سلامتي در فصل گرما

سلامتي در فصل گرما
سلامتي در فصل گرما


 






 
تابستان فصل زيبايي است که در آن فرصت فراغت بيشتري داشته تا کارهايي که دوست داريم، انجام دهيم. بچه ها به مدرسه نمي روند و روزها بلندتر مي شود؛ ولي، گرما و عرق ريختن تابستان هم جزء جدانشدني آن است که بسياري را عصبي و کلافه مي کند. ميوه هاي خوش آب و رنگ تابستاني هم هستند که با خوردن شان مي توانيم گرماي تابستان را بهتر تحمل کنيم و بدن مان را در اين فصل به ويتامين هاي گوناگون مهمان کنيم. ولي، تابستان خطرات خاص خودش را هم دارد. گرمازدگي يکي از مشکلات تابستان است و ميزان بروز اسهال در اين فصل به دليل مصرف بيشتر سبزي ها و ميوه ها که مي توانند آلوده باشند، افزايش مي يابد. بچه ها در تابستان به مدرسه نمي روند و اوقات بيشتري در خانه هستند و ديده شده که ميزان چاقي کودکان در اين فصل افزايش مي يابد که خود چالش جديد پيش روي پدر و مادرها و کودکان است. گاهي هم بعضي پدر و مادرها آن قدر فرزندان شان را در کلاس هاي تابستاني ثبت نام مي کنند که کودک بيشتر از اوقاتي که به مدرسه مي رود، مشغله دارد و در عمل تعطيلاتي به خود نمي بيند! در اينجا توصيه هايي را مي خوانيد که راه و رسم سالم و شاداب ماندن در تابستان را براي تان بازگو مي کند.

ميان وعده هاي سالم بخوريد
 

خوردن شکلات و شيريني و يک بسته چيپس خوشايند است؛ ولي، سالم نيست و کارشناسان توصيه مي کنند که براي سالم ماندن و رساندن مواد مغذي به بدن به جاي اين هله هوله ها، غذاهاي سالم مصرف کنيم مانند:
*ميوه و سبزي تازه
*مغزها، ميوه هاي خشک و چند تکه کوچک شکلات
*ذرت بو داده
غذاهاي ديگري چون پيتزاي سبزيجات، نان، سيب زميني پخته، ماست کم چرب، مافين جوي دو سر، ميوه ها با ماست کم چرب، پنير کم چرب، شير کم چرب و بستني تهيه شده از شير کم چرب. اينها ميان وعده ها و غذاهاي مغذي و سالمي هستند که مي توانند در تابستان سر سفره شما قرار بگيرند و از آنها لذت ببريد.

سالادهاي گوناگون درست کنيد
 

در تابستان ميوه فروشي ها پر از ميوه ها و سبزيجات تازه و رنگارنگ است که براي درست کردن سالادهاي گوناگون عالي است. شاهي، اسفناج، انگور، آواکادو، هلو، مارچوبه، گوجه فرنگي، ليمو و توت فرنگي ميوه ها و سبزيجاتي هستند که براي درست کردن يک سالاد خوش عطر و بو و نشاط آور خوب است. براي اين که پروتئين هم به بدنتان برسد، مي توانيد به سالادتان مرغ، ماهي تن، لوبيا، نخود، مغزها يا پنير اضافه کنيد. درست کردن اين سالادها آسان است و نياز به تهيه و تدارک هم ندارد. رنگ هاي متنوع اين سالادها که از ميوه ها و سبزيجات نشاط آور تابستاني درست شده است، هر کسي را به اشتها مي آورد. با خوردن اين مواد غذايي به بدن تان بسيار کمک کرده ايد:
*اين مواد سرشار از آنتي اکسيدان ها هستند (بتاکاروتن، ويتامين E و C) که خطر بروز بيماري هاي قلبي، سرطان و پرفشاري خون را کاهش مي دهند.
*غذاي کم چرب از ميزان ريسک ابتلا به سکته مغزي و ديابت مي کاهد.
*با افزودن ماهي تن يا مغزها به سالاد اسيدهاي چرب امگا-2 و امگا-6 دريافت مي کنيد که به کاهش خطر بروز بيماري هاي قلبي کمک مي کنند.
*تلويزيون، کامپيوتر و DVD را خاموش کنيد.

شعار شما براي سلامتي در تابستان بايد
 

«تلويزيون کمتر، زندگي سالم تر» باشد. ساعات تماشاي تلويزيون را به دو ساعت در روز محدود کنيد. بقيه اوقات با خانواده بيرون برويد. دوچرخه سواري کنيد، به پياده روي برويد يا شنا کنيد. کارهاي خانه را خودتان انجام دهيد. اگر فرزند داريد، آنها را در يک کلاس ورزشي که دوست دارند، ثبت نام کنيد.

مرتب ورزش کنيد
 

اگر مي بينيد که سرتان خيلي شلوغ است و نمي توانيد زمان هاي مشخصي را به ورزش اختصاص دهيد، حتما لازم نيست براي سالم ماندن و ورزش کردن زجر و سختي بکشيد بايد از ورزش لذت ببريد مي توانيد با استفاده از اين روش ها به دفعات و هر بار مدت کوتاهي ورزش کنيد و تحرک داشته باشيد:
*بکوشيد طي هفته و به دفعات بيشتر، هر بار به مدت (10)دقيقه پياده روي کنيد. اگر مي توانيد در اين (10)دقيقه، چند دقيقه نرم بدويد. هر روز پيش از رفتن به سرکار تمرين هاي کششي را انجام دهيد.

