شما بهترين معمار کسب و کار خود هستيد

شما بهترين معمار کسب و کار خود هستيد
شما بهترين معمار کسب و کار خود هستيد


 

نويسنده: روبن غني پور




 
شما وقتي يک تلويزيون يا يک وسيله جديد مي خريد هرگز بدون خواندن بروشور از آن استفاده نمي کنيد، چون نگران هستيد که آسيبي به آن وارد شود. مشتري نيز دقيقا همين حکم را دارد، اگر نتواند از زواياي مختلف آن را بررسي کنيد؛ ممکن است او را از دست بدهيد.
پس يک بار قبل از برخورد با مشتري لطفا بروشور و دفترچه راهنماي او را کاملا با دقت بخوانيد سپس به امر پسنديده فروش اقدام کنيد.

مهارت هاي لازم براي برخورد با مشتري
 

1- قدرت برنامه ريزي:
 

پيش بيني هاي لازم براي رسيدن به هدف خود را براي آينده آماده سازيد و پيوسته پيش بيني هاي لازم براي رسيدن به هدف و موفقيت را انجام دهيد. حرکت در مسير پيشرفت با وسيله نامطمئن قطعا خطر آفرين است.
مقدم بر برنامه ريزي تعيين اهداف است حتما اين جمله را شنيده ايد: باد موافق براي کشتي اي که نمي داند کجا مي خواهد برود، معنايي ندارد. قبل ازهر کاري زماني را براي تعيين اهدافتان مشخص کنيد. هر دقيقه که برنامه ريزي مي کنيد در انجام کار ده دقيقه صرفه جويي مي کنيد.

اهميت يادداشت کردن
 

حتي برترين مديران بزرگ ترين کمپاني هاي دنيا نيز دست به قلم هستند و پيوسته نکاتي را يادداشت مي کنند. هرگز نترسيد که شما را محکوم کنند به کم حافظه بودن، پيوسته نکات کليدي را يادداشت کنيد. ذهن انسان همانند شمع روشني مي ماند که در اتاقي تاريک، هر چقدر مطالب از شمع دورتر مي شوند به ياد آوردن آنها مشکل تر مي شود.

اولويت بندي امور
 

شما هيچ گاه آردي را نمي پزيد قبل از آنکه آن را خمير کرده باشيد. فرمول اولويت بندي فرمولي بسيار ساده است که نتايج فوق العاده اي براي شما به ارمغان مي آورد. اکثر فرصت ها تبديل به فرصت سوزي مي شود چرا که ما وقت کم آورده ايم. فراموش نکنيد: کساني موفق هستند که مي توانند برترين اولويت کاري خود را تشخيص دهند.

خردمند قبل از عمل فکر مي کند و نادان بعد از آن
 

ژاپني ها مثالي دارند که مي گويند ما (10) سال فکر مي کنيم، يک بار تصميم مي گيريم. هميشه قبل از هر صحبت يا عملي در فروش به نتايج آن خوب فکر کنيد. شما در آينده بايد به جايي برسيد که در کوتاه ترين زمان، بهترين تصميمات را بگيريد.

خلق هر انديشه اي آفرينش در آينده است
 

بيل گيتس در کودکي هواپيمايي را مي بيند و مي گويد آن را خواهم خريد، او در آن لحظه مورد تمسخر ديگران قرار گرفت ولي اکنون او به جايگاهي رسيده است که صاحب آن هواپيماست و به زندگي خوب مي خندد. روياها و انديشه هايتان را تمامي جزييات ترسيم کنيد و براي رسيدن به روياهايتان برنامه ريزي کنيد. شما بهترين معمار زندگي و کسب و کارتان هستيد، لطفا دست به کار شويد.

2- عزت نفس فراوان
 

عزت نفس جمع حرمت نفس و اعتماد به نفس است
 

حرمت نفس: احترام به خود، بهترين راه کسب احترام و نشان دادن احترام است و اعتماد به نفس: باور به خود. انسان هايي که عزت نفس بالايي دارند، از گذشته تجربه را مي گيرند به آينده اميد دارند و براي آن برنامه ريزي مي کنند تا حال خوبي داشته باشند انسان هايي که عزت نفس پاييني دارند، افسوس گذشته را مي خورند از آينده بيم دارند و حال را فراموش کرده اند.
حداقل من تا کنون هيچ فروشنده موفقي را نمي شناسم که بدون داشتن صفت عزت نفس توانسته باشد پيروز شود. تمرين براي ارتقا عزت نفس همانند شرکت در برترين دوره هاي آموزشي فروش و بازاريابي است. پس، از اين تکنيک به بهترين نحو استفاده کنيد. شايد اگر قرار باشد در کنار يکي از بهترين ويژگي هاي يک فروشنده موفق ستاره بگذاريم قطعا، يکي از آنها عزت نفس است. پس از اين ثروت استفاده کنيد.

3- مهارت همدلي
 

خودتان را به جاي مشتريان بگذاريد هنري فورد مي گويد: اگر براي موفقيت رازي وجود داشته باشد، همانا توانايي يافتن ديدگاه فرد ديگر و مشاهده چيزها از ديدگاه اوست. کالاها و خدماتتان را همان طور بفروشيد که دوست داريد به شما بفروشند. شما هيچ گاه در بازار به دنبال کالاي معيوب و گران نمي گرديد، پس آن را به مشتري نيز نفرشيد. انسان ها مانند جيوه مي مانند که مي خواهند ذره ديگر را در خود جذب کنند، پس تا نتوانسته ايد مشتري را جذب کنيد، منتظر فروش موفقي نباشيد.

پنج اصل در هنگام ارتباط با ديگران
 

خنده ملايم دايمي
به تازگي در ژاپن کتابي چاپ شده است تحت عنوان بازاريابي خنده، اين کتاب از رمز تاثير شگفت انگيز لبخند و خنده پرده بر مي دارد. خنده زبان مشترک همه دنياست که نياز به هيچ مترجمي ندارد.
کودک بزرگ، بزرگ کودک
در فروش آنقدر بزرگ نشويد که بتوانند بر سر مشتي کلاه بگذاريد و آنقدر کودک نمانيد که سرتان را کلاه بگذارند. اين خصوصيت را در خيلي از فروشندگان موفق ديده ام که فروش را به سادگي کودکانه انجام مي دهند. پس مشتري نيز مي تواند مسايل را ساده حل کند.
ارتباط چهره به چهره و بدون مانع پشت تک تک عضلات و اعضاي صورت نيروهايي نهفته اند که همانند تيرهاي در کمان آماده آزاد شدن هستند و تنها در ارتباط با ديگران آزاد خواهد شد، از اين خصوصيت مي توانيد استفاده کنيد و مشتري را به قلاب بيندازيد.
چشم هاي گيرا و نافذ
مهم ترين عضو ارتباطي بدن، چشم ها هستند که در بالاترين جايگاه صورت قرار گرفته اند و مانند دروازه اي پيوسته در حال تبادل سيگنال هاي ارتباطي اند. با تمريناتي که در اين زمينه وجود دارد قدرت تاثير گذاري اين ابزار ارتباط را گسترش دهيد.
محدود کردن اضطراب و بي قراري مشتري به دنبال حل کردن مسايل خود است او هيچ گاه ترجيح نمي دهد از کسي خريد کند که نمي تواند بر اضطراب و بي قراري خود غلبه کند و مساله جديدي را برايش به وجود مي آورد.
منبع: موفقيت شماره 184



 

نسخه چاپی