هر وقت از راه رفتن خسته شدي بدو!

هر وقت از راه رفتن خسته شدي بدو!
هر وقت از راه رفتن خسته شدي بدو!


 

نويسنده: دکتر مهدي نکوني




 
اگر پشت کنکوري هستيد به توصيه هاي زير خوب توجه کنيد و اگر دوست داشتيد آنها را به کار ببنديد.
1- شما خواسته يا ناخواسته 12 سال مدرسه رفته ايد، روزهاي دبستان را به ياد بياوريد، صبح هاي خواب آلود، زنگ املا، زنگ انشا، ورزش، مسابقات، پيک نوروزي، امتحانات، دوران راهنمايي، دوستي ها، معلم ها، ترس از نمره، انتخاب مدرسه، دبيرستان و اکنون پيش دانشگاهي. پس شما همه راه يا حداقل بيشتر را خواسته يا ناخواسته آمده ايد، پس روزهاي آخر خودتان را لوس نکنيد. حيف است با رفتارهاي کودکانه از سر خستگي يا استرس و اضطراب همه چيز را خراب کنيد. بعدا پشيمان مي شويد. با وقار و جديت به مسير خود ادامه دهيد، و براي خودتان و اعضا خانواده به ويژه مادرانتان دل نگراني درست نکنيد. اين روزها، هر کدامشان رشته و شهر محل تحصيل شما را رقم مي زنند، يک ضرب المثل کره اي يا چيني مي گويد هر وقت از راه رفتن خسته شدي، بدو.
2- امتحانات پيش دانشگاهي در دو درس عمومي و دو درس اختصاصي براي تمامي رشته ها نهايي شده است که در هفته آخر ارديبهشت ماه برگزار مي شود و امتحانات داخلي در هفته اول خرداد برگزار مي شود، براي اين امتحانات بخصوص چهار درس نهايي خيلي خوب کار کنيد. سوالات تشريحي و قسمت هاي حفظي و اثبات ها را خوب ياد بگيريد که خداي نکرده دچار مشکل نشويد. به ويژه دانش آموزاني که مسير خطرناک غير حضوري و آموزش از راه دور را برگزيده اند دقت بيشتري داشته باشند که دچار دردسر مضاعف نشوند.
3- ابزارهاي دوران جمع بندي را که از خردادماه شروع مي شود، از نمايشگاه کتاب يا کتابفروشي ها تهيه کنيد که در ذيل به توضيح آنها مي پردازيم. روش جمع بندي را هم در شماره بعد توضيح خواهم داد که از اين ابزارها چگونه استفاده کنيد.

ابزارهاي دوران جمع بندي
 

1- سوالات کنکورهاي سال قبل: يکي از کارهايي که دانش آموزان در ماه آخر بايد انجام دهند، شبيه سازي وضعيت خود به روز کنکور است که بهترين کار اين است که هفته اي يک يا دوبار در خرداد ماه مثل کنکور ( با لباس رسمي، از ساعت8 صبح تا پايان وقت مقرر) از خودتان امتحان بگيريد و بهترين منبع براي اين کار سوالات کنکوريهاي سال قبل است. اين سوالات را موسسات مختلف چاپ کرده اند که فرق خاصي ندارند، اگر فرصت شد سوالات عمومي ساير رشته ها را نيز پاسخ دهيد.
2- سوالات کنکور خارج از کشور: علاوه بر ايران، سازمان سنجش در حدود 50 تا 100 کشور ديگر هم براي ايرانيان ساکن آنجا کنکور برگزار مي کند!! و اين مراکز با هم اختلاف افق و ساعت دارند، براي حفظ ايمني آزمون چندين دفترچه تهيه مي شود که اصطلاحا سوالات لو نرود، اين سوالات شباهت زيادي به سوالات داخل کشور دارند و بعضا در آزمون هاي داخل کشور تکرار مي شوند. حل اين سوال ها خالي از لطف نيست.
3- همايش ها و کلاس هاي يک روزه: شرکت در اين کلاس ها و همايش ها به عنوان ابزار جمع بندي چند سالي است در تهران و بعضي شهرستان هاي ديگر رايج شده است. در نظر سنجي به عمل آمده از شرکت کنندگان در همايش هاي سال هاي قبل، نتايج زير به دست آمده است:
* با معلم خودتان باشد نه معلم ديگر اگر چه معلم مربوطه خيلي معروف و محبوب باشد، چون روش دبيرها با هم فرق مي کند و در چند کنکور ممکن است دچار استرس و اضطراب و سردرگمي شويد به ويژه در دروس تخصصي.
* از شرکت در همايش هاي خيلي شروغ و بيش از صد نفر پرهيز کنيد، جمعيت زياد کلاس، تنوع مدارس و آموزشگاه ها و ... مي تواند نظم ذهني شما را به هم بريزد.
* بار مالي و هزينه اين کلاس ها در ماه آخر مي تواند يکي از عوامل ايجاد استرس در شما و خانواده باشد بخصوص که اين کار چندان عرف نيست.
CD يا DVD يا پک هاي دوران جمع بندي، به دليل هزنيه کم، امکان تکرار در صورت نفهميدن موضوع، استفاده در وقت هاي مرده و خستگي، ابزار خوبي براي جمع بندي محسوب مي شوند.
* کتاب هاي شبيه به کنکور؛ اعم از شبيه سازي شده و طراحي شده و ... اين کتب ارتباط معني داري در سال هاي گذشته با کنکور نداشته اند و چندان توصيه نمي شود و وقت حل سوالات اين آزمون ها را اگر به کار ديگري اختصاص دهيد به نظر مفيدتر مي آيد.
در شماره بعد با شما کنکوري ها درباره نحوه جمع بندي و مديريت جلسه آزمون صحبت خواهم کرد. پر تلاش به راه خود ادامه دهيد.

