بمب هاي مبتذل

بمب هاي مبتذل
بمب هاي مبتذل


 

نويسنده:«دکتر سيما فردوسي»




 
آن چه در اين مقاله مطالعه مي کنيد تحليل هاي دکتر فردوسي در خصوص تأثير مخرب ترانه هاي مبتذل کنوني بر زندگي و ازدواج جوانان است...
*سبک هاي موسيقي مختلف نشأت گرفته از آن چيزي است که در اجتماع مي گذرد و همين طور اين موسيقي بر محتويات جامعه نيز تأثير متقابل مي گذارد و حتي ممکن است اين تأثير شديدتر باشد. هم اکنون هم در موسيقي هايي که در سطح جامعه رواج دارد و ما از آن با عنوان «موسيقي مبتذل» ياد مي کنيم، مواردي اين چنين ديده مي شود. اين نوع موسيقي ها بر روي جامعه تأثير منفي گذاشته و به طور کلي، اثرات منفي بر روي زندگي جوانان را تشديد مي کند. هر نوع موسيقي، پيامي در بر دارد. ولي متأسفانه اين نوع سبک هاي رواج يافته، محتواي اخلاقي ندارند.
*بعضي از اين موسيقي هاي سطحي و مبتذلي که بين جوانان رواج يافته است، بسيار غيراخلاقي و نامناسب هستند و ترويج عشق هاي خياباني، الفاظ رکيک و موارد مشمئز کننده است که وقتي جواناني در رده سني 13 تا 18 سال، اين ها را مي شوند، تحت تأثير قرار گرفته و پيرو همان مواردي که در آن موسيقي ذکر شده مي شوند.
*بي اخلاقي از طريق موسيقي مبتذل بين جوانان رواج مي يابد. اين محتواهاي غيراخلاقي به اين علت به شکل کنوني در آمده که يک سري بي اخلاقي ها در جامعه کنوني درآمده که يک سري بي اخلاقي ها در جامعه شيوع و رواج يافته است که از جمله آن ها مي توان به مبتذل صحبت کردن، مبتذل لباس پوشيدن، مبتذل ارتباط برقرار کردن، بي حيايي ها و... اشاره کرد.
*براي بهبود ثبات خانوادگي جوانان و تأثيرپذيري کمتر جوانان در مقابل اين نوع موسيقي ها، بايد در ابتدا از خانواده ها شروع کرد. به اين معني که به طور مثال خانواده ها از اين نوع موسيقي مبتذل در جمع هاي خانوادگي و مهماني هايشان استفاده نکنند.
*همانندسازي و کپي برداري از روي الگوهاي نامناسب رفتاري و اخلاقي، خطري بزرگ و جدي است که جوانان و نوجوانان ما با آن ها دست به گريبانند که منجر به ايجاد جمعيتي لاابالي، بي اخلاق و مبتذل مي شود که به سرعت تحت تأثير قرار مي گيرند. البته همه جوانان اين طور نيستند، اما از رده سني مذکور (13 تا 18 سال) که زمينه تأثير پذيري بيشتري دارند، بيشتر تحت تأثير اين نوع موسيقي ها و ترانه هاي مبتذل قرار مي گيرند. همين عوامل و تأثيرپذيري ها سبب مي شود که جوانان ما در امر ازدواج به مشکل برمي خورند. همچنين تنوع طلبي و بي اعتمادي نسبت به جنس مخالف نيز از جمله اين مشکلات است.
*اگر هدف آهنگسازان اين نوع موسيقي هاي مبتذل اين است که درآمدي به دست بياورند، اين هدف، ضرر و زيان عظيمي را به جامعه وارد مي کند و لعنت و نفرين نيز براي اينها خواهد ماند.
اما اگر هدف چيز ديگري است، مي توان محتواسازي کرد و بازخورد آن را ديد.
*در گذشته شايد موسيقي اين قدر آثار منفي و مضر در بر نداشت. يکي از اين مضّرات، جنبه فيزيولوژيکي آن است که به ساعت ها گوش دادن موسيقي با صداي بلند توسط هدفون بر مي گردد که منجر به آسيب هاي صوتي مي شود و تا اندازه اي نيز خشونت را ترويج مي کند. اين مداوم گوش دادن به موسيقي از جمله موسيقي هاي رپ و راک، سبب از بين رفتن تمرکز نيز مي شود و نوجوانان و جوانان به خاطر هيجانات و سني که در آن قرار دارند و خلق و خويي که اقتضاي جواني شان است، بسيار تحت تأثير قرار مي گيرند.
*تصاويري که به همراه صوت يک خواننده پخش مي شود بر روي الگوپذيري نوجوانان و جوانان از جمله حرکات، رفتار، اخلاق، طرز لباس پوشيدن و حرف زدن ها بسيار تأثيرگذار است. به طوري که يک خواننده براي جذابيت ويدئو کليپش از هيچ کاري فروگذار نمي کند. همچنين است که برخي از اين ويدئو کليپ ها خشونت را نيز رواج مي دهند.
منبع:نشريه ديدار آشنا، شماره 120



 

نسخه چاپی