تمرين هاي تاي چي را انجام دهيد
 

حرکات نرم و آهسته اين ورزش سيستم ايمني بدن را تقويت کرده و در تابستان که گرما همه را خسته و بي حال مي کند، به عضلات نيرو مي بخشد. در تاي چي جنبه هايي از مديتيشن چيني، پزشکي و هنرهاي رزمي لحاظ شده است. در اين ورزش تمرکز ذهني با حرکات آهسته و کنترل شده در هم مي آميزد و جسم را به چالش مي طلبد و جريان آنچه چيني ها آن را «کي» مي نامند، افزايش مي يابد.«چي» يا «کي» همان انرژي زندگي است که به عقيده چيني ها سلامت و آرامش و روان فرد در گرو وجود آن است.

هنگام ورزش آب بنوشيد
 

پيش، هنگام و پس از ورزش آب بنوشيد. آب نوشيدن در تابستان بسيار مهم است و نوشيدن آن هنگام انجام هر ورزشي مثل دويدن، دوچرخه سواري يا هر ورزش ديگري حياتي است. بسته به دماي هوا، ميزان رطوبت و نوع ورزش ممکن است شما متوجه نباشيد که چقدر آب از دست داده ايد و تشنه ايد. توصيه مي شود که دو ساعت پيش از شروع ورزش دو فنجان مايعات بنوشيد. طي ورزش هر(15 تا 20) دقيقه، حدود (150)ميلي ليتر مصرف کنيد و پس از ورزش خود را وزن کنيد. آب معمولي شهري بهتر از هر نوشيدني ديگري است. نوشيدن آب در مواقع معمولي که زير آفتاب خيابان هستيد، هم ضروري است و فقط به زماني که ورزش مي کنيد، محدود نمي شود. هربار که بيرون مي رويد با خودتان يک بطري کوچک آب برداريد و گاه به گاه که احساس تشنگي کرديد، بنوشيد.

به سالن ورزش برويد
 

در تابستان که خورشيد با تمام قوا مي تابد و هوا گرم است، ورزش کردن در هواي آزاد چندان آسان نيست. در اين حالت بهتر است يک باشگاه ورزشي مناسب پيدا کنيد و با ثبت نام در آن در امان از گرماي هوا با خيال راحت ورزش کنيد. پيش از اين که ثبت نام کنيد، درباره اين که به چه ورزشي بيشتر علاقه داريد، تصميم بگيريد. دوست داريد شنا کنيد، آيا راه رفتن و دويدن روي تردميل را ترجيح مي دهيد؟ آيا کار با دستگاه هايي که قدرت عضلاتتان را افزايش مي دهد، راضي تان مي کند؟ شايد هم به يوگا علاقه داريد. در هر صورت ورزشي را انتخاب کنيد که با صرف هزينه بالا باشگاه ورزشي از انجام آن لذت ببريد و روزهاي خوشي را در تابستان براي تان رقم بزند.

چرت نيم روزي بزنيد
 

يک پژوهش گسترده در يونان نشان داده که چرت زدن در نيم روز و حداقل (3)روز در هفته و هربار به مدت دست کم (30)دقيقه خطر بروز بيماري هاي قلبي-عروقي را يک سوم کاهش مي دهد. به عقيده متخصصان چرت زدن نيم روزي از ميزان استرس فرد مي کاهد که اين به بهبود سلامت قلب و عروق فرد کمک مي کند.

غذاها و نوشيدني هاي خنک درست کنيد
 

غذاهاي خنک و نوشيدني هاي سرد و نشاط اور در تابستان خيلي طرفدار دارد و گرماي تابستان را از ياد مي برد. شما مي توانيد با مواد غذايي زير اين نوشيدني ها و غذاهاي خنک را درست کنيد.
نوشيدني ها: آب پرتقال، آب سيب، ماست کم چرب، کفير (فرآورده هاي لبني غني شده) و آب
خوردني ها: موز، انگور، توت فرنگي، شاتوت، پرتقال و مرکبات، سبزي هاي خام يا پخته، خربزه، هندوانه، سيب، مغزها، پنير، عسل، پودر قهوه اسپرسو و پودر کاکائو هم براي تهيه اين نوشيدني ها و خوردني ها به کار مي آيند.

صبح ها ورزش کنيد
 

ورزش کردن در صبح يک روش سالم براي کاهش وزن است و تابستان اين حسن را دارد که هوا خنک تر است. ورزش در صبح کيفيت خواب را بهتر و کمک مي کند تا يک سري هورمون هاي خاص، اشتها را کنترل کنند. تصور کنيد که ورزش صبحگاهي شما مثل يک قرار مهم کاري است که بايد به آن برسيد و نمي توان به سادگي آن را لغو کرد. پياده روي، يوگا، کار با وزنه ها، دوچرخه سواري، دويدن و شنا همگي ورزش هايي هستند که انجام شان در صبح به کاهش وزن شما و حفظ نشاط و شادابي تان کمک مي کند. با رعايت نکاتي که در بالا گفته شد مي توانيد از تابستان لذت ببريد و روزهايي سرشار از سلامت و شادابي براي خود رقم بزنيد.
منبع:دنياي سلامت شمار 48



 

نسخه چاپی