زباني مي گويد که فرداست که سکته قلبي کند! اين درست است که درصد چاقي بين آمريکايي ها بالاست و فست فودها نيز در بين آنها خيلي طرفدار دارد؛ ولي، از لحاظ بالابودن کلسترول رتبه اول را ندارند. بنابر آمار منتشر شده از سوي سازمان بهداشت جهاني در سال 2005، آمريکايي ها از لحاظ بالابودن کلسترول خون رتبه هشتاد و سوم را در جهان دارند و زنان امريکايي از اين حيث در مکان هشتاد و يکم هستند. در هر دو گروه متوسط ميزان کلسترول (197)بوده که از بالاترين حد مجازي که بيش از آن خطرناک شمرده مي شود، کمتر است. در کلمبيا اين ميزان در بين مردان (244)است و زنان کشورهاي ليبي، نروژ و اوروگوئه به طور متوسط کلسترول (232)دارند.

2-تخم مرغ مقصر است!
 

هر کس مجاز است روزانه تا (300)ميلي گرم کلسترول دريافت کند و تخم مرغ تا (200)ميلي گرم کلسترول در خود دارد و اين تقريبا دو سوم ميزان کلسترول توصيه شده از سوي انجمن قلب امريکاست. تنها بعضي از کلسترول هاي موجود در غذا به کلسترول خون تبديل مي شوند و اگر شما قدري بيش از مقدار توصيه شده هم کلسترول دريافت کنيد، بدن با کاهش ميزان کلسترول توليدي خود، آن را تعديل مي کند. نبايد در خوردن تخم مرغ زياده روي کرد؛ ولي، خوردن يک يا دو تخم مرغ در هفته اشکالي ندارد و خطرناک نيست.
در واقع، تخم مرغ حاوي مقادير فراواني پروتئين اس و چربي هاي غيراشباعي در خود دارد که براي بدن مفيد است.

3-کلسترول بالا مشکل دوران ميان سالي است
 

بيشتر مردم فکر مي کنند که کلسترول بالا در دوران ميان سالي مشکل ساز مي شود و اين در حالي است که پژوهش ها نشان مي دهند آترواسکلروز-تنگ شدن ديواره رگ ها که به سکته قلبي مي انجامد-از هشت سالگي شروع مي شود . در جولاي (2008)، آکادمي طب کودکان آمريکا راهنماي درباره کودکان و کلسترول منتشر کرد که در آن تاکيد مي کند کودکاني که اضافه وزن يا پرفشاري خون دارند و يا داراي پيشينه فاميلي سکته و بيماري هاي قلبي هستند، بايد از سن دو سالگي کلسترول خون شان چک شود. مطابق اين راهنما کودکاني که کلسترول خون بالا دارند، بايد رژيم غذايي خاصي داشته باشند که دريافت چربي هاي اشباع آنها را به (7)درصد کل کالري روزانه محدود کند و روزانه بيش از (200)ميلي گرم کلسترول دريافت نکنند. مکمل هاي فيبر و ورزش نيز به شدت توصيه مي شود. ممکن است والدين نگران شوند که پزشک براي پايين آوردن ميزان کلسترول خون فرزند آنها دارو تجويز کند؛ ولي، پژوهشي تازه نشان داده که کمتر از يک درصد نوجوانان (12 تا 17)ساله کانديد مصرف داروي کاهنده کلسترول خون هستند.

4-کلسترول هميشه بد است
 

براي بسياري از ما «کلسترول» يعني «خطر»؛ ولي، واقعيت چيزي فراتر از اين باور است. کلسترول بالا خطرناک است؛ ولي، کلسترول به خودي خود براي انجام بسياري از فرايندهاي حياتي بدن لازم است و (75) درصد از کلسترول مورد نياز بدن را کبد و خود سلول ها مي سازند.
کلسترول دو نوع دارد، LDL و HDL، اولي که آن را ليپو پروتئين با دانسيته پايين (LDL) مي نامند، براي بدن مضر و افزايش آن براي قلب خطرناک است؛ ولي، دومي که آن را ليپو پروتئين با دانسيته بالا مي نامند (HDL)، براي بدن لازم و ضروري بوده و بايد با ورزش، دارو يا رژيم غذايي مقدار آن را در خون بالا برد. LDL است که تصلب شرايين و بروز سکته هاي قلبي را سبب مي شود.
منبع:دنياي سلامت شمار 48



 

نسخه چاپی