بي‌حساب و کتاب هندوانه نخوريد

بي‌حساب و کتاب هندوانه نخوريد
بي‌حساب و کتاب هندوانه نخوريد


 





 
دوست داريد بدانيد مصرف مجاز ميوه‌هاي اين فصل، به خصوص هندوانه و طالبي براي شما که ديابت داريد، چه‌قدر است؟
بايد گفت براي افراد مبتلا به ديابت (ديابت نوع دوم)، معمولا نمي‌توان يک رژيم يا برنامه غذايي خاص در نظر گرفت. پس همواره به عنوان اولين سوال در هنگام ارايه يک برنامه ي غذايي، از شما سوال مي‌شود آيا بايد وزن کم کنيد يا نه؟ درجه فعاليت شما چه‌قدر است؟ چون بايد بر حسب آن، کالري روزانه لازم را دريافت داريد. آيا نوسان قند خون داريد و يا ميزان قند شما تحت کنترل است و بهتر است در يک کلام بگوييم ما حتما بايد شرح حال باليني شما را بدانيم.
بسياري از مبتلايان به ديابت، خطر بروز مشکلاتي چون چربي خون، مشکلات قلبي‌عروقي و ... را نيز دارند که براي کنترل اين بيماري‌ها، علاوه بر داروهاي معمول، داروهاي ديگري هم مصرف مي‌کنند.
اين موضوع از آن جهت حايز اهميت است که برخي از غذاها مي‌توانند با داروها تداخل ايجاد کنند و اثر آنها را مهار کرده و يا برعکس موجب افزايش اثر آنهت و يا حتي کاهش قدرت جذب داروها شوند.
لذا ما همواره بر حسب فهرست جانشين غذايي که در آن، غذاها را بر مبناي خواص تغذيه‌اي طبقه‌بندي کرده‌اند و با در نظر گرفتن شرايط ويژه ي هر يک از مبتلايان به ديابت، براي آنها يک برنامه غذايي خاص مي‌دهيم.
در اين برنامه، سهم هر يک از گروه‌هاي غذايي مشخص مي‌شود؛ مثلا اگر روزانه سه سهم ميوه برايتان مجاز است، بايد در نظر بگيريد يک واحد از گروه ميوه مي‌تواند معادل يک سيب متوسط، يک پرتقال متوسط و يا يک برش چنگالي (معادل 250 گرم) هندوانه، خربزه يا طالبي باشد.
بسياري از شما با اين تصور غلط که هندوانه و خربزه، همانند آب هستند، فراموش مي‌کنيد اين ميوه‌ها نيز کالري و قند آزاد دارند.
بسياري از شما با اين تصور غلط که هندوانه و خربزه، همانند آب هستند، فراموش مي‌کنيد اين ميوه‌ها نيز کالري و قند آزاد دارند و گاهي به‌خصوص در مورد هندوانه بدون آنکه متوجه شويد چند برش مصرف مي‌کنيد. به هيچ‌وجه اين ميوه، مثل آب نيست که هر چه‌قدر خواستيد از آن بخوريد، بلکه کالري دارد و بدنتان کالري اضافه را به صورت چربي ذخيره مي‌کند.
اگر شما مي‌توانيد اندازه مجاز را رعايت کنيد، اصلا مشکلي نيست که در وعده‌هاي مجاز سهم ميوه، هندوانه يا هر ميوه‌اي که مي‌خواهيد، بخوريد.
نکته آخر اين که، يک ليوان آب‌ميوه معادل دو واحد در نظر گرفته مي‌شود و طبيعتا هر چه ميوه رسيده تر باشد، ميزان قند آزاد آن بيشتر خواهد بود، مثلا در مورد موز شاهد هستيد که موز کال با موز رسيده درجه شيريني متفاوتي دارد.
بعضي از شما علاقه به مصرف آب گريپ‌فروت داريد. اين ميوه بسيار خوب است، ولي براي استفاده از آن حتما با پزشک تان يا متخصص تغذيه مشورت کنيد، زيرا در بحث تداخل غذا و دارو، يکي از ميوه‌هايي که باعث کاهش جذب دارو مي شود، گريپ‌فروت مي‌باشد. بهتر است دو يا سه ساعت بين مصرف آن و داروهايتان فاصله بيندازيد.
منبع:http://fa.parsiteb.com
ارسال توسط کاربر محترم سایت :hasantaleb




 

نسخه چاپی