چگونه مي توان روابط والدين و فرزندان را بهبود بخشيد؟

چگونه مي توان روابط والدين و فرزندان را بهبود بخشيد؟
چگونه مي توان روابط والدين و فرزندان را بهبود بخشيد؟


 

نويسنده: ناهيد مومن خاني




 

در مورد عشق و قواعد دوست داشتن براي او توضيح دهيد!
 

زندگي عاشقانه يک جوان باغ اسرار اوست. با اين وجود، والدين در اين مورد حرف هايي براي گفتن دارند.
پدر و مادرها حرف هاي خود را در مورد عشق قواعد دوست داشتن محدود مي کنند به برخي از نصيحت هاي کليشه اي و کلي، از قبيل:" مواظب باشد فريب نخوري! نبايد با احساسات بازي شود! چشم هايت را خوب باز کن تا به راه بد کشيده نشوي! عاقل باشد و تصميم هاي بچگانه نگير...!"
اما معمولا اين حرف ها چيزي نيستند که جوانان انتظار شنيدنش را دارند و چه بسا براي او خسته کننده و کسالت بار باشد. آنها بيشتر دوست دارند در مورد احساسات و عشق بدانند.
مصاحبه ادويژ آنتيه يک روان شناس متخصص و نويسنده را بخوانيد تا اطلاعات جالب و مهمي کسب کنيد:

نقش والدين در زندگي عاشقانه فرزندشان چيست؟
 

نقش والدين کليدي و مهم است. مادري که از مردها و ازدواج با آنها بد مي گويد، نمي تواند درست و عاقلانه قواعد دوست داشتن را به دختر خود ياد بدهد. وظيفه والدين رساندن اين پيام به فرزندان است:
" دوست داشتن بايد بر اساس احترام باشد. شما بايد به طف مقابل خود احترام بگذاريد و به اين ترتيب او هم احترام شما را نگه دارد."

- جوان ها هميشه آگاه نيستند...
 

درست است، به همين دليل بايد خيلي چيزها را پيش بيني کرد. به عنوان مثال، از روابط خيلي صميمي دوستان براي باز کردن سر صحبت و آگاهي دادن به او بهره ببريد. اگر دخترتان گفت: "فلاني و فلاني عاشق هم هستند. آنها هم روز همديگر با مي بينند و با هم صحبت مي کنند..." از او بپرسيد: " آيا تو فکر مي کني آنها واقعا عاشق هم هستند؟ به نظر تو بهتر نيست روابطشان را زير نظر خانواده هايشان داشته باشند و آن را محدود کنند تا عشق از حالت آتشين به صورت منطقي تر و آرام تر و در نتيجه ماندگار تر در بيايد؟" و بعد برايش توضيح بدهيد که انتظارات دخترها و پسرها از عشق و دوستي متفاوت است. پسرها معمولاً مي خواهند لحظات خوب و خوشي داشته باشند در صورتي که دخترها او را به صورت شاهزاده روياهاي خود مي بينند... که معمولا پس از رفت و آمدهاي مکرر و هر روزه، نااميد مي شوند...

- در مورد پدرها چه؟ وظيفه آنها در اين مورد چيست؟
 

يک پدر بايد از زيبايي و قابليت هاي دخترش تعريف کند. به عنوان مثال وقتي لباسي مي پوشد که خيلي به او مي آيد، او را مورد تمجيد و تحسين قرار دهد. البته همه تعريف ها نبايد منحصر به ظاهر او باشد. پدرها بايد از هوش و استعدادهاي دخترانشان نيز تعريف کنند. به اين ترتيب، حواس و توجه آنها فقط به سمت درست کردن تيپ و قيافه شان نمي رود و همه نقاط قوت و جذاب خود را تنها در ظاهر و نوع لباسشان نمي بينند.

- اين کار چه کمکي به دختران مي کند؟
 

وقتي پدرها به دختر خود اعتماد به نفس مي دهند و علاقه و محبت خود را به او ابراز مي کنند، مانع از اين مي شوند که با برخورد با اولين تازه وارد و شنيدن تحسين و تمجيدهايش خام شوند و روياپردازي کنند. زيباترين تعريف و آرزويي که يک پدر مي تواند براي دخترش بکند اين است: " تو فوق العاده اي! اميدوارم در زندگي مردي نصيبت شود که لياقت تو را داشته باشد." به اين صورت، دختر شما قابليت هاي خود را بالا مي برد و در نهايت مردي را براي ازدواج انتخاب مي کند که ارزشش را داشته باشد.

- در مورد پسرها چه؟
 

متاسفانه پدر و مادرها خيلي کم در مورد عاشق شدن و عشق با پسرهاي خود صحبت مي کنند. معمولا پدرها وقتي مي خواهند چيزي به پسر خود ياد دهند، بادي به غبغب انداخته و اين طور شروع مي کنند: "وقتي من به سن و سال تو بودم..." به هر حال بهتر است که پدرها از خود يک الگوي بي نقص نسازند و از تجربيات خود آنها را بهره مند سازند. موضوع نگران کننده در مورد پسرها اين است که احتمال دارد آنها خيلي زود مورد تهاجم فيلم هاي غير مجاز قرار بگيرند و مسير ارتباط آنها با دختران منحرف مي شود و کلا مسير عشق و دوست داشتن آنها تغيير شکل مي دهد.

- با توجه به اين مسايل، نقش پدرها چگونه تعريف مي شود؟
 

خيلي خوب است که پدرها در مورد احترام گذاشتن به زن ها و احساسات آنها با پسر خود صحبت کنند و همچنين در مورد ازدواج سالم و ضرورت پاکي و سلامت اخلاق قبل از ازدواج سخن بگويند و چنين رفتاري نشانه ضعف نيست بلکه نشاني از قدرت است که به او اجازه مي دهد تا در برقرار کردن يک رابطه عاطفي با طرف مقابل خود موفق تر باشد. اگر او رفتاري خشن و يا مردسالارانه داشته باشد نمي تواند يک رابطه عاشقانه سالم و درست در زندگي زناشويي خود برقرار کند. بيشتر پسرها وقتي که عاشق مي شوند، غرورشان اجازه اعتراف به اين عشق را نمي دهد...

- در مورد رابطه مادران و پسرها چه؟
 

رابطه مادران و پسرها چندان فرقي نکرده است و کما بيش مثل گذشته ها پيش مي رود: مادرها مي خواهند پسرانشان را مثل شير تربيت کنند و هدف آنان قدرت، سرافرازي و پيروزي پسرانشان است!
مادرها معمولا از عشق و لطافت دختران و احساس دختران و علاقه به آنها با پسران خود صحبت نمي کنند و توقع دارند که آنها هميشه مثل يک مرد نيرومند و نفوذ ناپذير عمل کنند، اما غافل از اينکه پسران نيز نياز عميقي به عشق و محبت و لوس کردن دارند...

- اگر والدين از هم جدا شده باشند؟
 

در اين مورد، صحبت از همسر قبلي کار آساني نيست. ولي اگر شما فرزند نوجواني داريد بايد اين کار را بکنيد. به آلبوم عکس هاي قديمي مراجعه کنيد و از ديدارها و احساس عاشقانه اي که در آن زمان داشتيد برايش تعريف کنيد. و اين که عاقبت عشق هميشه به بن بست و شکست منتهي نمي شود!'
منبع: هفته نامه موفقيت شماره 188



 

نسخه چاپی