و اما شما سومي ها
 

در شماره هاي قبل توصيه هاي افزايش معدل و تغييرات نظام آموزشي را توضيح دادم که اگر نخوانده ايد حتما آن شماره ها را تهيه و مطالعه کنيد. اما طبق وعده قرار است امروز درباره انتخاب سيستم آموزشي صحبت کنيم:

نحوه گذراندن دوره پيش دانشگاهي (سال چهارم متوسطه جديد)
 

دانش آموزان براي طي دوران حساس پيش دانشگاهي (با تغييرات جديد سال چهارم متوسط) از يکي از راه هاي زير استفاده مي کنند تا به سر منزل مقصود برسند. هر کدام از اين روش ها يک سري محاسن و يک سري معايب دارد که به تفصيل در زير مي آيد:
روش اول غير حضوري: يعني دانش آموز مدرسه نمي رود و از طريق آموزشگاه و يا معلم خصوصي درس هاي خود را فرا مي گيرد و به صورت داوطلب آزاد، امتحانات دوره پيش دانشگاهي را مي گذراند و مدرک خود را دريافت مي کند. اين روش به يکي از صورت هاي زير اجرا مي شود:
الف) دانش آموز به صورت خصوصي در منزل معلم مي گيرد و درس ها را مي خواند.
ب) دانش آموزان در گروه هاي 4 تا 6 نفره در منزل يکي از دوستان خود يا به صورت گردشي درس مي خوانند.
ج) دانش آموز به صورت تک درس در يک آموزشگاه (پيدا کردن بهترين معلم در هر درس) يا تمام درس در يک آموزشگاه درست ها را فرا مي گيرد.
د) شرکت در پروژه هايي به نام مدرسه کنکور، طرح جامع کنکور، کلاس هاي 4 ترمه، پايه و پيش دانشگاهي با هم و ... اين دوران را مي گذراند.
( از بين اين 4 مدل الف، ب و ج بسيار خطرناک است و بررسي رفتار دانش آموزان در طول ساليان گذشته نشان داده، اين طرح چندان موفق نبوده است و مدل تا حدودي قابل تحمل است ولي به دلايل زير توصيه مي شود به هيچ وجه از روش غير حضوري براي گذراندن دوران پيش دانشگاهي استفاده نکنيد.)
دليل اول: امتحانات دوران پيش دانشگاهي در سال 90 کاملا تشريحي و به صورت نهايي برگزار مي شود.( مثل امتحانات نهايي سال سوم متوسط)
دليل دوم: در آموزشگاه درس ها معمولا به صورت تستي کار مي شود و اکثر دبيران با رويکرد تشريحي آشنا نيستند و از اين رو راه حل و روش شما منجر به کسب نمره قبولي نمي شود.
دليل سوم: در اغلب آموزشگاه ها، وسيله اي براي کنترل دانش آموزان درس نخوان وجود ندارد و اين نبود ابزار نمره امتحان و ... و خلاصه کلام نظام آموزشي مدرسه باعث مي شود دانش آموز خود به خود وارد حاشيه شده و از اصل درس جدا شود.
دليل چهارم: دانش آموزان عادت داشته اند 11 سال بروند مدرسه، صبحگاه، نمره، امتحان و ناظم و ... در سال آخر که سال نتيجه گيري است با حذف همه اين عوامل يک شوک بزرگ ايجاد مي شود که تا دانش آموز خودش را تطبيق دهد چند سالي طول مي کشد.
منبع: هفته نامه موفقيت شماره 188



 

نسخه چاپی